Beste ik heb toestemming om piste aan te leggen van eigenaar waar ik huur. op voorwaarde dat als ik wegga alles onkuis.
nu bestaat de plek uit kleigrond en drainage of steenpuin mag niet vanwege vergunning die anders nodig is. Dus dacht ik het hoogste deel van weide te nemen daarop een doek rond piste een rand van latten ivm het zand zo goed mogelijk binnen te houden en daarop aantal cm zand.
nu vraag ik me af wie hè er ervaring met gewoon doek op grond te leggen en daarop zand?
welk soort doek zou je aanraden?
welk soort zand of mix?
en hoeveel cm dik het zand alsook is het echt nodig het aan te stampen daar we alles zelf moeten doen?
hoop dat jullie kunne helpen. als laatste zou ik mss denken aan gleuf naast piste buitenkant ivm het water sneller weg zou kunnen.
Hoop graaf ervaringen en tips. grtjs
Vicky_Belle
Geplaatst: 14-10-15 18:44
jammer dat er niemand gereageerd heeft, ik heb zowat dezelfde vragen... ik volg dus (ook al is het hier heel erg stil)
Je zult sowieso gezien je kleigrond ergens een afwatering moeten voorzien. Ook moet er een flinke laag zand op omdat je paard anders zo het doek kapot trapt (komt snel omhoog). Ik vraag mij af of je een wenselijk resultaat gaat behalen eerlijk gezegd want je wilt ook geen mulle duinpartij.
Nog even afgezien van de mogelijke tijdelijke factor.
urielle dus er moet ook iets geregeld worden voor afwatering ook als het op hoogste en droogste punt ligt dan? En wat is de kans dat je er zand op gooit en geen doek? gaat dat niet mengen dan? indien wel met doek hoeveel cm zand dan ongeveer want teveel word te zwaar en te weinig dan ongemakkelijk.
Ja, ik zou gezien je omranding toch voorkomen dat je een zwembad maakt ipv een bak. Zonder doek gaat het idd mengen. Heb je al een grondboring gedaan? Want klei wordt vaak afgegraven tot je op zand komt maar daar moet je de bodem voor hebben. In Zeeland heb ik op klei gestaan zonder mogelijkheid om af te graven en die hadden gemalen schelpen als toplaag ipv zand. Met doek adviseren ze minimaal 20 cm, liever meer (en paard kan er dan niet los ivm graven) maar mijn eigen bak is met 20 cm écht te zwaar (twee soorten rivierzand) en daar had ik beter een dunnere laag genomen of zand met veel meer stabiliteit. (ik heb een ondergrond vol puin dus ook niet goed doorlatend)
Je moet een vergunning hebben om een rijbak aan te leggen hoe klein hij ook is. En een goede bodem is zo belangrijk voor paardlief en aangezien je op kleigrond zit en lager gelegen land kun je voor een goede rijbak best een flink bedrag neertellen.