Schuilstal, 2 vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Schuilstal, 2 vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 18:11

Wij hebben een seniorpony van 25 die tot voor 2 jaar geleden altijd op een manege gestaan heeft.
Zomers een paar uurtjes op wei en 's winters met name op stal en eventjes in de binnenbak of paddock.
Nu heeft zij 3 maanden geleden een zware peesblessure opgelopen. Gelukkig aan de beterende hand maar we gaan (kunnen) haar niet meer inzetten als actieve rijpony.
Ze staat nu nog steeds op de manege (€230 in de maand excl. hoefsmid, speciale muesli, supplementen e.d.).
Nu kan ik haar naar een pensionstalling overzetten waar de pensionkosten €150 zullen bedragen excl. voer. Ze zou dan de hele dag op een wei kunnen met (schuil)stal.
Nu zijn we in de gelegenheid om die schuilstal zelf neer te zetten, dus ook in te delen.
Mijn vraag is wat zijn de eisen voor een goede schuilstal? Afmetingen, materiaal, indeling, extra dingen? Ze zou dan met 2 shetjes op de wei komen als gezelschap. Zadel e.d. hoeven daar niet opgeslagen te worden.

Mijn tweede vraag is of zo'n oude pony nog zou kunnen wennen aan zoveel weidegang? Voor de winter krijgt ze natuurlijk wel een deken op.

We gaan dan ook nog met haar wandelen en misschien een beetje recreatief rijden (vlakbij een bos).

zebra89

Re: Schuilstal, 2 vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:45

wij hadden een merrie van 36 die in een schuilstal woonde met een giga wei en vriendjes. Tot 30e altijd snachrs op stal gehad...kan prima dus. Idd wel met deken en bijvoeren in de winter

Onze schuilstal is aan 3 kanten dicht. Steen vloer en beste laag witzand om op te liggen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:29

Een schuilstal zou ik voorzien van 3 dichte wanden, en de kant die niet op de wind staat open laten. Voeren op meerdere plekken, liefst 1 voerplek meer als dat er paarden zijn, zodat ze altijd een voerplek hebben.

Bedenk je wel dat je in kosten niet echt naar beneden zal gaan. Het duurt even voordat je de kosten van de schuilstal hebt terugverdient, en de kosten voor ruwvoer moet je ook niet onderschatten. Zeker in de winter is het gras bijna geen voer te noemen. Neemt niet weg dat het klinkt als een erg fijne plek die ook een investering waard is :j

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 06:25

Stal bouwen doen we samen met de eigenaren van de pensionstal dus niet alle kosten komen voor onze rekening. Mijn man en de eigenaar doen het samen.
Op de pensionstalling waar ze nu staat betaal ik rond de €50 aan hooi in het kwartaal (doen samen met meerdere pensionklanten).
Ze krijgt ne elke dag een schep pavo 18+, dat zal dan wel meer worden.

Ik wil de schuilstal wel ook af kunnen sluiten voor het geval dat.
Heeft iemand misschien mooie voorbeelden van schuilstallen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:59

Ik zou een deken alleen op doen als blijkt dat die nodig is. In principe kan een paard zich goed zelf warm houden en gezien ze een stal heeft om te schuilen zou ik niet te snel een deken opgooien. Mocht de pony het toch koud krijgen kan het altijd nog maar zorg ook voor voldoende/veel hooi want de verbranding/vertering daarvan zorgt er ook weer voor dat een paard het warm krijgt. Meer krachtvoer zou ik overigens niet doen, ik zou het zelfs helemaal weg laten. Mocht de pony toch te mager worden zou ik eerder kijken naar bietenpulp, mocht de pony ('s) nu al wat schraal zijn kan je dat nu ook al best voeren, beter nu wat meer vetjes erop dat hij wat meer heeft om bij te zetten in de winter

Verder zal ik straks even een foto van onze stal gaan maken, ook met een 25 jarige bewoner overigens ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:06

Mijn dame van 32 heeft op de manege 23 jaar binnen gestaan snachts.Maar van dag 1 bij ons 24/7 buiten met warme schuilstal en geen enkel probleem.Ze is zelfs een all weather outdoor pony geworden.Wel warme dekens op doen als het kouder wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:44

Is er ook een vergunning verleend voor de schuilstal?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:57

Open kant van de stal uit de wind, je kunt er ook voor kiezen twee ingangen te maken, dan zorg je dat er links en rechts in de voorkant een ruime deur zit en het middenstuk dicht is.
Stukje overstek, dus dat de ingang nog een afdakje heeft is ook fijn.

Binnen zou ik 2 voerplekken maken en dan buiten ook 2 .

Zolang je zorgt dat er voldoende hooi is zal het krachtvoer niet direct omhoog hoeven.
Zolang je dan ook nog eens niet meer fanatiek gaat rijden zou ik die deken lekker af laten, gewoon die wintervacht de kans geven, een regendekentje op doen als het toch te zwaar is kan altijd nog en met voldoende hooi houden ze zichzelf over het algemeen prima warm.

Als de ponies die er bij komen te staan nog al verschillen qua voerbehoefte zou je ook kunnen kijken of je een hooipunt binnen en buiten kunt maken waar de shetjes niet bij kunnen(een bak waar hij alleen van bovenaf in kan en de zijkanten dicht zijn en de andere voerpunten wel toegankelijk voor de kleintjes en dan een fijnmazig hooinetje er om.
Dan heeft jouw oudje toegang tot alles en dus ook genoeg ruwvoer om te voorzien in zijn behoefte, maar heb je niet snel ontploffende shetjes ;)

Maar over het algemeen passen ze zich ook op oudere leeftijd prima aan hoor.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:59

Bmamavan2 schreef:
Stal bouwen doen we samen met de eigenaren van de pensionstal dus niet alle kosten komen voor onze rekening. Mijn man en de eigenaar doen het samen.
Op de pensionstalling waar ze nu staat betaal ik rond de €50 aan hooi in het kwartaal (doen samen met meerdere pensionklanten).
Ze krijgt ne elke dag een schep pavo 18+, dat zal dan wel meer worden.

Ik wil de schuilstal wel ook af kunnen sluiten voor het geval dat.
Heeft iemand misschien mooie voorbeelden van schuilstallen?

€ 50 per kwartaal ga je niet redden in je eentje op de nieuwe stal.

Ik zit rond de € 120 per maand voor 2 grote jongens. Reken op een kilo of 15 per dag en wanneer je groot in kunt kopen zit dat toch al snel op € 2 per dag. Wanneer je kleine pakjes moet kopen kan dit stijgen tot € 9 per dag.

Voor de maatvoering blijf ik meelezen. Wil mijn schuilstal gaan upgraden :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:04

Mijn pony, nu 25, is 3 jaar geleden over gegaan op 24/7 buiten. In de winter gaan ze echt nooit de schuilstal in, in de zomer wel: tegen de zon en prikbeesten. Het is gewoon een box die open staat(of 2), maar liever staat hij onder het afdak. Rare beesten. In de winter dus maar regendeken op gedaan. Voor kou ben ik niet zo bang. Ze kunnen altijd wat eten en lopen. Het lijkt me veel kouder om stil te staan in een box. Ik zou me dus maar niet teveel zorgen maken.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 10:35

friesiszwart schreef:
Is er ook een vergunning verleend voor de schuilstal?

Ja :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:08

Maar heb je met de aanvraag voor de vergunning dan geen tekening hoeven aanleveren?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:11

pinto_1 schreef:
Maar heb je met de aanvraag voor de vergunning dan geen tekening hoeven aanleveren?

Wilde ik ook vragen want volgens mij moet dit altijd toch bij gebouwen? Schuilstal is ook een gebouw, ze geven niet zomaar een vergunning van bouw maar, als ze niet de maten weten toch ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:16

Zover ik weet niet? Wij mogen hier gewoon bouwen, want het is bouwgrond. Weet niet hoe dat bij ts (haar gemeente) zit

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:21

Wij hebben een schuilstal van 3 bij 7 dacht ik. deze is oorspronkelijk voor 1 haflinger en 1 mini gemaakt, wat later met een 2e groot paard ook nog prima ging.
Nu met nog 2 grote paarden (dus totaal 4 en de mini) hebben we zomers een 2e overkapping en swinters zelfs een 3e overkapping.

Wij hebben 3 hooibakken staan waar ze vrijwel onbeperkt hooi in krijgen. er gaat toch 15 kilo voor de grote paarden doorheen per paard!

Ik betaal uit mijn hoofd tussen de 50 en 60 voor 1 paard aan hooi per maand, daar bij komt nog de brok, reparaties etc. Ik zit op 120 per maand en dan sta ik op een plekje waar ik geen 'stal' huur voor de ruimte hoef te betalen enkel de onkosten.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 20:29

Is het handig om bij de ingang van die betonnen veeplaten te leggen? Dat hebben ze bij de andere schuilstallen wel. Kun je makkelijk schoonmaken en wordt het niet zo'n blubber.
En in de schuilstal, wat voor bodembedekking?

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:41

Qua afmetingen zou ik niet direct een antwoord weten. In ieder geval groot genoeg, maar juist bij een schuilgaat. Waar ze dus in en uit kunnen lopen hoeft het niet ovt dreven groot.

Daarnaast Denk ik dat het wennen wel zal lukken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:47

Afbeelding zo hebben wij het gedaan voor twee merens paarden. Vaak staan ze met zijn tweeën in een stal.

In de zomer bepalen wij wat de paarden eten omdat ze dan ook nog de hele nacht (lees van 15.00 uur tot 8.00 uur) op de wei staan. Maar in de winter als het koud is mogen ze onbeperkt van de rol eten.

Wij doen met een rol normaal een maand voor twee paarden in de winter en kost ons € 40,-- als we van de boer moeten kopen.

Plaat voor de stal heb ik geen ervaring mee. Lijkt me wel handig, want het kan hier aardig blubberig zijn en wij hebben van onze eigen gekapte bomen nogal wat houtsnippers voor de stal gedaan.

Wij hebben geen bodembedekking en de stal is erg netjes. Nooit zullen onze paarden in hun stalletjes plassen of poepen. Daarvoor lopen ze bewust uit de stal. Dus bodem bedekking is niet nodig. Het is ook nooit modderig.
In de zomer in de hitte (lees 40 graden hier in Zuid Frankrijk) maken we de stallen en de grond wel nat voor de koelte en dan ook blijft het erg netjes. De paarden krijgen zelden hooi in de stal. Alles gebeurt buiten.
Wel hebben we voer bakken en elk paard eet in elke stal. We kunnen de stallen met een stok afsluiten, maar nu het voeren in eigen stal is bevestigd en ze niet meer gauw in elkaars stallen rennen gebruiken we die stokken om af te sluiten nooit meer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:48

Ik heb zo'n betonrooster voor de stal. Ik vind het ideaal!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:51

Er is onderzoek naar gedaan.
Paarden jagen elkaar het minste op vanuit hun slaapje vanaf 10 m2 ligoppervlakte per paard.

Voor de stal heb ik het liefste goed solide vastgestampt (machinaal) puin en dan licht aflopend.
Dat is niet glad of glibberig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:16

Ik zou nog een foto van de stal van mijn paardrn plaatsen, bij deze! Ik doe de stal eens in de zoveel tijd opstrooien (potstal) is te groot om steeds uit te mesten en daarnaast ideaal in de winter want dan geeft het extra warmte. Dat groene wat je ziet is nog restant van hooiblok waar een slowfeeder net omheen zit. Ideaal eens in de zoveel tijd rol ik een blok de stal in, net eroverheen en heb je (qua eten) geen omkijken meer naar.

Afbeelding

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:49

Natuurlijk kan een ouder paard ook nog wennen van veel weidegang, fijn juist :) Bij veel pensioenplaatsen (rusthuizen bijvoorbeeld) gaan de paarden ook vaak over naar 24/7 buiten zonder problemen voor zover ik weet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:53

Of de pony tegen een grote omstelling kan moet gewoon blijken.
De manegepony waar ik vroeger op reed is door mensen destijds gekocht voor een fijn pensioen met weidegang etc.
Maar binnen een maand was hij terug in zijn stand op de manege ivm wegkwijnen.