Al zichtbaar resultaat in 3 weken !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Al zichtbaar resultaat in 3 weken !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 23:03

Hallo Bokkers ,

sinds 3 weken lopen mijn paardjes op een nieuwe weiland en ik heb 2 stallen. Vanaf dag 1 toen ze daar net aan kwamen heb ik ze gelijk in de avond op stal gezet. Het weiland is een halve hectare groot en ik heb een ( ik noem het maar zo ) graas paddock van 30 bij 40 meter , daar achter komt de lange stuk van het weiland.

In het begin liepen mijn paardjes in de paddock met veel gras , ze hebben al hun best gedaan om het gras te maaien ;) :D ! Sinds deze week lopen mijn paardjes ieder op een eigen stuk van de paddock . Mijn merrie met meer en hoger gras en mijn ruin met grasmasker om op een stuk met minder hoog gras.

Mijn ruin is een brede ( Irish cob) tinker en heeft snel de aanleg om erg dik te worden. Voorheen liepen mijn paardjes 3 jaar lang op een gemeente weiland naast een woonwijk en een middelbare school. Het afvallen van mijn ruin lukte daar echt voor geen meter. Wat ik ook deed en probeerde bij mijn ruin hij viel niet af. Ik heb mijn ruin samen met mijn merrie apart gezet van de rest van de groep of ze stonden op een weiland met heel weinig gras maar echt je zag geen resultaat. Soms dacht je even te kunnen zien dat hij was afgevallen , maar een paar dagen later was hij weer zo rond als een tonnetje. :( :o . Heel veel mensen brachten eten bij de paarden en pony's op het weiland. ( brood ,groente afval en wat het ergste was gemaaid gazons gras, wat we ook deden en zeiden tegen de mensen ( vooral de buren) het hielp niet. Tot grote ruzie aan toe. :( En als mijn ruin eten ziet dan is hij haantje te voorste! Dat maakte het erg moeilijk om goed af te vallen.

Mijn ruin is een vreetzak eerste klas en eet echt heel de dag door . Begin dit voorjaar van dit jaar kocht ik een grasmasker ( greenquard) met halster en deed het bij mijn ruin om . Helaas was dit voor korte duur. Hij kon zijn gras masker zelf af doen of de andere pony's hielpen mijn ruin mee om de gras masker af te krijgen. Het koste me een halster en de dure grasmasker kreeg het er flink van langs en je zag al na een paar weken niet meer dat hij nieuw was. En elke dag moest ik de gras masker gaan zoeken in het weiland. Dit vond ik ook niks en heb de gras masker niet meer omgedaan.

In juni/juli van dit jaar kregen we te horen dat ze gaan bouwen op het weiland waar mijn paardjes toen liepen. Ik wilde niet afwachten tot we er echt van af moeten , je krijgt namelijk maar een dag of 8 a 14 van te voren te horen dat weg moet met je paarden en daar had ik geen zin in. ( bestemmingplan al ruin 20 jaar geleden gezegd en pas nu gaan ze beginnen wanner dat is het kan zijn eind dit jaar al of pas eind 2016 , het is elke keer met 5 jaar uitgesteld geweest)

Dus ging ik opzoek naar een nieuwe weiland en kwam eerst bij een heel klein stukje grond waar nog erg veel aan gedaan moest worden en ook dat vond ik niks. Een aantal weken later vond ik het weiland die ik nu huur.

Mijn paardjes lopen 10 a 12 uur buiten (overdag) en gaan in de avond op stal. Wat heerlijk om weer een stal te hebben en dat ik alles zelf weer kan doen. Mijn ruin die met gras masker nu op het weiland staat ( en nu ook om houdt :D ) viel mij vanavond op dat hij qua omtrek van zijn buik al minder aan het worden is. Daar ben ik natuurlijk heel erg trots op.

Ik doe elke dag het weiland mest vrij maken en dat levert mij ook een resultaat op. Mijn paardjes hebben geen worminfectie meer ! In het weiland waar ze voorheen lang in liepen werd het weiland niet mest vrij gemaakt , alleen als de paarden op een andere weiland kwamen te lopen dan werd kaal gegeten weiland met een eg bewerkt en mijn paardjes hadden daar een aantal keren een worminfectie.
Het koste mij toen ook veel ontwormkuren.

Ik ben erg blij dat ik deze stap heb gezet en dat mijn ruin nu kan gaan afvallen. Ik maakte me wel zorgen om mijn ruin. Nu het de goede kant op ga heb ik goede hoop dat het afvallen nu beter en en gemakkelijker gaat. *\o/*

Anoniem

Re: Al zichtbaar resultaat in 3 weken !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:11

Wat fijn dat je nu eindelijk resultaat hebt zeg!
Ik weet precies hoe je je voelt :))

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 23:16

Blingh schreef:

Ik weet het !!! *\o/* *\o/* *\o/* Wat de een te weinig had , had de ander teveel aan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:58

jansje73 schreef:
Blingh schreef:

Ik weet het !!! *\o/* *\o/* *\o/* Wat de een te weinig had , had de ander teveel aan. :D

kan de jouwe niet wat vetjes aan de mijne geven? :')

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:16

Als dat maar eens kon , dan kwam je die van jou maar eens brengen !! :D :D :D

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:19

Leuk als je na moeite resultaat ziet!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 15:33

Tafelpoten schreef:
Leuk als je na moeite resultaat ziet!

Zeg dat wel ! *\o/* En ik ben super blij ermee. Nu zie je geen grote brede buik meer. Want hij was echt zo rond als een ton! Binnenkort gaat mijn ruin een maandje op vakantie want hij wordt beleerd voor de kar. Dus met zijn overgewicht komt het helemaal goed.