Parden drinken niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

Parden drinken niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 18:21

Sinds gisteren staan mijn 2 verzorgpaarden 24u/24u op een graswei ipv een paddock.
Het gras staat daar best lang (+/- 15-20 cm), ze krijgen een beetje extra hooi en 1x per dag wat bijvoer en elks een wortel. Voor de schuilstal op de wei hebben we 2 volle drinkbakken gezet en ook staat er nog een bad met water in van de eigenaar met regenwater.
Ik ben daarnet gaan voeren, en nu lijkt er totaal niet gedronken te zijn. De 2 bakken voor de stal zijn nog helemaal vol, daar is echt totaal niets uit en in het bad is nog 3/4 water. Het kan zijn dat ze daar en klein beetje uit gedronken hebben maar ik vermoed eerlijk gezegd van niet...

Moet ik me zorgen maken? Ik hou het iig in het oog en als ze morgen nog niet gedronken hebben bel ik de DA.

Ook dacht ik eraan een liksteen in de stal te hangen, zodat ze meer zouden drinken.

Albert

Re: Parden drinken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:26

Gras bestaat voor een heel groot deel uit water en is met dit weer bovendien sowieso erg nat waardoor ze snel aardig wat vocht binnenkrijgen.
Zou me niet te snel ongerust maken.
Hoe is de turgor?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:31

Het is enorm vochtig inderdaad...sappig gras,drinken ze niet zoveel.

Je kunt even controleren of ze geen vocht tekort hebben door de huid in de hals op te pakken.Als deze weer snel "in model springt" is er niets aan de hand.Blijft de huid in de plooi staan of gaat maar langzaam terug(Turgor = celdruk ) dan is het tijd voor een DA.
Ik zou mij niet teveel zorgen maken als ze verder allert zijn en lekker hun ding doen ;)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 19-09-15 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:35

Vul je de bakken met kraanwater?

Mijn paard heeft eens een dag niet gedronken, en toen bleek er een dode rat in de watertank te liggen :=

Verder kunnen ze best even zonder water, zeker als het gras vochtig is, en verder vinden ze modderpoeltjes hier lekkerder dan water uit de kuip.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:37

Liggen er in je land geen plassen?
Hier drinken ze nu ook niet/nauwelijks uit de bakken, terwijl als het droog is ik ze soms 2 x per dag moet vullen.

Bluebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:01

Zou goed kunnen dat dit komt door het enorm natte weer van afgelopen tijd en dat ze bijna al hun vocht sowieso al binnenkrijgen. :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:04

1 bad is gevuld met regenwater zeg je. Daar is de afgelopen dagen best wat van gevallen. Komt dat water automatisch in het bad? Want in dat geval is niet te controleren of en zo ja hoeveel er is gedronken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:08

Komt van het natte gras, zelfs mijn zuipschuit drinkt amper nu.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:05

Bedankt voor jullie antwoorden!

De 2 drinkbakken vooraan zijn inderdaad gevuld met gewoon kraantjeswater, dat dronken ze ook altijd op de paddock zonder problemen.
Het bad wordt niet automatisch gevuld.
Ik dacht eergisteren ook al dat het gewoon door het natte gras kwam, maar omdat ze na 48h nog steeds niets of amper hadden gedronken, begon ik me toch wat zorgen te maken.
In het land liggen geen plassen o.i.d. waar ze van zouden hebben kunnen gedronken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:14

Het heeft flink geregend hier. Ik weet hoe het bij jullie was. Zomaar het idee dat je bad weer gevuld is door de regen