Rijden in een weide??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2Horsxe7

Rijden in een weide??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 14:01

Hallo allemaal

Ik had een vraagje kun je op je eigen weilandje rijden ?
Dus niet in een bak ?
Maar in het weilandje waar de pony/paard staat??

Alvast bedankt please help *\o/*

Zeepsop

Re: Rijden in een weide??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:04

Ik zie het wel eens dat mensen dat doen. Het moet natuurlijk wel een redelijk stevige grond zijn, en als het paard ijzers heeft moet je daar ook rekening meehouden. Maar het kan wel gewoon :)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:05

Ja dat kan wel :j
Ik rij ook altijd gewoon in het land en ik heb er nooit een probleem mee gehad.
Kijk wel uit als het geregend heeft dat heg niet te glad word.

Ik heb trouwens wel een stukje afgezet in bak grote, als je dan veel rijd zou het gras uiteindelijk op dat stukje niet meer groeien.

Bluebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:09

Kan wel. Let wel goed of de ondergrond solide genoeg is (vooral als het slecht weer is geweest) en kijk uit voor eventuele kuilen en gaten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:12

Het kan wel, maar ik vind het zelf niet prettig. Weiland is om te ontspannen en paard te zijn, niet om te werken, vind ik. Zelfde als de box; daar poets en zadel ik niet. Dat vind ik privéruimte voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:13

Het kan prima, maar zou dit bij vochtig weer niet doen. Dan beschadig je de grasmat teveel waardoor onkruid meer kans heeft om te groeien.

katie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:13

ja hoor, ik doe het heel vaak. Moet wel groot genoeg en een veilig weitje zijn. Geen prikkeldraad in de buurt. Palen die in de weg staan. Grote gaten in de grond of konijnenholen enzo.. Ik vind het een fijne afwisseling om soms ook in de wei te rijden. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:37

wij rijden ook in de wei.Maar nu een week niet kunnen rijden omdat het te nat is.

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 14:41

Britta31 schreef:
wij rijden ook in de wei.Maar nu een week niet kunnen rijden omdat het te nat is.

Hier bij ons ook al de hele week regen :( :(

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:04

Mijn paardjes hebben 3 jaar lang 24/7 buiten gelopen (gemeente weiland) waar we geen rijbak hadden. Toen ik ze pas had gekocht waren ze 1 en 2 jaar, dus ik moest nog even wachten tot ik ze mocht beleren. In het begin reed ik wel in de weide, maar dat was niet veel . Als het had geregend was de weiland spek glad en schoven ze al in de stap soms uit. Toen ze zover waren met het rijden ben ik in de duinen gaan rijden en heb ik niet meer op de weiland gereden.

Je kan op een weiland rijden , wel rekening mee houden dat het nat en glad kan zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:11

Ligt aan je grondsoort en weer. Ik kan vanaf nu tot het voorjaar niet in het land rijden.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:12

even een kwestie van testen hier op de zware grond ben zo blij dat de bak af was en ik daar in kon, zware grond blijft lang vochtig, en mijn pony voelde zich er niet op zn gemak op wegens kans op uitgleiden, bij mn verzorg fries licht er lichte grond deze is sneller droog daar rijd ik liever op dan in een kleine bak, tis dus ff een kwestie van proberen maar het is niet bijvoorbaad al ongezond voor je paardje

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:22

Ja hoor dit hebben wij ook gedaan. Naarmate ik meer reed is er een echte 'hoefslag' van zand gekomen. En toen hebben we het ook maar de 'bak' genoemd haha. Vond het wel eng aangezien mijn paard eerst ijzers had, bij regen of nadat het geregend had ging ik altijd eerst voelen of het gras vochtig was.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:24

Ik doe niet anders.
Heb een longeerring, en een grote weide waar ik in train. Vind het heerlijk, rijd op de club in de bak, verder train ik altijd thuis op de weide.
Onder het zadel reed ik ook altijd al in de weide. Met springen dan eventueel stiften als het nat was (geweest) maar ging altijd top.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:34

[VSW] Rijden in het weiland?
Misschien heb je nog iets aan dit topic :)

Ik rij zelf inmiddels 3 maanden in de wei, bevalt erg goed. Wel droge zandgrond. Heb deze week elke dag kunnen rijden ondanks de regen. Onze normale bak ligt er slechter en gladder bij.
Heb wel gewoon een stuk afgezet. Rijdt fijner en mochten ze last hebben van het prive ruimte probleem (ik weet nog niet of ik daarin geloof :+), hebben ze dat met een afgezet stukje vast niet..
Vraag me alleen nogsteeds af hoe het op de lange termijn blijft als alles aangestampt is en geen water meer doorlaat..

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 09:13

Allemaal heel erg bedankt

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:28

Kan wel denk ik

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:20

Natuurlijk kan dat! Ik rijd zelf ook in het weiland, mijn paard vind dit ook plezierig om te doen.
1 nadeel is wel dat het soms niet mogelijk is om te rijden als het te nat is :(