Hindernissen versus keurmerk veiligpaardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Newallure

Hindernissen versus keurmerk veiligpaardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 23:39

Hallo
heb een vraag simpel omdat bij ons in de bak echt gewoon altijd een heel spring parcours staat in de bak. Wat ik als niet springer niet prettig vind, maar stal eigenaren trainen paarden springgericht en blijkbaar hoort dat er dan bij :( . Echter heb ik zelf doordat mijn paard ergens van schrikt twee keer een hindernis omver gereden. Er staan ongeveer 7 hindernissen in de bak en twee caveletti dingen, best veel dus.
Nu vraag ik me af; ze zijn aangesloten bij het veilig paardrijden keurmerk, zijn er geen richtlijnen dat hindernissen niet 24/7 in de bak blijven staan? Weten jullie dat?

smurffie

Re: Hindernissen versus keurmerk veiligpaardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:41

Als jou staleigenaren dat willen gaan ze het niet veranderen, maar jij bent vrij om een andere stal te zoeken als het je zo dwars zit.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 23:44

smurffie schreef:
Als jou staleigenaren dat willen gaan ze het niet veranderen, maar jij bent vrij om een andere stal te zoeken als het je zo dwars zit.

zo dwars.....dat zeg ik niet....vraag me alleen af of het onderdeel is van het keurmerk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:47

Ff googlen? De zaken van t keurmerk staan vast wel ergens beschreven.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 23:49

rien10 schreef:
Ff googlen? De zaken van t keurmerk staan vast wel ergens beschreven.

klopt maar ik krijg het niet geopend of gedownload.....dus vandaar de vraag

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:52

Zelfs als dat zo is gaan ze er niks aan veranderen, en groot gelijk ook het is immers hun stal. Ik zou mijn pensionklant ook vriendelijk verzoeken weg te gaan als iemand met dit soort regeltjes komt kom iets te veranderen. Normaal bespreken en erbij neer leggen is mijn advies.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:54

Je kan ook alles uit de bak halen en dan als je weer klaar bent er inzetten... Maar ik kan je wel vertellen dat je daar al gauw spuugzat van bent :+

Ik denk niet dat het keurmerk daar veel aan gaat veranderen. Zou toch raar zijn dat springen wel veilig is, maar de hindernissen in de bak niet. Daarbij kan je gewoon om hindernissen heen sturen. Blijkbaar is het een springgerichte stal, dus dan kan je zelf ook wel een beetje nagaan dat er gewoon veel aan springen gedaan wordt. Als het je echt zo dwars zit (want het zit je wel dwars), dan inderdaad zoals Smurffie zegt wat anders zoeken waar ze minder aan springen doen.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 17-09-15 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:56

Feit dat er hindernissen in een bak staan, zegt natuurlijk niets over veiligheid, dus ik kan me niet voorstellen dat het keurmerk zich daar over uit laat. Immers: tijdens élke springwedstrijd/ springles staan er hindernissen in de bak.
Dat jij je er niet prettig bij voelt, wil nog niet meteen zeggen dat iets onveilig is.

Dus óf jij en je paard moeten hier aan gaan wennen, óf je zoekt idd een andere stal..

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 08:28

Nou wat een felle reacties .....ik ben niet de enige die er 'last' van heeft. Maar het is ook geen reden om te verkassen voor mij. En natuurlijk rij ik er om heen en probeer er creatief mee om te gaan.
Ik vind het alleen jammer dat als er effectief 4 keer in de week gesprongen word in de week de hele bak vol blijft staan. Je mag ze er wel uithalen maar dan is de vraag om ze precies weer zo terug te zetten als ze stonden en dat weet ik na een uur rijden en bij 7 hindernissen echt niet meer.
Maar vroeg het me af omdat mijn instructrice aangaf dat dit blijkbaar niet mag met het certificaat dat ze hebben. Ik dacht als dat zo is dan is het mogelijk een nieuwe opening voor een gesprek hierover.
Nu kan ik alleen de regels niet openen via internet dus hoopte dat jullie wisten.....

Het is dus NIET zo dat ik me er zo aan erger dat ik wil verhuizen ....effe voor de duidelijkheid

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:59

In de afvinklijst voor het keurmerk voor de stal staat niets over dat het hindernismateriaal niet altijd in de bak zou mogen staan. (controle lijst hippische accommodatie op http://www.veiligpaardrijden.nl/pages/downloads.php).

Maar zelfs als dat niet zo zou mogen, dan nog geeft het je niets in handen. Het is aan de stal zelf hoe ze hier mee om gaan. Door aan te geven "het mag niet van het keurmerk" maak je niet dat je stalhouder, die duidelijk wel wilt dat het materiaal er staat, ineens wel met je mee gaat denken. Want wat wil je doen als hij niet luistert? Naar het keurmerk kun je niet stappen als je daar wilt blijven staan, want dat gaat zeker ruzie geven.

Wellicht zou je wel kunnen kijken of er misschien 1 hindernis is die het meeste "in de weg staat" en vragen of die wellicht wel aan de kant zou kunnen en dat ze die zelf opbouwen als ze gaan springen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:09

Onze stal heeft ook dat keurmerk en 24/7 hindernissen in de binnenbak staan. Bij ons op stal wordt iedere dag gesprongen, het is dus geen doen om ze weg te halen en iedere keer weer op te bouwen. Ik vind het nooit een probleem, ik kan er prima mee rijden. Bij ons schrikt er ook wel eens een paard, maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat er daarbij een hindernis omver gelopen werd. Misschien een vreemde tip, maar zelf eens een keer gaan springen kan er wel voor zorgen dat je paard meer respect krijgt voor de hindernissen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 13:04

SusanH: mijn paard heeft HKO dus zelf springen zit er niet in helaas. Ze is gewoon banger voor bakkabouters dan de hindernissen vrees ik ;) en meestal staan de hindernissen aardig hoog dus zou het mogelijk ook niet uitzitten als ze er wel over heen ging...

Angela: Thx voor de link deze krijg ik wel geopend en gelezen. Wij krijgen af en toe wel reglementen en regels waar we aan moeten houden dus dacht misschien is dit een uitgang positie om het er weer is over te hebben. Verzet eigenlijk elke keer wel een hindernis om een volte te kunnen rijden zonder dat ik om een hindernis heen rij. Deze plaats ik dan wel weer terug. Maar is in gesprek gaan of ze ergens een volte kunnen vrijhouden in hun parcours dat zou al heel fijn zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:37

Een paar jaar geleden zat ik op een jong, letterlijk net zadelmak paard dat ergens van schrok en aan de loop ging. Dat was op zich geen ramp, want het ging wel hard maar niet gek. Op gegeven moment kon ik een volte op sturen en zou zo de controle weer terug hebben gekregen.

Helaas, voor het zover was stond halverwege die volte ook net de enige hindernis die in de bak stond in de weg. Paard maakte in vliegende galop een haakse bocht en ik ga rechtdoor en vlieg letterlijk op de kop in de hindernis. Hele hindernis viel omver en ik lag bedolven onder de balken en staanders. Ik was voor de afwisseling gelukkig niet alleen op stal, want ik kon er zelf niet meer onderuit komen en had een behoorlijk gewicht op mijn borstkas liggen. Het is een wonder dat ik er met alleen flink gekneusde ribben en bovenbenen af ben gekomen. Dus ja, ik vind het gevaarlijk om ongebruikte hindernissen in de bak te hebben.

Als tussenoplossing en concessie aan de veiligheid kan je voor je gaat rijden alle balken aan de voet van de staanders op de grond leggen. Dan vlieg je er in elk geval niet middenin.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 13:42

Roodvos schreef:
Een paar jaar geleden zat ik op een jong, letterlijk net zadelmak paard dat ergens van schrok en aan de loop ging. Dat was op zich geen ramp, want het ging wel hard maar niet gek. Op gegeven moment kon ik een volte op sturen en zou zo de controle weer terug hebben gekregen.

Helaas, voor het zover was stond halverwege die volte ook net de enige hindernis die in de bak stond in de weg. Paard maakte in vliegende galop een haakse bocht en ik ga rechtdoor en vlieg letterlijk op de kop in de hindernis. Hele hindernis viel omver en ik lag bedolven onder de balken en staanders. Ik was voor de afwisseling gelukkig niet alleen op stal, want ik kon er zelf niet meer onderuit komen en had een behoorlijk gewicht op mijn borstkas liggen. Het is een wonder dat ik er met alleen flink gekneusde ribben en bovenbenen af ben gekomen. Dus ja, ik vind het gevaarlijk om ongebruikte hindernissen in de bak te hebben.

Als tussenoplossing en concessie aan de veiligheid kan je voor je gaat rijden alle balken aan de voet van de staanders op de grond leggen. Dan vlieg je er in elk geval niet middenin.

Oh ben dus gelukkig niet de enigste die er wel is door een hindernis heen is gegaan :o . Al klinkt jou verhaal wel heftig zeg!

En balken op de grond leggen is idd ook een idee. Scheelt in ieder geval de angstige situatie van er doorheen gaan en als ik dan is een staander mee pak wat ook wel is gebeurd valt alleen de staander en niet de hindernis.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:53

Ik vrees dat de stal het niet zal gaan aanpassen. Als je zelf toch lekker wilt rijden, denk ik dat het verstandiger is om een andere stal op te zoeken, want ik kan me voorstellen dat je ook dressuurmatig nu lang niet alles kunt oefenen. Af en toe eens om hindernissen sturen is natuurlijk prima, maar als dat altijd is wordt het toch echt lastig om je proeven te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:58

Onvrede over het bakgebruik zou ik van achter een bak koffie proberen op te lossen, niet vanuit een reglement oid.
Is het nieuw dat er altijd een parcours staat, was dat nog niet toen je er kwam?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:29

Je hoeft natuurlijk niet de hoogte te springen die er staat ;) maar als je paard een beperking heeft snap ik dat springen niet gaat. Bij ons staat het ook vaak dik gebouwd, maar als ik zelf een sprongetje ga maken gaat het eerst een flink stuk omlaag.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:07

Ze zullen het vast veranderen/weghalen. Maar ik ben het wel met je eens dat het gevaarlijk kan zijn. Ik kan je dan alleen meegeven dat als ze het niet willen veranderen dat je wel de balken op de grond kan leggen. Dan kan je er ook tussendoor rijden en wat balkjes lopen ;-)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:12

Ik snap je vraag hoor. ik zou het ook niet fijn vinden als er altijd hindernismateriaal staat. Is er geen mogelijkheid om in een andere bak te rijden? Of is er maar 1 rijbak. Ik ben inderdaad bang dat jij je moet aanpassen. Misschien als je met meerderen rijdt, dan alles wegzetten en daarna weer terugzetten?