Wie voert er keukenzout? Ervaringen gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Wie voert er keukenzout? Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 23:37

Hoi allemaal.

Zoals de titel luidt ben ik opzoek naar ervaringen met het voeren van jodiumvrij zout.
Ik heb een pony die het lang prima deed op zijn huidige voer, maar nu hij meer doet vind ik dit het gewoon niet.
Echter is hij gauw TE fel van voer, nu kwam ik elektrolyten tegen en kwam via de elektrolyten bij keukenzout uit.
Hij loopt voor de wagen en als hij loopt is hij gauw erg bezweet, als reactie op een tekort kunnen ze veel gaan likken en/of verzuren.
Zeker dat eerste heeft hij, met name na het voeren.
Voor ik nou dure dingen ga voeren wil ik eerst uitsluiten dat hij niet gewoon simpel een natriumtekort heeft, dat schijnen veel paarden te hebben.
Wie heeft dit wel eens geprobeerd of ervaring met iets van zout/elektrolyten?

Sowieso ga ik morgen voer halen zonder rommel, waar mijn ervaring mee is dat ze er vrij fris van worden.
Hopelijk i.c.m. een beetje aanvullen met dat voer en wat zout dat hij gaat lopen zoals ik graag zou willen. :)

karuna
Drukke kabouter

Re: Wie voert er keukenzout? Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:39

Een simpel wit zoutblok aanschaffen waar ze zelf naar behoefte van kunnen nemen? Die blokken heeft eigenlijk elke voerleverancier wel liggen, zijn standaard koeienblokken, bestaan alleen uit zout.

CharlottemvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:41

Ik zou ook inderdaad gewoon een zoutsteen neerleggen, dan kan hij naar behoefte nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:45

Blok puur zout halen of zak veezout (laatste is stuk goedkoper).

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:49

Niet nodig als je al een zoutblok hebt voor hem. Vitamine korreltje of souplesse kruidenmix en omega olie van Paardendrogist doen ook wonderen.

Niet te veel rommelen met je voer als je er doorgaans goede ervaring mee hebt. Sommige paarden zitten deze periode in de rui waardoor ze extra energie verbruiken. Maar dat is normaal dus lichte aanvulling helpt hierbij prima.

Succes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 00:11

Helaas pindakaas doet hij niks met likstenen.
Hij kijkt er niet eens naar, maar toch likt hij aan zijn stal na het eten.
Verveling is het niet, hij staat gewoon nog op de wei als het niet de hele dag giet en daarbij loopt hij genoeg en krijgt ook bijna dagelijks denkwerk.
Het verschil zit hem nu in gewoon veel meer en zwaarder werk in tegenstelling tot eerder, dus ik vind het ook niet raar dat ik nu even de boel moet herzien.

Vitaminekorrel was hier toen geen succes, vandaar de keus voor 'normaal' voer.
Daar zit minder in qua minder geconcentreerd qua vitamines ed en dan kan ik makkelijker meer of minder van geven.
Hij krijgt nu een kwart schep van voer met tragere energie, hoger oliegehalte dus maar hij loopt hier nu niet meer op naar mijn zin.
Voer ik meer heeft dat tot nu toe niet het effect wat ik zoek.
Logisch ook, want ik heb dit juist uitgezocht op zijn anti-stuiter eigenschappen. :+
Ik heb hem ooit enkel pavo vital gegeven en daar werd hij ronduit onhandelbaar van, vitaminekorrel heeft dus niet mijn voorkeur.

Roos_M, dat wil ik dus inderdaad niet teveel, daarom wil ik zijn huidige brok ook erin houden omdat hij daar niet drakerig van wordt. :P
Hij krijgt al vanaf vrijwel het begin een kwart schep pavo energy control met 1 capsule vitamine E, de vitamine E werkt erg goed voor hem.
Meer niet, maar 'klopt' er voor mij iets niet, niet schokkend maar ik denk dat het stukken beter moet kunnen hem kennende.
Mijn idee nu is 1/4 energy control en tot 1/3 o.i.d. aanvullen met pavo care 4 life.
Daarbij zijn standaard vitamine E, en zout met name op dagen dat zich erg in het zweet werkt.
Care4life heb ik me toen in verdiept en dat kan ook als 'topping' wat ik toen las.

Het klinkt trouwens weinig een kwart, maar het beestje zelf is maar 350 kilo en bij teveel is hij gauw een draak.
Je kunt die kwart dus grof gerekend zien als een halve kg bij een gemiddeld paard.
Ik hoor dus graag hoe de ervaringen zijn met zout voeren, over het voer is al flink nagedacht.
De inkoppertjes als vitaminekorrel en likstenen zijn of geprobeerd of niet voor herhaling vatbaar.
Mocht dit niks worden wil ik metazoa nog overwegen maar ik zie dat niet slagen door stuitergevaar..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:07

Heb je ook al zo'n groot koeienzoutblok geprobeerd? Zo'n vierkante witte? Die van mij kijken naar die rode rechthoekige blokken ook niet om maar zo'n grote witte vinden ze geweldig.

Anders idd elektrolyten gaan bijvoeren. Keukenzout zou ik niet doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:18

Ja wilde ik net vragen welke blokken heb je al geprobeerd?
Ik haal de knz basis liksteen bij de welkoop,, deze is eigenlijk voor koeien,maar ook erg geschikt voor paarden door extra selenium en magnesium :j
De gewone blokken komt mijn pony niet aan,maar deze dus wel

Als je zout zelf gaat geven heb je altijd risico dat je toch meer geeft dan nodig is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:32

Elektrolyten hoeven niet duur te zijn. Mijn paarden krijgen na flink zweten ook elektrolyten door het voer. Van EJ is een pot niet duur. Heb het idee dat t wel helpt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:46

Een simpel 'eigen' electrolytenmengsel is 2/3 keukenzout en 1/3 kaliumzout (dieetzout, voor mensen die geen natrium mogen). Alleen keukenzout voeren is niet verstandig, dan krijg je een scheve Na/K verhouding. Eigenlijk hoort er ook nog magnesium in je mengsel te zitten, ongeveer 10% bitterzout is genoeg in je mengsel, maar als je dat niet zo snel kunt krijgen, is het geen drama om een paar dagen je Na/K mix te geven om te kijken wat het doet.

(Overigens is een stuk liksteen in je voerbak leggen ook een prima manier om je paard te dwingen wat met het ding te doen - tijdens het eten komt er dan vanzelf wat liksteen binnen)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:51

Die rode doen ze hier ook niks mee behalve tegenaan schuren waardoor ze rood worden. himalaya wel maar niet intensief, het witte blok is erg polulair. Zeker bij warm en zweterig weer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:57

Liksteen in een metalen voerbak zou ik dan weer niet doen ;) dan zitten er binnen een jaar gaten in van de roest.
Zelfde eigenlijk als een liksteen tegen de spijlen van je stal hangen, daar worden ze meestal ook niet beter van.

Verder zou ik ook eens een andere steen proberen. Mijn ervaring is dat degene met smaakjes ook minder populair zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:01

palousa_boy schreef:
Liksteen in een metalen voerbak zou ik dan weer niet doen ;) dan zitten er binnen een jaar gaten in van de roest.

Je hoeft hem er natuurlijk ook niet in te laten liggen als het paard er verder toch niet naar omkijkt. Maar als je bang bent voor roest, kun je natuurlijk ook je voer een beetje natmaken, een stuk liksteen er 5 of 10 minuten in rond roeren, en dan het voer zonder liksteen aan je paard geven.

Zo'n Himalayasteen schijnt trouwens zo lekker te zijn dat paarden die in één keer opvreten, dus dat is misschien ook een idee (maar dan wel weghalen als-ie hem idd lekker blijkt te vinden, een overdosis zout wil je ook niet)

truuske3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:05

Mijn paard verzuurt soms ook snel of is wat uitgedroogd. Ook al heeft zij 24 uur water beschikbaar. Ik geef haar inderdaad elektolyten in de vorm van grote eetlepel donkerbruine basterdsuiker met een theelepeltje jodiumvrij keukenzout.
je hebt suikers en zouten nodig om elektolyten te maken. Kijk maar naaf bijv ORS, dit zijn ook suikers en zouten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:18

Ibbel schreef:
Een simpel 'eigen' electrolytenmengsel is 2/3 keukenzout en 1/3 kaliumzout (dieetzout, voor mensen die geen natrium mogen). Alleen keukenzout voeren is niet verstandig, dan krijg je een scheve Na/K verhouding. Eigenlijk hoort er ook nog magnesium in je mengsel te zitten, ongeveer 10% bitterzout is genoeg in je mengsel, maar als je dat niet zo snel kunt krijgen, is het geen drama om een paar dagen je Na/K mix te geven om te kijken wat het doet.)

Wat Ibbel aangeeft. Als je zelf keuken zout wil voeren, let op de Na/K verhouding.

Mijn paard likte ook niet aan haar roze KNZ liksteen. De Himalaya liksteen likt ze wel aan en doet ze ong. Anderhalf jaar mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 12:54

Hij had een himalaya liksteen, maar daar heeft hij nooit aan gezeten.
Bitterzout heb ik gewoon staan hier dus ik ga vandaag wel kaliumzout halen. :)
Magnesium zit ook extra in de brok, al zal dat met een kwart schep weinig opschieten. :D
Suiker erbij twijfel ik over, in de brok opzich zit al suiker maar ik ga het in elk geval onthouden/proberen.
Wat ik wel een optie vind is een appeltje voor de suikers, voelt toch beter als een lepel puur suiker. :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:00

Ibbel schreef:
Een simpel 'eigen' electrolytenmengsel is 2/3 keukenzout en 1/3 kaliumzout (dieetzout, voor mensen die geen natrium mogen). Alleen keukenzout voeren is niet verstandig, dan krijg je een scheve Na/K verhouding. Eigenlijk hoort er ook nog magnesium in je mengsel te zitten, ongeveer 10% bitterzout is genoeg in je mengsel, maar als je dat niet zo snel kunt krijgen, is het geen drama om een paar dagen je Na/K mix te geven om te kijken wat het doet.

(Overigens is een stuk liksteen in je voerbak leggen ook een prima manier om je paard te dwingen wat met het ding te doen - tijdens het eten komt er dan vanzelf wat liksteen binnen)

Helemaal eens. Keukenzout is alleen maar zout, je hebt ook kalium en magnesium nodig! Ik geef electrolyten, heb een emmer van 5 kg bij dierenarts gekocht en dat geef ik alleen bij warm weer of als ik weet dat ze zwaar aan het werk gaan. Liksteen doet mijn paard dus echt niets mee, vandaar mijn overstap op electrolyten. Bovendien weet je dan wat hij binnenkrijgt, bij een liksteen weet je dat niet.

DSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:07

Keukenzout is geraffineerd en zijn veel bestanddelen uit weggezuiverd en weer andere dingen aan toegevoegd. Eigenlijk helemaal niet gezond, ook niet voor ons. Beter is Himalaya zout, maar daar kijkt hij niet naar om heb ik begrepen....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:31

Ik heb een waterbak met opgelost keltisch zeezout staan. Relatief weinig natrium in verhouding met andere zouten, maar bevat ook anderen mineralen en stofjes.
Likstenen doen ze hier ook weinig mee, terwijl het zoute water wel wordt gedronken en keurig naar behoefte.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 19:01

Ik ben vandaag begonnen met het electrolytenmengsel wat Ibbel adviseerde. :)
Hij reageert vrij vlot op ander voer/supplementen dus ik zie het wel.
Daarbij een zak voer gehaald, niet de care4life dat vond ik erg duur.
Nu erg energierijk voer, maar dan maar de helft van een kwart schep als toevoeging op het huidige rantsoen.

Hij eet trouwens zijn bak vaak net niet leeg, maar met de electrolyten en een beetje van het andere voer ging zijn bak schoon leeg.
Hij likte hem zelfs helemaal schoon. :)

Zwerte: die tip ga ik onthouden in elk geval.
Voor nu vind ik het niet praktisch maar om hem op de wei een bak te geven met opgelost zout vind ik een goede. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 22:44

Nou ik voer nu ca 6 dagen de elektrolyten en de nieuwe muesli erbij.
Hij loopt dus inmiddels weer fijn. *\o/*
Wat nou uiteindelijk de oorzaak geweest is geen idee, maar dit gaat goed zo.
Hij is ook verhuisd naar een stal met uitloop en onbeperkt hooi, dat stond al gepland.
Het is pas sinds gister dat het weer de wow factor heeft, dus de kans dat het de elektrolyten zijn vind ik vrij groot.
Hij heeft onwijs veel gezweet op vakantie een maand lang, met elke dag 1 tot 4 uur lopen, afwisselend de ene dag kort de andere dag lang namelijk.
Bij thuiskomst kreeg ik hem dus niet meer lekker aan het lopen, ik ben nu ca 3 weken thuis en nu loopt hij weer fijn.
Hij wilde gewoon niet los laten en doorlopen aan de longe, nu gaat dat top.
Verder begreep ik dat het ruwvoer geanalyseerd is en dat dat superkwaliteit is voor paarden, zo goed dat je er eigenlijk niks bij hoeft te geven in theorie.