Grootte weiland, combinatie paard/ezel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura90

Grootte weiland, combinatie paard/ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:16

Hallo allemaal,

Stiekem lees ik al een hele tijd mee op Bokt, maar heb me vandaag zelf maar eventjes aangemeld.

Mijn ouders hebben een stuk grond op het oog van 6500m2. Na het bouwen van een huis, magazijn en het aanleggen van een tuin zal hier ongeveer 5000m2 'weiland' van overblijven.

Een klein deel hiervan zal een 'geiten/kippen/....' - weitje worden. Er zal dan zeker nog 4000m2 aan weiland over blijven.

Zelf heb ik vroeger altijd op paardrijden gezeten, en ook tijdelijk een eigen pony gehad, die verkocht is toen ik ging studeren.

Mijn ouders vinden paarden ook leuk, en zouden het leuk vinden om deze aan huis te houden.

Bij dezen dan ook mijn vraag: Is 4000m2 groot genoeg op hierop een grote pony / klein paard te houden met gezelschap? (kleine pony / ezel).
Het idee is om er een grote inloopstal van te maken, en in principe 24/7 toegang te geven tot de weide, die eventueel in stukken opgedeeld kan worden. Bijvoeren (in de winter) is geen probleem.

Verder vinden mijn ouders ezels ontzettend leuk, mijn tweede vraag is dan ook of de combi klein paard en ezel geschikt is? Gaat dit ook als 'maatje' voor elkaar voelen?

Alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Groetjes Laura

Equiine

Re: Grootte weiland, combinatie paard/ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:22

Ja, dit zou op zich genoeg moeten zijn voor een pony/klein paard met gezelschap. Lees je wel goed in over het onderhoud van het land (zodat het niet te snel kaal gegeten word etc., anders zou je evt. hooi bij moeten voeren). Ik heb zelf nooit een paard en een ezel gehad, echter bij mij in de buurt lopen er 2-3 pony's en een ezel samen in de wei, geen enkel probleem. :)

Als je een ezel erbij wilt, hou dan wel rekening met de kans op longwormen: http://www.dierenklinieken.net/dieren/p ... ormen.aspx

Laura90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:38

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

Fijn om te horen dat de combi pony of paard met ezel gewoon kan.
We gaan ons tegen die tijd goed inlezen over het onderhoud van het land, mocht er eventueel hooi bijgevoerd moeten worden is dat verder geen probleem.

Met ezels hebben we verder ook geen ervaring, dus bedankt voor de tip! :-)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:42

Ezel en paard kunnen samen, maar mijn ervaring is dat een paard of ezel gelukkiger is met een soortgenootje dan met elkaar.

Verder kunnen ezels slechter tegen regen en zijn het, in tegenstelling tot paarden, geen vluchtdieren. Ezels hebben dus sowieso een schuilstal nodig, maar dat regel je wel zo te zien :D.

Ik heb een ezelveulen en shetveulen beste vriendjes zien zijn. Maar ook een ezel enorm blij zien worden toen er nog eentje bij kwam, die stond bij een paar pony's.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:56

Klopt helemaal!

Ik heb ze ook beide en ook samen, maar het is overduidelijk dat elk de voorkeur geeft aan hun eigen soort :j

De ezel heeft geen waterdichte vacht en zal met weer zoals nu dus eigenlijk binnen moeten kunnen, maar samen met een pony of paard gehouden zal hij toch kiezen voor het gezelschap van zijn maatje...met alle gevolgen vandien.

Zou dan ook liever kiezen voor twee dezelfde dieren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:59

Ik zou ook eerder gaan voor de combi paard/pony of twee ezels. Ezels zijn geen 'paarden met lange oren'.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:10

Klopt helemaal ik heb er ook een ezel bij staan (niet van mij zelf) maar de pony's trekken naar elkaar toe en ezel staat meestal aan de zijkant vd groep.
Hij mag wel bij de groep maar heb niet het idee dat hij echt erbij hoort.

Laura90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:11

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Dat er altijd mogelijkheid is voor de beesten om naar binnen te kunnen en droog te staan, dat is zeker.
Helaas is 4000m2 niet groot genoeg voor 2 pony's en 2 ezels, dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn!

Wordt dan toch nog eens goed alles opties afwegen, het gaat er natuurlijk om wat voor de beesten het beste is, en niet wat wij het leukst vinden. ;)

@Fenrir: Daar ben ik me zeker van bewust, dat het twee verschillende dieren zijn. ;) Vandaar dat ik hier ook om advies kom vragen en ze niet zomaar klakkeloos bij elkaar zet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:13

Ook goed kijken met wormen, pony-ezel combi kan hartworm veroorzaken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:16

Laura90 schreef:
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Dat er altijd mogelijkheid is voor de beesten om naar binnen te kunnen en droog te staan, dat is zeker.
Helaas is 4000m2 niet groot genoeg voor 2 pony's en 2 ezels, dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn!

Wordt dan toch nog eens goed alles opties afwegen, het gaat er natuurlijk om wat voor de beesten het beste is, en niet wat wij het leukst vinden. ;)

@Fenrir: Daar ben ik me zeker van bewust, dat het twee verschillende dieren zijn. ;) Vandaar dat ik hier ook om advies kom vragen en ze niet zomaar klakkeloos bij elkaar zet.

Wat wil je precies met de dieren uiteindelijk?

Als je geen ervaring hebt met ezels en je wil bijv. wel echt graag rijden, zou ik gaan voor een paard/pony of twee pony's.
Er zijn ezels in grotere maten waar ook volwassenen op kunnen rijden maar het blijft altijd anders, en de een zal dat heel leuk vinden maar een ander heeft meer met paarden. Paarden zijn stukken makkelijker dan ezels.

Laura90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:24

Ze komen bij mijn ouders aan huis te staan, die beide niet (kunnen) paard rijden.
Alle kinderen zijn al het huis uit, dus er op kunnen rijden is geen must. ;-)

Wel kunnen wij (kinderen) allemaal paard rijden, dus het zou leuk zijn als het een rustig braaf paard (of kleine) pony zou zijn, waar zo af en toe eens een zadeltje op gegooid kan worden.

Uiteraard zullen ze netjes verzorgd worden en dagelijks aandacht krijgen. Maar het zou dus ook zomaar gewoon oude pony's kunnen zijn die mooi hun dag mogen slijten. ;-)

We vinden zowel paarden als ezels erg leuk. Dus vandaar dat eentje van beide ons erg leuk lijkt/leek. Maar blijkbaar is dat geen ideale combi. ;-)

Omdat paardrijden geen must is blijven twee ezels ook nog altijd een optie, dit vinden we namelijk prachtige, grappige beesten om te zien!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:29

Ezels zijn inderdaad geweldige dieren! Lief, slim, eigenwijs en grappig :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:33

Je zou eens ergens een ezel kunnen huren voor een wandeling, er zijn meerdere plekken in het land waar je dat kunt doen. Dan kun je gelijk wat meer ervaring opdoen met ezels en dat maakt misschien de keus wat makkelijker.
Of eens langsgaan bij de ezelopvang (Ezelsociëteit). Mocht je pleegezels overwegen.

Laura90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:50

Goeie tip!

We gaan ons tegen die tijd inderdaad wat beter oriënteren. Hebben wel kennissen met ezels, deze zijn gered uit het buitenland, en zij hebben deze geadopteerd. Zijn verschrikkelijk lieve dieren geworden.

Zoiets zou ook nog een optie zijn! ;-)

Tegen die tijd zullen we ook kippetjes, die na een jaar eieren leggen naar de slacht moeten, en mooi huisje gaan bieden. ;-)

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:54

Persoonlijk zou ik een paard en een ezel niet samenvoegen. Ezels kunnen nogal eens longworm hebben welke ze op een paard kunnen overbrengen. Ik zou gaan voor een sober weidemaatje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:46

Qua grootte kan het prima. Hier hebben we ook zo'n 4000m2 voor de paarden, waarvan een verhard gedeelte met uitloop, een paddock/rijbak en twee weides, en die blijven zomer en winter in prima staat met een belg van 1000 kilo en mijn grote tinker :)
Afbeelding

Wat leuk dat je ook kippen gaat opvangen :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:16

ik heb een jaar een ezel bij mijn 2 paarden gehad. Achteraf zou ik het nooit meer doen.
Een ezel kan niet tegen regen.... maar mijn ezel bleef bij zijn paardenmaatjes staan en moest dus een regendekentje op.
Wat betreft wormen : dat kun je prima onder controle houden met een goed wormbeleid!

Mijn ezel moest weg ivm realtieproblemen en toen ik zag hoe hij opfleurde bij ezelvriendjes had ik spijt dat ik hem bij mijn paarden heb gehad. Neem dan 2 ezels.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:24

Las van de week iets in de Kampioen (ANWB blad) over een Ezel-picknick.
Kun je een paar uurtjes op pad met een ezel met een mandje op z'n rug met picknick spulletjes daarin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:41

Die ezelpicknick, ja, dat heb ik mijn ouders eens kado gedaan. Echt een enorme afrader :+
Er werd gezegd dat je een lange wandeling van twee uur kon maken over de veluwe, picknickmand mee, routebeschrijving mee..
Nou, we hebben een half uurtje gelopen, alleen maar asfalt, prikkeldraad, greppels.. Geen mooie picknickplek gezien.. Wel een autoweg op de achtergrond. En dat was het :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:04

@laura90: Lees je eens in over een paddock-paradijs/Paradise; dan hou je voldoende weiland over voor een paar uur grazen per dag zonder dat het in de natte tijd kapot gelopen wordt. Bijvoeren zul je toch al moeten doen.
Verder kunnen de kippen en de geiten gewoon op de PP meelopen, daar heb je dus geen aparte ruimte voor nodig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:53

Wel een beetje uitkijken met ezels en kleine dieren. Gaat niet altijd even goed. Ze kunnen flink agressief zijn tegen kippen, geiten ed. Nu is dat meestal het geval als de ezel alleen staat en dus gefrustreerd raakt zonder speelmaatje(s), maar ik ken ze ook die samen staan en toch achter de kippen aan gaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:58

Ezels kunnen eigenlijk niet alleen.

Ik heb laatst een heel interview gelezen over het welzijn van Ezels in nederland, schokkend en zo triest! Mensen weten weinig over de behoeftes van Ezels.

Je hebt meerdere ezelopvangcentra's. (het interview dat ik las was ook van 1 van hen) zij kunnen ook ezels herplaatsen bijvoorbeeld bij jullie! Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

Vond het allemaal erg aangrijpend. Zou leuk zijn als je ouders er 2 op willen vangen. Het zijn zulke grappige lieve dieren