gezocht ervaring eigen bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

gezocht ervaring eigen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 10:17

hallo,

sinds kort ben ik in het bezit van een eigen stuk wei. Op dit stuk bevinden zich 5 stallen een bak van 20x35 en ca 6 ha weiland.

Omdat de bak enkel van grond is dat omgeploegd is, vroeg ik me af wat ongeveer de kosten zijn om er een normale bak van te maken. Met drainage, goed zand en hem te verlengen naar een 20x40.

hoeveel cm zouden we uit moeten graven, wel zand kan je het beste gebruiken (wil geen zware bak) en in welke tijd kan je dit het beste doen. Ik heb veel kennissen binnen vriendenkring die handig zijn in dit soort dingen (uitgraven drainage aanleggen zand storten en glad trekken. Enkel verstand van goed zand en de kosten vind ik moeilijk te vinden.

Iemand die me dit even wilt vertellen?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:46

Bij zand moet je (ik zal het nog eens navragen) volgens mij rivierzand hebben. Want dat is rond? Hierdoor zou het beter draineren. Ik heb mijn eigen bak, wij hebben eerst lavagrond als onderlaag, dit slaat veel water op. Dan hebben we zand, volgens mij rivier. Daarna heb ik als bedekking kokosharen, dit moet je goed verhakselen (!) maar ik heb bijna nooit water staan. Twee weken geleden viel er 100 mm, overal stond het blank en in mijn bak maar een paar plasjes en 's middags niks meer!! Kokoshaar neemt namelijk ook water op en zorgt ervoor dat je zand niet weg waait. De bodem wordt er wel hard van maar het is goed te doen (dressuurmatig) Als je meer wilt weten over de kokos pb je maar even. Mijn reden voor kokos was dat het een natuurproduct is en dus na 15 jaar weg verteerd is, dus milieuvriendelijk!

Foreverkliek

Re: gezocht ervaring eigen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:13

Let met rivierzand wel op dat het niet te rond is, dan blijft het nl schuiven onder de paardenvoeten en dat kan hele nare valpartijen tot gevolg hebben.

Die kokos vind ik wel interessant klinken! Een vraag komt dat niet in je drainage terecht waardoor die eventueel verstopt?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:19

Het beste kun je als toplaag juist hoekig zand nemen (M3C) met een korrelgrootte tussen 180-220mu. Dit heeft te maken met de stabilisatie van het zand.

Voor drainagezand moet je weer ander type hebben. En eventueel een doek ertussen.

Je kunt het beste even je loonwerker vragen wat je het beste kan doen qua drainage op jullie ondergrond. Handigste is vaak om de 3 meter, aansluiten op 1 buis aan het eind. Dan een pvc buis eraan met een 90 gr bocht zodat je het vocht een beetje kunt reguleren (simpel Eb en vloed systeem).

Normaal graaf je de drainage 30 cm in de grond.

En je kunt natuurlijk naar eigen inzicht kokos, tapijt etc erop gooien maar dat moet je zelf beslissnen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:19

Natalie36 schreef:
Let met rivierzand wel op dat het niet te rond is, dan blijft het nl schuiven onder de paardenvoeten en dat kan hele nare valpartijen tot gevolg hebben.

Die kokos vind ik wel interessant klinken! Een vraag komt dat niet in je drainage terecht waardoor die eventueel verstopt?

Mijn ervaring na 1 jaar is dat ik daar geen last van heb! Maar mijn zand en onderlaag draineren zo goed dat de drainagebuizen bijna niet gebruikt worden

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:22

Bedankt allemaal dan rust me nog 1 vraag wat ca de kosten zijn. hoeft niet op de cent na maar een schatting van bijv. 4.000 tot 5.000 (noem maar wat)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:31

Afhankelijk van je grondsoort kan je beter ophogen of lukt ingraven wel. Heb je zand op redelijke diepte is keren ook een optie. Informeer bij je lokale loonwerker wat die doet in die buurt en op die grondsoort. Moet je zand laten komen zit je op aardige kostenpost, want en je wil vrijwel zeker wegendoek (als die lagen gaan mengen heb je eeuwige modder) en transport is kostbaar. 800m2 bak a 25cm = 200m3 zand a 18-20+ euro/m3 en daar komt de graver bij die de boel vlakt (zal ook zo 200-400 worden). Rond bellen dus en kijken wat je zelf kan/wil doen en waar de keuze machine en prof beter uit komt.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:21

Er is zelf een trekker met bak aanwezig dus zand halen we op. graven doen we ook zelf dus moet enkel dan het zand en drainage de kosten zijn

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:33

Hoeveel kuub kan er in de aanhanger? Volgens mij hadden wij bij het aanleggen voor de toplaag 120 kuub zand nodig. Dat is veel heen en weer rijden met een trekker. Wij hebben alles aan laten leggen, ook de drainage, en waren inclusief het afgraven en de afvoer ongeveer 20.000 euro kwijt..

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:05

Zn bak waar ze vaak uien/aardappels en bieten mee vervoeren

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:17

xGwennn_94 schreef:

Dat gaat best snel, hou er wel rekening mee dat zand een kleinere dichtheid heeft dan uien en aardappelen

Welk zand ik heb kon k niet meer terugvinden

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:30

Wyb_ster schreef:
xGwennn_94 schreef:

Dat gaat best snel, hou er wel rekening mee dat zand een kleinere dichtheid heeft dan uien en aardappelen

Welk zand ik heb kon k niet meer terugvinden

Ja klopt ga straks is bellen wat het beste is. Dat kokos idee is trouwens wel top en ga ik zeker gebruike

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:04

In een lezing over paardensportbodems in mijn opleiding zeiden ze dat wat grof niet goed gesorteerd zand en een bovenlaag van zo'n 20-25cm het beste is.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:35

Als je nog iets wilt weten over kokos of wat foto's wilt zien of whatever pb je maar :P Ik vind het leuk als ik er iemand mee kan helpen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:18

Laat je aub goed voorlichten. Het zand is cruciaal. Het gaat niet alleen om het soort zand, maar ook om de korrelgrootte. Bij de zandput weten ze waarschijnlijk wel wat je nodig hebt. In een aardappelkieper kun je niet veel meenemen. Zand is veel zwaarder. Belangrijk is dat je weet wat je ondergrond is, is er veel geel zand hoef je misschien niet eens te draineren. Bij leem natuurlijk wel. Onze ervaring is dat omzetten (geel zand naar boven en zwarte grond naar onder) meestal het goedkoopste is. Wij houden vaak minimaal ca. 50 cm. geel zand aan, dan hoef je vaak ook niet te draineren. Let er ook op dat bovenop drainage ander zand moet (drainagezand) ander loopt je drainage vol. Lijkt me echt verstandig dat je eerst eens bij anderen gaat kijken en vragen hoe die de bak hebben aangelegd.