Wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

priamos

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:51

Zit een beetje met de handen in mijn haar wat betreft verstandig is om te doen met mijn paard.

Hij is nu 17 bijna 18. En daarbij heeft hij chronische astma.
Vorige jaar een longonsteking gehad en sindsdien is het hoesten niet meer weggegaan daarvoor naar de da geweest en kwam eruit slijm in de longen en de chronische astma. Voor het slijm is die behandelen en de astma op conditie houden zodat ze longinhoud goed blijft.
Afgelopen winter heeft hij 3 hele erge aanvallen gehad waardoor die vaak op de Respulmin staat. Zodra dat aansloeg weer aan het rijden op advies van DA.
Daarnaast HMP Horse poeder voor het hoesten van Excellent dit geeft enigzins verlichting voor het hoesten.

Van de zomer stond ie overdag buiten en met mooi weer ook 's nachts met slecht weer 's nachts op stal.
Nu alleen nog overdag buiten.
Maar nu met rijden merk ik weer dat ie zwaarder/piepend begint te ademen. En dat ie ook weer benauwder begint te worden. Dat ik eraan zit te denken om hem op pensioen te zetten als het weer zo word als afgelopen winter. Maar wat zouden jullie doen? Hij loopt nu momenteel 5 dagen in de week onder het zadel om hem op conditie te houden.

Straks komen ze weer op stal en dan gaan ze de buitenbak in. Waar ik dus heel bang voor ben is dat ie weer aanvallen krijg. Zn longen kunnen niet veel meer hebben. Zn lichaam en koppie willen nog zo graag alleen zn longen laten het afweten.

troi

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:55

Waarom zoek je niet een plek waar hij niet op stal hoeft? Met een warme deken op kunnen paarden ook in de winter prima buiten blijven. Als je paard zoveel last heeft van stof dan zou ik dat proberen.

CharlottemvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:57

Even met de veearts overleggen of het nog verantwoord is om door te gaan. Hij kan waarschijnlijk wel inschatten of het nog steeds het beste is om hem op conditie te houden of dat hij met pensioen moet. Dat kunnen we via internet moeilijk inschatten... Succes in ieder geval!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:00

Je zegt dat het erger is sinds ze de nachten op stal komen, op welke bodem bedekking staan ze? Is het geen optie om hem onder een goede deken buiten te houden?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:09

Is er geen mogelijkheid om hem 24/7 buiten te zetten?
Binnen staan is voor paarden met longproblemen ontzettend slecht...
Mijn paard had stofalkergie, stond op stal. Zo hard en veel hoesten dat ze amper te berijden viel. Verhuisd naar stal met lang weidegang en maar paar uurtjes binnen, geen hoestje meer en terug berijdbaar zonder gehoest

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 23:11

Hij staat nu op vlas aanraden van de DA geen stro en krijgt nat hooi. Geen kuil vanwege dat ie daar gewoon gigantische van aankomt. Hij staat in een buiten stal onder een overkapping. Niet zoals de rest helemaal binnen, vergeten te melden.

Smurffie hij kwam alleen met dat hele warme weer snachts niet op stal de rest wel. Heb het er onduidelijk neer gezet.

Helaas kan ik op deze stalling niet helemaal over na weidegang.

Troi dank je voor de tip alleen hier in de buurt heb je klei grond dus word het moeilijker om zn plek te vinden maar ik kan idd wel gaan kijken.

Pascalle daar heb ik zelf niet aan gedacht op de da te bellen erover.

De angst van vorig jaar zit er nog best goed en bang dat het weer in een keer gebeurd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:21

Andere stalling, waar je paard 24/7 buiten kan staan. Anders blijft het dweilen met de kraan open...

Ik zit ook op de klei, maar heb de paarden ook 24/7 buiten. Op stal kan mijn pony ook niet, is funest voor zijn longen. Nu is hij al een jaar zonder aanvallen gelukkig.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:42

24/7 buiten. Waar woon je ergens? Ook in de Randstad zijn er mogelijkheden hiervoor. Anders een box met aangebouwde uitloop zodat hij altijd naar buiten kan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:55

Hoi ik heb zelf een longprobleen astmatische brongitis, en bij mij helpt bv een stootkuur prednison want dat zorgt er gewoon voor dat het slijm er uit komt. wie weet een probeersel voor die nog benauwder word.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 00:10

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:12

Is pensioen eetlijk voor dit dier? Je schrijft dat hij aan het werk moet blijven om zn longinhoud op peil te houden. Zonder werk zal die drastisch teruglopen.
Ik zou mezelf een termijn stellen waarin je het, met pensioen aankijkt en bij geen verbetering euthanasie overwegen. Hoe hard het ook klinkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:42

@priamos : het klinkt als dat de stalbedding hem op speelt. Niet alleen wat jezelf gebruikt, maar ook de eventuele buurpaarden.
Zolang je op een pensionstal staat zul je daar niets tegen kunnen doen.
Naar buiten is dan de enige optie óf een stal zoeken met gesloten muren en een buitendeur, zodat je geen last hebt van stof van buurpaarden (bijna niet te vinden).
Hij is zeker nog te jong om al met pensioen te doen, daar gaan de longen alleen maar van achteruit.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 10:53

Bedankt allemaal voor de tips. Ga der mee aan de slag. Hij is alleen na het rijden benauwd, hoest nu nog niet.

Ben pas geleden verhuisd en ga nu hier in de buurt kijken voor weidegang. Hij staat nu in volpension omdat ik 40 uur werk in 3 ploegen dus voor mij vrij lastig is sommige dingen zelf te doen.

@Dubbeldun hij staat al als die op stal staat in de buitenlucht onder een overkapping. Maar dat zou idd kunnen dat ie nog last heeft van de rest.

@Nova Slijm heeft ie nu niet da is er nog bij geweest. Het is dat zijn longenblaasjes zijn aangetast door de aanvallen en zijn longinhoud verminderd is. Maar ik kan het wel proberen dank je voor de tip

@polly. Idd klinkt hard maar ik hou het in mijn achterhoofd.

@Franka. Ik ga mijn DA toch even bellen en zou ik het vragen. Dank je wel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:58

Mijn pony heeft ook slechte longen en zij is enorm opgeknapt toen ze 24/7 naar buiten ging.
Ik hoor haar nooit meer hoesten/zwaar ademen, haar conditie is enorm verbeterd.

Eerst stond ze op stal en een paar uur naar buiten, daar ging het echt slecht. In een buitenbox ging
het al iets beter maar goed er lag evengoed stro in de stal dus nog niet ideaal.
Nu heeft ze een inloopstal zonder bodembedekking en dat gaat dus super goed!

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:04

Bij ons op stal staat een paard (ijslander) van 24 met astma.

Ze staat altijd buiten en krijgt elke avond van die pufjes, wat mensen met astma ook wel hebben. Misschien zou je daar eens over kunnen informeren? Bij haar zie je vooral dat ze het bij een hoge luchtvochtigheid moeilijker heeft met ademen.

Als ze gewoon goed is rijdt ze er mee, maar wel op aangepast tempo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:25

Ik heb er eentje van 29 en die is ook COPD. Bij warm/stoffig weer heeft die het wel benauwd of als het hooi te droog is. Daar heb ik ook een pufjesapparaat voor. Maar ik wissel het ook af met een kuur Ventipulmin.

Het hooi nat maken kan dus ook al helpen. Qua bedding heb ik altijd houtkrul.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:02

Ohja inderdaad maken we het hooi ook altijd nat voordat het gevoerd wordt!

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 13:42

Dank jullie voor de adviezen hier kan ik mee aan de slag.

Hier krijg die al een hele poos al nat hooi. Vlas ipv stro. En stal onder een overkapping.

Ik ga de da is bellen en navragen hoe het zit met de prednison en of pufjes.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:52

Andere bedenking naast de reeds gegeven tips: op welke bodem rij je? Want een stoffige bodem kan soms ook problemen veroorzaken, mss es proberen of het niet beter gaat op buitenrit?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:55

Een paard van vrienden moest vanwege longproblemen ook op vlas, maar de DA zei er wel bij dat dit alleen effect heeft als de héle stal op vlas staat, 1 stal is niet voldoende. De strodeeltjes waar het paard last van heeft vliegen nog steeds door de lucht als er stro in de buurt is. Zij zijn toen verhuisd naar een stal die standaard vlas had liggen.

Ik zou als ik jou was ook op zoek gaan naar 24/7 buiten. Minder stof, en je paard heeft meer rustige en gelijkmatige beweging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:56

Laat je door de DA geen duur paardending aansmeren, maar haal bij de apotheek gewoon een mensending (grootste maat = blauw) Of zoek er eentje 2e hands.
Afbeelding

De pufjes (dat houdertje rechts) kan de DA gewoon een recept voor uitschrijven. Je hebt ze die alleen de longblaasjes verwijden of met een ontstekingsremmer er bij.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 15:52

Hwm zand met iets erdoorheen. Normaal kom ik er zo op. Stuift niet en ze houden de bak heel goed bij. Ik sta op vlas en de rest in de buitenstallen ook.

De stallen met stro zijn allemaal binnen daar staan wij een stuk vanaf. Maar kan idd nog deeltjes van rondvliegen die wij niet zien.

Dubbeldun dank je wel voor het voorbeeld.

heb morgen op mn vrije dag wat te doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:31

succes hoop dat het wat oplevert