Weidegang in natuurgebied (Swe) waar op letten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Weidegang in natuurgebied (Swe) waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:03

Avond!

Ten eerste zodat jullie de context van het verhaal begrijpen: Ik heb een Zweedse vriend en ben van plan mettertijd naar Zweden (eiland Gotland om precies te zijn) te verhuizen. Zijn oom heeft heel veel land inclusief land waar hij niks aan mag veranderen. Het is wel zijn eigendom maar het is natuurgebied. Hij heeft mij aangeboden om als de tijd daar is, mijn toekomstige paarden daar te zetten. Voorwaarde is dat het in natuurlijke staat wordt behouden maar ik betaal hem verder niets.

Echter vraag ik me af, waar moet ik precies op letten? Ik heb de nodige ervaring met weide onderhoud maar niks van dit kaliber, noch de staat waarin het gehouden dient te worden. Ik reis volgende week weer af naar Gotland en wil dan een kijkje nemen. Ik heb het namelijk nog niet eerder gezien. Ik hoop dus dat jullie mij wat tips kunnen geven over waar ik op moet letten.

Er staan hekwerken maar er heeft jarenlang niks meer gegraasd (voorheen schapen en een enkele keer een kudde paarden). Het is een HA of 10 a 15 groot, héél groot en heuvelachtig, mogelijk zelfs rotsachtig. Voornamelijk dennenbomen en gerelateerde maar ook wel loofbomen en een stuk grasland. Het idee is dat de paarden het gebied op natuurlijke wijze gaan onderhouden.

Het wordt nog net geaccepteerd om een schuilstal te bouwen zolang deze maar makkelijk af te breken is en niks aan de bodem veranderd.

Ik weet bijvoorbeeld dat er lupines groeien en dat deze een gevaar vormen nadat ze zijn uitgebloeid. Maar aangezien ze als vuurpijlen uit de grond schieten zijn ze natuurlijk makkelijk te elimineren. Maar verder?

De paarden hebben een heel groot gebied om op te wandelen, ik had me dus al bedacht dat voer en water uitsluitend op 1 plek wordt aangeboden omdat het anders een onbegonnen zaak gaat zijn om de paarden te vinden ^^.
Verder ga ik er van uit dat er geen kunstmatige meststoffen gebruikt mogen worden en dat er ook niet doelbewust gemest mag worden met bijvoorbeeld koeien of varkensmest. Het lijkt me echter geen probleem de aanwezige paardenmest te verspreiden op grasrijk gebied.

Het eiland is 1 grote kalkrots, dus kalk is er nooit te weinig, ph-waarden bereiken daar gerust de 11 en er zitten heel veel mineralen in het water. Kan dit nadelen hebben?

Verder zit er helaas een varkensstal in de buurt dus vliegen zijn een probleem. Knutten zitten er meen ik ook maar muggen zijn een zeldzaamheid. Dazen durf ik niet te zeggen.

En verder... Verder zijn er waarschijnlijk een hele hoop zaken waar ik niet eens aan heb gedacht maar wel rekening mee moet houden dus ik hoop dat jullie bokkers mij verder kunnen helpen voordat ik het land ga bezichtigen.

Xyris

Re: Weidegang in natuurgebied (Swe) waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:15

*schopje*

Solleke_Noah

Re: Weidegang in natuurgebied (Swe) waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:22

Ik weet niet hoe het zit in Zweden, maar als het echt natuurgebied is mag je natuurlijk niet zomaar lopen spuiten, of planten uittrekken. Wat giftig is voor paarden, hoeft nog geen "onkruid" te zijn, daar kunnen best zeldzame plantjes tussen zitten.... net als evt maaien etc, voor bepaalde planten (en daaraan gekoppeld vlinders, andere insecten enz) is het belangrijk wanneer je maait, niet te vroeg, niet te laat. Om over overbegrazing en vertrapping nog niet te spreken.

Goed, dat in de veronderstelling dat het effectief natuurgebied is (als in, wat bij ons erkend en beschermd zou zijn). Is het gewoon een stuk grond dat er altijd wat verwilderd heeft bij gelegen, zullen er minder regels aan verbonden zijn.....

Zo staan mijn paarden in overstromingsgebied en is het daar verboden iets aan de ondergrond te veranderen. Héél lastig kan ik zeggen, want dat betekent niet klinkeren of draineren. Bijgevolg moeten ze hele grote stukken land hebben in de winter zodat de boel geen grote modderpoel wordt. Dat bekijk je ook best even, de ondergrond dus, want als je daar nergens iets mag verharden en het is klei/leem grond, ipv zand, kan dat in de winter nog weleens problemen opleveren. Maar zo goed ken ik Zweden niet....

Denk ook aan evt wilde dieren (ree, hert, everzwijn) dat deze niet beschadigd raken door je draden...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:21

Thanks voor de reactie!
Hoe beschermd het is durf ik niet precies te zeggen maar wat mij is verteld is dat mijn vriend zijn om geld krijgt van de regering om het gebied in zijn natuurlijke staat te houden. Dat vertaal ik dan naar: Je mag er wat anders mee doen maar het is in zijn voordeel om het in zijn natuurlijke staat te houden. Dit wordt mede gedaan met behulp van begrazing van schapen en paarden. Echter is dit al jaren niet meer gebeurd.

Ik ga er inderdaad van uit dat bespuiten niet mag. Op Gotland verkopen ze niet eens giftige schoonmaakmiddelen dus bespuiten zal wel helemaal uit den boze zijn. Bemesten denk ik ook.
Natuurlijkerwijs kan je er van uit gaan dat het stuk grasland redelijk kort is omdat er in een natuurgebied dieren grazen. Maar omdat er een hekwerk omheen staat denk ik dat ze hier geen toegang toe hebben. Oftewel, het zal ernstig verwilderd zijn. De plek was van origine open dus ik neem aan dat een grasmaaier er doorheen halen geen probleem moet zijn. Anders kan het ook niet aan zijn oude doel voldoen (natuurgebied dmv. begrazing door boerderijdieren, paard en schaap).

Ik weet niet zo goed welke planten daar nu giftig zijn, ik weet tuurlijk wel bijvoorbeeld de eik (die daar volgens mij niet voor komt) en de lupine, de laatste komt heel veel voor en is niet beschermd. Ik maak er wel mooie bossen bloemen van denk ik dan ^^. Een eik zet ik wel een flink hek omheen die ook makkelijk weer te verwijderen is indien nodig. Maar verder? Tsja...
Ik denk dus dat het daar niet zo streng is als een erkend natuurgebied hier in Nederland, maar je kan het ook niet helemaal cultiveren.

Het gebied is op een heuvel, de bodem is voornamelijk rotsachtig maar wat er precies op ligt qua zand of compost weet ik niet zo goed. Dat zal ik vandeweek wel uit vinden denk ik. Maar ik denk dat water geen probleem zal zijn en daarmee het feit dat je geen bestrating aan mag leggen ook niet zo.

Het enige grote wilde dier dat op Gotland voor komt is het hert. Ze zijn niet beschermd, ze worden beschouwd als een plaag en worden ook massaal afgeschoten. Neemt niet weg dat ik wel moet voorkomen dat een dier vast komt te zitten of onverhoopt komt te overlijden doordat het vast komt te zitten in een hekwerk of wat ook. Maar toegang voor hen verschaffen in het gebied is geen must.
Hekwerken staan er dus al, al weet ik niet in welke staat of welk type het is.

Overbegrazing lijkt me geen punt. Voorheen werd er een kudde van 200 schapen op los gelaten en die aten de boel in 3 weken helemaal kort, daar deden ze ook niet moeilijk over. Wel ben ik erg van natuurbehoud. Zelfs op mijn balkonnetje zaai ik planten die vlinders aan trekken ^^. Het maaien zal dan ook, indien mogelijk, op het juiste moment gebeuren al zal dit in het eerste jaar moeilijk zijn aangezien ik ernstige overbegroeiing verwacht. Stiekem hoop ik eigenlijk dat het gras ruw is en dat er dusdanig weinig voedingsstoffen in de grond zitten dat het zomers prima als basisvoeding behouden kan worden maar niks overmatigs zoals hier in Nederland.
Kalkgrond is ideaal voor gras maar volgens mij, maar dat weet ik dus niet zeker, is het niet zulk rijk gras als hier in Nederland en heb je minder ellende met hoefbevangenheid en dat soort kwaaltjes. Wat er aan te korten is voer ik zelf dan wel bij. Stuk makkelijker in de hand te houden.
Daarnaast, om even terug te komen op overbegrazing: Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ik ooit meer als een paard of 4 ga hebben ^^. En dat is dan meer om te voorkomen dat er eentje alleen komt te staan als ik een paard pak samen met iemand als dat ik nou persé 4 paarden wil ofzo.

Gotland is trouwens niet te vergelijken met de rest van Zweden, of met nagenoeg elke plek op de wereld dan ook juist vanwege de bodemstructuur (uitsluitend kalk). Het lag miljoenen jaren geleden net onder de waterspiegel (enorm koraalrif) nabij de evenaar. Het is langzaam noordwaarts geschoven en boven de zeespiegel uit gekomen.

Ps: Ik mis nachtogen, jij ook? ^^