Thanks voor de reactie!
Hoe beschermd het is durf ik niet precies te zeggen maar wat mij is verteld is dat mijn vriend zijn om geld krijgt van de regering om het gebied in zijn natuurlijke staat te houden. Dat vertaal ik dan naar: Je mag er wat anders mee doen maar het is in zijn voordeel om het in zijn natuurlijke staat te houden. Dit wordt mede gedaan met behulp van begrazing van schapen en paarden. Echter is dit al jaren niet meer gebeurd.
Ik ga er inderdaad van uit dat bespuiten niet mag. Op Gotland verkopen ze niet eens giftige schoonmaakmiddelen dus bespuiten zal wel helemaal uit den boze zijn. Bemesten denk ik ook.
Natuurlijkerwijs kan je er van uit gaan dat het stuk grasland redelijk kort is omdat er in een natuurgebied dieren grazen. Maar omdat er een hekwerk omheen staat denk ik dat ze hier geen toegang toe hebben. Oftewel, het zal ernstig verwilderd zijn. De plek was van origine open dus ik neem aan dat een grasmaaier er doorheen halen geen probleem moet zijn. Anders kan het ook niet aan zijn oude doel voldoen (natuurgebied dmv. begrazing door boerderijdieren, paard en schaap).
Ik weet niet zo goed welke planten daar nu giftig zijn, ik weet tuurlijk wel bijvoorbeeld de eik (die daar volgens mij niet voor komt) en de lupine, de laatste komt heel veel voor en is niet beschermd. Ik maak er wel mooie bossen bloemen van denk ik dan ^^. Een eik zet ik wel een flink hek omheen die ook makkelijk weer te verwijderen is indien nodig. Maar verder? Tsja...
Ik denk dus dat het daar niet zo streng is als een erkend natuurgebied hier in Nederland, maar je kan het ook niet helemaal cultiveren.
Het gebied is op een heuvel, de bodem is voornamelijk rotsachtig maar wat er precies op ligt qua zand of compost weet ik niet zo goed. Dat zal ik vandeweek wel uit vinden denk ik. Maar ik denk dat water geen probleem zal zijn en daarmee het feit dat je geen bestrating aan mag leggen ook niet zo.
Het enige grote wilde dier dat op Gotland voor komt is het hert. Ze zijn niet beschermd, ze worden beschouwd als een plaag en worden ook massaal afgeschoten. Neemt niet weg dat ik wel moet voorkomen dat een dier vast komt te zitten of onverhoopt komt te overlijden doordat het vast komt te zitten in een hekwerk of wat ook. Maar toegang voor hen verschaffen in het gebied is geen must.
Hekwerken staan er dus al, al weet ik niet in welke staat of welk type het is.
Overbegrazing lijkt me geen punt. Voorheen werd er een kudde van 200 schapen op los gelaten en die aten de boel in 3 weken helemaal kort, daar deden ze ook niet moeilijk over. Wel ben ik erg van natuurbehoud. Zelfs op mijn balkonnetje zaai ik planten die vlinders aan trekken ^^. Het maaien zal dan ook, indien mogelijk, op het juiste moment gebeuren al zal dit in het eerste jaar moeilijk zijn aangezien ik ernstige overbegroeiing verwacht. Stiekem hoop ik eigenlijk dat het gras ruw is en dat er dusdanig weinig voedingsstoffen in de grond zitten dat het zomers prima als basisvoeding behouden kan worden maar niks overmatigs zoals hier in Nederland.
Kalkgrond is ideaal voor gras maar volgens mij, maar dat weet ik dus niet zeker, is het niet zulk rijk gras als hier in Nederland en heb je minder ellende met hoefbevangenheid en dat soort kwaaltjes. Wat er aan te korten is voer ik zelf dan wel bij. Stuk makkelijker in de hand te houden.
Daarnaast, om even terug te komen op overbegrazing: Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ik ooit meer als een paard of 4 ga hebben ^^. En dat is dan meer om te voorkomen dat er eentje alleen komt te staan als ik een paard pak samen met iemand als dat ik nou persé 4 paarden wil ofzo.
Gotland is trouwens niet te vergelijken met de rest van Zweden, of met nagenoeg elke plek op de wereld dan ook juist vanwege de bodemstructuur (uitsluitend kalk). Het lag miljoenen jaren geleden net onder de waterspiegel (enorm koraalrif) nabij de evenaar. Het is langzaam noordwaarts geschoven en boven de zeespiegel uit gekomen.
Ps: Ik mis nachtogen, jij ook? ^^