Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:14

Wij doen gewoon wat strooien en zodra het gesmolten is, bezem eroverheen. Het gaat hier in NL toch vaak enkel om wat ochtend vorst en daarna is het vaak alweer weg.
Ze staan blootvoets en hebben nergens last van gehad

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:27

Strooien doen wij nooit. Wel zorgen we dat voor de vorst de bak zoveel mogelijk vlak is en dan is opvriezen niet erg. Ze zijn zelf voorzichtig zat :j

In de winter is het enige verschil dat de paarden niet op de wei kunnen lopen. Dat hek gaat dicht, maar de bak is gewoon open. Verder hebben ze hun stallen met uitloop. In de winter krijgen ze een voerbeurt met hooi extra, zodat ze eigenlijk de hele dag door hooi hebben.
Ik scheer de mijne en krijgt dus een deken, maar zijn maatje (trekpaard) staat lekker met eigen harige bontjas buiten.
Ze staan nu beiden blootsvoets, dus sneeuw is geen probleem. Vorig jaar had ik ijzers en daar heb ik 8 weken sneeuwringen onder gehad. Werkte perfect!

Wij hebben 2 waterbakken. 1 grote badkuip die enorm bevriest. Elke dag slaan we meerdere keren met een grote stok of riek het ijs kapot naar het water er onder. Dat bevriest wel weer uiteindelijk, maar elke keer maar een dun laagje dat ze zelf kapot kunnen maken of wij weer makkelijk kapot kunnen maken. En we hebben nog een speciekuip die bijna dagelijks bijgevuld wordt en daardoor ook minder bevriest.

Jim in de uitloop (zand), bak erachter en hier staat het hek naar de wei open omdat het hard genoeg was dat ze het niet kapot liepen
Afbeelding

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:39

@Canisia, wat een bergen werk hebben jullie verzet! Wauw! Ziet er trouwens wel uit als een heerlijk plekje. :j

Ik heb zelf drie hengsten dus ik werd ze sowieso nergens kwijt op een pensionstal, zeker 9 jaar geleden was dat een groot taboe. := En 24/7 buiten zag je toen ook héél weinig en werd (en nog steeds) langzaam steeds meer. Maar vaak worden de meeste paarden in de winter opgehokt, terwijl het stiekem een heerlijk seizoen is. <3

Een aantal jaar geleden had ik ook echt veel meer werk in de winter, toen was het heel primitief. De wei die ik nu heb is echt ideaal en scheelt heel veel werk in de winter. Enige wat jammer is, is dat naast het betegelde stuk direct bergop gaat, waardoor er als het regent modder naar beneden loop. Kan ik weer scheppen. _O- rechts boven gaat de draad in de winter weg, dan hebben ze daar een hoek extra.

Afbeelding

Momenteel hebben ze dit kleine stuk nog, komen ze tot einde September wel mee daar, en dan verhuizen ze naar de andere kant van de draad, komen ze ook weer mee daar tot eind oktober.

Afbeelding

En dan heb ik daarna nog dit zit gras 'over', dus deze winter kom ik echt top uit met gras. Vanaf November krijgen ze sowieso hooi bijgevoerd. Zo'n 18 tot 20 KG per dag.

Afbeelding


Ik trof mijn dikkertje dap vanmorgen zo aan, die was blij met het stro wat er sinds deze week weer in ligt. <3

Afbeelding

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:41

TuttiFrutti_ schreef:
In november is alles pas klaar maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met verharde ondergrond en vorst?

Nu hebben we het wel laten aflopen richting wei dat het meeste water weg kan... maar er zal toch nog wat achterblijven wat dan kan bevriezen.

Is strooien niet heel slecht voor de hoeven?


Wij strooien ook niet, de paarden zijn eigenlijk heel voorzichtig van zichzelf. :j

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:52

Zo wat een ruimte heb je daar, kim! Prachtig!

TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:17

Wow Kim. Heel erg mooi! Ik gok in Limburg? :D

Edit: zie het al in je profiel :P

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:32

De bak en paddock strooien wij overigens ook niet, daar passen ze zelf prima op hoe ze moeten lopen.
Enkel wat strooien als er plakkaten ijs op de tegels komen, maar gelukkig is dat maar enkele keren per jaar :)

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:07

TuttiFrutti_ schreef:
Wow Kim. Heel erg mooi! Ik gok in Limburg? :D

Edit: zie het al in je profiel :P


Je had al gespiekt, maar het klopt inderdaad.

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:28

Wij hebben al jaren paarden op de weide en vorig jaar stonden ze aan huis.
Maar in de allerergste maanden gingen de paarden meestal naar een doehetzelfstalling soms met binnenpiste soms zonder.
Nu zijn we in juni opnieuw verhuisd, uiteraard weer met paarden aan huis en hebben we geprobeerd om een plek te creëren waar de paarden ook in de winter of bij hevige regenval gewoon thuis kunnen blijven.
We hebben nog veel werk, maar de stallen met paddocks zijn af.


Afbeelding

Er moeten nog stukken verhard worden, er moet nog een paddock komen, oude stal afgebroken etc etc etc. Eerst al eens beginnen met de rest van de paddocks met hout te omheinen. :Y).

We hebben al warm water buiten, heel erg fijn! Ik moet ook hooi weken. We hebben zowel 1000liter vaten aan stal (lekker goedkoop) als waterleiding tot aan de stal.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:40

Wauw wat een lekker plekje! Lekker ruime uitloop ook. :j Dat paadje in het midden is voor jou neem ik aan? Of is dat de verrassingsdeur?

butengeweun

Berichten: 3661
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:56

Hier gaat alleen de achterste weides dicht. De voorste mogen ze kapot lopen. Bij erge vorst gaat die ook wel dicht als we niet op tijd hebben kunnen slepen. Dan laten we hem vlak opvriezen.

Wel hebben de paarden een grote schuilstal en een stuk bestraat waar ze op kunnen dollen

Grootste nadeel

Je paarden veilig buiten laten lopen na een nachtje flinke sneeuw, aangestampte sneeuw is niet fijn ruimen.
Afbeelding

Maar dit beeld maakt het goed
Afbeelding

Strooien doen we hier wel ivm ze dus altijd op de stenen kunnen lopen en dat flink glad kan worden.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:58

Ik volg! Sta al 10 jaar op verschillende weilanden, 24/7 buiten. Ieder jaar klus ik weer een stukje verder. Sinds dit jaar een nieuw weiland, nu eindelijk een stukje getegeld en volgende week de schuur erop. Daar bouw ik dan een schuilstalletje aan vast. Maar dan kan er eindelijk hooi gehaald worden en de spullen droog staan.
De pony's hebben tot die tijd een verrijdbaar schuilstalletje, heb ik ooit eens voor €100 gemaakt en het werkt nog steeds perfect. Enige nadeel is dat het weiland hier heel nat is en de wielen in de modder zakken.
Dus wat te doen met een nat weiland... Daar volg ik nog even voor :)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:05

Jaa hier ook de paarden 24/7 buiten, met z'n vijven op een land van 5ha. Loopt niet zo snel kapot dus. Ze hebben twee schuilplekken en daar is het ook betegeld. Door de natste stukken ligt ook een pad betegeld. We laten de kraan in de winter altijd een klein beetje druppen zodat hij niet bevriest, verder onbeperkt hooi dat al bij de paarden is. Dus prima te doen.

Wat me trouwens wel opvalt is dat de paarden altijd opvallend weinig gebruik maken van de schuilstallen :') In de zomer staan ze er meer onder voor de zon/dazen. Vooral mijn eczemer.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:07

Ik volg ook even, ga binnenkort ook stallen aan huis maken, soort van paddock paradise, maar zit dus vooral met, hoe dit een beetje relaxed te maken in de winter ( nattigheid, kou, sneeuw, ijzel, donker, brrrr...bah)

butengeweun

Berichten: 3661
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:09

zorg dat je bij je stal/voorraad/mesthoop kan komen zonder door de blub te moeten. Dus een betegeld stuk is zeer aan te raden.

En leer je paarden dat ze komen als je roept dat je niet zelf door de ingang naar de weide hoeft te lopen :')

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:10

Mijn paard staat nu nog 24/7 buiten zonder stal, geschoren en wel. Ja echt niet boktproof, ik weet het. Kan er een heel verhaal aan ophangen, maar komt er op neer dat op stal geen oplossing is en tot nu toe leeft het beest in ieder geval nog ;)

Per december krijg ik de paarden aan huis, tot zo ver heb ik twee buitenstallen van 3x3 met straatwerk ervoor, vanwaar ze dan zelf naar de wei/paddock kunnen lopen. Ik volg dit topic even, wie weet komen er nog goede ideeën langs.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:28

Wat onwijs leuk om te zien hoe iedereen zo creatief en hard bezig is om de paardjes een droog en beschut buiten plekje te geven :)

Flink betegelde uitloop voor je stal is echt een ideaal iets. Geen blubber voeten in je stal, geen stro/zaagsel oid in je paddock.

Wij voeren vrijwel niet op stal, omdat jut en jul dan de hele dag op stal zouden blijven :') Enkel met megaaa regen dagen, dan hebben zij een mazzeltje (en wij 10x zulke vieze stallen haha)

Hooi achterin de paddock is 1 hooinet vullen in de kruiwagen gooien en dan a.s. jaar hopelijk met droge voeten naar achteren rijden. De rest is allemaal via tegels te doen, dus ideaal.

En idd paard dat komt als je hem roept scheelt een hoop natte voeten! :))

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:58

Ik strooi ook niet, erg slecht voor hun hoeven.
Ze passen hun tempo er wel op aan.
Zelf heb ik vooraan, een huisje & daaronder een stuk van 10 x 10(schat ik) waar stelcon platen liggen.
Erover een laagje zand(dit wordt wel blubber) maar redelijk te doen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:04

Is zout echt slecht voor de hoeven? In betwijfel het. Zout onttrekt vocht en ontsmet. Meer doet het niet.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:06

8nnemiek schreef:
Is zout echt slecht voor de hoeven? In betwijfel het. Zout onttrekt vocht en ontsmet. Meer doet het niet.


Dat is wat ik ooit geleerd heb.
Maar zou zomaar anders kunnen zijn :o
Ik doe het iig nooit, ze doen wel rustig aan.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:08

Hier is de ruwvoer opslag onder hetzelfde dak als de stal.Geen gesleep dus...mijn boerman drukt hem vol met hooi/stro voordat de ellende begint.(Helaas dit jaar niet met de 1e sneedse gelukt vanwege het weer)

Verder is de stal/paddock betegeld,staan er slowfeeders en mogen ze snacken bij de buurman.Die hooit in het seizoen,laatse sneede is er nu af en wij mogen er straks weer gebruik van maken :)

Water gaat via een 1000L vat en met de vorst gaat de verwarmde waterbak in werking.

Voor het bolletjes bikken gebruik ik al een tijdje een mini-koevoet.Gaat super als het gevroren heeft :D

Afbeelding

Plaatjes...

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:16

Dat is trouwens de tip van de eeuw! Zorgen dat ze komen als je roept, want anders kun je tot aan je knieen in de blub achter ze aan. Dat kregen ze hier dus van veulen af aan erin gestampt, niet komen op stem was geen voer. Zat er zo in dat trucje. :')

En zwaar slepen zonder dat je door blub moet is ook wel héél fijn. Heb ik één jaar gehad, toen kwam naast mijn weide een nieuw waterbassin, en uiteraard liepen de buizen ervan dwars door mijn weide. Resultaat, de gemeente moest onder mijn stal door, en door de hele lengte van de wei. Eerst 1,5 maand een lange greppel van 5 meter diep en 7 meter breed gehad, toen moeten zeuren om een nieuw hek, en toen een hele winter kunnen zwoegen, want die grond was uiteraard niet vast en daardoor een groot modderbad. Wat een ellende.

Nu gelukkig water via een regenton, waar ik eigenlijk altijd mee uitkom, en hooi komt iemand maandelijks brengen. Ik krijg precies 50 pakjes in mijn stalletje dus dat is fijn. :D Ik voer trouwens uit super fijnmazige hooinetten, waardoor ze zo'n 12 uur met een hooinet doen, soms nog wel langer, en dan duw ik het restje mooi bij het nieuwe hooinet erbij. Ik merk dat ze door die fijne mazen ook bijna niet meer knoeien.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:17

Verwarmende waterbak, toe maar hoor. :Y) We hebben het hier over bikkelen, niet over luxe. :oo Geintje uiteraard. :):)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:19

NiFallor schreef:
@tutti: klinkt goed die verbeteringen, gaan jij en je paarden een hoop plezier van hebben verwacht ik +:)+ .

Amalarab schreef:
Ik ga ze binnenkort voor de wintermaanden verhuizen naar een pensionweide(ook 24/7 buiten) om zelf al dat werk er niet van te hebben :=

Haha :D . Als je een plek kunt vinden waar de verzorging goed en naar wens is dan is het natuurlijk heerlijk luxe +:)+ . Mij is het helaas nooit gelukt, maar goed ik stond wat dat betreft ook in een lastige regio

Ik rij er dan ook een eindje verder voor, de pensionweide is precies naar wens. Er is meer land dan ik heb en er staan dus meer paarden, de landeigenaar heeft een trekker en kan de kuilbalen ten eerste zelf maken en ten tweede verplaatsen het weiland in. Ik kan met anderhalve pony geen grote balen kopen, dat krijgen ze niet op. Kleine balen gewikkeld zijn erg prijzig en ongewikkeld kan ik niet droog opslaan. Verder heb ik geen kraanwater of electriciteit. Het gaat prima met slootwater behalve bij wekenlange vorst.
Ik heb het wel 2 winters zelf gedaan en heb een verhard stukje paddock, een afdakje en hooinetten maar voor een ECHT paradijsje moet er immer ontdooid water zijn, een grotere paddock en ern grotere inloopstal. Dit alles kost veel meer dan ze een paar maandjes verplaatsen.
Maar het gaat ooit wel komen denk ik, langzaam komen we er wel.
In voorjaar, zomer en herfst heb ik echt wel een paradijs met mijn hectare grasland in een bosrijk gebied, het is elke keer die verrekte winter :brr:
Maar nu met de verhuizing naar het andere paradijs krijg ik er gewoon zin in *\o/*

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:24

Amalarab schreef:
Ik kan met anderhalve pony geen grote balen kopen, dat krijgen ze niet op. /*


Hahahaha leuk om te zien dat ik niet de enige ben die in anderhalve paarden telt. :') Ik heb één jaar grote balen gevoerd, gewoon opengesneden en mochten ze eten tot hij op was. Dan deden ze met zo'n 400 KG precies een maand, maar dat beviel me niet helemaal. Veel morsen, veel verlies, en toch veel meer 'last' van vocht enzo. Het is misschien goedkoper, maar niet handiger voor mij.