Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NiN_ME
Berichten: 115
Geregistreerd: 25-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:29

Ik lees dat er hier gebruik gemaakt werd van cycloonzand, wij willen spoelzand gebruiken voor het aanleggen van de bak die ook als paddock dient. Dit is zand gewonnen na het spoelen van bollen, in de volksmond ook wel eens cycloonzand genoemd. Is dit hetzelfde soort zand als jullie gebruikt hebben?
Hoe laat het het water door?

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:45

Mocht iemand interesse hebben in tapijt als ondergrond?
Ik heb 400 m2 te koop voor 300 euro

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:07

Wij hebben Cycloonzand, maar we hebben er wel drainage onder.
Het laat prima water door, maar is met name in echt droge periodes te zwaar om echt in te kunnen rijden.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:05

Weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar ik ben heel hard op zoek voor een 24/7 buiten plekje met schuilstal voor mijn kwpn merrie omgeving Loosdrecht +20 km. Het lukt mij maar niet om een fijn plekje te vinden waar zij als kwpner ook wordt toegelaten. Wie weet heeft 1 van jullie een tip om nog te gaan kijken.

AlainRN
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:28

@elinebakker
Durfden jouw paarden door het strokengordijn te lopen?

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:05

Helaas heb ik begin van de zomer binnen 2 weken alles moeten ruimen.. gemeente neemt het in eigen gebruik :(

Mijn zus heeft momenteel een partij rubberen tegels op internet staan, mocht iemand interesse hebben :) zijn prima voor in een schuilstal/uitloop etc

Edit link toegevoegd :)

https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... =mympBuyer

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:34

Hier is ons winter paradijs helaas een waar drijfzand bagger paradijs.
Vorig jaar hadden ze een ander stuk paddock eraan welke hoger lag, dat ging prima.
Maar dit stuk..
Je zakt echt behoorlijk weg. Met de kruiwagen ookniet doorheen te komen.
Baal moment Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:36

Hier is het zelfs met die enorme regen van de afgelopen dagen lekker droog.
Zolang het zo enorm regent sluit ik het af en de plassen zijn met een paar uur weg en dan kunnen de paarden er weer op. In de nacht sluit ik het altijd af en hebben ze alleen tegels.

Kan je daar niet grind of zand op storten horsii?

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:41

Fijn dat het droog blijft zeg.

Nee zal geen optie zijn. Wou de stal eigenaar vorig jaar niets van weten
.
Als hij van vakantie terug is ga ik nogmaals in gesprek.
Het vervelende is dat mijn jongste in en uit moet kunnen lopen en er hier in de buurt geen buiten stallingen zijn..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:03

Och dan ben ik weer zó blij dat ik tegenwoordig mijn eigen stuk heb! De ellende met modderpaddocks, geen of te weinig ruwvoer op de paddock, geen schuilstal etcetera.... allemaal voorbij *\o/* .

Wij hebben een flink stuk bestraat, een grote paddock die altijd droog ligt, 24/7 ruwvoer in slowfeedernetten en altijd beschikking over de schuilstal én heerlijk grote bomen om in/onder te schuilen. Heerlijk om de vrijheid te hebben (binnen de wet- en regelgeving natuurlijk - en budget :P - ) om zelf investeringen/aanpassingen te maken en alles in te delen om de paarden een goede huisvesting te kunnen bieden :j .

Ons land ligt hoog en is zandgrond dus de wei blijft vrijwel 365 dagen per jaar open, hooguit sluit ik tijdelijk een enkel pad af.

Een paradijsje vind ik zelf (en de paarden zijn het daar wel mee eens geloof ik, ze zijn ontzettend relaxed) <3 .

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:09

Foto's?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:13

Hier zag het er van de zomer zo uit, de schuilstal is verdubbelt naar 7x4.
Waar ik nu sta komt een houten hek (voor oud en nieuw :+ )
Afbeelding
Inmiddels is het iets minder groen maar nog altijd gen modderbende gelukkig.
Ze kunnen ook nog een paar uur per dag op de wei (dit is mijn paddock) dus dat is wel lekker.

Vanaf de andere kant staat al een foto in het topic.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:43

Ligt echt aan de grondsoort, ik heb ook een week volop regen gehad en er staat nog geen plasje
heerlijk met nat weer maar in de zomer drama met kapot gras. maar als ik dan die modderfoto`s zie neem ik dat wel voor lief
Zoiets zou je moeten kunnen beklinkeren of evt van die roosters in moeten leggen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:51

Lynn_Nikita schreef:
Ligt echt aan de grondsoort, ik heb ook een week volop regen gehad en er staat nog geen plasje
heerlijk met nat weer maar in de zomer drama met kapot gras. maar als ik dan die modderfoto`s zie neem ik dat wel voor lief
Zoiets zou je moeten kunnen beklinkeren of evt van die roosters in moeten leggen


Maar heb je dan niet gewoon teveel paarden/te weinig grond? Hier namelijk ook zandgrond en gras blijft bij mij in de zomer prima, zelfs met de enorm droge periodes (het groeit natuurlijk niet zo hard als op klei, maar dat vind ik juist wel fijn). Hier zo'n twee hectare met 2 3/4 paard.


Beetje ophogen en roosters leggen (of vloerbedekking) zou een goede oplossing kunnen zijn inderdaad.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:58

GDG schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ligt echt aan de grondsoort, ik heb ook een week volop regen gehad en er staat nog geen plasje
heerlijk met nat weer maar in de zomer drama met kapot gras. maar als ik dan die modderfoto`s zie neem ik dat wel voor lief
Zoiets zou je moeten kunnen beklinkeren of evt van die roosters in moeten leggen


Maar heb je dan niet gewoon teveel paarden/te weinig grond? Hier namelijk ook zandgrond en gras blijft bij mij in de zomer prima, zelfs met de enorm droge periodes (het groeit natuurlijk niet zo hard als op klei, maar dat vind ik juist wel fijn). Hier zo'n twee hectare met 2 3/4 paard.


Beetje ophogen en roosters leggen (of vloerbedekking) zou een goede oplossing kunnen zijn inderdaad.


Het is juist super droog met nat weer
In de zomer als ik niet kan sproeien is het alleen *** al het gras verbrand en komen er kale plekken die weer super voor onkruid zijn

ik heb een shet een D en een PRE op 8000m2 dus ruimte zat

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:19

Bij mij is ook alle grond kurkdroog met alle regen (hoger gelegen zandgrond en ook nog eens gedraineerd), maar inderdaad in de zomer houd ik bijna geen gras goed :')

Het enige minpunt vind ik dat er wel plassen blijven staan op mijn stelconplaten, mocht het straks gaan vriezen/ijzelen nadat het heeft geregend, dan houd ik mn hart vast. Ik denk dat mijn paarden dan op het zand mogen wonen..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:46

VogeltjeM schreef:
Bij mij is ook alle grond kurkdroog met alle regen (hoger gelegen zandgrond en ook nog eens gedraineerd), maar inderdaad in de zomer houd ik bijna geen gras goed :')

Het enige minpunt vind ik dat er wel plassen blijven staan op mijn stelconplaten, mocht het straks gaan vriezen/ijzelen nadat het heeft geregend, dan houd ik mn hart vast. Ik denk dat mijn paarden dan op het zand mogen wonen..


Ik zou dan de winter een laagje zand over je stelconplaten vegen.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:38

Bedankt voor de tip! :)

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:28

Zandgronden kunnen ook nog wel verschillen. Ik heb op 2 plekken met zandgrond gestaan, één was in de zomer prima, de ander verbrandde idd compleet en stond veel minder gras per m2. Veel kale plekken en onkruid. Kwam niet door de hoeveelheid paarden.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:49

De Shetlander schuilstal met klein stukje van de uitloop. De shetten gaan zon 3x per week nog de hele middag naar de bak waar ze lekker kunnen rennen. De 2e foto is rechts van de schuilstal, links is nog een stuk zand van 5 bij 3. De totale lengte van hun buiten gedeelte is zon 14 bij 3. Ze kunnen lekker scharrelen maar niet echt rennen vandaar dat ze af en toe lekker de bak in gaan.
Afbeelding

Afbeelding

En de paardenschuilstal (14 bij 3 is de overkapping) en de aanloop naar de bak waar ze ook altijd kunnen lopen. De weide is hier dicht daar mogen ze nu 3 uurtjes per dag op. De rijbak lijkt hier echt verzopen (was hij ook) maar het regende hier echt daaagen achter elkaar. Als het een paar uur droog is, is de bak ook droog :D

Afbeelding

Afbeelding

In beide stallen zijn de drinkbakken verwarmd dus laat die winter maar komen :D

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:20

Lekkere bodem heb je daar Apple!

Horsi, misschien kun je met (betonnen of kunststof) grasdallen gaan werken? Wij gaan het meest modderige deel van de track ook verharden met van die kunststof paddockplaten.

Iemand nog tips om die te leggen? De betreffende track heeft een betonnen plaat eronder (daardoor loopt t water niet weg), daarover komt grof wit zand, dan de platen en die vullen we ook weer net wit zand. We hopen dat het stevig genoeg is voor ook zwaar verkeer ivm weide-onderhoud...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:36

Bij ons ligt er het nu zo bij. Kortom: droog!


Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:16

Ziet er netjes en mooi droog uit Nessa!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:50

Hier ook weer droog. Maar een hoosbui en het is weer anders ;)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:51

Mooie paddocks!

Dat afdak met grof zand eronder is ook fijn.als het niet bevriest kunnen ze er altijd lekker droog en zacht liggen.