iemand een idee indeling weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colinda20

iemand een idee indeling weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 16:07

Ik wil graag iets anders met mijn weide omdat ik toch niet helemaal tevreden ben zoals het nu is.
situatie nu:
- bak voor in de weide ( alleen hier schaduw)
- paarden krijgen strookbegrazing
- zo gauw het te warm wordt moeten ze dus in de bak
- paarden lopen lang op hetzelfde stuk waardoor de gras mat erg beschadigd en zelfs zoals deze zomer alleen zand wordt, waardoor het gras het er erg moeilijk mee heeft.
- er lopen 2 haflingers en een shetlander op

Mijn weide is 24 meter breed en 105 meter lang ( hier is de bak al vanaf)
http://www.mijnalbum.nl/Album=H68WNVKJ#ZGQJLYTS

en als het droog is:
http://www.mijnalbum.nl/Album=H68WNVKJ#ATEHLXHS

Nu zou ik graag een paddock paradise idee willen maar weet dus niet of dit slim is ofniet.
wat ik in gedachten had:
- midden van de wei een pad van 4 meter
- beide kanten weides van 10x20 dus 1 kant 5 weides en de andere kant 4
- aan 1 kant een bestraat stuk/of matten waar een hooibak komt te staan ( op het pad nog 2 netten)

paarden zouden dan altijd toegang hebben tot het hooi gedeelte en het middenpad. en de weides dan met strookbegrazing laten begrazen.

Zou dit te doen zijn of hebben jullie nog andere ideeën.
groetjes colinda

mmajar

Re: iemand een idee indeling weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:16

Als je de weitjes zo kleinmaakt hoef je haast geen strookbegrazing meer te doen.
Wil je toch strookbegrazing blijven doen dan zou ik t pad aan de kant maken en dan 4 of 5 weitjes

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:23

Waarom niet 1 pad links (of rechts) van de weide. Dat voor de helft met grastegels of matten.
Dan hou je een stuk over van 20x 105. Dat kan je dan elke stuk makkelijk verdelen in stukken als je dat wil.

Wat ook kan is elke 15 meter (bv) een poortgreep plaatsen. En dan gewoon rustig van achter naar voren lopen met de draad. Dus je begint achteraan met 15x20. 3 dagen later schuif je 5 meter door van voor, en je schuift achter ook 5 meter door. Je doet poortje achterin dicht en voor een nieuwe open. Ben je vooraan, dan begin je achteraan weer overnieuw.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:25

Pad rondom maken, en desnoods 1 door midden.
Veel meer loop plezier.

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:10

Veulen84 dit doen wij eigenlijk nu ook alleen dan verdeeld over de 2 kanten.
De reden dat ik strookbegrazing wil is dat mijn hafje bevangen is geweest en dus wil ik haar niet graag in een vol stuk gras doen. Vandaar dat ik zat te denken of dit zou wat zou zijn

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:12

Colinda20 schreef:
Veulen84 dit doen wij eigenlijk nu ook alleen dan verdeeld over de 2 kanten.
De reden dat ik strookbegrazing wil is dat mijn hafje bevangen is geweest en dus wil ik haar niet graag in een vol stuk gras doen. Vandaar dat ik zat te denken of dit zou wat zou zijn

kleinere weides is ideaal voor strook begrazing.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:43

Ik zou echt een pad rondom maken. Het stuk is 24m breed, dus met twee paden van 3 of 4 meter hou je in het midden nog 18 of 16m over qua breedte. In de lengte hou je ruim 100m over, die zou ik in 3/4/5 stukken opdelen. Je kunt dan strookbegrazing toepassen vanaf de linker- en vanaf de rechterkant waardoor je flexibeler bent. Zo kun je heel precies doseren ivm je Haf en qua management van je grasmat terwijl je paarden wel flinke ruimte hebben om rond te scharrelen en te bewegen.

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:59

Ik twijfel heel erg of ik wel genoeg ruimte /gras overhoud als ik een pad rondom maak.
Het is nu zo namelijk dat de paarden in de zomer geen hooi bijgevoerd krijgen tenzij het slecht weer is ofzo

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:34

Colinda20 schreef:
Ik twijfel heel erg of ik wel genoeg ruimte /gras overhoud als ik een pad rondom maak.
Het is nu zo namelijk dat de paarden in de zomer geen hooi bijgevoerd krijgen tenzij het slecht weer is ofzo

Op zich snap ik je twijfel wel, maar voor mij persoonlijk zou de fijne loopruimte zwaarder wegen dan het eventueel moeten bijvoeren van hooi. Daarnaast zou het zomaar kunnen zijn dat het je heel erg meevalt, dat je gras sneller/beter groeit door het nieuwe beleid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:39

Maak eventuele paden i.i.g. niet te smal. Verschillende keren gezien dat een paard vervolgens in de draad rolde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:37

Daarom is het ook handig aan het begin en eind van een PP een stuk te maken wat breder is, bijv. 10 meter. Dan hebben ze genoeg ruimte om te rollen.

@colinda: als je het middenstuk in kleinere weitjes verdeeld zou je eerst het hoge gras middelkort kunnen laten eten door de paarden die er wel tegen kunnen en die dan verweiden naar een nieuw hoog stuk. En vervolgens de Haf op het kortere gras zetten.

Té kort gras is juist ook niet goed, wat dat bevat meer 'suiker' en dat geeft juist HB. Alternatief is dan een graaskorf.