sinds afgelopen woensdag staan mijn paardjes op een nieuwe plek , ik heb 2 stallen en een grote weiland. De stallen zijn 3.5 bij 3.5 en ze staan op vlas.
Ik heb 3 pakken vlas in de (per) stal gedaan om een goede bodem te krijgen voor mijn paardjes. Elke dag mest ik de stallen uit : de moppen en de natte plekken eruit halen en alle vlas los schudden en de vlas weer goed verdelen over de hele stal. Het is wel veel werk en ik ben er wel ff een tijdje mee bezig.
Gelukkig zijn mijn beide paardjes geen vieze rikken en de vlas ziet er nog super schoon uit. Mijn paardjes lopen overdag tussen de 10 a 12 uur buiten en in de avond gaan ze weer naar binnen.
Ik wil nu 1 keer per week een nieuwe pak vlas per stal erbij doen om de goede bed bodem te blijven behouden en mocht zo het zijn dat er nog een extra pak vlas erbij moet om wat voor reden dan ook ( slecht weer , of dat ze langer op stal staan dan dat ze buiten lopen) dan krijgen ze nog een extra pak vlas.
Hoe doen jullie het ? Hoeveel pakken vlas/houtzaagsel of stro ? Mesten jullie vaak uit ? Poll opties : 1 stal bodem , 2 helemaal uitmesten en 3 hoeveel pakken per week erbij ? ( bij stro kan het pakken en plakken zijn)
Met vlas haal ik maar 1 x per week de natte plekken eruit, pas echt als het vlas verzadigt is (wordt rood dan) en mest elke dag. Door de natte plekken erin te houden, creëer je een wat vastere bodem. Vindt vlas best glad. en afhankelijk van de hoeveelheid kruiwagen die ik er dan uithaal, zoveel pakken vlas gaan er ook weer terug in. ( is er vroeger zo ingestampt haha)
Een stal van 3,5x3,5mtr vul ik in het begin met 7 balen. Zodra ik natte plekken omhoog zie komen begin ik deze wekelijks eruit te halen. Ik schep elke dag de drollen eruit wn gooi er 1 pak per week bij. Ik ben iedere dag binnen 5 minuten klaar en als ik de natte plekken eruit haal een kwartiertje. Ik denk dat jij heel snel een kale natte stal krijgt aangezien je met veel te weinig pakken bent begonnen, je hebt nu een laagje van nog geen 5 cm in je stal liggen!
Bij mij 6 pakken gestart in 3x4 box. Elke dag moppen en 1 a 2 x per week natte rode plekken. 1 x pm gooi ik m helemaal open en los. Elke week 1-1,5 pak erbij
NatasjavE
Geplaatst: 06-09-15 00:46
5 pakken per box bij de start(vlas) en dan 1 à 2 pakken per week erbij. 1 x in de week natte plekken mestballen iedere dag. 1 keer in de zoveel tijd helemaal opnieuw. Was het minste werk.
Ben blij dat ze nu weer volpension op stro staan. Als het hooi op is nog wat te knabbelen en volpension fijn voor mij.