Waarop kies jij een stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jurrian1993

Waarop kies jij een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:23

Hoi Hoi,

Sinds een half jaar sta ik op mijn huidige pensionstal. In onze regio zeker een van de goedkoopste, zeer veel weidegang, fijne en goede eb en vloedbodem(20x60), paddock(ook eb en vloed) en stapmolen. De stallen zijn van normaal formaat en overdag is er zeker ruim voldoende licht. Het mesten en binnen/buiten zetten moet zelf gebeuren, maar niemand op stal is te beroerd dit een keer(of vaker) voor je te doen. Ook de staleigenaar denkt en helpt mee, in overleg is dus ook (bijna) alles mogelijk.

Helaas, staat toch bijna de hele stal leeg.

Mijn vraag is nu dus:
Waarop kies jij je stal uit? en waar zoek je op als je opzoek ben naar een nieuwe stal?

Ik ben benieuwd en ik hoop dat we onze staleigenaar kunnen helpen de stal weer voller te krijgen.

Groetjes

IlBuono

Re: Waarop kies jij een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:26

Misschien moeilijker op te lossen zo direct maar heeft je stal een binnenpiste?
Wij kozen onze stal op binnenpiste en stal en weidegang :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:31

Voerbeleid, mogelijkheid tot eigen krachtvoer, openingstijden. Mogelijkheden tot buiten staan in zowel zomer als winter.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, succes

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:37

De omgeving, kan je mooi buiten rijden.
Prijs kwaliteitverhouding
Flexibiliteit en betrokkenheid van de staleigenaar
Weidegang
Bak met goede bodem
Spullen veilig kunnen opbergen
Goed stofvrij ruwvoer waarbij niet op de porties gekeken wordt.

Box hoef ik niet, Want ik wil mijn paard 24/7 buiten hebben. Veel stallen zijn daar niet op ingericht.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:41

het aantal uren wat ze buitenstaan. In de zomer is dat vaak niet zo'n probleem en komen ze genoeg buiten bij de meeste stallen. In de winter is dat nog weleens een issue

voerbeleid ook, liefst meerdere keren op een dag hooi.

En daarnaast heb ik het liefst een buitenstal of een stal met buitenluik.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:43

Volpension! Veel mensen hebben geen tijd om alles zelf te doen.. En ik zelf zou niet afhankelijk willen zijn van stal genoten die mijn paard buiten of binnen zouden kunnen zetten...

Ik kies verder een stal op hoeveelheid weidegang en voldoende ruwvoer..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:48

Ik ben dan wel geen paardeneigenaar, maar - in volgorde van zeer belangrijk tot zou fijn zijn als het er was:

*voldoende weidegang: minimaal 8 uur per dag, liefst meer, 's zomers 24/7 of 12 uur p.d.
*ruime en (deels) droge en/of verharde paddocks als wintermogelijkheid
*voldoende ruime en lichte stallen
*voerbeleid en de mogelijkheid tot alternatieven daarop
*mate van verzorging
*voorzieningen als stalkast, poetsplaats, buiten/binnenbak met verlichting/goede bodem
*sfeer
*buiten rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:51

1. betaalbaarheid, want als ik het niet kan betalen houdt het toch al op.
2. weide-/paddockgang (aantal uren, ook in de winter, en eigen kudde bij elkaar; we hebben er 3)
3. voerbeleid (ruwvoer, ik wil onbeperkt)
4. uitrijmogelijkheden
5. fatsoenlijke bak (mag buitenbak zijn)
6. moet volpension zijn, ivm beiden fulltime werk
7. vakbekwaam stalhouder, en het gevoel wat ik bij hem/haar heb. (betrokken = vereist, maar bemoeizuchtig = no go)
8. ik moet ook eens NIET kunnen komen, zonder me zorgen te hoeven maken of alles OK is en m'n paarden eten en drinken hebben en eruit zijn geweest.

Indien 1 van de 8 niet klopt, gaat het feest al niet door.
We betalen er een hoop voor, en daar willen we bovenstaande dingen voor terug. Als dat ergens niet kan, hebben we dus geen deal.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:51

Zelf mesten en binnen/buiten zetten zou ik al niet willen.
Met lijstjes werken met stalgenoten om elkaar te helpen, dat lijkt me ook niets.
Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander en in bochten wringen dat m'n paard buiten komt.
Ook de ligging van de stal vind ik belangrijk, goede mogelijkheid om buiten te rijden.
Mijn paard heeft nu een mooie buitenstal, dus een binnenstal met alleen zich op muren zou ik ook niet willen. :+
Kwaliteit ruwvoer is belangrijk en hoeveel/hoe vaak ze gevoerd worden.

Ook een stal met veel kinderen/tieners zou ik niet willen staan.
Een grote stal (meer dan 10 a 15 paarden) zou ik ook al overslaan.
Voldoende weidegang en geen postzegelstukjes zou ik naar kijken, en hoe het in de winter geregeld is met het naar buiten gaan van de paarden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-09-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:53

Voor nu strovrije omgeving ivm allergie van oudste tinker. Zou dat niet meetellen. Hoeveelheid weidegang, schuilmogelijkheid. Kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer. Soort box, prijs en daarna pas rijmogelijkheden en grootte van de stal.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:58

Voor mij was een van de sleuteleisen voldoende weidegang. In de zomer de hele dag, in de winter minimaal een halve. Daarnaast een goed te rijden bak, goede uitrijmogelijkheden en een staleigenaar die mee wil denken ten behoeve van je paard. Liefst vol pension. Goed voerbeleid met voldoende ruwvoer en mogelijkheid tot flexibiliteit in het krachtvoer. Ruime openingstijden (onze vorige stal konden we alleen maar rond 9 uur 's ochtends en rond 6 uur 's avonds komen). Denk dat dat de belangrijkste dingen waren.

Wij hebben uiteindelijk toegegeven op onze eigenlijke eis van vol pension (we mesten nu zelf), omdat dat gewoon niet haalbaar was in deze omgeving. Daarentegen zijn we zielsgelukkig met onze fijne stal. Daarnaast is alles echt super voor elkaar.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:01

Voor mij is rust heel belangrijk.
Daarnaast zeker ook de prijs.
Een bak moet ik hebben en zowel zomer als winter weidegang.
Fatsoenlijk ruwvoer.

En voor mij misschien nog wel het allerbelangrijkste geen prikkeldraad en voornamelijk vlakke weides. En daar bovenop nog eens de hand binnen en buiten zetten. Dit zijn eigenlijk mijn vereiste

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:04

Buitengang ook in de winter minstens 6 uur in een groep(je)met daarbij constant ruwvoer is voor mij heel belangrijk. Verder zou voor mij een stal met diensten afvallen omdat ik veel werken een gezin heb dus niet op vaste tijden kan komen. Zou de eigenaar voor een wat hogere stalprijs niet zelf het binnen en buiten zetten en het mesten kunnen doen? Dan wordt je doelgroep al een flink stuk groter.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:05

Ik sta nu op een stal waar ze 24-7 buiten staan, 3x per dag ruwvoer, 1x krachtvoer (moet ik zelf geven), van april tot oktober weidegang, fijne bak, bos op 100 meter afstand. Huren met 3 man een wei en het kost geen drol, paarden staan er allemaal goed bij en ik moet 4 avonden boerenverstand 2 dagen mesten dus ik hoef ook niet te gaan als ik echt niet kan. Of ik er weer voor zou kiezen weet ik niet, ik vind het prima maar met dit weer vind ik het toch wel fijn als ze snachts in een droge stal kan :)
Dus stel ik ga weer voor een andere stal kijken (van belangrijk naar minder belangrijk):
1. Prijs
2. Voerbeleid en weidegang, vind ik even belangrijk.
3. Fijne rijbak, binnenbak is leuk maar hoeft niet
4. Ruime, lichte stal
5. Niet te veel mensen, vind 30 nog wel kunnen maar meer niet.
6. Mesten en savonds binnenhalen/voeren geen probleem.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:09

ik kies mijn stal uit op prijs, buiten mogelijkheden van mijn paard en hoe het er voor de rest uitziet. Sta op dit moment op een stal voor 150 in de maand dan heeft mijn paard een container stal met een eigen paddock er aan vast waar die 24/7 in loopt, zomers weidegang en er word 's ochtends en 's avonds gevoerd. voor de rest hebben we 2 buitenbakken. mesten moet jezelf doen en het is echt een boerenbedrijf maar ik sta er prima.

als ik nu opnieuw zou gaan kijken voor een stalling zou ik eigenlijk nog op hetzelfde letten dus 24/7 buiten mogelijkheid voor mijn paard, er moet gevoerd worden en er moet een bak aanwezig zijn en voor de rest mag het niet meteen de hoofdprijs kosten :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:09

Of een paard 24/7 buiten kan op een fatsoenlijke plek met voldoende ruwvoer. De mogelijkheden voor mij als ruiter zijn vér ondergeschikt, mijn paard moet gelukkig zijn. Ik red me verder wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:17

Voldoende weidegang.
Voldoende ruwvoer
Ook in de winter overdag naar buiten.
Binnen en buitenzetten.
Voldoende ruime en frisse boxen
Volpension
Uitrij mogelijkheden in het bos/heide

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:19

Goede bak van (precies!!!) 20x60
Prijs
Voerbeleid en -kwaliteit
Zomer weidegang
Winter goede kwaliteit paddock (geen blubber)
Grootte stallen
Verantwoordelijkheid in omgang met paarden (veiligheid, binnenhalen bij noodweer/onweer enz)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:22

Dorine92 schreef:
Goede bak van (precies!!!) 20x60
Prijs
Voerbeleid en -kwaliteit
Zomer weidegang
Winter goede kwaliteit paddock (geen blubber)
Grootte stallen
Verantwoordelijkheid in omgang met paarden (veiligheid, binnenhalen bij noodweer/onweer enz)

Vind ik ook twee zeer belangrijke punten :j

Veel mensen vergeten dat,...de kwaliteit van de bak is ook erg belangrijk.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:25

Het belangrijkste? Zowel 's zomers als 's winters lekker lang naar buiten kunnen in een kudde en 24 uur per dag een goede kwaliteit ruwvoer tot beschikking hebben. Daarnaast vind ik een bekwame eigenaar die de klappen van de zweep kent, ook qua landbeheer erg fijn. Ook is het prettig dat hij/ zij zich laat zien, toezicht houdt en aanspreekbaar is zodat je zaken kunt overleggen en bespreken. Als mijn paard gedrag vertoont wat niet helemaal met zijn normale doen en laten overeenkomt hoor ik dat nu direct. Telefonisch als het ernstig is of gewoon als ik op stal kom bij niet belangrijke dingen.

Bakken en paddocks met een goede bodem zijn een must! Binnenbak vind ik een luxe en stap molens doe ik niet aan. Gewoon een 20x40 bak waarin ik loswerken en longeren vind ik erg fijn zodat ik niet in zo'n klein rot cirkeltje hoef te werken. Een drafbaan vind ik ook zeer prettig om lekker lange stukken rechtuit te kunnen werken.
Dat er voor me wordt uitgemest is wel een must geworden omdat mijn handjes dagen hebben dat ze geen riek vast kunnen houden. Uiteraard moet de stal ruim en licht zijn.

Tja, en de sfeer op stal is toch ook wel een puntje.. Al ben ik meer met de paarden bezig dan met mensen is het wel prettig als mensen je gewoon je ding laten doen, niet constant in je nek zitten te hijgen en commentaar leveren. Je hoeft me ook echt niet op een stal te zetten waar het de stille regel is om in het nieuwste Anky outfit te verschijnen die matcht met het sjabrak en bandages van het paard. No offence, maar daar pas ik gewoon niet tussen. :oo

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:41

Minimaal 12 uur per dag weidegang, hele jaar door.
Veel ruwvoer
Buiten in groepen
Staleigenaar met genoeg verstand van paarden en toezicht

Daaraan moet een stal minimaal voldoen voor ik er mijn paarden neer zet. Zou ik moeten kiezen voor een stal met alle luxe, maar geen of weinig weidegang en ruwvoer, of een blubberbak maar veel buiten en veel ruwvoer.. Dan zou het de laatste stal worden.
Gelukkig sta ik op een stal waar het allemaal is, fijn voor paard en mens. Dus dat de stal op zondag gesloten is, dat maakt me niet uit.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:43

Ik ben net verhuisd naar een nieuwe stal.
Wat voor mij belangrijk is:
-Zomer en winter veel buiten in een goede paddock (ik wil mijn paard niet op het gras ivm zomer eczeem )
-Goed en veel ruwvoer. Op veel stallen wordt voordroog gevoerd, ik wil dat mijn paard goed hooi krijgt en geen voordroog.
Op deze stal koop ik mijn eigen hooi en stro, dus dat vind ik super.
-Een goede rijbak
-Goede uitrij mogelijkheid, ik ben een buiten rijder.

Wij moeten zelf mesten, voeren en binnen en buiten zetten. We hebben voerbeurten op stal en in groepjes wordt het binnen en buiten zetten geregeld. Dit werkt voor mij super.
Er zijn alleen veel mensen op stal die hun paard vroeg weer binnen zetten. Een vriendin en ik willen ze zo lang mogelijk buiten hebben, dus het binnen zetten regelen we samen. Dan staan die 2 van ons nog maar alleen buiten 's avonds.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:49

* betaalbaar
* genoeg weide gang, minimaal 8 uur
* goed en veel ruwvoer (liever hooi dan kuil)
* volpension
* binnenbak en buitenbak met een goede bodem
* stal eigenaar waar mee te praten is, die een goeie kijk heeft op gezondheid van paard.
* eigen instructie welkom

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:45

Hit actief, 24 uur per dag buiten paddock / weide en harde ondergrond. Slaapzaal / schuilmogelijkheid, eetmomenten ( muslie/ brok/ hooi)en kleine hoeveelheden de hele dag door dmv chip / controleerbaar en mee tw bepalen door eigenaar. Een overdekte rijhal, grote zadelkamer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:48

Jurrian1993 schreef:
Hoi Hoi,

Sinds een half jaar sta ik op mijn huidige pensionstal. In onze regio zeker een van de goedkoopste, zeer veel weidegang, fijne en goede eb en vloedbodem(20x60), paddock(ook eb en vloed) en stapmolen. De stallen zijn van normaal formaat en overdag is er zeker ruim voldoende licht. Het mesten en binnen/buiten zetten moet zelf gebeuren, maar niemand op stal is te beroerd dit een keer(of vaker) voor je te doen. Ook de staleigenaar denkt en helpt mee, in overleg is dus ook (bijna) alles mogelijk.

Helaas, staat toch bijna de hele stal leeg.

Mijn vraag is nu dus:
Waarop kies jij je stal uit? en waar zoek je op als je opzoek ben naar een nieuwe stal?

Ik ben benieuwd en ik hoop dat we onze staleigenaar kunnen helpen de stal weer voller te krijgen.

Groetjes

Het enige wat mij echt zou tegen houden is het doe-het-zelf principe. Ik kies echt bewust voor volpension. Als ik een dagje niet kan wil ik niet afhankelijk zijn van anderen en elke keer weer wat moeten regelen. Binnen en buiten zetten is voor mij ook een probleem, zeker als je gewoon moet werken.
Qua verlichting, kan je 's avonds wel fijn rijden en je ding doen? Of kan je eigenlijk alleen overdag terecht als het licht is? Dat zou voor mij ook een groot probleem zijn aangezien ik doordeweeks alleen 's avonds kan.