Stalling op tegels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stalling op tegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:14

hoi bokkers,

wat vinden jullie van stalling (paddock) op tegels? meestal een wei of zandpaddock vandaar mijn vraag

Yenni

Re: Stalling op tegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:20

Mij lijkt het heel handig! Vooral in de winter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:23

Scheelt je enorm in hoefonderhoud. Ik verhard zo veel mogelijk zodat ik zo min mogelijk hoef te bekappen, heb al genoeg te doen namelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:25

oké! maar rennen de paardjes nog wel een beetje rond en spelen op tegels?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:28

Ik vind het ideaal! Makkelijk schoon te maken, hoeven hebben gedurende die hele periode geen bekapbeurt nodig :D
Ze glijden ook niet uit: gaan met een snelle draf in de rondte haha

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:29

Heeft voor en nadelen, voordelen is dat de hoeven een gedeelte natuurlijk slijten..
nadeel is dat als ze gaan rennen dat de ondergrond wel hard is, dit ook met rollen.
mijn voorkeur gaat uit naar een gedeelte verhard en een gedeelte zand.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:31

Ik vind het ook ideaal, een stuk verhard, maar zou wel altijd kiezen voor een zandbak/weitje erbij zodat ze ook lekker kunnen liggen en rollen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:34

Mijn paard heeft zich een dubbele overbelasting van de tussenpezen gelopen op tegels, in een paddock die gedeeltelijk zand, gedeeltelijk tegels is.
Ben er nu al 5 maanden mee bezig.

Nooit gaat ze meer op een verharde paddock, gewoon zand of gras onder haar voeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:37

Zolang ze ook andere opties hebben daarnaast kan dat prima.
Mijn paarden staan op een verharde puin (geen tegels, dat wil ik echt niet) paddock, maar hebben wel directe toegang tot de wei.
Als in de winter de wei te nat is gaan ze dagelijks 2 uur in de bak en doen daar dan volslagen idioot. In de zin van full speed rondjes racen in idiote bokkesprongen maken. Dat gaat namelijk niet op harde bodrm.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:41

Die van mij deed dat dus toch, sprintje op het zand en een slidingstop op de tegels, met alle gevolgen van dien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:46

Ik vindt verhard wel ideaal .
In de vorm van gebroken puin die al goed vast ligt of paddock roosters ( lastiger schoonhouden )
Tegels is handig maar pas op wordt wat gladder als t modderig wordt .
Zou wel kiezen voor een droge ligplaats bv dikke laag stro in je schuilstal . En een plekje om uit te kunnen rennen / rollen en alles wat een paard graag doet op zachte ondergrond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:48

het is lastig, want ik kan niet elke dag naar mijn paard komen. dan ben ik bang dat ze zich niet genoeg uit kan leven op de stenen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:08

Hele jaar door alleen maar op steen is niet geschikt.

Als oplossing voor een natte winter een deel uitloop verhard met daarnaast of daarbij uitloop in een paddock of wei is prima.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:14

Als ik de kans en mogelijkheid zou ik zekers mijn paarden; op een verharde uitloop huisvesten naast de paddock en weidegang.

Paarden/ponys worden veel harder op de benen, ook krijgen ze mega harde hoeven!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:14

Mij bevalt het prima! En inderdaad scheelt het erg in het hoefonderhoud. Pony's gaan gewoon in volle galop over de stenen. Eerste weken deden ze wat voorzichtig maar nu ze gewend zijn gaat het heel goed. Inderdaad is het wel het fijnste als ze daarnaast wel nog wat zand of wei hebben.

PerfectJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:25

Wij hebben een paddock en zijn momenteel bezig met het bouwen van een schuilstal. In en voor de stal komen tegels. Deze zomer was het zowat een zwembad in de paddock (moet nog wat zand in de paddock komen), dus is het beter voor de hoeven ook op droge/harde ondergrond te kunnen staan.
Ik zou zeker niet alles betegelen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:31

Deels op tegels lijkt mij prima, vooral in de wintermaanden een uitkomst.
Maar dan wel de mogelijkheid om ook op het zand/weide te kunnen voor een sprintje of een lekker rolbeurt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:38

Ik zou graag tegels willen hebben in de schuilstal, nu blijf ik zand meescheppen bij het verversen van het stro, want hij plast daar.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:40

Het gaat goed hoor ,maar let wel op dat de hoeven niet te ver afslijten. En verder is een stukje zand wel fijner voor ze .

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:46

Bij mij loopt heel de kudde in de winter op stegels. Worden allemaal probleemloos oud. Ze dribbelen wel eens een stukje maar verder valt het reuzen mee. De shetlanders gaan er gewoon op liggen alleen de paarden niet daarvoor gaan we voor de winter nu voor het eerst een kleine zandbak aanleggen. Staat een fries van 21 jaar en voor hem komt de zandbak er om in te kunnen liggen.

Hoeven zijn net als nagels van mensen. Als je ze veel gebruikt door dus veel met je handen te werken worden je nagels ook sterker. Zo werkt dat ook bij de hoeven van een paard. In het begin op letten maar uiteindelijk zullen ze sterk genoeg zijn. Ik ben absoluut namelijk geen fan van ijzers...

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:48

Werkt prima. Mijn paardjes hebben een stukje straat van (wat zal het zijn, ff een gok 20-30 voetstappen lang bij 10-15?? Echt een hele grove schatting, 't is in iedergeval niet klein) En dan staat daarop een 20 feet (gewoon zo'n grote) container met altijd vers stro! En uitloop op een stukje zand (het is een beetje rare hoek maar ik gok zo 4x4 meter. In de zomer en najaar hebben ze ook nog uitloop op het land 's winters alleen het boven genoemde maar werkt super! De ene pony staat dag en nacht buiten en laat de stal voor wat het is die ander staat liever als het koud is op stal. De pony die graag buiten staat (deze staat dan tegen de container uit de wind) was altijd een beetje stijf van alleen op stal staan en dat is dus niet meer zo omdat ze, zodra ze willen, een stukje kunnen lopen

Inderdaad eventjes op de hoeven letten, de pony die er later bij kwam werd er te kort van dus die heeft ijzertjes gekregen :j

Ook is zand voor paarden erg fijn, wat mijn pony's betreft liggen ze daar het liefst de hele dag

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:04

Dat hoefonderhoud is inderdaad een ding! Ben benieuwd wat je erop gaat gooien. Maar kan gewoon hoor, mijne hebben ook altijd verhard gestaan! Succes ; )

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:00

Ik vind het persoonlijk echt helemaal niks :o Veel te harde klappen op die pezen als ze gek gaan doen. Valt niet lekker op te rollen of op te slapen. Aan zowel rennen als rollen hebben paarden veel behoefte, dus ik vind het echt geen goede vervanging voor een paddock of wei :n Stukje verhard naast wei/paddock heb ik geen problemen mee, maar ik wil niet alleen maar verhard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:33

Hier staan ze in de winter grotendeels op verharding , klinkers en sinds dit jaar een stuk stelconplaten.
Vorig jaar stonden ze hier in november nog steeds overdag op de wei en snachts op de verharding met een stuk paddock met schors maar dat word standaard een blubberzooi tot aan de knieen .
Ik zou heel graag nog wel een stuk zandpaddock er bij hebben, maar dat gaat nog wel even duren want dan moet er wat grondwerk gedaan worden, roosters plaatsen en daar zand op... anders word het gewoon 1 grote baggerbende, leuk joh, die klei.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:43

alleen maar tegels is fijn ivm modder en uitmestenmaar ik zou ook graag stukje zand erbij zien om te rollen. Hoe groot is het stuk?