Jacobskruiskruid gevonden... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caspara

Jacobskruiskruid gevonden... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:36

Beste bokkers,

Ik heb vandaag aan de rand van ons weiland een plant Jacobskruiskruid gevonden. Er was netjes omheen gegeten. Het betrof ongeveer 2 rozetjes en enkele steeltjes met bloemen. Nu is de vraag hoe groot of hoe klein is de kans dat dit het enige plantje op onze wei is/was? Een groot deel van de wei is namelijk 6 weken geleden gehooid en nu ben ik natuurlijk ongerust dat er onontdekt jacobskruiskruid in het hooi is terecht gekomen.
Ik heb destijds de weide gecontroleerd maar ja, dit plantje wat ik vandaag heb gevonden, is me ook nu pas opgevallen omdat het kruid in bloei staat en de paarden het gras er omheen hebben weggegeten. Het stukje weide waar ik het plantje vond is trouwens niet gehooid.

Moet ik al ons hooi weggooien? Of kan het dat het echt maar 1 plantje / enkele plantjes op 1 kluitje betreft? En zijn de jacobskruiskruid-planten ook giftig als ze niet in bloei staan?

tanjaatjuhh

Re: Jacobskruiskruid gevonden... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:39

weet je zeker dat het jacobs kruiskruid is? je hebt ook gewoon kruiskruid lijkt er veel op maar totaal ongevaarlijk. Plantje morgen even laten onderzoeken en je weet het.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:41

Op het land waar gehooid is nog eens goed doorlopen. De plantjes zijn altijd giftig.

tja, Dat hooi. Niemand weet of het erin zit. Risico is erg groot van wel.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:26

Tanjaatje ik vrees dat dit het echte spul is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:32

Ik zou het weiland goed nalopen op rozetten van JKK, als je die niet vindt is de kans klein dat je JKK in je hooi hebt.
Een paar weken geleden bloeide het JKK ook al en dan had je ze vast al wel eerder gezien.
Vindt je wel meer rozetten dan zou ik het hooi verbranden, of naar de vuilstort brengen en niet voeren.

Deze plant aan de rand van de wei, zou zo maar eens de eerste plant kunnen zijn.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:43

Dank voor de tips. Kan iemand aan de hand van de foto's bevestigen dat het echt om jacobskruiskruid gaat? Omdat Tanjaatjuh zei dat het misschien een andere soort was... Als ik het blad vergelijk op verschillende sites kom ik tot de conclusie dat het wel degelijk JKK is :-(

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:44

Volgens mij heb je idd de echte te pakken. Succes met zoeken, het is vreselijk hardnekkig

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:28

Dit is inderdaad wel jakobskruiskruid.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:41

je kunt gewoon naar de plaatselijke boerenbond etc gaan en je plant laten testen om het zeker te weten. Ik dacht het ook een keer te vinden maar had een onschadelijke soort

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:18

Lijkt mij ook de echte jkk te zijn. Gehooide land goed nalopen. Plant bloeit pas vanaf het tweede jaar van zijn leven dus met name als ze in het eerste jaar alleen maar blaadjes laag aan de grond hebben zijn ze lastig te zien. Enige goede nieuws is dat ze zich wel makkelijk uit de grond laten trekken. Succes!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:21

Eten paarden wel JKK als het gedroogd is dan? wij hebben hier ook giftige planten staan maar die kunnen gewoon gehooid worden omdat het niet gegeten worden.

gewoon een vraag omdat ik niet met JKK te maken heb in Canada :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:24

Loop eens goed door je weiland heen en kijk of je meerdere rozetten kunt vinden. Meestal komt het vanaf de wegkant, dus de rand van je weiland verder het weiland in.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:24

Normaal is JKK erg bitter en wordt dus vermeden door de paarden, maar als het gehooid en dus gedroogd is kunnen paarden het niet meer goed onderscheiden. Dus grote kans dat ze het dan gewoon eten.

Weide doorzoeken en als je ook maar ergens anders een JKK plant vind, hooi niet meer voeren. JKK hoeft niet in bloei te staan omdat het een twee jarige plant is en dus makkelijk te missen.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:27

Eén kleine geruststelling: een klein beetje Jacobskruiskruid eten kan geen kwaad.
Verder trekken wij altijd zoveel mogelijk deze hele plant + wortel eruit en strooien vervolgens zout over de plek waar we hem uitgetrokken hebben. Dan gaan de wortels dood oid.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:47

Geen jkk in Canada? Dat is goed nieuws als de epidemie hier door blijft zetten :) ook gedroogd is het helaas nog steeds giftig al gaan ze van een paar happen echt niet dood.
Kijk uit met zout strooien! Volgens mij kan jkk niet opnieuw uitgroeien vanaf wortelresten in de grond maar zout dood werkelijk alles in de grond. Toch zonde van je weiland

zoutvaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:53

Ach zout helpt ,weer wat geleerd .Dat gaan we proberen dank voor de tip Xantoinette

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 02:01

Natalie36 schreef:
Geen jkk in Canada? Dat is goed nieuws als de epidemie hier door blijft zetten :) ook gedroogd is het helaas nog steeds giftig al gaan ze van een paar happen echt niet dood.
Kijk uit met zout strooien! Volgens mij kan jkk niet opnieuw uitgroeien vanaf wortelresten in de grond maar zout dood werkelijk alles in de grond. Toch zonde van je weiland

Nouja geen, het komt bijna niet voor.. Ze noemen het hier stinking willie :+

Wij hebben anders genoeg andere planten hoor! Maar zoals ik al zei worden deze gedroogd ook niet gegeten :) Gelukkig maar want wij hooien ongeveer 200Ha en dan gaat plantjes eruit trekken iets moeilijker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:28

Gedroogd word het zeker wel gegeten, dan smaakt het niet bitter meer en eten paarden het met het hooi gewoon op, in minimale hoeveelheden niet zo'n groot probleem, echter, als ze maar vaak genoeg iets binnenkrijgen merk het pas wanneer het te laat is en de lever naar z'n mallemoer. Dat is juist het gevaar van JKK.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:03

bigone schreef:
Gedroogd word het zeker wel gegeten, dan smaakt het niet bitter meer en eten paarden het met het hooi gewoon op, in minimale hoeveelheden niet zo'n groot probleem, echter, als ze maar vaak genoeg iets binnenkrijgen merk het pas wanneer het te laat is en de lever naar z'n mallemoer. Dat is juist het gevaar van JKK.

Als je op mij reageerd (ik zie niemand beweren dat jkk niet gegeten word gedroogd) dan moet je even goed lezen want ik heb het niet over jkk.