Stalling op zand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baukiiee

Stalling op zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 18:14

Binnenkort komt er een weidemaatje, kleine shetlander, voor mijn paard bij ons thuis te staan.

De vraag van de eigenaar was of ze dan ook binnen kan staan en dit zou wel kunnen, maar nou twijfel ik er over of het een goede stalling zou zijn.

Wij hebben thuis namelijk een melkveebedrijf en mijn vader heeft in de schuur 3 afkalfboxen op zand gemaakt. Meeste van de tijd wordt er maar 1 of 2 gebruik en de 3de box zou dus eventueel gebruikt kunnen worden als stalling voor de shetlander. En wanneer de 3de box wel gebruikt zou worden dan kan ze eventueel als het goed klinkt voor 1 of 2 nachtjes bij mijn paard in de box of buiten.

Mijn vraag is dus of een box met bodembedekking van zand zou kunnen werken voor een shetlander?
Of dat er eventueel ook andere bedekking bij onder moet?

Alvast bedankt voor de adviezen!

joyce B

Re: Stalling op zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:11

risico met hooi voeren in zo'n stal is dat ze zandkoliek krijgen omdat met het hooi zand naar binnen komt.
Als er buiten de stal gevoerd word vanaf beton, of uit een bak, dan zal dat wel meevallen. Zand is een prettige bodem, maar hoe hygienisch blijft dat bij intensiever gebruik? wordt het zand ook regelmatig vervangen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:17

Wordt snel een vieze bende vrees ik...
Misschien kun je er stevige rubber stalmatten in leggen als de ondergrond daar tenminste vast genoeg voor is?

Kun je daarop je hooi en bodembedekking leggen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:01

Is het niet mogelijk om een kalverhut te gebruiken? Die kun je gewoon buiten laten staan in het land.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:08

Mijn pony staat ook op zand, maar dan wel met een uitloop. Hij staat dus geen lange periode op stal. Hooi voeren zou je met een hooinet of slowfeeder kunnen doen, zodat het niet op het zand ligt. Die van mij eet wel van het zand en valt me nog mee met de rommel. Hij krijgt wel wekelijks gekookte lijnzaad, maar heeft nooit iets van koliek gehad.

Maar door de uitloop doen ze bij ons hun behoeften dus niet op het zand. Is dat wel het geval, vraag ik me af hoe lang dat schoon blijft.

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:15

Bedankt voor de reacties!

Rubbermatten zou eventueel wel kunnen, daar had ik zelf nog niet aan gedacht!
De box wordt wel gewoon schoongemaakt dus dat zal wel mee vallen denk ik, aangezien de koeien ook gewoon kalven op het zand hethet dan nog wel mooi schoon is :)
Daar had ik ook al gedacht en dat is ook wel mogelijk, maar van wie de pony is wou hem graag binnen hebben vandaar :)

@Amanda is dat lijnzaad speciaal om koliek te voorkomen??

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:23

De paarden die ik rijd en verzorg hebben een inloop stal van zand.
Je red het er prima mee alleen je hebt het risico dat ze zandkoliek kunnen krijgen dus mijn advies is om te zorgen dat je wel een aparte bak hebt om te voeren enz enz