Verwaarloosd weiland - Jacobskruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzieQ

Verwaarloosd weiland - Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:32

Hoi allemaal,

Wie zou mij kunnen met advies/eigen ervaringen?

Begin dit jaar hebben wij op stal besloten om onze wei opnieuw in te gaan zaaien. Er stond werkelijk geen gras meer op en gigantisch veel Jacobskruid en onkruid. Niet echt veilig meer dus voor de paarden...

Nu is vorige week met Roundup gespoten, kalk, paardenmest en koeienmest eroverheen gereden.
Het onkruid is nu half bruin/half groen.

Ze willen donderdag de bovenkant frezen en daarna inzaaien. Nu vraag ik mij vooral af of het frezen alleen voldoende is om te zorgen dat het JKK niet meer terugkomt? Op sites en aan de hand van advies wordt er gezegd om zeker een wei met JKK flink diep om te ploegen.

Ik vrees met grote vreze dat op deze manier het onkruid weer net zo hard terugkomt en dat maakt het gewoon een nutteloze investering...

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

Alvast bedankt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:39

De zaden van JKK zijn erg krachtig en overleven nog jaren, en daar ga je met frezen verspreid je de zaden alleen maar, en zal je daar zeker nog jaren last van hebben. Liever zou ik alles eerst afmaaien, en het maaisel meteen opvangen. Daarna frezen en opnieuw zaaien. In het nieuwe weiland ogen goed open houden en nieuwe plantje meteen verwijderen. Het is een proces dat nog jaren gaat duren. Een dichte grasmat geeft JKK minder kans.

Zie ook deze link (PDF bestand): http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... rpGMJ2872g

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:58

We hebben al het Jacobskruid met de hand eruitgehaald! Paarden hebben de rest nog kortgegeten.

Zou frezen dus hiervoor voldoende zijn? Of bedoelde je ploegen en zaaien?

denice

Re: Verwaarloosd weiland - Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:06

De plantjes zijn inderdaad heel makkelijk er uit te trekken, als je even een club verzamelt en het weiland doorgaat? Heb dat een jaar hoeven doen en toen stond het echt behoorlijk vol, en nu is er niets meer te ontdekken!

Angela

Re: Verwaarloosd weiland - Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:43

Als je dat al met de hand verwijderd hebt, dan zou frezen en weer inzaaien wel voldoende moeten zijn voor de eerste stap. Je bent toch nog wel een paar jaar zoet met trekken, maar de eerste grote vermindering zet je daarmee wel in, vooral doordat je een veel betere grasmat krijgt.

Hoe is het met JKK in je omgeving? Als de buren het hebben staan, dan zal het nooit verbeteren, want het zaad verspreid zich erg gemakkelijk.