Hoeveel stallingskosten kan ik vragen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteTea216

Hoeveel stallingskosten kan ik vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 16:21

Hallo bokkers :)
Ik hoor heel graag jullie meningen en ideeën over de faciliteiten in combinatie met de kosten per maand:

* Maximaal 4 paarden/pony's, dus heel kleinschalig.
* 24/7 op de wei (halve hectare) met goede omheining (Hout (1-laag) en 2 lagen schrikband (4cm breed)).
* Schuilstal (2.5 bij 5 meter).
* Zadelkastenruimte (onderdeel van schuilstal, niet bij de afmetingen opgenomen) met slot en licht.
* Longeer'bak', omgewoelde grond (geen zand toegevoegd) vierkant 15*15, met licht en houten omheining.
* Stromend water aanwezig, wel koud.
* Dagelijks ruime hoeveelheid hooi, in de winter (als nodig) 15kg/paard als voorbeeld.
* Dagelijks brok (basis sportbrok) als nodig.
* Manege binnen 2 km, dus bak huren en/of lessen gaat heel gemakkelijk.
* Mastbos en Galderse meren ook heel dichtbij, dus echt voor de recreatieruiter.
* Ten zuiden van Breda. (15 minuten met de auto vanuit het centrum)

Om uit alle kosten te komen moet ik minimaal 120,- per maand vragen. (ruim genomen, mocht er iets kapot gaan o.i.d.) Ik zou graag willen weten of er voor deze prijs mensen zijn die hier hun pony/paard zouden willen stallen, gezien het toch erg primitief is.
Dus hoeveel kan ik hiervoor vragen?

Alvast bedankt :)

ItsMe2

Re: Hoeveel stallingskosten kan ik vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:25

Ik heb geen idee hoeveel je er voor kan vragen..
Maar gezien de faciliteiten die ik heb op onze 'stalling' zal ik er geen €120- voor betalen.
Maar denk niet dat het reëel is om het te vergelijken, omdat ik particulier sta.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:25

Oi, een halve hectare, is dat per paard berekend? Als dat voor allevier is kan ik je nu al zeggen dat je dat zomer's al niet gaat redden, dat wordt een groot modderveld.. laat staan 's winters

Zoja, is er verder toezicht op t terrein? Voer/hooi is incl? Moeten er verder dingen gedaan worden, zoals mesten vd wei etc?
Laatst bijgewerkt door Celiien op 31-08-15 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:27

Op een halve hectare kan je niet 24/7 4 paarden houden, dat is binnen de kortste keren kaal.
Dan is het geen wei meer maar een paddock.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:29

ik dacht direct hetzelfde als Celiien, als dat de totale grond is en er moeten er 4 het hele jaar op lopen hou je niet veel over, dan moet je wel heel erg goed weidebeheer gaan toepassen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:30

Pfff lastig. Ik sta in deze omgeving met mijn paard. Ik vind 1/2 hectare voor 4 paarden wel erg weinig grond, wat volgens mij betekend dat ze het kapot gaan lopen in de winter en er volgend jaar dus ook geen gras meer is in de zomer.
Als je af en toe wil lessen en in de bak wil trainen moet je ook de bak erbij huren, wat ook weer extra kosten zijn.

Als er gevoerd wordt en de schuilstal wordt schoongehouden dan zou ik €120,- wel de max vinden denk ik, als ik het al niet teveel vind...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 31-08-15 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:30

Ik heb een halve hectare nu voor 2 pony's en dat is in de zomer nagenoeg nu op. Dus hoe moet dat in de winter...met 4 beesten?

WhiteTea216

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 16:35

Een halve hectare is inderdaad het totaal, gras zal binnen no time op zijn, maar daar heb ik genoeg hooi voor bij gerekend. Ik kan het beter een grote padock noemen inderdaad.
Deze weide vind ik wel uitzonderlijk goed, sommige zijn al na een buitje helemaal blubber, maar deze ligt iets hoger en heeft een mooi sterke bodem. (Het gedeelte voor de schuilstal is betegeld, zodat ze wel goed droog kunnen staan)
Tijdens het bemesten en opnieuw inzaaien van de bodem staan de paarden 1 maand een straat verder, zodat het gras terug kan groeien.

Prijs is inc. voeren en mesten. Er is toezicht door de mensen die ernaast wonen (niet door mij dus).
Laatst bijgewerkt door WhiteTea216 op 31-08-15 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:35

Een schuilstal van 2,5 x 5 met 4 dieren?
Ik vindt dat behoorlijk klein.
Dan moeten ze wel echt heel goed met elkaar om kunnen gaan willen ze daar met 4 in kunnen

Een halve hectare is ook niet veel land.
Dat betekend nauwelijks gras
Geen mogelijkheid om te verweiden.
Ik zou er uberhaupt niet willen staan

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:36

Dat wordt inderdaad een grote blubberzooi, ik zou nooit een paard in de winter met drie anderen op zo'n klein stuk zetten ongeacht de prijs.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:37

Naja, als dat de ruimte is gok ik dat er niemand wil staan :+ En als de bodem helemaal kapot gelopen wordt, omdat de wei geen rust krijgt en ze toch wel sprintjes gaan trekken, ook in de winter, heeft de wei nooit genoeg aan 1 maand om bij te trekken.

Een schuilstal van 2,5 x 5 i nog net geen 2 boxen. gaat hem inderdaad ook niet worden :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:40

Als je een deel zou verharden, op zijn minst daar waar de hooibakken staan, en de schuilstal groter maakt zou het al een stuk interessanter worden voor een huurder. Al zou het voor mij persoonlijk geen optie zijn omdat ik winterdag niet savonds , en dus in het donker, langs de weg naar een manege zou willen stappen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:44

Eerlijk ? Ik denk niet dat je met je faciliteiten een pensionstal kan hebben. Een halve hectare is veel en veel te weinig , voor een shetlander zou het misschien net genoeg zijn, maar paarden zijn kuddedieren , dus voor 2 pony's moet je minimaal 1 hectare hebben, laat staat voor 4 grote paarden. Ik houd altijd de regel 1 paard 1 hectare , ik snap dat dat soms niet reëel is , maar ik zou er persoonlijk niet willen staan. Daarbij komt dat een bak huren best wel duur is en ik zou het altijd fijn vinden om een bak aan huis te hebben. Ik zou er niet aan beginnen ;)

WhiteTea216

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 16:46

Bedankt voor ieder z'n reactie's!
Ik ga even kijken of de buren hun grond toevallig kwijt willen :Y)
Ook het formaat schuilstal veranderen is een goed idee!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:58

Ik zou het lekker houden op 2 paardjes voor jezelf en dat is het.
Stuk paddock maken, ongeveer 1/3e. Voor de zomer heb je dan voor paar uur per dag weide.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:02

Dit is geen aanval maar waarom moet je een pensionstal, is het om je eigen paard te betalen?
Ik zou echt nog niet eens gaan kijken met deze beschrijving zelfs niet voor mijn senior met pensioen!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:06

smurffie schreef:
Ik zou het lekker houden op 2 paardjes voor jezelf en dat is het.
Stuk paddock maken, ongeveer 1/3e. Voor de zomer heb je dan voor paar uur per dag weide.

Dit.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:21

Ben ik het ook mee eens. Leuk voor twee eigen paarden. Schuilstal afmeting had ik overheen gelezen, dat wordt proppen als ze met vier willen schuilen.

Wij hebben ook niet zoveel grond en de paarden veel op de paddock's maar ze hebben alle drie hun eigen (inloop)stal en krijgen het hele jaar door zo goed als onbeperkt hooi want gras hebben we absoluut niet genoeg.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:58

Een groot weiland is niet alleen voor het gras bedoeld. Paarden moeten lekker kunnen rennen en niet na een paar pasje alweer bij de andere kant van het weiland zijn. Paarden zijn gewend om erg veel te lopen en een grote wei is dan echt nodig om het risico op kwalen , doeningen , blessures te verminderen , maar het is ook gewoon belangrijk voor het welzijn voor het paard. Maar iedereen denkt er anders over en ik hoop dat je meer grond kunt krijgen en een leuke pensionstal kan opzetten, succes alvast +:)+

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:06

Ik denk dat je teveel vraagt, is erg weinig land en de stal zal ook niet groot genoeg zijn voor vier paarden. Als er meer land zou zijn zou het al beter zijn.

Even ter vergelijking, mijn paarden staan ook ergens met twee schuilstallen, zadelschuurtje, paddock, hindernissen, 5 ha land. Staan ze met zn 5e. Daar betaal ik 75 voor. Enige nadeel is geen verlichting. Maar hoef zelf niet te voeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:11

4 paarden op een halve ha is een erg zware belasting voor de grond. Dat kan alleen als je voor de wintermaanden een degelijke paddock hebt. Die 15-15 is niet groot genoeg als paddock voor de 4.

Wat je wel kunt doen is als de bodem stevig en droog is, een pad rond je weiland aanleggen met ruime hoeken en een paddock voor/rond je stal (of 2 paddocks met elkaar verbinden waar de schuilstal met bestrating ook bij staat)

Als je de paarden daar dag en nacht op laat lopen met enkele uren per dag weidegang op de stukken gras die je over hebt, aangevuld met dat stukje elders net in het voorjaar zodat het gras eerst even goed kan gaan groeien, dan kom je wel een heel eind. Maar dan nog is het krap, vooral ook de schuilstal.

Ik heb per paard/pony minimaal de grootte van een box (min. 10,50m2) om te schuilen als het nodig is.
Misschien kun je er nog een afdak voor of achter (afhankelijk van windrichting) maken met open wanden? Kunnen ze in elk geval nog ergens droog staan.

qua prijs zit je natuurlijk met krachtvoer en hooikosten wat het extra duur maakt.

Wellicht kun je beter een kale huurprijs doen en de kosten van hooi delen en dat ieder zelf zijn krachtvoer regelt en geeft? Dan kun je 50 euro per maand vragen en zijn de hooikosten variabel. Eventueel kan de ander misschien ook wel goed hooi voor een aantrekkelijke prijs regelen. Je weet dan wat je overhoud per maand en loopt financieel minder risico. Hoeveel dieren heb je zelf met welke stokmaat? 4 grote paarden is anders dan 4 A/B/C pony's of ijslanders die schraal moeten staan...
Waar huur je zelf het stuk voor? Of is het van jezelf? Allemaal dingen die je meeneemt in je verhuur prijs.

_Femkeeex schreef:
Eerlijk ? Ik denk niet dat je met je faciliteiten een pensionstal kan hebben. Een halve hectare is veel en veel te weinig , voor een shetlander zou het misschien net genoeg zijn, maar paarden zijn kuddedieren , dus voor 2 pony's moet je minimaal 1 hectare hebben, laat staat voor 4 grote paarden. Ik houd altijd de regel 1 paard 1 hectare , ik snap dat dat soms niet reëel is , maar ik zou er persoonlijk niet willen staan. Daarbij komt dat een bak huren best wel duur is en ik zou het altijd fijn vinden om een bak aan huis te hebben. Ik zou er niet aan beginnen ;)

Waar baseer je 1 paard 1ha op?

Ik heb 3ha en dat krijgen de huidige 5 paarden echt niet op... En dan moet ik er 2x van hooien omdat het anders te lang wordt.
En zoveel ruimte hebben ze ook echt niet nodig. Mijn paarden kunnen in de winter niet in het land omdat het te zacht wordt als de grond verzadigd is. Dan zakken ze elke pas ver de grond in. Niet prettig. En je vind echt geen zandpaddocks van 1ha per paard voor die delen van het jaar en is ook echt niet nodig.

Even ter illustratie:
Afbeelding
Afbeelding
In beeld t/m het zandpad wat rond loop is ongeveer 6500m2, dat is inclusief een rijbak van 1200m2, ruwvoeropslag, mestopslag en het strookje gras daarnaast van 6-60meter en dan valt een deel van de winterpaddock met stal en nog een veldje van 400m2 buiten beeld

Denk dat je nergens pensionstallen vind (of boerderijen) waar ze 1 paard (of koe) per ha aanhouden voor de weidegang (ruwvoer kun je elders ook inkopen dus dat hoeft niet perse meegerekend te worden als benodigde grond voor het paard, wat wel wordt gedaan bij de rekensom halve ha per paard)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:51

joyce B schreef:
Denk dat je nergens pensionstallen vind (of boerderijen) waar ze 1 paard (of koe) per ha aanhouden voor de weidegang (ruwvoer kun je elders ook inkopen dus dat hoeft niet perse meegerekend te worden als benodigde grond voor het paard, wat wel wordt gedaan bij de rekensom halve ha per paard)

In de winter hebben we hier wel ongeveer 1 paard per hectare. Alleen om dat aan te houden als maatstaf en je hebt de weide alleen voor paarden en hooi is het wel heel veel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:49

Maar dan heb je het over winterweidegang, hebben jullie een veehouderij? Want dan zijn er ook nog een stuk of 100 koeien die dan op stal staan...

Een "eis" van iemand dat diegene zijn paard niet ergens neer wil zetten waar men minder dan 1ha per paard aan grond heeft, lijkt mij irrieel... Zowel voor het benodigde gras en ruwvoer, als voor de uitloopruimte. Ik heb echt niet het idee dan de paarden hier hutje mutje staan. Zelfs niet in hun winterpaddock van 900m2 met 6 dieren. De stal had ik dan liever wel groter gehad met ruimere overstek en bredere doorgangen. Alleen is die 900m2 wel wat saai en kunnen ze er niet lekker rennen. Vandaar de paden en af en toe de bak er bij. Maar maar op een stuk van 3 ha groeien 3 paarden heel hard dicht en kom je om in het gras en voor de ruimte om te rennen volstaat de helft ook wel en daar kunnen dan wel meer dan die 3 op lopen...

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:04

TS, je kan het altijd proberen te verhuren. Als er plek te kort is (met weidegang), in jouw omgeving dan zullen er vanzelf mensen bij je willen staan.
Hier in de buurt, midden van NL, wordt ook weidegang aangeboden zonder faciliteiten, alleen hooi voeren in de winter, voor ruim 100 euro per maand. En genoeg mensen die dat doen!

WhiteTea216

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 16:17

Bedankt voor ieder zijn reactie!

Die buitenrand is erg slim! zo hebben ze toch ruimte zat om te rennen, maar blijft het gras wel heel. Dat idee ga ik zeker gebruiken, en met een extra schuilstal erbij denk ik dat het in ieder geval voor drie paarden/pony's moet lukken. Mocht het toch te klein worden, ga ik opzoek naar een stuk voor erbij.