Dicht gegroeide ''rijbak'' restaureren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaniek_M

Dicht gegroeide ''rijbak'' restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 11:15

Ik weet dat over dit onderwerp al genoeg geplaats is, onderhand ben ik ook al de hele ochtend bezig om deze door te lezen. Maar hoe meer verschillende verhalen ik hoor, hoe meer ik ga twijfelen.
Door verwijzen naar andere topics heeft dus geen zin meer :o

Eindelijk na jaren lang hopen zijn wij nu toch echt bezig met een mooi huisje, waar de paarden bij huis kunnen staan. De huidige bewoners hebben al een langere tijd geen paarden meer in de stallen staan. Hierdoor werd de rijbak dus ook niet gebruikt.
Het gevolg:
Het verschil tussen de rijbak en het weiland is niet meer te zien. Deze moet dus helemaal hersteld worden.

Aangezien ik niet weet wat voor soort zand er onder al dat gras verstopt zit en hoe dik die laag is, ben ik er voor het gemak van uit gegaan dat dit niks waard is. Dan zou het alleen nog maar mee kunnen vallen.

Mijn 1e punt is: hoe krijg ik al dat gras van de bodem af zonder dat alles door de bodem heen gemengd word? Lukt dit door de bodem te laten frezen of zou ik (er weer van uit gaande dat er nog geen wit zand onder het gras zit) de bodem om moeten laten gooien?

Daarnaast heb ik geen idee welke toplaag ik erop zou willen. Wel wil ik er graag tapijtsnippers doorheen, dit om de stabiliteit van de bak te vergroten en bevriezing etc. tegen te gaan.

Ik twijfel nog of ik drainagebuizen wil gebruiken. Graag zou ik hier wat meer ervaringen over willen horen.

siskeh

Re: Dicht gegroeide ''rijbak'' restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:21

Veel vragen kan ik je niet mee helpen, maar zou als eerste de paarden de rijbak laten afgrazen, dan heb je misschien een beter beeld van wat de bak is + dat mn ervaring is dat ze hem erg mooi leeg kunnen maken/houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:43

Doodspuiten en afplaggen lijkt mij de eerste stap.
Dan met een grondboor een grondmonster nemen en kijken welke lagen je tegen komt. Iemand met verstand van manegebodems laten beoordelen of die lagen en die volgorde van lagen in orde zijn. Zo niet, met die expert een plan maken of de bestaande bodem gefreesd kan worden met een nieuwe toplaag eroverheen, of dat de hele handel afgegraven moet worden. Eea afhankelijk van hoeveel je te besteden hebt en hoe professioneel de bodem moet worden :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:53

siskeh schreef:
Veel vragen kan ik je niet mee helpen, maar zou als eerste de paarden de rijbak laten afgrazen, dan heb je misschien een beter beeld van wat de bak is + dat mn ervaring is dat ze hem erg mooi leeg kunnen maken/houden.

Dit lijkt me net geen goed plan, als er dan wel wit zand onder steekt heb je kans dat je paarden dit te veel binnenkrijgen en zandkoliek krijgen.

Verder heb ik geen idee over wat te doen, dus dat laat ik aan de andere over :+

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:12

Ibbel schreef:
Dan met een grondboor een grondmonster nemen en kijken welke lagen je tegen komt. Iemand met verstand van manegebodems laten beoordelen of die lagen en die volgorde van lagen in orde zijn. Zo niet, met die expert een plan maken of de bestaande bodem gefreesd kan worden met een nieuwe toplaag eroverheen, of dat de hele handel afgegraven moet worden. Eea afhankelijk van hoeveel je te besteden hebt en hoe professioneel de bodem moet worden :D

doodspuiten en slepen zodat je al het gras kwijt bent, als het dan nog geen goede bak is dan kijken welke lagen je tegen komt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:27

Wel eens geprobeerd een dode grasmat te slepen? Daar komt echt geen schone laag zand onder vandaan, je sleept die dode zode er echt niet vanaf :n En mocht het wel lukken, dat is het effect dat je die dode laag door de bovenlaag mengt, en dat is nou net niet wat je wilt.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:29

Heb vanochtend alle plantjes uit m'n zandpaddock getrokken, wat een k**** karwei. En de paarden hebben hier 3 maanden niet gestaan. Moet er niet aan denken om dit te doen als het jaren niet gebruikt is. Dan is er echt geen beginnen aan. Ik zou alles eruit halen en nieuw zand storten.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:37

Ik zou het groffe vuil eruit trekken. Daarna het kleine grut doodspuiten en dan kijken wat je treft. Misschien kun je de toplaag laten frezen en dan idd een grondmonster nemen om te kijken wat er allemaal al ligt. Sommige bakken zijn juist heerlijk om te rijden zonder dat je er snippers ed doorheen gooit! Het groffe vuil trekken zal een hels karwei worden maar uiteindelijk is dat een goede dag doorbijten.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 12:41

_merel_ schreef:
Ik zou het groffe vuil eruit trekken. Daarna het kleine grut doodspuiten en dan kijken wat je treft. Misschien kun je de toplaag laten frezen en dan idd een grondmonster nemen om te kijken wat er allemaal al ligt. Sommige bakken zijn juist heerlijk om te rijden zonder dat je er snippers ed doorheen gooit! Het groffe vuil trekken zal een hels karwei worden maar uiteindelijk is dat een goede dag doorbijten.

Als je de toplaag gaat frezen heb je dan niet al het gras, plantjes en wortels door je bodem heen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:42

Je hebt ook kans dat er al drainage aanwezig is, dit zou je dan ergens moeten zien uitkomen (in een greppel of sloot) maar soms is dit ook al overgroeid dus zie je dat niet zo snel.

Ipv met een grondboor kun je natuurlijk ook gewoon met een schep een gat graven.

Maar het makkelijkste is natuurlijk om het gewoon aan de vorige bewoners te vragen hoe de bak is samengesteld, dat kun je aan de hand daarvan een plan van aanpak maken, al dan niet met iemand die er eventueel meteen een prijsopgave naast kan leggen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:46

Chaniek_M schreef:
_merel_ schreef:

Als je de toplaag gaat frezen heb je dan niet al het gras, plantjes en wortels door je bodem heen?

Als dat doodgespoten is zou dat niet veel uit moeten maken. Dat verdwijnt dan al snel. Wanneer je dan de bak ga gebruiken met paarden zou deze onkruid normaal niet meer terugkomen. Het is bij een bak waarin achterstallig onderhoud was zoiezo een poosje extra hard lopen. En de toplaag er helemaal afhalen zou ik niet zomaar doen omdat je geen idee hebt wat er onder vandaan komt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:42

Hark voor achter de tractor aanpikken, net iets te diep zetten en door de bak rijden. Alle onkruid wordt losgeslagen en ligt op een mooie regel!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:47

s0173957 schreef:
Hark voor achter de tractor aanpikken, net iets te diep zetten en door de bak rijden. Alle onkruid wordt losgeslagen en ligt op een mooie regel!

Dat lukt echt niet met lange wortels er aan.
Ik zou het idd eerst af laten grazen en vervolgens doodspuiten. Daarna kun je het vrezen. En om te weten wat voor grond het is. Men neme een schep en gaat graven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:49

Ibbel schreef:

Zo zou ik het ook aanpakken. Je kunt het beter in 1x goed doen dan eerst dit proberen en dan weer dat, zo kom je op den duur nog aan hoog kostenplaatje uit.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:55

Begin met een grondstaal, dus even een met een grondboor een gat maken, alles wat eruit komt op volgorde leggen en dan kijken wat je hebt.

Dan even voorleggen met een loonwerker, ect en dan plan van aanpak bepalen. Want hangt ook vanaf hoe goed wil jij de bak krijgen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:14

gras kort laten eten, met een kraantje de zode er af laten schrapen en dan kijken wat voor bodem er onder zit. Eventueel laten lostrekken en weer rond leggen en anders bijhouden met slepen Wie weet voldoet hij zo prima. Als je 1 zomer en winter uittest hoe hij is, weet je beter wat er aan moet gebeuren om hem te verbeteren. Sommige bakken zijn te mul, andere te hard, te nat of juist te droog en daardoor groot deel van het jaar te zwaar. Dat vraagt allemaal een andere aanpak.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:27

Onze bak was laatst ook weer overwoekerd met gras en veel hoog dik onkruid.
Mijn man heeft het doodgespoten en na een paar weken gemaaid, rotzooi opgeruimd en daarna gesleept.
Bak is weer goed te gebruiken, nadeel is wel dat het steeds weer terugkomt.

Toen we de bak aanlegden stond er gewoon gras, we hebben het gefreesd en er toen zand opgebracht, prima bak maar wel in de zomer zwaar, had toen beter kunnen kiezen voor leemzand dan woudzand en er eerst doek onder kunnen brengen, maar goed dat is achteraf :(

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:30

Misschien de huidige eigenaren vragen wat voor grond eronder zit en hoe hun dat in het verleden gehad hebben?

Sanny79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:58

eerst eens een gat graven om te kijken wat er precies onder zit??? Daarna kun je waarschijnlijk makkelijker een plan van aanpak maken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:26

Ulfeino schreef:
Toen we de bak aanlegden stond er gewoon gras, we hebben het gefreesd en er toen zand opgebracht, prima bak maar wel in de zomer zwaar, had toen beter kunnen kiezen voor leemzand dan woudzand en er eerst doek onder kunnen brengen, maar goed dat is achteraf :(

Leenzand slaat dicht en wordt kei hard in niet waterdoorlatend. Misschien is dat woud zand nog niet zo'n slecht idee.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:02

Ulfeino schreef:
Onze bak was laatst ook weer overwoekerd met gras en veel hoog dik onkruid.
Mijn man heeft het doodgespoten en na een paar weken gemaaid, rotzooi opgeruimd en daarna gesleept.
Bak is weer goed te gebruiken, nadeel is wel dat het steeds weer terugkomt.

Wij hebben het zelfde probleem. Wel een bak met witzand,maar hij ligt langs de bosrand.Geen idee of het daar mee te maken heeft ,maar er blijft gras in groeien.Toen wij de wei overnamen, was ij elemaal begroeid dus ook het gras doodgespoten bovenlaag er afgehaald en dan gesleept.De bak is op zich goed berijdbaar,maar dat gras blijft maar komen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 04:23

De rijbaan afzetten en er een paar varkens op laten lopen. Die vreten alles binnen no-Time kaal inclusief wortels. Varkens zijn wel goede ontsnappings kunstenaars!

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 05:24

jorika1986 schreef:
De rijbaan afzetten en er een paar varkens op laten lopen. Die vreten alles binnen no-Time kaal inclusief wortels. Varkens zijn wel goede ontsnappings kunstenaars!

Geweldig :).