Kosten Eigen Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Kosten Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 21:16

Hallo allemaal,
Ik zit er aan te denken om een eigen paard aan te gaan schaffen,
(ik heb 7 jaar manege ervaring en sinds 3 jaar lease ik paarden voltijd en deeltijd).
Maar mijn vraag is heb ik zo alle (jaar) kosten een beetje (Rieel) op een rijtje:

Sparen voor de dierenarts (voor als ie ziek word): 750,-
Stalling en weidegang totaal : 1200,-
4x wormenkuur (20,- per kuur) totaal : 80,-
6x hoefsmid (zonder ijzers) totaal: 250,-
1x tandarts totaal: 50,-
1x inenten tetanus/influenza totaal : 50,-

Dan kom ik totaal uit op 2405 per jaar
Dus ong. 200,- per maand.
(de kosten zijn totaal dus niet per keer)

Zit ik zo een beetje in de goede richting?
Enne, wat voor ras word het minst snel ziek/kreupel want als het paard 5x per jaar ziek word kan ik het niet betalen. (ben geen miljonair haha)

Groetjess
Laatst bijgewerkt door Hinnik123 op 28-08-15 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Lynnc

Re: Kosten Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:19

Waar zou je het paard stallen? Is volgens mij wel erg weinig voor stalling.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:20

Nee, je zit aardig uit de richting.

Stalling is alleen reëel als je je paard aan huis hebt staan en dan geen onderhoud en afschrijvingen meetelt of als je hem ergens neerzet met zeer weinig faciliteiten/doe het zelf stal oid. Anders mag je eerder denken aan 200 euro in de maand, of meer afhankelijk van de regio.

Ontwormen zal je in ieder geval eenmaal per jaar met een duurdere wormenkuur moeten doen, breed spectrum.

De meeste paarden moeten gewoon om de 6-8 weken naar de smid, minder is een gelukje maar niet iets waar je vanuit moet gaan.

Een tandarts die verdooft en elektrisch vijlt kost al snel tussen de 75-100 euro.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:21

4 keer hoefsmid per jaar? Vind dat vrij weinig.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:21

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:23

Wat leuk dat je wilt gaan kijken voor een eigen paard ts!

Echter zou ik de wormenkuur iets duurder inschatten op zo'n 30,-
De hoefsmid hoort niet 4 keer in het jaar te komen. Maar iedere 8 weken. Kan iets afwijken.
Voor een tandarts kan je de kosten ook wel hoger maken, denk dat je toch wel op zo'n 150,- kan rekenen.

De stallingskosten heb je wel erg laag ingeschat. Voor 100,- p.m zal je erg weinig kunnen vinden. Reken maar op zo'n 200/250 maar dat is afhankelijk van waar je woont.

Aan mijn paard en shet ben ik al maandelijks ongeveer 200/250,- kwijt en ze staan thuis. Dit bedrag is inclusief les (4x). Maar nog exclusief de hoefsmid, enting en ontworming.
Onderschat het dus zeker niet!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:26

Sowieso moet je echt een potje hebben, want elk paard kan ziek worden. Die van mij heeft in heel zijn leven nog niets gehad op een paar hoefbleimen na, maar die er bij staat heeft wel elke 3 maanden een veearts nodig. Terwijl ze het zelfde ras zijn en stamboek. Dusja, ras zegt niets.
De merrie heeft ook altijd heel andere dingen, dan iets aan haar eierstokken, dan iets in haar spronggewricht, dan weer een allergische reactie, koliek,...

Daarbij kan die van mij morgen ook ineens iets aan de hand krijgen wat meer dan 500 euro kan kosten.
Een potje van 1500 euro aan de kant hebben alvorens een paard aan te schaffen is zeker niet overbodig, hiervan wordt uiteraard het paard niet gekocht, maar dient voor reserve potje voor medische kosten.
Sparen voor je potje hoor je dus te doen voor je het paard koopt, niet tijdens dat je het al hebt, want dan heb je het misschien al nodig.

Wormenkuur kost bij ons trouwens wel 20 tot 25 euro. Hoefsmid komt elke 9 weken hier, ook voor zonder ijzers.

Is je stalling + weidegang met voer en stalbedekking inbegrepen? Want dan is dat wel erg goedkoop lijkt me. Anders moet je dat er nog even bij rekenen.

lhjw019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:32

€1200,- voor stalling en weidegang is inderdaad veel te laag. Wil je een beetje goede stalling en faciliteiten zit je al snel op €300,- per maand.

Heb je het voer hier ook bij berekend? Dat komt er natuurlijk ook nog bij.
Je moet ook denken aan de vervanging van spullen, want die kunnen natuurlijk ook kapot gaan.

Daarnaast is het slim om een flink potje te hebben van bijv. €1000,- of iemand (denk aan ouders of man) waar je op terug kan vallen als er plotseling hoge kosten zijn.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:35

Denk ook aan: hoofdstel, halsters, zadel, aanpassen/opvullen en reparaties tuig, evt. dekens, beenbescherming, lessen, supplementen indien nodig. Je weet van tevoren niet wat er nog meer nodig is dus zorg voor een flink reservepotje en een inkomen om dat aan te vullen. En tja, elk paard kan 5x per jaar ziek worden. Elk ras heeft z'n eigen zwakheden.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 21:47

Hooi allemaal,
Voer is bijgerekend en stalling in onze regio is idd niet zo duur,
Weet iemand mss of t verstandig is om een paard te laten verzekeren? Zoja waar kan ik dat het beste doen en hoeveel kost dat?

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:49

Het is maar net wat je zelf wilt. Ik heb mijn paard en pony niet verzekerd. Maar dat komt omdat ik een spaarpotje heb voor onverwachtse kosten.
Maar ik ken ook mensen die hun paard wel hebben verzekerd.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:52

Gooi in je lijstje ook maar een zadelmaker een keer per (half)jaar bij, om je zadel te controleren. +- 100,-. Potje voor je narnachement, dus hoofdstellen, dekens (als je die gebruikt). Wil je je paard scheren? Lessen met je paard is vooral in t begin erg belangrijk, komen ook kosten voor bij.

Dan nog je eigen spullen, zoals rijbroeken die wat harder slijten.

Ziektes enzo zijn nooit te voorspellen. Spelen in de wei en ze glijden uit kan bij wijze van een peesblessure opleveren. Maar ook een trap van een ander paard, of een trap tegen de staldeur die net verkeerd wegschiet. Of een verkeerde stap.
Verzekering is afhankelijk van t paard dat je komt en zijn/haar waarde. Ik betaal 65,- per maand voor uitgebreide ziektekosten en basis, maar moet mocht er iets zijn alsnog 25% zelf aftikken..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:53

100 euro in de maand voor stalling kan niet uit. Oftewel een staleigenaar gaat geld bijleggen op je paard of hij krijgt niet voldoende te eten/ strooisel. In 100 euro zit niet ruim ruwvoer en een goede dikke bodembedekking. Dat kan niet uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:57

Citaat:
Sparen voor de dierenarts (voor als ie ziek word): 900,-

Voor kleine dingen red je dat wel, maar is je paard een keer goed kreupel of echt ziek ben je zo meer dan 1000,- kwijt, met een beetje pech meer dan 2000,-

Citaat:
Stalling en weidegang totaal : 1200,-

Heb je een stalling op het oog met die prijs?
Hier in de buurt ben je gemiddeld toch wel 250,- tot 350,- per maand kwijt aan stalling, strooisel, voer.

Citaat:
4x wormenkuur (10,- per kuur) totaal : 40,-

Een goede wormenkuur kost zo 20,-, maar doe je mestonderzoek hoef je meestal niet elke keer te ontwormen, dan red je het daar denk wel mee.

Citaat:
4x hoefsmid (zonder ijzers) totaal: 150,-

Onze paarden worden elke 7 tot 8 weken bekapt voor 33,- pp, dat is dus 6 tot 7x per jaar.
Dan kom je dus iets hoger uit, rond de 200,- per jaar.

Citaat:
1x tandarts totaal: 50,-

Voor een uitgebreide tandartsbehandeling, met zo nodig verdoving ben je zo meer dan 100,- kwijt.
Heeft je paard alleen wat haakjes red je het misschien wel met die 50,-.

Citaat:
1x inenten tetanus/influenza totaal : 50,-

Dat moet je wel redden.

Je moet altijd rekening houden met het ergste zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan, gaat alles goed, dan houd je dat mooi op je spaarrekening!

En verder krijg je ook nog kosten voor lessen, lidmaatschap vereniging, wedstrijden misschien wel, spullen die je nodig hebt, mogelijk dekens, rijkleding, etc...

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:09

Het ligt er maar net aan in welke regio en hoe je je paard wil stallen.
In mijn situatie klopt jouw berekening best goed!
200 per maand vind ik wel reëel.
Ik zou wel je spaarpotje verdriedubbelen. Als 'ie een keer ziek wordt kan het best duur worden.
Als je les gaat nemen met je paard moet je dat ook nog meetellen.
Hoefsmid, ligt er aan. Voor mijn paard is 4 of 5x per jaar ook zat. Vijl zelf de randjes bij. Hoefsmid zegt zelf dat 1x per 3 maanden zat is. Maar hoe makkelijke hoeven jouw toekomstige paard gaat hebben kan je nu nog niet weten, dus reken iets meer voor de zekerheid.
Als je 250 á 300 per maand neemt moet het lukken.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:23

Hey TS, leuk dat je zo aan het kijken bent wat alles kost, maar er komt toch vaak wat meer bij kijken.
De stallingkosten kunnen opzich prima, niet iedereen hoeft alle facaliteiten oid.
Het potje voor onverwachtse (DA) kosten daar in tegen zou ik toch echt verhogen. Je potje zal toch wel zo'n 1000 euro minimaal moeten zijn, je bent het zo kwijt. (Operatie OCD en maagzweer medicijnen waren wij zeker 1000 euro wel kwijt)
Ook zou ik aan je lijstje de zadelmaker en de fysio/osteo toevoegen. 1 x per jaar je zadel checken en het lijf van je paard is heel belangrijk. De tandarts kost al gauw in de 100 euro (elektrisch en verdoving) .
Hoefsmid komt bij ons de 6 /8 weken, ene keer eerder, andere keer later.
Vergeet ook niet kosten van evt. Supplementen, een hoofdstel, bit, zadel, dekens , beschermers en dergelijke.
Wij hadden ook zo'n lijstje ongeveer zoals jij, maar er toch wel achtergekomen dat er veel meer bij komt kijken!
Mocht je willen lessen kost dit ook vaak 10 tot 40 euro per keer. Houd hier ook rekening mee !

Over verzekering: in het begin was ons paard verzekerd maar uiteindelijk een einde aan gemaakt wegens slechte verhalen over verzekeringen die bepalen of paard wel /niet geopereerd /geslacht oid mag worden. Dit is natuurlijk niet bij alle verzekeringen.

Heb je ook al aan de kosten van de aanschaf van een paard zelf gedacht ? Wat voor iets zoek je? Denk hierbij aan ras, leeftijd, niveau, grote . Hieraan kun je een prijskaartje koppelen.

Ik wens je veel succes ! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:54