Shetlander erbij of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

Shetlander erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 12:23

Door omstandigheden staat mijn paard sinds kort alleen op een kleine weide (10 are). Op de weide naast haar staan nog paarden, ze staan heel vaak tegen de draad bij elkaar. Maar binnenkort wanneer het winter wordt, gaan die paarden naar stal en staat ze dus helemaal alleen, en dit is niet haar ding.

Ik zou dolgraag een shetlander aanschaffen zodat ze gezelschap heeft, alleen de oppervlakte van de weide baart me zorgen. Ik weet dat 10are echt te klein is voor een paard, maar door omstandigheden zijn we onze grote weide kwijt en moeten we het voorlopig zo oplossen. In de (hopelijk nabije) toekomst zal er wel terug een grote weide bijkomen). Mijn paard wordt voldoende bijgevoerd, dus qua eten geen probleem. We voorzien ook altijd dat de weide voldoende gras heeft.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:28

Shetje erbij.
Weide is een tijdelijk probleem, er wordt gezorgd voor een grotere weide toch? Naar mijn mening is een maatje echt wel een pre ...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:29

het is sowieso al te klein om je paard te weiden zonder bij te voeren..
dus ik zie er geen probleem in om er een shetlander bij te zetten..

wel hopen dat ze samen door een deur kunnen, want echt heel veel ruimte om elkaar te ontlopen is er natuurlijk niet, het is een ruime kleine bak.. echt ruimte voor strookbegrazing of splitsen heeft het ook niet.

het is schipperen, maar denk dat gezeldschap bijna net zo zwaar weegt als het oppervlakte in dit geval.

troi

Re: Shetlander erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:35

Ik zou er zeker een dier bij doen. Een paard alleen is echt sneu. Denk er wel om dat je je omheining wel goed moet verstevigen want shets kunnen door kleine gaatjes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:37

Shet erbij :j

Zoveel oppervlak neemt een shet ook weer niet in immers!

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 12:37

De weide is inderdaad een tijdelijk probleem. We onderhandelen nu met de buren om de aangrenzende weide over te kopen, maar de buren zien dit "voorlopig" nog niet zo zitten. Indien zij niet willen verkopen, ga ik op zoek naar een huurweide of zo.

Ik ben me er zeker van bewust dat de weide te klein is, ook qua beweging. Paard is wel met pensioen.
Het is een lange smalle weide, dus elkaar ontwijken zal wel lukken.
Gezelschap vind ik echt superbelangrijk. Ze heeft vroeger ook een tijdje alleen gestaan en na een tijdje merkte ik dat ze niet meer gelukkig was. Indien de beslissing voor een shet erbij te nemen gevallen is, wil ik sowieso uitkijken voor een shet van een opvangcentrum of zo, zodat we deze toch nog een goede thuis kunnen geven. :-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:42

ahh dat is al fijn fiorini.. ik vind het issue met de 'postzegelveldjes' juist vaak dat ze te 'vierkant' zijn..
hoe langwerpiger hoe beter als ze maar een goede draai kunnen maken op snelheid in een gekke bui is de breedte ruim voldoende.. nu zou ik helemaal gaan voor een shetje erbij... voordeel met de lengte is dt je het in geval van nood wel goed kunt splitten..

mooiste zou zijn als je volgende zomer een grotere weide erbij kunt vinden in pacht oid.. zodat ze lekker in de zomer de ruimte hebben.. en dan kun je deze weide nog prima in het voor en najaar gebruiken met goed gras, voordat het uitgesleten wordt voor de winter (aan het einde van de winter kun je de weide eventueel splitten zodat ze achterop wat snoepgras hebben.. en dan na plaatsing naar de grotere wie weer alles mooi inzaaien).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:44

1000m2 kan je rustig 2 paardjes op kwijt, ook gewoon 2 grote paarden, dus een shet en een paard gaat ook prima, Als je twijfelt voor de shet, dan zet je in een hoek het lint op 1.30m hoogte naar voren (punt afzetten), zodat de shet daar wel kan maar het grote paard niet. Het enige is dat het onvoldoende gras bevat, maar ook daarbij maakt de shet niet het verschil (hoogstens moet je het hooinet waar onbeperkt hooi in zit zo hangen dat de shet er niet bij kan en dan voor de shet ergens een plukje voeren waar het grote paard er niet bij kan om te voorkomen dat de shet dichtgroeit).

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:45

Shet nemen, hebben wij ook gedaan, zijn super voor gezelschap, kosten zijn te overzien. Voordeel van kleinere wei is dat je de voedinginname van de shet ook wat kan regelen. Zijn vaak wel gevoelig voor hoefbevangenheid.