zonnebloemolie voor glanzende vacht, doen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

isisxnous

zonnebloemolie voor glanzende vacht, doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:34

ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met zonnebloemolie door he voer doen, puur voor een glanzende vacht. of kan ik hier beter gewoon glansspray voor gebruiken? op internet staan dingen dat voor een glanzende vacht je 20ml (2 eetlepels) door het voer kan doen, maar als je meer doet (rond de 300ml voor bepaalde redenen) je andere dingen moet bijvoeren en rekening mee moet houden. hoef dit bij 20ml niet en kan ik dat gewoon geven? /3

truus1970

Re: zonnebloemolie voor glanzende vacht, doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:38

Stuk schapenvacht ergens van t draad afplukken. En daar ff mee over t paard.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:45

Mijn pony krijgt altijd zonnebloemolie tegen koliek. Je krijgt niet binnen een week een glans effect en het is laxerend. Als je echt een glanzende vacht wilt hebben. Kan je glans spray, schapenwol, baby olie, babydoekjes gebruiken. En zo zullen er meerdere alternatieven zijn voor direct effect.

Een scheutje zonnebloemolie kan geen kwaad. Na een tijdje zal je het glanzende effect zien.
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 27-08-15 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:45

Als je je paard meer dan 100 ml aan pure olie geeft werkt het nogal laxerend heb ik ergens gelezen haha.
Weet alleen niet of dit ook zo is bij dat middeltje wat jij bedoeld

Ik gebruik zelf heel af en toe lijnzaad olie omdat hier ook veel omega-3 en het ook zorgt dat de vacht gaat glanzen en heb verder niet echt ervaring met zonnebloem olie..

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:16

Ik weet dat paarden ongelofelijk mooi gaan glimmen en goed in hun vel gaan zitten bij het voeren van elke dag een schepje gekookt/geweekt lijnzaad. Nu heb ik overal gezocht, maar waar kun je dat kopen?

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:52

Mijn paarden glimmen als een spiegel, krijgen onbeperkt ruwvoer en brok (merrieveulenbrok pavo of metazoa).

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:28

Zonnebloemolie is niet echt een aanrader, veel te hoog gehalte omega 6 want ontstekingsbevorderend werkt. Beter kun je dan kiezen voor lijnzaadolie, zit meer omega 3 in wat juist ontstekingsremmend werkt en ook hier gaat je paard van glanzen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:31

Patriciadr schreef:
Ik weet dat paarden ongelofelijk mooi gaan glimmen en goed in hun vel gaan zitten bij het voeren van elke dag een schepje gekookt/geweekt lijnzaad. Nu heb ik overal gezocht, maar waar kun je dat kopen?

Bij de welkoop, de betere ruitersportzaken hebben het ook wel.

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:43

Op de paarden fokkerij waar ik werk krijgen alle paarden elke dag een scheut zonnebloemolie door hun biks, mooie gezonde paarden! Stevige mest ballen en glanzende vacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:07

Ik zou het niet doen,zit teveel omega 6 in wat een paard niet veel van nodig heeft.
Beter haal je een lijnzaadolie,die is geschikter :j

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:47

Ja en het trekt je portemonnee leeg ik zou gewoon beginnen met z bloem olie en als dat voor jou paardna een paar weken niet werkt over gaan op lijnzaad olie ( pure geld verspilling)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:59

pluisenmagic schreef:
Ja en het trekt je portemonnee leeg ik zou gewoon beginnen met z bloem olie en als dat voor jou paardna een paar weken niet werkt over gaan op lijnzaad olie ( pure geld verspilling)

Ik snap jouw reactie niet echt -O-

Ik gaf mijn merrie vroeger ook zonnebloem olie ben na paar keer flinke koliek hiermee gestopt.
En overgegaan op lijnzaad. Dit kook ik zelf en voer ik als een soort slobber. Lijnzaad is niet erg duur volgens mij heb je voor een paar euro een zak en daar doe je heel lang mee. Is wel iets meer werk maar heeft ook meer pluspunten. Niet alleen glanzende vacht maar vooral goed Vd darmen en daarna ook betere opname van andere belangrijke stoffen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:40

Zo duur is lijnzaadolie ook weer niet zeg...Gewoon zo'n 5 liter jerrycan halen, veel goedkoper dan een kleine fles.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:55

Hier ook goede ervaring met lijnzaadolie voor een glimmende vacht. :j
Vond de prijs wel meevallen..

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:16

mijn paard verobert per jaar toch zeker 10 liter aan mais- en zonnebloemolie!
soms met tijden niet, als ze weer ff wat slanker is weer wel.
Werkt prima!

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:19

Ik heb 5 kilo lijnzaad gekocht voor €7,50,- dus dat valt mij erg mee. Doe lang met een zak! :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:50

Intressant topic, ik volg even.

Altijd weer de + en - punten. Ik denk dat zonnebloem olie wel werkt voor het uiterlijk, maar met de omega's ga ik toch liever voor lijnzaad aangezien dit ook beter is voor de darmen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:51

Ik voer mijn paard elke dag een beetje lijnzaadolie, en maak haar ongeveer 1 keer per maand schoon met equishine. Dit op de vacht spuiten (niet waar het zadel en beenbescherming zit, want het is heel glad) en dan eroverheen met zo'n zachte wollen handschoen. Mijn paard glimt als een spiegel <<)
Afbeelding

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:54

Alleen snap ik nooit hoe je lijnzaad voorbereid(?), of is dat een heel ander onderwerp? :o

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:59

Dat is gekookte lijnzaad inderdaad. Vind ik zelf te veel werk, vind de lijnzaadolie prima genoeg werken. Dit kan je gewoon kant-en-klaar in ruitershops kopen, en gewoon een scheutje olie door het voer doen. Op youtube staan btw. wel wat filmpjes over hoe je lijnzaad kunt koken :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:06

mijn paarden krijgen iedere avond gekookt lijnzaad door hun voer en s'ochtends een half glaasje koolzaadolie.
Die glanzen ook best wel....zonder sprays :D
foto van een paar dagen geleden.

Afbeelding

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:22

Mocht je in de achterhoek wonen, wij kunnen voor een redelijke prijs aan lijnzaadolie komen. Ik verbruik ivm endurance best veel, vandaar de zoektocht.
10ltr jerrycan kost 25,- Vind ik, vergelijkende de prijzen van ruiterzaken erg meevallen

Ivm wedstrijden kom ik nog wel eens ergens. Laat het gerust weten!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:13

Ik gebruik de omega olie van de paardendrogist :) kan je vaak lekker goedkoop inslagen voor 5L, en kom je lang met toe :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:24

Ik heb net weer een jerrycan besteld van 5 liter. 4.99 per liter. En nu eens zo'n pompje erbij besteld dat geklieder ben ik zat haha :)

horsebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:16

Lijnzaadolie werkt echt top! Mijn paarden doen het daar erg goed op. Ze glimmen als een gek