Stalling tegen kostprijs+hulp?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rubia13

Stalling tegen kostprijs+hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 00:46

Ha bokkers,
Mijn man en ik zijn van plan een huis met grond te kopen. Natuurlijk gaat er dan ook eindelijk een eigen paard komen, maar ook kippen en varkentjes en wie weet tzt nog wel meer beestenboel. Nou hebben we een aantal plekken op het oog waar best meerdere paarden kunnen staan, dus bedacht ik dat het misschien wel handig is om een soort-wat-hoort-wat pensionstalling te doen. Daarmee bedoel ik dan dat ik de onkosten van de stalling met 1 of 2 'pensionklanten' zou willen delen, maar verder geen extra geld zou vragen, alleen wel dat zij in overleg onze overige beestenboel en tuin verzorgen als wij er niet zijn...
Of is dit een hele rare manier van denken?
Heeft iemand misschien ervaring met een dergelijke constructie? Werkt het, of zijn er grote practische bezwaren? Ik hoor het graag :)

Jennifuur

Re: Stalling tegen kostprijs+hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:53

Ik denk dat het lastig is, zolang het geen vaste periodes zijn.

Als je man en jij (redelijk) spontaan weg willen gaan, kan het zijn dat de pensiongasten hier geen tijd voor hebben kunnen maken, terwijl jullie hier wel van uitgaan misschien.
Ik zou er dus hele duidelijke afspraken over maken, want verder is het wel een leuk idee!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:59

Ik zou een vast bedrag vragen voor pension. En daarnaast eventueel een "terugverdien' afspraak maken voor klussen.
Zo houd je afspraken helder.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 25-08-15 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 01:00

Ik denk dat je ze beter laat betalen en eventueel korting geeft als ze inspringen. Heb hier ongeveer hetzelfde systeem, maar uiteindelijk doet de persoon een stuk minder dan wat ik voor ogen had. Het wordt heel snel vanzelfsprend. Ik ben op zich niet volledig ontevreden, maar de volgende betaalt gewoon dan hoef ik niet te zeuren als er te weinig initiatief komt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 01:29

Bedenk wel dat het echt moet klikken met degene wiens paard je in pension hebt. Diegene kom je erg vaak tegen op je eigen terrein dus dan moeten de ideeën en verwachtingen ook wel enigszins overeen komen.
Ik heb erg geluk met mijn huidige "pensionklant" maar in het verleden ook een mindere ervaring gehad. De huidige is hier gewoon kind aan huis, zij was de bijrijder van de pony van onze dochter dus ik kende haar al en wist dat ze een groot versntwoordelijkheidsgevoel heeft dus toen ze zelf een paardje kocht kon die hier vanzelfsprekend terecht. Zij betaalt ook kostprijs. Heeft even geduurd voor ik wist wat ik moest vragen per maand aangezien ze in het zomerseizoen minder verbruiken dan in de winter.
Zij helpt mee waar ze kan maar dat is van mijn kant uit geen verplichting. Verder brengt ze een hoop gezelligheid mee en heeft hier een eigen koelkast in de keuken staan. Blijven ook regelmatig eten en alles is bespreekbaar.

Realiseer je wel dat vooral dat laatste erg belangrijk is, van beide kanten. Want anders brengt dat irritatie met zich mee en dan zit je wel met die persoon opgescheept.

Ik heb het voorheen meegemaakt dat onze verwachtingen anders waren dan van degenen die hun paard hier hadden staan. Zij stonden hier ook tegen kostprijs, maar kwamen rijden, koffiedrinken en weer weg. Wanneer er eens iets moest gebeuren zoals hooi lossen of iets anders, was er niemand thuis. Ik had er een hoop extra werk bij maar er kwam niks voor terug.

Als je de persoon in kwestie niet kent, zou ik dus gewoon stalgeld vragen, zodanig dat jouw uren die je steekt in de verzorging vsn iemands paard, enigszins gecompenseerd worden. Dan voorkom je ergernis door te hoge verwachtingen van jouw kant.

Voor vakanties oid kun je dan aparte afspraken maken. Bijvoorbeeld dat de pensionner de tijd dat jullie weg zijn, geen stallingskosten betaalt in ruil voor de verzorging van de dieren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 01:33

betadine schreef:
Ik denk dat je ze beter laat betalen en eventueel korting geeft als ze inspringen. Heb hier ongeveer hetzelfde systeem, maar uiteindelijk doet de persoon een stuk minder dan wat ik voor ogen had. Het wordt heel snel vanzelfsprend. Ik ben op zich niet volledig ontevreden, maar de volgende betaalt gewoon dan hoef ik niet te zeuren als er te weinig initiatief komt.

Loop je dan niet het gevaar dat er helemaal geen initiatief meer komt, bijvoorbeeld als diegene het geld makkelijk kan missen? Je hebt dan nog minder te zeggen over iemands beschikbaarheid.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:00

Je hbt natuurlijk sowieso nooit iets te zeggen over iemands beschikbaarheid, tenzij je ze specifiek inhuurt voor een aantal uren/dagen.
Dat is dan ook wat ik zou doen, gewoon volle pensionprijs laten betalen en van dat geld een professionele dierenoppas inhuren (of alsnog concreet voorstel doen aan je pensionklant) op het moment dat je weg wil.
Dan hou je het helder, zakelijk en weet je ook zeker dat je écht op iemand kan rekenen.

In jouw voorgestelde scenario kan zoveel misgaan. Pensionklant door de jaren heen kan simpelweg te weinig tijd krijgen doordat de studie meer vraagt dan verwacht, er ineens privéproblemen zijn of weet je veel. Levens veranderen nou eenmaal, daar kan je niet jaren op rekenen. En dan? Iemand eruit zetten? prijs verhogen wat iemand niet kan betalen (met jouw constructie krijg je natuurlijk niet de meest kapitaalkrachtige pensionklanten..). Nee, ik zou oppas en pension gescheiden houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:07

Je kunt ze beter laten betalen en dan daarmee voor vakanties iemand inhuren.
Er zijn maar weinig mensen die tijd over hebben als ze er geen geld voor krijgen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:20

Het is natuurlijk maar net wat voor mensen je treft, maar iemand met normale fatsoen en waarde helpt zoiezo wel op een kleine stal (of ben ik de enige die zo denkt..)
Ik heb hiervoor bij iemand aan huis gestaan, 7 boxen waarvan 2 paarden van de staleigenaresse.
Zij deed ip alles, we hadden enkel een schema voor de wei uitmesten.
Als zij op vakantie was deden wij als klanten alles onderling.
Als er nieuw hooi/vlas kwam, hielpen we allemaal met lossen.
Mocht ze bv een keer moeten overwerken oid dan gooide ze dat op de app en dan haalde een van ons de paarden binnen.
Ik werk onregelmatig, kon er niet altijd bij zijn met hooi lossen oid, maar dat was ook geen enkel probleem. Keer erna was ik er weer bij.
Ik pastte wel eens op hun huis, voor langere periodes hoefde ik dan bv een maand geen stalgeld te betalen.
Ik vond het iig niet meer dan normaal, wij allemaal trouwens, en daarom werkte het ook zo goed denk ik. Nooit problemen gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:27

Je kan het probleem krijgen dat, als je bv 2 a pensionklanten hebt, dat de 1 "alles" doet en de anderen niets.
De 1 zal sneller het voortouw nemen om de boel te regelen als jullie een dagje/weekendje/weekje weg zijn en daarmee krijg je scheve gezichten.

Je kan beter pensionklanten nemen, daar hen gewoon voor laten betalen en iemand inhuren als jullie zelf weg gaan.
Dit kan evt ook een pensionklant zijn... maar dan verplicht je niemand tot wat en verdien je voldoende om als je weggaat iemand te betalen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:41

Wij werken met een dergelijk systeem(ik ben klant) weide met opstalle is van 1 persoon, voer/staldienst rooster is met zijn allen , doel is 3 staldiensten per week(lukt met de huidige club prima) en als er iemand op vakantie is/ziek is/of wat dan ook, dan vullen we onderling de gaten op.
Waarbij er dus altijd wel 1 of 2 zijn die wat extra onderhoud op zich nemen.
Zo huppel ik regelmatig met de zeis door de wei en knutsel ik met de heining als het nodig is.
Op mijn vorige stal deden we het ook zo iets.
Zelf sta ik het liefst op zo een plek

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:39

Ik heb zowel positieve als negatievere ervaringen.
Zelf wil ik de stal altijd graag netjes hebben, vegen, mest ruimen enz. Bij mijn vorige verzorgpaard merkte ik dat (in dit geval de eigenaresse) heel makkelijk wordt, 'ooh, dat ruimt I wel op'.
Bij mijn pensionstal is het gelukkig wel evenredig verdeeld en doet iedereen wat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:54

ik denk dat het mbt de stalling en paarden nog wel gaat lukken, maar de andere beestenboel?

als voor deze constructie gekozen gaat worden zodat jullie gemakkelijk een dagje weg kunnen en de pensiongasten dan voor de dieren moeten zorgen zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.
De verhoudingen groeien dan al snel scheef en de pensiongasten zullen zich dan "gebruikt" voelen en weggaan tenzij je echt afspreekt hoevaak er een beroep op de pensiongasten gedaan gaat worden mbt het verzorgen van jullie beestenboel.

Persoonlijk betaal ik liever wat extra dan al die werkzaamheden (en verplichtingen) te moeten doen.
Zeker mbt de beestenboel vind ik dat je niet kan verwachten dat een vreemde deze voor je gaat verzorgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:56

Mijn persoonlijke mening is dat je dan wel heel eigen moet worden met je "pensionklant" en veel vertrouwen in iemand moet hebben om dat zo te doen. Is er dan iets lijkt het me lastiger om dat dan te zeggen. Er zijn maar weinig mensen die zich ook daadwerkelijk aan de afspraken houden, vele worden al snel makkelijker en dan werkt het gewoon niet omdat het dan ergernissen gaat geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:59

Ik heb een tijd bij iemand op stal gestaan waar ik de box niet betaalde, maar wel strooisel,voer, etc.
In ruil voor de stal mestte ik een aantal dagen in de week de andere stallen uit, reed ik 1 paard van hun en ging ik regelmatig mee op de wagen als hulp.
En als ze een paar dagen weg waren voerde ik en zette ik ze buiten en binnen.

dat werkte op zich altijd prima.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:02

Vooral dat vertrouwen... Heb zelf vooral slechte ervaringen met andere mensen iets laten doen, en dan al helemaal als het ook nog om de paarden van een ander gaat, vind ik het heel eng.

Voor wat hoort wat, prima instelling. Maar geloof me, mensen willen vaak makkelijk van dingen afkomen.

En ik weet niet hoeveel paarden je er wil stallen en van hoeveel mensen? Maar dat kan ook nog wel eens misgaan, dat mensen zich voorgetrokken voelen, of juist achtergesteld etc. Een korting geven is dan leuk, maar het kan ook weer voor scheve gezichten zorgen...

Het is kleinschalig, dus het zal nog wel meevallen... Maar weet wel dat op sommige stallen er heel veel vrijwilligers zijn zodat ze goedkoper kunnen staan en dan willen helpen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:44

Als het er maar 1 is gaat het vaak ook wel goed, maar zodra er meer zijn zie je bijna altijd onderling wrijving.
Dan zie je bijvoorbeeld dat 1 iemand denkt: ik veeg dadelijk na het rijden wel en ondertussen komt iemand anders die het vast gedaan heeft zonder te communiceren. Zeker als men op verschillende tijden komt krijg je uiteindelijk nagenoeg altijd ergernissen.
Zo veegde ik dagelijks de stal omdat ik dat niet erg vond en rotzooi niet fijn vind. Vervolgens klaagde anderen dat vegen niet goed is voor de paarden en een ander klaagde dat als ik veegde dat zij dan het slechte gevoel had dat ze ook moest vegen 8)7

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:12

Ik ben begonnen met Doe het samen.
we verdeelden de beurten en maakten een rooster.

Voordeel: iedereen weet wat wanneer moet gebeuren en het werk wordt redelijk eerlijk verdeeld.
Nadeel: veel mensen haken af op de verplichting om te komen en het komen op vaste tijden/momenten. Dus minder vrij/flexibel om hun eigen tijd in te delen.

Nadeel voor mij was een groter verloop omdat mensen zichzelf overschatten en het dan achteraf toch tegenvalt vanwege de vaste verzorgmomenten of dat het werk zwaarder is of meer tijd kost dan verwacht.

Daarom nu de mogelijkheid volpension te staan, deels te helpen tegen korting op vol pension, of helemaal vol mee te helpen en dan kale huur + verbruik voer/strooisel te betalen. Dat kan vooral in de zomermaanden flink schelen in pensionkosten.

Je moet inderdaad er wel tegen kunnen dat dingen soms net anders gaan dan jij het zelf zou doen.
En selecteren bij het kennismaken. Niet iedereen is even geschikt.

Volpension bieden met korting bij geven van hulp lijkt me de meest veilige en flexibele manier voor jou. Het meeverzorgen van huisdieren moet je meer zien als vriendendienst. Ik stem mijn vakanties af op die van de pensionklanten zodat we niet allemaal in dezelfde week gaan. Ga ook maar max. 1 week weg en daarnaast af en toe 1 of 2 nachten in weekend.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:31

precies Joyce B! mensen overschatten zichzelf. Ik heb het ook meegemaakt, stond jaren lang in vol-pension met mijn paard. Eigenaren gingen uit elkaar, hij bleef er wonen, vond de paarden wel leuk maar de rest wat er bij kwam kijken niet echt. Gevolg was dat ik me er over ging ontfermen, op een gegeven moment de zorg over meer dan 15 paarden met alles erbij. Dit ging niet meer in combinatie met een full-time baan en kwam niet eens aan mijn eigen paard toe terwijl ik er wel was. Er kwam een rooster, in overleg met iedereen gemaakt. Alles duidelijk, punt was dat al snel een paar het af lieten weten, van ruilen kwam het niet dus er was steeds dezelfde persoon de pineut. Na een paar jaar heb ik het gelaten voor wat het was, ben weg gegaan naar een andere stal.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:37

Niet doen.

Ik stond op zo'n stalling waar pensionklanten hielpen voeren, mesten, vegen, ... en dat werd om den duur van iedereen verwacht, onbewust. Helaas heb ik betere dingen te doen dan alle paarden te voeren of hun stal te mesten, ik betaalde er immers genoeg voor. Uiteindelijk is dit uitgedraaid op 1 grote ruzie met geroep en verwijt naar mij toe en ook tov. de andere pensionklanten over mij incl zwartmakerij. Terwijl ik me van geen kwaad bewust was. Voor de rust maar vertrokken en nu nog zijn ze achter mijn rug om bezig over mij.

Zoals hier wordt gezegd, laat ze betalen voor wat ze krijgen en als je een weekend weg bent, regel dan iemand.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:50

Ik doe het al jaren op deze manier!
Mijn paard staat op een onwijs leuke stal en ik betaal geen stalgeld.
Ik ben wel de enige die er een paard gestald heeft, behalve de paarden van de eigenaars. Dus geen concurrentie ofzo met andere huurders.
Ik heb op hun vraag 2 of 3 jaar geleden wel zelf een box laten plaatsen omdat de eigenaars eigenlijk met plaatsgebrek zaten.

Ik help de eigenaars waar nodig. Sommige periodes meer, sommige periodes minder. We hebben geen regeling of afspraken ivm hoeveel uur ik moet helpen. Ik doe het ook heel graag, dus het is voor mij geen opgave.
Als ik eens niet kan komen, kan ik ook altijd vragen om mijn paard er eens uit te halen. De box mesten doe ik wel elke dag zelf.
In de tussenseizoenen kan ik ook steeds vragen om 's nachts een deken op te leggen of het er overdag af te nemen. Omgekeerd bied ik ook aan om als ik s avonds kom, hun paarden hun dekens s avonds op te doen.

Ik zou je wel aanraden om iemand tussen 18 en 25 te nemen, bij voorkeur iemand die nog studeert. Die zullen meer tijd hebben in weekends en vakanties om bij te springen en hebben nog geen huishouden om voor te zorgen.
Verder denk ik dat het heel belangrijk is om de kandidaat(en) goed te kennen. Zo weet je hoe deze persoon/personen is.

Voor mij werkt het prima en ik zou het niet anders willen!