Paardenwei voor paard met hoef- en spierbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equitis

Paardenwei voor paard met hoef- en spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:04

Hallo,

Mijn pony is dit jaar helaas hoef- en spierbevangen geworden.
Voor de dierenartsen blijft het een raadsel; Ze is goed in conditie en heeft sterke gezonde hoeven. Tevens valt ze ook eerder af als dat ze aankomt dus aan 'te dik zijn' ligt het niet.

Nu was ik aan het Googlen over de voeding tijdens hoefbevangenheid.
Ik kwam toen iets tegen over het gras in de wei, dat het vaak teveel suikers/fructaan bevat wat gevaarlijk is voor hoef- en spierbevangenheid.

Zou het een goed idee zijn om de wei opnieuw in te zaaien met graszaad voor paardenweides?
Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor graszaad is geschikt voor paarden met hoef- en spierbevangenheid?

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven! :)

Anoniem

Re: Paardenwei voor paard met hoef- en spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:06

Ik weet niet zo veel over grassoorten en welk gras het beste zou moeten zijn, dus daar ga ik je niet over adviseren. Wel zou ik uitkijken met het inplannen van dit soort grapjes. Neem aan dat je dit wel weet maar het kost echt ongelofelijk veel tijd om gras opnieuw te laten groeien en daarbuiten is jong gras volgens mij niet zo heel goed voor paarden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:07

Voor hoefbevangenheid is geen gras het beste. Vermoed voor spierbevangenheid ook...
Hoe oud is de pony ? Al eens laten testen op suikerziekte en/of cushing ?

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:08

Pandora2 schreef:
Voor hoefbevangenheid is geen gras het beste. Vermoed voor spierbevangenheid ook...
Hoe oud is de pony ? Al eens laten testen op suikerziekte en/of cushing ?

Mijn pony is 13. Maar ze heeft al een bloedonderzoek gehad en daar kwam spierbevangenheid uit. De dierenarts heeft ons verder niet gezegd dat ze dat heeft. En dat moet met een bloedonderzoek aangetoond kunnen worden toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:17

Ja, maar zit niet in een standaard bloedonderzoek, moet je speciaal om vragen. De IR test voor suikerziekte en de acth bepaling voor cushing.
Maar in elk geval voor de toekomst is gras en ( ex )- hoefbevangenheid echt geen goeie combinatie :n
Dus als ik jou was, zou ik mij de kosten besparen van dat speciaal paardengras.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:19

Pandora2 schreef:
Ja, maar zit niet in een standaard bloedonderzoek, moet je speciaal om vragen. De IR test voor suikerziekte en de acth bepaling voor cushing.
Maar in elk geval voor de toekomst is gras en ( ex )- hoefbevangenheid echt geen goeie combinatie :n
Dus als ik jou was, zou ik mij de kosten besparen van dat speciaal paardengras.

Maar je bedoelt toch niet dat ze nooit meer op gras mag?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:23

Je zal er erg voorzichtig mee moeten zijn. Bij sommigen kan het, eventueel met graasmasker of strookbegrazing, bij anderen is het direct weer ellende. Ook de andere voeding speelt natuurlijk een rol ( zo weinig mogelijk suikers en zetmeel ) en niet onbelangrijk is het resultaat van de IR en cushing test uiteraard. Lees anders even mee in het topic voor hoefbevangenheid...staat ook een heleboel info en ervaringen in. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:27

Een paard die ik Ken heeft dit ook en mag helaas alleen op kale grond naar buiten....

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:31

Mijn pony is 2 maal bevangen geweest en mag inderdaad niet meer op gras& geen krachtvoer. Hij staat 24/7 op een bestraat stuk& soort bak met zand& schuilstal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:37

Hier ook 2 paarden die 'suiker'gevoelig zijn met een HB-verleden die dus niet meer op het gras komen. Voor die 15 minuten die ze nog aankunnen ga ik geen wei meer huren.

@Equitis: het is belangrijk om te achterhalen waardoor ze HB geworden is. Kán het gras zijn, maar ook een te suikerrijke brok/muesli.
Hou er iig rekening mee dat een hoef een jaar de tijd heeft om te herstellen van de HB en - afhankelijk van de mate van HB- ze er vaak ook nooit helemaal 100% van herstellen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:13

Tja, en ik heb een chronisch hoefbevangen paard met gekanteld hoefbeen, tevens ook spierbevangen geweest.... na jaren niet op het gras staat hij nu sinds een aantal jaar weer dagelijks op de wei van 09.00 tot 17.00 uur.
Met goed opletten, goed voerbeleid, goed gedoseerde beweging en een goede smid kun je een heel eind komen! Bekijk het per dag.... leer je paard "lezen" en écht kennen en je hebt de helft gewonnen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:15

@ElCamino: over hoeveel jaar heb je het dan ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:19

Bij mij gaat mijn welsh nog maar max 3 uurtjes de wei op, nadat ze in 2010 bevangen raakte. Overigens heb ik ze 2 jaar van het gras gehouden uit voorzorg. Rustig opgebouwd en ik houd haar nek strak in de gaten. Als die opzwelt gaat ze van het gras af voor minimaal een week. Mijn shetten komen niet meer op het gras. Enkel wat sprietjes die op hun kale wei groeien. In het najaar en de winter komen ze op de wei om hun benen te strekken terwijl ik de stallen uitmest, maar dat is ook zeer beperkt.

Ander gras zal zeker schelen, maar je zult toch streng je paard in de gaten moeten houden. Voorlopig zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de komende tijd geen gras geven. Eerst goed herstellen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:29

DD: ik woon nu weer 2.5 jaar hier.... daarvoor 3 jaar in Zwartebroek en had ik ze aan huis, dus 5.5 jaar weer op de wei.
Ik kocht hem in 1995, toen stond hij op de wei op de mange, daar spierbevangen geraakt, en in 1996 voor het eerst HB geraakt, op een mange waar geen wei was notabene! Zijn HB heeft in eerste instantie ook niks met gras te maken gehad.
Van 1996 tot 5 jaar geleden dus GEEN wei gehad uit mijn angst en niet kunnen opbouwen hoe IK wilde.
Toen ik ze aan huis kreeg kon ik wel opbouwen hoe ik wilde ( elke paar dagen per 5 minuutjes) en kon iki altijd zien hoe hij reageerde. Vanaf toen gaat het goed.
Groot was mijn angst om hem 2.5 jaar geleden weer noodgedwongen ( einde relatie en weer naar pensionstal) per uur moest opbouwen.... maar dat gaat nu ook goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:57

5 jaar is een beste tijd.
Ik ben na 2 jaar aanmodderen (heel voorzichtig opbouwen tot een uur !!) met mijn wei gestopt. Nu een jaar zonder, hooguit wat graskantjes maaien.
Wel heb ik nu een stukje nieuw ingezaaid met fructaanlaag gras en hoop volgend jaar weer idd met 5 minuten per week op te bouwen tot hooguit een kwartier/30 minuten 3-4x per week.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:10

Die van mij liep beter met graasmasker op wei dan alleen maar voordroog. De winter was de moeilijkste tijd. Daar groeide ze van lucht (voordroog) en kon haar moeilijk met graasmasker uit slowfeedernetten laten eten de hele dag. Bloedje sjaggie werd ze van het dieet. Hele dag kleine beetjes gras was ze veel beter van humeur.

Maar inderdaad. Hoefbevangen en spierbevangen en op de wei is een moeilijke combi. Maar vergeet ook vooral je ruwvoer niet te checken hoe ze daar op reageert want van "verkeerd" hooi en voordroog kunnen ze ook hoefbevangen raken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:13

Idd en als een paard mág bewegen (als in niet kreupel), dan is beweging heel goed om suikers te verbranden. Als ze nog gevoelig lopen dan kan een hoefschoentje verlichting geven.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:25

Ik zou eerst testen op cushing. De test zelf is nu nog gratis. Te bevragen bij dierenarts. Ik heb ook een oudere pony die chronisch bevangen was. Blijkt Cushing te hebben. Nu zit hij op medicijnen en kan met graasmasker weer op gras. Wel kijk ik op de site Paard Natuurlijk naar de fructaanindex. Hier kun je aflezen of het fructaangehalte in het gras hoog is. Zo ja, dan niet op gras zetten.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 13:09

DubbelDun schreef:
Hier ook 2 paarden die 'suiker'gevoelig zijn met een HB-verleden die dus niet meer op het gras komen. Voor die 15 minuten die ze nog aankunnen ga ik geen wei meer huren.

@Equitis: het is belangrijk om te achterhalen waardoor ze HB geworden is. Kán het gras zijn, maar ook een te suikerrijke brok/muesli.
Hou er iig rekening mee dat een hoef een jaar de tijd heeft om te herstellen van de HB en - afhankelijk van de mate van HB- ze er vaak ook nooit helemaal 100% van herstellen.

We hebben onderzoek gedaan en de dierenartsen ook maar allebei kunnen we geen oorzaak ontdekken. Ze heeft in een schrale wei gestaan met hooi, krijgt geen krachtvoer en was volgens de hoefsmid en dierenarts in een goede conditie. Waarschijnlijk is het overbelasting geweest door de Veluwe Trail. We hebben goed getraind en ze was dus goed in conditie maar toch is ze hoef en spierbevangen geworden. Het is voor iedereen een raadsel.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:12

al eens getest op PSSM ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:07

@Equitis: is weet van de Veluwe dat je daar behoorlijke kiezelstenen op de paden kunt tegenkomen (reden waarom ik met hoefschoenen rijd). Je paard kan dus maar zo op een flinke steen zijn gaan staan en een zoolkneuzing hebben gekregen. Dit kan zich later uiten als HB/SB.

Verder bevat een kale wei júist veel fructaan omdat het gras erg kort is en dus 'gestrest'.
De kombinatie met overbelasting/pijnlijke zool kan makkelijk tot HB/SB leiden.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:16

DubbelDun schreef:
@Equitis: is weet van de Veluwe dat je daar behoorlijke kiezelstenen op de paden kunt tegenkomen (reden waarom ik met hoefschoenen rijd). Je paard kan dus maar zo op een flinke steen zijn gaan staan en een zoolkneuzing hebben gekregen. Dit kan zich later uiten als HB/SB.

Verder bevat een kale wei júist veel fructaan omdat het gras erg kort is en dus 'gestrest'.
De kombinatie met overbelasting/pijnlijke zool kan makkelijk tot HB/SB leiden.

Ik ben bang dat het inderdaad zoiets is geweest maar qua fructaan zat het wel goed geloof ik, maarja je weet het nooit zeker..