Ik vroeg me af of en hoe ik mijn paard kan stimuleren een beetje meer te bewegen overdag als ik er niet ben. En of ik zo ook haar gras een beetje minder belasten.
Links onder in de hoek staat haar stal, daar liggen tegels in en voor, ze heeft ook een luikje.
Ik zou dus het midden van de wei, zo'n 30 x 30 meter, willen afspannen. Daar zou ik haar dan dagelijks van 08.15u tot 18.30 op laten (hek blijft sowieso open voor water, en stal als ze dat wil). De zwarte lijn die tussen de blauwe waterstippen loopt, is een draad.
Het is dan de bedoeling dat ik 's ochtends het hekje naar "de wei" openzet, en haar hooi aan de andere kant van haar stal leg, zodat ze daar "helemaal" om voor moet lopen, via haar pad dat overal 10 meter breed zal zijn (is dit genoeg bewegingsruimte voor de avond en nacht?). Als dat op is, loopt ze terug en kan ze naast haar stal de wei in. 's Avonds gaat het hek van de wei dicht en blijft zij op het pad, en moet ze nog een keertje een stukje wandelen voor haar hooi en korrels.
Ik zou wel op 2 plaatsen water zetten (de 4 blauwe stippen met de draad tussen), bij haar stal en bij haar voederplaats. Niet in de wei, als ze dorst krijgt moet ze een beetje moeite doen (of zou ze dat niét doen en liever staan uitdrogen dan het gras in de steek te laten als ik de weidegang beperk?

Ik ben niet meteen van plan iets te veranderen aan de bodem van het pad, dat bestaat gewoon uit hetzelfde gras als de wei. De zijden onderaan en rechts op het plannetje heeft ze het afgelopen jaar al kaal gelopen, ook nadat ik heel de wei gestrooid had, dus daar heeft ze sowieso al niet veel aan.
Ik weet alleen niet goed of en hoeveel ze 's avonds rondloopt. Ze is wel zo'n paardje dat een aantal keer per dag terug gaat neuzen daar waar ze haar eten heeft gehad, om toch nog een kruimeltje of sprietje te vinden. Op deze manier gaat ze daar veel meer voor moeten lopen, maar stel dat ze zo lui is dat ze zoiets heeft van "laat maar zitten" (doen paarden dat? haha), doe ik hier dan wel goed aan? Stel dat ze dit wel oké vind, en inderdaad vaak over en weer gaat, gaat dat pad dan niet té overbelast worden? Ik zou het sowieso iedere lente wel een beetje mee kalken en zaaien.
Ik heb ze er op het plannetje vergeten bij te tekenen, maar naast de bruine streep rechts onder (= toegang tot de wei) hangen haar zoutstenen, daar likt ze altijd als een gek aan nadat ze hooi heeft gegeten, die zou ik dus gewoon laten hangen.
In de lente gaat ze sowieso een maand of 2, 3 op een ander weitje op het erf staan, dan kalk ik de deze. Er is een zandpiste waar ik haar af en toe op laat, en we wandelen van tijd tot tijd over de baan, vandaar dat ik ook niet meteen geneigd ben de bodem van het pad aan te passen, is uiteindelijk ook niet mijn eigendom

Heeft dit nut, denken jullie? Of kan ik me evengoed de moeite besparen?