Bruikleen, van stal verhuizen, bijrijder of toch wat anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Bruikleen, van stal verhuizen, bijrijder of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 10:18

Wat zouden jullie doen met je paard als je ging studeren en op kamers?
Het is nog niet zover maar ik ben al aan het nadenken over hoe ik het met mijn paard ga doen als ik ga studeren en misschien zelfs op kamers.
Hoe doen jullie dat?
In bruikleen en dan bij een particuliere of bij een manege? (Ik weet een plek waar ze haar graag willen maar weet niet of ik alles en iedereen maar op mijn paard wil )
Of een bijrijder/verzorgster zoeken? Het nadeel is dat mijn paard op een doe het zelf stal staat. Of dan het paard van stal wisselen?
Of zouden jullie bij op kamers gaan het paard mee verhuizen? (eventueel daar een bijrijder zoeken)

Hoe doen jullie dit?

josien_m_

Re: Bruikleen, van stal verhuizen, bijrijder of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:22

Ik weet het niet! Maar juist voor die studenten bieden we woonruimte aan waarbij het paard mee kan. Dat is dan wel een stukje van de stad Groningen af, maar toch heel goed bereikbaar. En tot nu toe is daar geen belangstelling voor, wat me erg verbaast!
Ik denk dus óf thuis blijven wonen of het paard verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:22

hee, mijn pony blijft nu nog thuis (sta op een super stal dus heb ik geen omkijken naar) mijn vader wandelt door de week met haar, en in de weekenden ben ik er gewoon. maar ik wil haar heel graag bij mijn woonplaats hebben dus ben op zoek naar een geschikte stal, dan kan ze mee!!

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 10:28

Verkopen is voorlopig in mijn ogen echt geen optie. Dat is echt mijn allerlaatste keus. Als het echt niet anders kan.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:35

Ik had mijn paard op een stal staan waar hij 24/7 buiten stond in een kudde.. doordeweeks was ik op kamers en in het weekend thuis en dan reed ik hem..
Ik was er dus 1 a 2 keer in de week en in de vakanties vaker..
Ik heb nagedacht over een bijrijder maar nooit echt een kunnen vinden waar zowel ik als mijn paard blij mee waren.. denk achteraf niet dat mijn paard het vervelend vond om wat minder aan t werk te zijn.. het is ook niet voor altijd dat je wat minder rijd, maar voor slechts een aantal jaar zolang je studeert.. daarna kun je m gewoon weer oppakken en vaker gaan rijden..
Al zou ik bij een ouder paard wel zorgen voor regelmatige beweging.. maar een jonger paard zou t prima moeten doen op deze manier

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:39

Ik heb bijrijders geprobeerd, maar dat vond Mone maar niets.
Toen ben ik gaan kijken naar betaalbare stalling bij Utrecht met veel weidegang, maar dat bleek niet te bestaan.
Ik heb toen besloten dat mijn paardje gewoon in haar eigen groep in Zwolle bleef en ik zo vaak mogelijk naar Zwolle kom voor haar.

Het is niet ideaal, maar ze is wel tevreden zo. De bijrijders waren drama, en ik heb een zus op stal staan die Mone goed in de gaten houd voor mij.
Nog 1,5 jaar, dan ben ik klaar met studeren (sinds 2009, beetje vertraging opgelopen) en dan verhuis ik terug naar Zwolle en kan ik weer vaker tijd met mijn paardje doorbrengen.

Ze staat in Zwolle 24/7 op de wei, dus ze komt niets tekort. Ik vond dit eerlijker dan haar ophokken in Utrecht. Ik heb lange dagen op school, dus ik heb dan ook niet elke dag tijd om haar lang uit de stal te laten, en veel stallen daar bieden geen hele dag paddock oid aan als je er niet bent, of je betaald een fortuin.

Maar dat hangt af van de regio, als er betere mogelijkheden waren geweest voor Mone had ik haar denk ik meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:55

De eerste jaren heb ik hem op stal laten staan (24/7 buiten in kudde). En dan kwam ik enkel het weekend en de vakanties wat vaker. Afgelopen jaar zat ik op kamers waarbij hij ook mee kon. Toen had ik dus veel meer tijd om te rijden. Beide situaties had ik geen problemen mee. Bruikleen of bijrijder zie ik zelf namelijk niet zitten. Hij heeft er nooit problemen mee gehad om 1x/week een bosritje te maken. Scheelt dat hij 24/7 buiten staan. Een paard wat een groot deel van de dag op stal moet staan, kan je niet maar 1x/week rijden. Dan is er de keuze meeverhuizen of door een ander laten rijden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:29

Mijn pony was eerst mijn leasepony. Zelf vond ik het vervelend om op en neer te gaan tussen Wageningen waar ik op kamers zat en Zutphen, dat gebeurde dus gemiddeld 1 keer per week. Ik heb haar toen gekocht en op een stal in de buurt gezet.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:15

Ik heb speciaal een stad uitgezocht waar de paarden meekonden en het beter zouden krijgen dan dat ze het hadden. Kan me voorstellen dat wanneer je ze bv aan huis hebt, en ouders hebt die er verstand van hebben, dat je ze achterlaat. Ik stond op een pensionstal waar je veel zelf moest doen en waar de paarden nauwelijks buitenkwamen. Dan is achterlaten geen optie. Wat idinn zegt eigenlijk, het ligt erg aan de situatie waarop het paard gehouden wordt denk ik.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:19

Kun je je paard niet mee verhuizen?
Misschien heel vreemd, maar als je op kamers gaat en eigenlijk merendeels daar bent is dat een optie.
Als ie aan huis staat zou ik hem laten staan, anders kijken of je hem of haar kunt meenemen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:23

Ik heb mijn paard aan huis staan en ga gelukkig vlakbij studeren (dat halfuurtje reizen vind ik nog niet zo gek haha) .

Een andere opleiding zat 1.5 uur reizen verderop , dit zou ik ook reizen omdat ik het anders lastig vind ivm paard.

Toch zou ik (als reizen geen optie is) je paard meenemen. Een opleiding duurt 4 jaar (of meer) , Je verhuist hem/ haar niet constant dus zou geen probleem moeten zijn. Als het blijkt dat je nog te weinig tijd hebt kun je inderdaad een verzorgster / bijrijder zoeken .
Een ``doe het zelf stal`` zou ik in dat geval niet doen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:23

Die situatie heb ik ook gehad!
Ik studeerde gelukkig alleen niet zo verweg, dus heb maar 1 jaar op kamers gewoond.

In eerste instantie heb ik haar verleased (volledig) aan een belgische vrouw. Maar na 3 maanden kon ik haar alweer ophalen, het klikte niet.

Toen is paard toch meeverhuist naar studeer-woonplaats, maar daarna ben ik weer gewoon thuis gaan wonen en is paard ook weer gewoon naar haar 'oude' stal gegaan.

Bijrijders geprobeerd maar dat werkte vaak toch niet.
Dus toen gewoon zelf gaan rijden, dan maar wat minder. Ik heb haar gestald op de route van huis-college, dan kon ik op heen of terug weg erlangs en koste het minder extra tijd.

Uiteindelijk ook een studie verweg op gepakt, daar hoefde ik gelukkig niet alle dagen heen dus bleven er nog wel 3 dagen in de week over dat ik naar paard kon. Overigens moest ik altijd zelf uitmesten; voeren en binnen/buiten zetten werd dan wel gedaan of ze had groepsstal/uitloopstal.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:50

Ik vind op kamers gaan gewoon niets :$ Maar dat ligt aan mij ;)

Heb wel ergens met mijn stomme kop samengewoond waar ik mijn paard absoluut niet wilde neerzetten omdat ik sowieso geen geschikte stal kon vinden. Toen een stalgenootje mijn pony laten bijrijden, ze rijdt beter dan ik, kende de pony en durfde dat bij haar wel aan..

Maarja, gelukkig hield ik het daar niet vol...

Bijrijder is leuk, zolang je er genoeg vertrouwen in hebt.. meeverhuizen is leuk, zolang je een goede stal kunt vinden... Dus daar zou ik het een beetje van af laten hangen.