Ideale zuurgraad weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Ideale zuurgraad weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 17:06

Zojuist een testje gedaan om de zuurgraad (Ph) van mijn land te bepalen. Uitslag is een Ph van 5, dus zuur. Maar ooit ergens is blijven hangen dat de zuurgraad van een weiland anders moet zijn dan de zuurgraad van een gazonnetje. Dus zoekende op google kom ik op verschillende resultaten uit:

6,5 - 7,2 aldus levendehave.nl http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/paardenwei

4,6 - 5,5 aldus een kalkleverancier http://www.vitasol.nl/wp-content/uploads/Grasland-Kalk.pdf

Zo maar even 2 resultaten die ernstig ver uit elkaar liggen. Volgens de ene hoef ik dus niet te kalken (of een onderhoudsbeurtje) en volgens de ander moet ik juist fiks kalken.

Onkruid heb ik uiteraard: boterbloem, klaver, mos en wat paardenbloem.

Iemand hier die meer weet heeft van deze materie?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:19

Heb toevallig net mijn weiland laten testen op zuurgraad en aanwezige mineralen . Zuurgraad rond de 5 wordt aangeraden voor graslanden waar ook andere planten welkom zijn maar als (productie) wei voor je paarden wordt het kalk strooien tot een ph waarde van 6 tot 6,5. Gras vind dit het lekkerst en als bijkomend voordeel vinden het mos en de boterbloemen dit helemaal niet lekker en raak je die met wat geluk vanzelf kwijt. Succes!

tamary

Re: Ideale zuurgraad weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:51

Boterbloem is typisch voor zure grond. Advies wat bij mij in de boeken staat is ook 6,5-7 helemaal ivm minder tot geen last van seme. Ongewenst onkruid, dus alles wat giftig is voor de paarden of wat ze niet willen eten houdt ook van zure/zuurdere grond. Kalk is stukken gezonder voor jezelf en je dieren dan gif spuiten om van je onkruid af te komen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:39

Op welke manier test je de waardes? Via een strip?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:48

Ik dacht 6,5, tenminste dat had ik ergens gelezen

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 19:55

PBA_ schreef:
Op welke manier test je de waardes? Via een strip?

.
Paar jaar terug een bodemonderzoek laten doen en toen was het niet nodig. Heb nu inderdaad een simpel testje gedaan middels zo'n zelftester.

Jullie zijn in ieder geval wel gelijkgestemd. Dank voor de antwoorden!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 12:17

Ik heb slechts een kleine wei, dus ik doe alles zelf. Welke kalk heb ik nodig? Ik zie kalk, ik zie kalkmeststoffen, kalkstikstof, afijn, ik kom er niet uit.

Ik wil domweg mijn zuurgraad omhoog helpen. Wat heb ik nodig?