Alle info wat betreft een paard .

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caabje

Alle info wat betreft een paard .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 20:28

lieve allemaal

Ik Ben Caby, 41, mama van 3 meiden ( 10,16 en bijna 20 ) getrouwd, en op zoek naar een groter huis, met weide ( jahh duhh hahah ) en ben nieuw hier op het forum, heb wel wat ingelezen vandaag want het zit zo... :j

Wij wonen nu in een appartementje en zijn op zoek naar een mooi groot huis met weide, in en rondom West Brabant, of Zevenbergen..

Ik heb vroeger altijd paard gereden en ik ga dit na de zomervakantie weer oppakken, want ik heb mijn dochters beloofd ( stomme ikke ) dat als het lukt wij dan een paard kopen want ik ben 24/7 thuis, manlief is vaak in het buitenland en de kids natuurlijk op school dus het zal allemaal op mij neerkomen en dat is ook helemaal niet erg...

Maar ik wil natuurlijk voor we zo iets gaan doen natuurlijk de nodige info hebben wat betreft de kosten per maand en dan heb ik het niet over het paard zelf maar over het voer, etc, en natuurlijk ook over hoe groot moet een wei zeker zijn voor 1 paard, max 2 als we dat zouden willen
waar moet ik allemaal rekening houden als ik een paard op mijn eigen erf ( land ) wil hebben staan..

al is het grofweg een indicatie waar ik mij zo'n beetje aan kan houden..
En nu ik toch lekker bezig ben....
Wij zijn niet groter dan de 1,70, welke lengte van een paard moet je dan aan houden of maakt dat niets uit?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :D

Alvast bedankt <3

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:43

Eerst en vooral: wat leuk :D

Verder zou ik toch meteen overwegen om voor 2 paarden te gaan, desnoods 1 rijpaard en een shet of zelfs een ezeltje; als je paard maar gezelschap heeft! :)

Ik persoonlijk zou toch 5000m² willen, dat zou ik in 2 stukken verdelen zodat er steeds een stuk land kan rusten. Daar moet je natuurlijk ook liefst een schuilhok voorzien, als dat er nog niet is, en ook opslag voor voer en poetsspullen en hanarchement. En vergeet de mest niet :+

Qua kosten, ik weet niet hoeveel het hooi bij jullie kost haha. Ik ben voor 1 Quartermerrie zo'n €540 jaarlijks aan hooi kwijt, en een kleine €100 aan korrels. En stiekem best veel aan koekjes en fruit haha. Mijn paard staat op pensioen, dus ze krijgt geen kilo's natuurlijk.

Verder heb je smid en DA-kosten. Ook als je paard niet ziek is, heeft hij nog steeds inentingen nodig. Materiaal, maar als je geen brokkenpiloot hebt moet je dat hopelijk maar 1x aanschaffen :D Een verzekering is ook wel handig haha.

Wat nog... Een overdekte poetsplaats is altijd handig, en electriciteit/verlichting ook. Water! Je zet ze natuurlijk aan huis, maar hoe minder ver je moet lopen, hoe makkelijker natuurlijk. Qua rijden, je kunt best op de weide rijden natuurlijk :)

Qua grootte, ik heb geleerd dat schouder-schoft de beste verhouding is, mss zoiets zoeken? :)

Caabje

Re: Alle info wat betreft een paard .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:05

Dank je wel JunkDeluxe

De kosten vind ik nog meevallen wat jij nu opnoemt...
Ik weet niet wat een smid kost en de jaarslijkse inentingen?

Natuurlijk zal het paard genoeg luxe krijgen zover het kan hihi

Stel dat je alleen een wei heb om het paard neer te zetten en je gaat elke dag rijden moet je dan nog zoveel vierkantemeters aan land hebben?

en natuurlijk krijgt het paard of een soort genoot of een ezel, schaap, geit, hangbuikzwijn of een koe als maatje ( grapje )

Het zal niet ver lopen zijn als de Wei/land aan je huis grenst....het gaat mij meer om wat de kosten zijn als je een paard houd...dat je er veel tijd in kwijt ben weet ik....elke dag rijden etc...voeren....

Wat ik mij trouwens afvraag...die mest hoop, laat je die liggen of komt iemand die ophalen< stomme vraag misschien?

Ik zie nl nu ook huizen waar ze ook zeggen, Paardenstallen en houden van paarden neerzetten en er staan dan ook paarden maar dat grond is nooit 5 duizen vierkante meter...maar meer 1500 ???
Hoe zit dat dan?

Ik heb een huis gezien met een perceel erom heen van 3600 vierkante meter, dat zou dus niet genoeg zijn??

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:11

Wij hebben twee ponys op 15000 m, daar hooien we ook van dus dan kost hooi maar een paar euro per pak. Ze kunnen lekker rennen op de track (pad rondom de weide) en hebben grote inloopstallen. De mest rijden we weer uit over de wei. We hebben een drinkpoel laten graven waardoor ze altijd vers drinkwater tot hun beschikking hebben (en ik niet elke dag de watertonnen hoef te vullen haha).

Deze situatie vind ik voor de paardjes en mijzelf het meest ideale..
Praktisch gezien blijft er na het mestruimen en voeren en paarden controleren nog maar weinig tijd over om te rijden. Maar ik werk ook veel hoor. Qua kosten; als je eenmaal de zaken als stal, omheining, stroom etc geregeld hebt, vallen de maandelijkse kosten best mee. Maar zorg dat je een potje hebt voor dierenarts en hoefsmid want dat loopt vaak snel op, mocht er iets zijn.. Heel veel plezier met je zoektocht!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:17

Qua formaat weet ik niet wat je nodig hebt, maar houdt ook rekening met de grondsoort. Hier op de Friese klei moeten de paarden van het land af eind september anders lopen ze alles zwart. Wij hebben dan winters ook extra kosten aan vlas (4-5 pak à 5,-) per maand, extra kosten aan ruwvoer want ze eten geen gras meer (40,- winters vs 10,- zomers) en we maken gebruik van een paddock zodat ze nog voldoende buiten komen. Ik voer voor 7,- vitaminekorrel per maand.

Enten hier is 25,- incl voorrijkosten met een groepje en bekappen 20,- per 8 weken. Zadelmaker, fysio en tandarts zijn kosten die (half) jaarlijks terug komen.

Samen zetten met een ezel of andere diersoort zou ik niet aanraden. Ezels hebben specifiekere eisen, zoals het moeten kunnen schuilen omdat hun vacht niet waterdicht is, en trekken echt maar een soortgenoot toe. Dan kan je beter voor een shet kiezen, of nog leuker, een pony zodat je eens met z'n tweeën kan rijden :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:17

En vergeet het hanarchement niet! En de jaarlijkse kosten voor zadelmaker, tandarts en eventueel fysio of osteopaat.
Een spaarpotje is sowieso altijd handig, want je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

Caabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:21

ik werk niet en ben dus altijd thuis PKL dus dat is weer een voordeel

aan welke kosten moet ik denken over dierenarts, hoefsmid?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:26

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:34

Wij hebben ze al jaren aan huis.

Sowieso aanhouden: 1 paard = geen paard. Geen andere diersoorten erbij, maar een 2e paard is voor een kuddedier meer noodzaak dan luxe.

Verder heb je minimaal een weide en schuilstal nodig. De minimale afmetingen om 1 paard het jaarrond buiten te kunnen huisvesten is 0,5 hectare. Voor een pony is 0,25 ha voldoende, mits je op geschikte grond zit (zand bijv., zit je op klei of veen dan heb je meer ruimte nodig of een groter oppervlak aan verharding)

Je schuilstal zal ca. 12 m2 moeten zijn, met daarvoor een verharde ondergrond, evt. uitlopend in een -bij voorkeur- gedraineerde paddock. Aansluitend kun je voeropslag/zadelruimte maken. Reken voor dit totaalplaatje op zo'n € 9000,-

Je omheining moet geschikt zijn, de kosten hiervoor zijn sterk afhankelijk van het materiaal en de meters die je nodig hebt. Ter indicatie heb ik de afgelopen week een deel van onze omheining vervangen: 36 Robinia palen, 3 lagen 40 mm lint voor zo'n 320 meter en bevestigingsspul kostte zo'n 450/500 euro.

Je weideonderhoud: zelf machines aanschaffen, de boer uit de buurt lief aankijken of huren, dit is niet in te schatten.

Verder zul je mest en kalk op de weide moeten doen. Kies je voor een chemische aanpak of een meer natuurlijke, dan zijn er verschillen in plan van aanpak.

Hooi kost 3 tot 4 euro per pakje van 20 kg. Mini-foliebaaltjes (30 kg) kosten € 10,- , Midi (120 kg) doet ongeveer 30 euro en de grote balen van 500/600 kg kun je voor € 45,- wel krijgen.
Mijn 3 fjorden en 1 shet voer ik winterdag 24/7 op de kale weide een kleine 30 kg per dag.

Ontworming kost 10-21 euro per spuit, mestmonsters (waar ik beslist geen fan van ben) kosten € 15,- per stuk.

De hoefsmid kost 30 euro per bekapbeurt, het is paardafhankelijk hoe vaak dat moet. Het ene paard kan toe met 1x per 6 maanden, het andere paard moet om de 4 weken. Met ijzers wordt uitgegaan van 8 weken.

Verder heb de kosten van zadel, hoofdstel, poetsspullen etc. Voor het zadel is het belangrijk om daar een ruim budget voor uit te trekken en de middelen om regelmatig de zadelmaker te laten komen om het zadel na te blijven kijken op pasvorm, een paard veranderd namelijk continu en een zadel ligt dus maar zelden optimaal. Reken voor een zadel op € 1800,-. Het kan voor (veel) minder, maar als uitgangspunt is te ruim veel prettiger dan te weinig budget. Het geld wat je van het zadel overhoud je dan weer gebruiken voor verzorgingsspul of het dierenartspotje.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:35

Is het dan niet handiger om twee grote pony's te kopen, deze zijn iets soberder dan een paard en daar kan het hele gezin van meegenieten :)
hoefsmid alleen kappen +_ 30 euro per kwartaal = 120 per jaar
Hoefsmid ijzers rondom +_ 100 per 8 weken = 600 per jaar
Tandarts 50 per jaar
Entingen 20 per jaar
Ontwormen 50 per jaar
eventuele lessen 15-20 per les
hooi stro vlas kuil - 100 per maand (?)
krachtvoer - 10 per maand

Ik sta op een pensionstal en red alles voor een 300 euro per maand. Zonder bijkomende kosten van een DA, hiervoor heb ik een apart potje. Uiteraard betaal ik pensiongeld en hoef ik verder niets aan het weidebeleid te doen.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:40

Caabje schreef:
ik werk niet en ben dus altijd thuis PKL dus dat is weer een voordeel

aan welke kosten moet ik denken over dierenarts, hoefsmid?

Hoefsmid alleen bekappen 30 euro per paard ofzo, moet elke 6-8 wkn. IJzers zijn duurder (maar dat heb je hopelijk niet nodig).
DA gaat snel in de honderden euros als er echt iets is. Kliniek in de duizenden..(maar dat heb je ook weer niet zomaar hoor) je kunt je daarvoor verzekeren, maar ach..

Wat bij ons het duurste is, zijn de supplementjes en goed voer. En natuurlijk willen de meiden op zn tijd een nieuw kek hoofdstel of een springzadel.. En ik heb een dekenverslaving ;-) zonnedeken, regendeken, regendeken gevoerd, vliegendeken, lekkere dikke fleece en natuurlijk de dikste winterdekens aangezien we al een paar jaar horen dat er een horrorwinter aankomt. Die dekens zijn dus nog steeds nieuw haha
Goede kwaliteit dekens (rhino ofzo) kosten wel meer als 100 euro.

dekens zijn overigens helemaal niet nodig hoor. Paarden 24/7 buiten en ze maken een prima vacht aan

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:45

Mijn advies: Bereid dit heel goed voor... Neem een jaar de tijd om van alles te leren over paardenhouden. Zoek iemand in de buurt die ook paarden heeft en lesgeeft. Vraag diegene ook om mee te gaan bij de aankoop. Een fijn boek is: Het tevreden paard van oa Machteld van Dierendonk.

Een paard alleen kan echt niet. Er moet een paard of pony bij.

Qua grond: Hoe meer hoe beter en makkelijker. Wij hebben een klein lapje en dat is aanpoten. Paddock en betegeling is dan een must. Teveel weidegang kan okk weer problemen geven zoals hoefbevangenheid.

Hooi kost hier 40,- per ronde baal. Daar eten 3 pony's 2 weken van. (Fjord, Ijs en shet.)
Hoefsmid bekappen 25,- pp bekappen schat ik. Beslaan veel duurder. Dierenarts is moeilijk inschatten... Je weet het nooit.

Mesthoop laten wij ophalen door loonwerker, 125 euro p jaar.

Goed zadel is heel belangrijk, maar vaak duur. Omheining, stroom etc ook prijzig. Schuilstal ook. Etc.

Mijn ervaring is : Paarden aan huis is geweldig, maar niet makkelijk. Er is altijd wel iets wat tegenvalt of gerepareed moet worden ofzo. Denk je iets goed opgelost te hebben, maken ze het weer kapot, of blijken ze zich ergens aan te bezeren of bkijft het ergens te nat... Hoppa, baasjes weer aan de slag...

Op vakantie of weekendje weg? Leuk, maar eerst paardenoppas regelen.

Nogmaals, neem de tijd, bereid het goed voor, anders wordt het een verdrietige mislukking. Maar met wat hulp en goed uutdenken kan het ook geweldig zijn!

Succes!

Caabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:01

dank jullie wel....ik was ook idd van plan om er zeker 2 jaar voor uit te trekken voor dat ik ook maar ergens aan zou beginnen, maar hou ik daar rekening mee nu met een huis kopen of niet....

Dit is stof tot nadenken....super dat jullie dit willen delen.... <3

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 00:22

Qua kosten voor paarden aan huis kan ik je niet echt helpen. Maar wat wel belangrijk is: verdiep je in het houden van paarden.
Wanneer zijn ze ziek? Wat moet je dan doen? Hoe zie je dat ze toe zijn aan een bekapbeurt. Welke planten zijn giftig en welke niet? Hoeveel ruwvoer moet een paard? Welke soort brok is het best? Hoe vaak ontwormen? Ga je mestonderzoek laten doen? Wanneer is een paard te dik en hoe zie je dat? Wie zorgt er voor de paarden als jullie een keer weg willen?
Dat soort dingen. Ik zie bij stalgenoten met hun eerste paard dat ze soms echt te weinig kennis hebben. Het is dat ze op een stal staan met ervaren mensen... Hou daar wel rekening mee. Als ze aan huis staan heb je niet altijd iemand om advies aan te vragen.
Het houden van een paard kan iedereen, maar er goed voor zorgen is een tweede.

Maar wel super leuk dat je paardjes aan huis krijgt! Staat ook nog op mijn wensenlijstje!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:23

Caabje schreef:
Dank je wel JunkDeluxe

De kosten vind ik nog meevallen wat jij nu opnoemt...
Ik weet niet wat een smid kost en de jaarslijkse inentingen?

Natuurlijk zal het paard genoeg luxe krijgen zover het kan hihi

Stel dat je alleen een wei heb om het paard neer te zetten en je gaat elke dag rijden moet je dan nog zoveel vierkantemeters aan land hebben?

en natuurlijk krijgt het paard of een soort genoot of een ezel, schaap, geit, hangbuikzwijn of een koe als maatje ( grapje )

Het zal niet ver lopen zijn als de Wei/land aan je huis grenst....het gaat mij meer om wat de kosten zijn als je een paard houd...dat je er veel tijd in kwijt ben weet ik....elke dag rijden etc...voeren....

Wat ik mij trouwens afvraag...die mest hoop, laat je die liggen of komt iemand die ophalen< stomme vraag misschien?

Ik zie nl nu ook huizen waar ze ook zeggen, Paardenstallen en houden van paarden neerzetten en er staan dan ook paarden maar dat grond is nooit 5 duizen vierkante meter...maar meer 1500 ???
Hoe zit dat dan?

Ik heb een huis gezien met een perceel erom heen van 3600 vierkante meter, dat zou dus niet genoeg zijn??

Ja toch wel. Ze lopen de hele boel plat, en in het natte seizoen (wat algauw een half jaar kan duren in BE en NL) kan de hele wei echt in één grote modderpoel veranderen. Hoe groter, hoe minder stuk ze alles lopen. Hier is dat vooral de 2 zijden aan de kant, daar strooi ik niet eens meer haha, dat zijn haar "ijsbeer-stukken", dus dat loopt ze zo weer kapot.
Hoe groter, hoe meer gras, en hoe minder hooi je dus moet kopen. Dat sluit ook het beste aan bij hun natuurlijke gedrag, hun maag is gebouwd om 16u te grazen en te knabbelen, terwijl ze rustig rondwandelen, is ook veel beter voor de spijsvertering.

Ik kan op deze manier, met de grootte van mijn wei, ook jaarlijks de wei kalken en haar op een ander stuk zetten. En mijn paard kan, wanneer zij dat nodig vind, lekker de beentjes strekken op haar wei, want ze heeft er plaats genoeg voor :)

Ik heb zelf al een jaar geen smid laten komen. Mijn paard heeft sterke hoeven, die zij op natuurlijke wijze afslijt, in combinatie met wandelen op de baan. Lekker goedkoop haha.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:05

Ik wil vooral even zeggen dat je er goed moet over nadenken.
In de zomer is het allemaal heel fijn, maar in de winter is het een ander verhaal.

Ook als het -10 is moet je elke ochtend en avond stallen mesten, weiland uitmesten.
Telkens met water sleuren, zien dat er geen ijs op komt.
Met oud op nieuw moet je thuis blijven om te kijken of alles oké is met het vuurwerk.
Wat als jullie op reis willen? Wat als jij ziek bent? Kan er iemand invallen als je man in het buitenland zit?
Je moet een plekje hebben waar ze kunnen staan als alles stijf bevrozen is of onder water staat.
Er komt heel wat bij kijken om een omgeving te maken die ook in de winter handig, bruikbaar en vooral fijn voor de paarden is.
Ploeteren door 50cm slijk met een volle kruiwagen is echt geen plezier voor jou, maar constant in het slijk staan is voor je paarden ook geen optie.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb er alles voor over om mijn paarden aan huis te hebben. Regen, kou geen probleem. Ik heb ook vriend die meehelpt. En we hebben ervoor gezorgd dat ook in de winter alles zo makkelijk mogelijk is. Ik vind het heerlijk om ze aan huis te hebben, maar je moet er wel heel veel voor over hebben.

Ik heb 3 paarden staan en die krijgen zo'n €30 korrel per maand.
En ik voeder 2 botten hooi in slowfeeders per dag (24u). Om makkelijk te rekenen €2x30 = €60euro hooi.
Beslag vierkant om de 8 weken = 85euro - Bekappen = 30euro - vooraan beslag = 55euro.
6 keer per jaar komt de hoefsmid. Dus voor het paard vierkant op ijzers is dat 510euro.
Ik huur een weide bij aan €100/maand = 1200euro.
Tandarts 1x per jaar (tussen de 50 en de 100 per paard).
inentingen 2x per jaar (1x 20euro griep + 1x 35euro combi + visite per paard)
4x ontworming per jaar, als je 4x20euro per paard doet, dan zit je dichtbij, de pramox kost meer, degene met ivermectine is dan weer goedkoper.
Daarnaast extra water en elektriciteit.
We geven zoveel mogelijk regenwater, maar denk aan droge periodes of als je warm water wil.
Elektriciteit steekt constant in de pries, dus verbruikt, maar ook extra licht etc.

Daarnaast kost alles erom ook veel geld.
Ik denk aan, draad, isolatoren, handvaten, stal, verhardingen, mestafvoer, onderhoud van de weide,...

Van jaren geen paard naar ineens een paard aan huis, dat zou ik niet doen.
Rijden op een manege/stalling is altijd fijn en gezellig, je bent niet alleen, er is altijd hulp.
Rijden thuis alles op je weide is iets heel anders...
Wil je op verplaatsing kunnen heb je een zware auto en een trailer nodig. Dat kan ook een grote kost zijn.

Samenvatting, goed nadenken en inlezen en ervaringen vragen, zoals je nu doet, en dan ga je zelf veel dingen kunnen besluiten! Succes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:44

Eens met Kirrr. Het enige voordeel van paarden aan huis hebben is dat je zelf alles kunt bepalen. Voor de rest heeft het wat mij betreft alleen maar nadelen en ben ik blij dat mijn paard in volpension staat (dat betekent dat het paard op een pensionstal gestald staat waar alles voor je wordt gedaan, dus voeren, uitmesten, binnen- en buiten zetten (mijn paard staat altijd buiten dus dan is dat laatste niet van toepassing) etc.

Het grote voordeel daarvan is, is dat je alleen voor de leuke dingen hoeft te komen en je hoeft ook niet per sé iedere dag te gaan. Ook met vakanties is het inderdaad veel handiger. Qua kosten heb ik wel geleerd dat, tenzij je in de Randstad woont, een paard aan huis helemaal niet goedkoper hoeft te zijn dan een paard aan huis.

Ik ken een man die land aan huis had en het leek hem wel leuk om daar een paard op te hebben. Hij wist niets van paarden. Mijn zus heeft hem met alles geholpen. De uitkomst was dat hij uiteindelijk twee paarden had lopen (want 1 paard kan inderdaad echt niet) en hij heeft na twee jaar besloten om de paarden weer te verkopen want het was veel te veel werk en gedoe.