Eigen wei/mini pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Eigen wei/mini pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:28

Ik heb de mogelijkheid om een stuk grond te kopen van 3000 m2 met een stal daarop met twee boxen (500 meter vanaf een manege en tegenover een groot natuurgebied). Dit lijkt mij een goede optie. Plan is daar mijn beide shetlanders op te zetten en de andere box te verhuren aan iemand met een klein paard of pony om de kosten betaalbaar te houden en werkzaamheden en toezicht te kunnen delen. Nu komt hier uiteraard meer bij kijken maar ik weet totaal niet waar ik aan moet denken. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen met de volgende vragen:
- welk onderhoud behoeft het weiland, denk hierbij aan opnieuw inzaaien en onkruidvrij houden. Waar kan ik terecht om dit soort onderhoud te verzorgen? Loonbedrijf oid?
- wat doe ik met de mest? Er is geen mestput of iets dergelijks aanwezig. Zou een aanhanger voldoen om daar de mest op te rijden en hoe kom ik aan adressen waar ik de mest kwijt kan?
- vergunning voor het houden van paarden zit erop. Moet ik aan nog meer wetten en regels denken?
- nog andere zaken die belangrijk zijn????

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:35

Wat hou je werkelijk aan grond over voor de paarden/pony's om op te lopen? Ik denk dat je te weinig grond hebt om ook daadwerkelijk voldoende gras te hebben tijdens het weideseizoen. Je zult voldoende hebben voor je 2 shetlanders maar nog een extra erbij? Zou het persoonlijk niet doen.
Je zult de wei moeten kalken, mesten. Bij intensief gebruik zelfs 2x per jaar mesten, de wei zal ook voldoende tijd moeten hebben om te kunnen bijtrekken en het gras te laten groeien, anders is alles alleen maar kaal en kort gegeten, met een beetje pech gaan ze dan de wortels van het gras opwroeten en hou je alleen maar een kale vlakte over. Verder zal je meerdere keren per week de wei uit moeten mesten, dit om te voorkomen dat je grond gaat verzuren. Mest kan je vaak kwijt bij een boer/loonwerker/ buurman in de buurt die het over zijn land wilt hebben.

lissisanne

Re: Eigen wei/mini pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:40

omdat shetten erg sober zijn denk ik dat 3000m2 makkelijk kan :)
onze pensionhouder slaat de weidemest gewoon uit elkaar en 'mest' op die manier het weiland+ strookbegrazing om het land te laten herstellen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:45

Het stalletje is ongeveer 7 bij 4 meter dus die neemt niet veel ruimte in. Wellicht moet er dan nog een afdak komen voor sto en hooi opslag. Gezien de grootte van de grond gaat mijn voorkeur daarom uit naar een pony of klein paard. Het moet ook matchen met mijn pony's omdat ik ze niet wil scheiden (ik ga vaak met 1 pony op pad en dan blijft de andere ook niet alleen achter)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:27

Wat een mooie kans! Die zou ik met beide handen aangrijpen. Ruimte genoeg voor twee shets en een paard/pony. Kijk eens naar het paddock paradise systeem. Gras zou ik gedoseerd geven en verder bijvoeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:38

Even kijken in de APV van je gemeente hoe het zit met je mest :)

Ik heb de mest gewoon op de grond liggen (ik hoef geen vloeistofdichte bodem te hebben) en de loonwerker haalt het eens in het jaar op.

Onderhoud: in het zeer vroege voorjaar laten bemesten heeft mijn voorkeur, doet een loonbedrijf voor mij met mest van onze paarden. Verder sleept het loonbedrijf 2 tot 3 keer per jaar ons land, want wij ruimen de mest niet in de weide periode (nu hebben wij ook 1 hectare en is het verdeeld over 4 stukken en wij doen aan strookbegrazing). Bosmaaier is onze grote vriend, kunnen wij zelf de hoge plekken en onkruid zo weg maaien.
Zorg wel voor een verhard stuk, is echt heel erg fijn :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:33

Ik heb precies dezelfde situatie en heb ook jaren een box verhuurd. Ik heb nog nooit een weiland uitgemest maar altijd gesleept, nooit problemen met wormen.
Had wel een paddock voor de winter maar met alleen shetten/kleine pony's is dat niet zo spannend.
In het voorjaar rustig beginnen met weiden en de helft altijd kunnen hooien.

Ben ermee gestopt omdat de lol eraf was voor mij wegens persoonlijke omstandigheden maar heb beslist geen spijt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:17

Je zOu ook kunnen kijken 9f je er een track kunt maken met weide in het midden, dan kun je ze of middels
Strookbegrazing of een x uur per dag op het gras zetten en daarnaast lekker actief houden op de track dmv hooinetten etc verspreid over de track
Op die manier kun je net wat meer qua hoeveelheid dieren etc