Kleine weide 1500 m2 hoe indelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lori1kenobi

Kleine weide 1500 m2 hoe indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:43

Hallo,

Sinds kort huur ik een kleine weide met schuilstallen en opslag van zo'n 1500 vierkante meter. Ik heb hier 2 shetlanders op lopen. Voorheen stonden hier een groot paard en een shetlander en volgens mij is er nooit iets aan weideonderhoud gedaan. Er staan grote bomen naast de weide, takken heb ik al zo veel mogelijk weg gesnoeit. De weide is enorm slecht, meer mos dan gras, verzuurd enz. Het advies wat ik nu heb gekregen is een groot deel (tweederde) opnieuw inzaaien in het voorjaar en nu kalken. Eenderde mogen ze de komende tijd dan blijven bewandelen. Er staat een kleine paddock met zandbak bij de schuilstallen. Dan een lang pad naar een "rijbak" diagonaal in de andere hoek.
Mijn vraag is zijn er meer mensen met zo'n kleine weide en hoe delen zij dit in? Meerdere stukken opgedeeld, alles open, paddock paradijs, word er nog een extra weiland gehuurt voor bv. de zomermaanden?
Hoeveel paardjes staan er op jouw stukje van ongeveer het zelfde formaat. Heel graag wil ik foto's zien en inspiratie op doen!! Alvast bedankt.

meggiemeg

Re: Kleine weide 1500 m2 hoe indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:45

Hou er wel rekening mee dat als je overnieuw gaat inzaaien dat je dat stuk een lange tijd niet kunt gebruiken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:52

Als je het van het voorjaar zaait heb je er pas het jaar erna iets aan. Maar het is zo klein dat ik ook absoluut betwijfel of gras erop laten staan zin heeft. Ligt je bak ook al op dit stuk?

Persoonlijk zou ik het stuk voor de stal bestraten en de rest zand. In de zomer dan ergens op het land zetten.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:54

Ik heb ook zoiets voor twee mini's. Voor de winter liggen er, heel ideaal, een paar betonplaten. Dat stuk zet ik dus af voor de wintermaanden. Nu heb ik de weides opgedeeld in 9 kleine stukjes en verweid ik ze voordat ze het gras echt kort hebben gegeten. De zomermaanden red ik op deze manier zonder bijvoeren :) Wel belangrijk is dat er mest geruimd wordt, anders blijft er weinig over voor de pony's om van te eten. Als ik alles open zou zetten zou ik ze er niet een hele zomer van kunnen voeren.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 14:29

Pacific schreef:
Ik heb ook zoiets voor twee mini's. Voor de winter liggen er, heel ideaal, een paar betonplaten. Dat stuk zet ik dus af voor de wintermaanden. Nu heb ik de weides opgedeeld in 9 kleine stukjes en verweid ik ze voordat ze het gras echt kort hebben gegeten. De zomermaanden red ik op deze manier zonder bijvoeren :) Wel belangrijk is dat er mest geruimd wordt, anders blijft er weinig over voor de pony's om van te eten. Als ik alles open zou zetten zou ik ze er niet een hele zomer van kunnen voeren.

Heb je ook een foto van je stukje?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:30

lori1kenobi schreef:
Pacific schreef:

Heb je ook een foto van je stukje?

Niet hoe het momenteel ingedeeld is, maar als ik er aan denk zal ik ze voor je maken deze week.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:03

Maar dan heb je stukjes van nog geen 10 bij 15? Daarop kunnen ze toch niet behoorlijk staan?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:41

smurffie schreef:
Maar dan heb je stukjes van nog geen 10 bij 15? Daarop kunnen ze toch niet behoorlijk staan?

De mijne, bedoel je? Zoiets zal het inderdaad zijn, hoewel ze eerder wat langer zijn denk ik. Ik denk dat ik ongeveer 1500 m2 aan gras heb, de betonplaten betrek ik ook bij mijn weides. Ze kunnen best een sprintje trekken, bokken, ze doen regelmatig gek.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:25

Als ik zo'n stukje zou hebben voor twee shetten dan zou ik een pad maken aan de buitenkant, à la PP. Dus een rondlopend pas, met in de ene hoek de verharding en in de andere de paddock. Halverwege kun je nog een pad laten oversteken, maar dat zou ik in eerste instantie nog niet doen. Eerst maar even kijken hoe alles loopt.

Dan zou ik in het middenstuk goed gaan verzorgen qua gras (evt. elk jaar een kwart of een vijfde frezen en opnieuw inzaaien - met de hand - ): onkruid uitsteken, gras doorzaaien, bemesten, kalken etc. De shetten middels strookbegrazing laten grazen zodat je heel precies kunt sturen waar ze wel en niet eten en hoelang ze erop staan (dus elke strook ook weer snel laten rusten). Daarnaast hooi voeren.
Ik denk dat je dan al een heel eind komt en in ieder geval een fijne plek voor je shets hebt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:25

Ik zou bij een stuk van die maat idd ook een paddock paradise idee maken, track uitzetten waar je op verschillende plekken hooi aanbied en water.
Dan kun je bijvoorbeeld het middenstuk in twee lange stukken verdelen waar je met strookbegrazing
Kan werken.
Op die manier hou je flink wat bewegingsruimte zonder dat je in no time door je gras heen bent.