verhuizen?? wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boots1978

verhuizen?? wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:06

mn merrie staat nu zo'n 8 jaar op een kleine pensionstal. de eigenaresse regelde alles maar sinds een paar maanden is dat gestopt omdat ze zijn gaan scheiden. ikAls jullie moesten kiezen tussen deze 2 stallen, welke zouden jullie dan kiezen?
stal 1 (huidige stal):
- 13 minuten van mn huis
- volpension maar voeren, binnen en buiten zetten moeten we de laatste tijd door de scheiding zelf
regelen. (zou de eigenaar nog regelen en hij doet zn best maar er zit weinig schot in)
een aantal keren doet hij zelf maar dingen als vliegendekens/netjes en dekens wisselen doet hij niet
of liever niet.
ik heb hier eigenlijk geen tijd voor en geen zin, ik sta niet voor niets vol pension...
- vlakbij natuurgebied (waar ik nauwelijks kom ivm tijdsgebrek door kindje/werk). wel klein bos in de
buurt waar ik regelmatig kom.
- er is geen tot weinig toezicht van de eigenaar. eigenaar heeft niks met paarden. voert ze, strooit op en
mest uit maar de rest is aan ons. als paard ziek is dan zal het hem waarschijnlijk niet opvallen of er
word niks mee gedan.
- als er wat is dan "word het geregeld" maar dat gebeurd niet of pas na een tijd.
- paarden hebben regelmatig slecht hooi (ook bij eigenaresse maar dat werd altijd snel geregeld als we
er wat van zeiden)
- paarden staan in de winter in een drap-paddock zonder eten. of soms in de zandpaddock maar
max 4 uur.

nu staat een kennis op een andere stal waar een plek vrij is gekomen. ik twijfel nu enorm wat ik moet doen. (denk dat ik voornamelijk bang ben voor het onbekende. sta hier al zo lang, ken hier de weg goed enz).

andere stal heeft een hoop voordelen maar ook een paar nadelen.:
- stal is zo'n 25 minuten van mn huis. kan er dus niet even zo heen. andere stal kwam ik langs als ik
terug kwam van mn werk en dan had ik even tijd om te borstelen of snel een kort ritje te maken.
hier zal ik die ritjes dus echt moeten plannen. (ik rij hoogstens 4x per week).
- er is weinig te rijden hier. (maar goed, als ik eerlijk ben kwam ik op huidige stal zelden of nooit in het grote gebied. er zit een bosje achter waar je binnen een half uur uit ben. verder rustige
landweggetjes en er zit op 25 min wandelen een klein landgoedje met een 4 km lang ruiterpad.
op paard dus waarschijnlijk iets sneller.
- paarden staan hier de hele dag in kleine groepjes buiten. elke groepje heeft een eigen zandpaddock
en in lente en zomer of als het toe laat, toegang naar een weilandje. op de paddock zit een ruif met
hooi. de grotere groep heeft de rijbak als paddock met wei.
- in de winter de hele dag op de paddock met hooi.
- alles word verder gedaan. medicijnen, behandeling als paard wat heeft, desnoods 2x op een nacht
kijken bij een ziek paard. hoeft dus eigenlijk alleen te komen voor rijden.
- goed hooi
- dekens en vliegennetjes worden opgedaan en desgevraagt omgewisseld.
- stal is 40-50 euro goedkoper maar dat verrijd ik grotendeels op aan benzine.

en nu twijfel. wat zal ik doen. het even afwachten op huidige stal terwijl ik er eigenlijk nog weinig vertrouwen in heb. het gaat al jaren zo en de spil van de stal is weg dus ik verwacht niet dat het gaat verbeteren.
kiezen voor de andere stal of toch zoeken naar een stal in de buurt. waar ik dus helemaal af moet wachten hoe het er aan toe gaat....
ik vind het zooo moeilijk.. :(

Silly1972

Re: verhuizen?? wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:09

Tweede stal, ik rij nu ook 25 min en het went heel snel.
Dat ze er goed zijn voor mijn paard vind ik belangrijker.
En als je zelf moet voeren en binnen- buiten zetten, ben je dus verplicht elke dag te gaan.
Als dat gedaan wordt kan je ok wel eens een dagje overslaan

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:12

ik zou naar de andere stal gaan, je hebt daar en beter hooi, en ze doen veel meer voor je paard. ik neem aan dat de mensen van stal 2 echt kunnen zien hoe het met een paard gaat of dat die ziek is. je paard krijgt dan bij stal 2 een betere stalling. ik denk dat je dat geld wat je met stal 2 bespaart gewoon moet gebruiken voor je benzine kosten. dus eigenlijk betaal je ongeveer net zoveel als stal 1 alleen heb je dan beter hooi en echt mensen die iets van paarden afweten. ik zou dus voor stal 2 kiezen.

Boots1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:17

nog 1 "nadeel" van stal 2: er ligt geen strooisel in de stal. alleen matten en in de winter een klein laagje zaagsel. ik ben een dik laag stro gewend dus ik weet niet of matten nu echt een nadeel is of niet :) :)

op stal 1 is het een potstal. er word dus alleen gestrooid en 1x per week alles eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:29

Matten zijn geen nadeel, ligt misschien zelfs zachter dan je berg stro als je paard gaat liggen (druk alles plat, ligt dus alsnog "op de grond") :) En veeel makkelijker schoon te houden haha ;)

Verder zou ik ook voor stal 2 gaan, alleen al omdat ze er beter op je paard letten als er iets mis is :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:39

Krijgen ze bij stal 2 dan wel genoeg hooi in de stal? Het is toch een plek waar paarden de helft van hun tijd doorbrengen en dan alleen matten vind ik erg kaal.In stro zie je ze altijd wat scharrelen.Maar als hij genoeg hooi krijgt en s'morgens op tijd gevoerd word en na buiten gaat zou ik denk ik over stal 2 niet hoeven te twijffelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:59