Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Als je elke keer na het grazen moet inzaaien, dan lopen ze er ernstig te lang op. Bemesten/kalken mag enkel tussen 1 feb en 1 sept (15 sept voor sommige grondsoorten). Wat er op je land groeit hangt af van de grondsoort en de bemesting, goed beleid geeft meer variatie.
Inzaaien in het voorjaar geeft meer kans op onkruid en in het najaar kan het al te koud/nat zijn om op te komen. Daarnaast kunnen jonge grasplantjes slecht tegen het belopen en begrazen door paarden (geen goede wortelmat en niet vast genoeg in de grond). Bij inzaaien (dus van zwarte grond weide maken) moet je 1x hooien en winter schapen er op rekenen voordat je de paarden er op kan laten, dat kost je dus een jaar.
Op lang gras geef je de paarden een smalle strook om te eten, want lang gras is niet favoriet en wordt anders makkelijk platgelopen en ondergescheten ipv gegeten. Controle over hoe alles opgegeten wordt en minder mestgras (van de mestplekken waar dus niet gegeten wordt) is ook voordeel met strookbegrazing. Zorg er wel voor dat je met zo'n systeem zsm het kort(er) gegeten gras weer afsluit zodat het kan bijgroeien en niet nog korter gegeten wordt en dat je genoeg nieuw bijgeeft zodat wat er is niet tot de wortels afgegeten wordt. Groeikern zit afhankelijk van de grassoort 2-6? cm boven de grond en zonder die groeikern hersteld je gras langzaam.
felineepino schreef:En, misschien een dom idee hoor. Ik heb er gewoon geen verstand van haha. Maar nu de weide helemaal kaal laten vreten, en dan in het voorjaar opnieuw bemesten, inzaaien met die BG11, komt het gras dan wel goed door denk je? Ik vind het jammer dat je met omploegen of totaal opnieuw beginnen zolang moet rusten. Als het moet dan moet het natuurlijk
felineepino schreef:En, misschien een dom idee hoor. Ik heb er gewoon geen verstand van haha. Maar nu de weide helemaal kaal laten vreten, en dan in het voorjaar opnieuw bemesten, inzaaien met die BG11, komt het gras dan wel goed door denk je? Ik vind het jammer dat je met omploegen of totaal opnieuw beginnen zolang moet rusten. Als het moet dan moet het natuurlijk