Hoe en met wat het beste inzaaien/bemesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Hoe en met wat het beste inzaaien/bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 14:36

hoihoi,
wij verhuizen met 5 pony's naar een nieuw stuk land. ik was van plan om de weide in te delen door middel van een pad vanaf de paddock naar achterin de wei. en dan de wei in vieren te delen, en zo iedere keer op een ander stuk. wij verhuizen eind van de maand(augustus) naar het nieuwe stuk, ik dacht eraan de pony's eerst achterin te zetten. wanneer dit kaal is gegeten en de pony's gaan er vanaf, moet ik het dan opnieuw inzaaien? ik heb er totaaal geen verstand van, maar wat ik wel weet is dat het gras op onze oude plek mooier was, en dit werd ingezaaid met iets waar 9? verschillende soorten gras uitkwamen. doe je inzaaien & bemesten allebei, of doe je maar 1 van de 2? wat is de tijd om in te zaaien of te bemesten? ik ben echt een enorme leek hierin en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.. hoe maak en hou ik het land/gras het mooist.

tamary

Re: Hoe en met wat het beste inzaaien/bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:47

Als je elke keer na het grazen moet inzaaien, dan lopen ze er ernstig te lang op. Bemesten/kalken mag enkel tussen 1 feb en 1 sept (15 sept voor sommige grondsoorten). Wat er op je land groeit hangt af van de grondsoort en de bemesting, goed beleid geeft meer variatie.

Inzaaien in het voorjaar geeft meer kans op onkruid en in het najaar kan het al te koud/nat zijn om op te komen. Daarnaast kunnen jonge grasplantjes slecht tegen het belopen en begrazen door paarden (geen goede wortelmat en niet vast genoeg in de grond). Bij inzaaien (dus van zwarte grond weide maken) moet je 1x hooien en winter schapen er op rekenen voordat je de paarden er op kan laten, dat kost je dus een jaar.

Op lang gras geef je de paarden een smalle strook om te eten, want lang gras is niet favoriet en wordt anders makkelijk platgelopen en ondergescheten ipv gegeten. Controle over hoe alles opgegeten wordt en minder mestgras (van de mestplekken waar dus niet gegeten wordt) is ook voordeel met strookbegrazing. Zorg er wel voor dat je met zo'n systeem zsm het kort(er) gegeten gras weer afsluit zodat het kan bijgroeien en niet nog korter gegeten wordt en dat je genoeg nieuw bijgeeft zodat wat er is niet tot de wortels afgegeten wordt. Groeikern zit afhankelijk van de grassoort 2-6? cm boven de grond en zonder die groeikern hersteld je gras langzaam.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 14:54

tamary schreef:
Als je elke keer na het grazen moet inzaaien, dan lopen ze er ernstig te lang op. Bemesten/kalken mag enkel tussen 1 feb en 1 sept (15 sept voor sommige grondsoorten). Wat er op je land groeit hangt af van de grondsoort en de bemesting, goed beleid geeft meer variatie.

Inzaaien in het voorjaar geeft meer kans op onkruid en in het najaar kan het al te koud/nat zijn om op te komen. Daarnaast kunnen jonge grasplantjes slecht tegen het belopen en begrazen door paarden (geen goede wortelmat en niet vast genoeg in de grond). Bij inzaaien (dus van zwarte grond weide maken) moet je 1x hooien en winter schapen er op rekenen voordat je de paarden er op kan laten, dat kost je dus een jaar.

Op lang gras geef je de paarden een smalle strook om te eten, want lang gras is niet favoriet en wordt anders makkelijk platgelopen en ondergescheten ipv gegeten. Controle over hoe alles opgegeten wordt en minder mestgras (van de mestplekken waar dus niet gegeten wordt) is ook voordeel met strookbegrazing. Zorg er wel voor dat je met zo'n systeem zsm het kort(er) gegeten gras weer afsluit zodat het kan bijgroeien en niet nog korter gegeten wordt en dat je genoeg nieuw bijgeeft zodat wat er is niet tot de wortels afgegeten wordt. Groeikern zit afhankelijk van de grassoort 2-6? cm boven de grond en zonder die groeikern hersteld je gras langzaam.

Zoo, thanks voor de uitgebreide reactie! dus je raad aan om ze eerst aan strookbegrazing te doen, om het goed egaal kort te krijgen. En met bemesten zal ik dus te laat zijn, dus je zou wachten op het voorjaar met alles opnieuw bemesten & inzaaien? Als ik het zo begrijp.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:10

Egaal kort eten is meest praktisch qua gebruik van je gras, al moet je dan wel het uitmesten goed bijhouden.

Inzaaien of zelfs doorzaaien ivm kale plekken is alleen nodig bij flink kapot lopen grasmat of geheel opnieuw beginnen wegens teveel onkruid. Het hoort niet bij het standaard onderhoud.

Of je wil bemesten is de vraag, plassen zullen ze wel doen op het gras en met netjes kort eten kan je de mest daarna over je wei verspreiden (wel bij goed zon ivm doden wormeneitjes). Bodemonderzoek doen om te weten wat je moet mesten is een optie, maar let dan goed op of je voor jouw paarden passend advies krijgt, want het standaard advies is voor melkvee en die hebben veel meer nodig dan een sobere pony die paar uurtjes per week wat doet. Waar je wel goed op moet letten is je zuurgraad en dus hoeveel kalk je land nodig heeft, paardenmest en urine verzuurt je land nl en daar heeft gras moeite mee. Mestplekken kalken helpt bv ook om dat gras weer smakelijk te maken voor je paarden.

Tegen onkruid en wormen in je land helpt het ook om vroeg in het voorjaar te mesten met perlka (kunstmest + kalk), maar bij sobere dieren zou ik dit enkel verkiezen bij problemen en niet preventief. Kalken en bemesten doe je normaal gesproken met 2-4 weken er tussen, anders werkt het niet. Bemesten met eigen mest doe je liefst eind aug, want dan komt er minder onkruid op (van zaad wat vaak in de mest zit).

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:21

Dankjewel zeg voor de informatie! Het liefst laat ik alles kaal eten.. En begin ik dan (van het voorjaar) met een mooie grasmat maken.. Ik vind het gras niet heel denderend, ook best wat onkruid wat gespoten zal moeten worden.. Heel nuttig om te weten allemaal

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:35

Iemand trouwens ook een tip met wat je het beste kan inzaaien voor een paardenwei? Komt iemand dat 9 verschillende soorten gras iemand bekend voor

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:39

Kaal eten als in tot zwart geeft zandopname en zandkoliek en het kost je je vruchtbare bovenlaag (zeker nu met de droogte waait alles wat licht is en los ligt weg). Ook als je volgend jaar gaat spuiten tegen onkruid, is het handig om nu in elk geval de zaden er af te knippen en af te voeren. Scheelt je een hoop ongewenst zaaigoed als je alles gaat opentrekken voor nieuw gras zaaien. Daarnaast kan onkruid slecht tegen begrazen, of dat nu is door een dier of door een mens met een maaimachine/bosmaaier/snoeischaar. Nadeel van gif is naast de kosten ook dat je je paarden er een aantal weken niet op wil hebben en je beter je hele perceel in 1x kan doen.

Ik heb hier gelukkig niet zoveel onkruid en trek die paar planten er gewoon met de hand uit. Sommigen eten ze dan wel (distels bv en er zijn er ook die brandnetel lusten), de rest gaat in de kliko of als er geen zaden in zitten nog wel eens op de mest/composthoop. Land controleren moet je toch regelmatig doen, klein onderhoud kan dan meteen mee.

Wil je echt opnieuw beginnen qua grasmat, neem dan contact op met de lokale loonwerker, maar reken er op dat je zo 500+ euro lichter bent en je een jaar geen gebruik van je wei kan maken. Goedkoopste optie als je van je onkruid af wil is maaien, afvoeren maaisel en dan bemesten + kalk. Voordeel is dat je dat in 2 delen kan laten doen en je dus gras houdt, wat ten slotte de reden is om je paarden hier naar toe te verhuizen lijkt mij.

Standaard grasmengsel is BG11 (11 soorten gras) of je gaat richting horsemaster barenburg of grasmengsel van pavo. BG11 is het goedkoopst en in hoeverre je andere 2 verschil maken hangt ook van bemesting en grondsoort af.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:44

Aha! Ik denk dat het die 11 soorten gras was dan! Die kan je gewoon op je weide strooien toch voordat het gaat regenen? Hoeft het niet helemaal weg voor te zijn toch? Ik zag het hier de meneer doen, die strooide dat dan over gras van een paar cm hoog en het kwam mooi omhoog. Het land ziet er nu zo uit zegmaar: (is te lang/droog, maar het is ook minder'' luxe'' gras volgens mij)

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:56

Doorzaaien geeft minder resultaat ivm de concurrentie van het gras wat er al staat.(Je gras is momenteel te lang om door te zaaien,zou het of eerst af laten grazen of maaien.)

Als je echt niet tevreden bent met het soort gras wat er staat,zou ik het nu al om laten ploegen en opnieuw in laten zaaien.Als het hoog genoeg staat maaien en in het voorjaar (maart/april) de schapen erop.Als die eraf zijn opnieuw maaien en dan kun je rustig aan je paarden erop zetten.
Dan heb ik mei/juni een mooie grasmat.

(Door)zaaien en kalk kan tegelijkertijd...bemesten (korrels) moet het nieuwe gras enkele centimeters hoog zijn.

Het gras heeft ongeveer een half jaar nodig om wortels te kweken die sterk genoeg zijn om het grazen te weerstaan.

Als je opnieuw in laat zaaien kun je aan de loonwerker vragen of hij een paardengrasmengsel wil gebruiken.Anders kun je ook bv hier graszaad bestellen...

http://www.visscherholland.com/NL/LANDB ... G-mengsels

Vraag wel specifiek om grasmensel voor de paardenweide ;)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 16:03

En, misschien een dom idee hoor. Ik heb er gewoon geen verstand van haha. Maar nu de weide helemaal kaal laten vreten, en dan in het voorjaar opnieuw bemesten, inzaaien met die BG11, komt het gras dan wel goed door denk je? Ik vind het jammer dat je met omploegen of totaal opnieuw beginnen zolang moet rusten. Als het moet dan moet het natuurlijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:07

Zo op je foto is je belangrijkste probleem de zuring (die rode staken met zaden), die gewoon afknippen tot de grond of uittrekken (afhankelijk van wat lukt), want zoveel is dat niet. Rest is hooi op stam, waarschijnlijk doordat er niet gemaait of begraasd is. Opvoeren met strookbegrazing, volgend voorjaar eventueel kalken en mesten en kijken wat je krijgt. Kan zelfs met de hand, want het hoeft niet in 1 dag (dan heb je ook geen wei voor je paarden ter beschikking). Met groot materiaal er in en van alles met loonwerkers zou ik zo van de indruk die de foto mij geeft niet doen. Kans is groot dat dat niet nodig is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:46

felineepino schreef:
En, misschien een dom idee hoor. Ik heb er gewoon geen verstand van haha. Maar nu de weide helemaal kaal laten vreten, en dan in het voorjaar opnieuw bemesten, inzaaien met die BG11, komt het gras dan wel goed door denk je? Ik vind het jammer dat je met omploegen of totaal opnieuw beginnen zolang moet rusten. Als het moet dan moet het natuurlijk

Als je doorzaaid geld hetzelfde...ook dan moet het land rusten.De wortels moeten ook dan de kans krijgen om goed uit te groeien.Anders trekken ze het gras er met wortel en al weer uit.
Het is maar net wat je wilt...ik zou het vroege najaar kiezen voor zaaien of doorzaaien.Het onkruid is dan een minder groot probleem.

Je kunt het nu ook even laten voor wat het is (hoe groot is het land eigenlijk? ),laat een grondmonster nemen.Voer strookbegrazing in en kijk wat ze laten staan.Zuring kun je het beste uitsteken met een spitvork.Als je de wortel tenminste 10cm onder het oppervlak uit kunt trekken is de kans het grootst dat de plant niet meer terugkomt.
Let ook op kruiskruid en nachtschade.

Als je een aardige boer in de buurt hebt,kun je aan hem ook advies vragen of aan de loonwerker.

De tijd is nu eigenlijk te kort om concrete plannen te ondernemen.

Als je land groot genoeg is kun je ook in fasen de boel behandelen zodat je paarden lekker gras hebben.Je bent dan wel langer bezig maar je paarden kunnen wel blijven grazen...net wat je wilt.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:58

ff of the record; maak een paddock Paradise! pad rondom! is zoo leuk voor de paardjes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:38

felineepino schreef:

Waarom blijf je bij het plan om een bestaande grasmat kapot te maken en een klap geld te gaan uitgeven om je land zo een jaar onbruikbaar te laten zijn voor waar je het voor wil gebruiken?
Als alles er uit ziet zoals op de foto is dat op zijn minst onnodig. Je wil voor een paard geen luxe gras, dat is voor melkvee die 3-4x de voedingswaarde nodig heeft van waar jouw pony gezond op blijft. Mijn lange gras ziet er net zo uit, wat daarvan een maandje geleden kort gegeten is, is nu mals groen snoepgras (geen korrel mest aan te pas gekomen, al wil ik ivm mestplekken er wel nog kalk over strooien). Dat mag nog doorgroeien tot mijn andere helft op is en dan gaan ze er weer op. Advies vragen aan een boer kan, maar dan krijg je wel advies voor melkvee en dat is niet/niet noodzakelijkerwijs geschikt voor pony's.

Als ik in mijn 5+ jaar eigen wei iets geleerd heb dan is het wel naar je land luisteren en werken met wat je krijgt. Er tegen in gaan levert enkel een lege portemonnee en veel frustratie op.

Meer algemeen handig met eigen wei:
Water? Veeput laten spuiten als dat kan is wel zo fijn, water verbruik van je paarden inschatten is lastig en tekort komen ronduit vervelend.
Voeding schrikapparaat, zonnepaneel scheelt je ook een hoop zeulen, maar plaats dat ding uit het zicht ivm diefstalgevoelig.
Reserve onderdelen omheining als isolatoren, rol draad en palen, want er is altijd iets noodzakelijks stuk als de winkel dicht is.
Toegangshek dat op slot kan incl bordje pas op schrikdraad (verplicht elke 50m langs een openbare weg) en bordje verboden toegang wtb strafrecht ivm verminderen van jouw aansprakelijkheid als een indringer zich verwond op jouw terrein/door jouw pony (ja de wet is krom).
Winter/slecht weer stuk, paddock zoals je al aangeeft, verhard een deel ivm voerplaats, want hooi op zand is zandkoliek, niet schoon te houden en vaak een modderzooi die bij nattigheid en vorst onbegaanbaar is voor zowel jouw als de paarden.
Hokje, kast, oid waar je gereedschap, etc. droog in opgeborgen kan worden, want anders rot alles van hout onder je handen vandaan en je metaal roest weg.
Reserve waterbak, want ook die dingen kom je of tekort of ze gaan zaterdag avond lek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:55

Ik heb een vraagje :D

Tamary
Je zegt mestplekken kalken om dat gras voor paarden weer smakelijk te maken.
Ik snap dat niet helemaal,kun je dat uitleggen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:13

Mest verzuurd je grond en gras, het gras krijgt er een vies smaakje van (waarschuwing aan pony om daar niet te eten ivm wormen), kalk helpt daar tegen en ook tegen de gunstigere omstandigheden van onkruid op die plekken (boterbloem, zuring, etc.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:13

Ok,duidelijk.
Dank je :D

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 21:26

Top tamary, heel erg bedankt voor alle tips. Ik ga ze opvolgen. Ook de benodigdheden voor eigen wei heel nuttig!! Ik heb 90% al standby gelukkig. Ben al een heel stuk verder :j

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:25

Ik volg ook even :-)