Vriezen van waterbak tegen gaan in de winter, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dusja1

Vriezen van waterbak tegen gaan in de winter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 14:37

Ja het is hoog zomer :D Maar aangezien mijn pony's deze winter niet naar een pension stal gaan zit ik hier nu al over na te denken.

Is er een manier om de waterbak anti vries te houden zonder stroom?

De manier met stroom ben ik mee bekend maar is geen optie.

FemkeRoosje

Re: Vriezen van waterbak tegen gaan in de winter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:44

Een bal erin leggen schijnt goed te werken, doordat de bal beweegt krijgt het water niet de kans om te bevriezen. In de praktijk heb ik het nog niet goed kunnen testen doordat het water afgelopen jaar in een waterbak in de schuilstal al niet bevroor (nog niet koud genoeg haha). :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:45

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:45

Een metalen babykruik vullen met heet water en die erin. Werkt echt super met 2x daags vervangen.

Secretss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:49

Bij ons wordt soms inderdaad ook gebruik gemaakt van een (tennis)bal in de bak leggen. Als paarden dan drinken, beweegt de bal en bevriest het water niet. Als je je paard uit de wei haalt ook even eventueel laagje ijs kapotslaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:58

Secretss schreef:
Bij ons wordt soms inderdaad ook gebruik gemaakt van een (tennis)bal in de bak leggen. Als paarden dan drinken, beweegt de bal en bevriest het water niet. Als je je paard uit de wei haalt ook even eventueel laagje ijs kapotslaan.

Die bal werkt meer als dunne plek in het ijs waardoor de paarden het stuk kunnen maken. Ijs kapotslaan helpt enkel als je het ijs er ook uit haalt (immers drankjes koel je ook met ijsblokjes en dit water wil je juist niet kouder hebben) en als er meerdere lagen ijs in je bak liggen, dan krijgen jij en je paarden het niet meer stuk.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:07

Als ik in de ochtend de waterbak vul, gaat er eerst een grote jerrycan goed warm water bij. IJs wat er dan is zit smelt en de rest vul ik bij met koud water. Werkt bij mij perfect. Ik heb ze in de nacht wel op stal staan. Je moet er dus wel voor zorgen dat je bak in de wei niet helemaal gevuld is als ze op stal gaan, anders heb je geen ruimte om het warme water erbij te doen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:10

Ik ben ook wel benieuwd. Mijn materiaal is niet geschikt voor vuur en mijn pony is een dusdanige grapjas dat hij tennisballen uit het (ijskoude) water haalt om te spelen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:34

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:36

ik volg! tennisbal erin lijkt me een goed idee..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:56

Romyv schreef:
Je hebt met name voor rundervee speciale antivries drinkbakken zoals deze:
http://www.schippers.nl/rundvee/drinkba ... n-40-liter

Is dat niet iets?

Voor 20 koeien/pony's, zulke dingen zijn gemaakt op een minimaal aantal "gebruikers" om het mechanisme ontdooit te houden en deze (net als al dit type systemen) heeft een waterleiding nodig. Ik betwijfel of TS 20 pony's heeft en over een waterleiding zie ik ook niks staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 00:01

wij gebruiken hier standaard spicekuipen. wel dagelijks vullen en 2 keer per dag ijs kapot maken. Al zijn sommige paarden wel zo slim om zelf ijs kapot te maken.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:24

Is je pony een sloper?

Mijn pony blijft overal vanaf. We hebben 2 speciekuipen van 2 maten. Om de kleinste zit wartme lint vastgemaakt. Daarna in de grote geplaatst en purschuim ertussen gespoten. Draadje van stroom komt aan de onderkant eruit en zit onder de stenen naar een stopcontact waar mijn pony niet bij kan.

Het warmtelint gaat pas aan als het vriest (warmtemeter ertussen). Ik heb nooit meer bevroren water. Maargoed, je moet wel zeker weten dat je pony de constructie met rust laat, want elektriciteit met dieren en water is geen goede combinatie.

De waterbak zit vast aan de muur met een spanband. dus wel lo te maken om de bak schoon te maken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:31

Ik gooi altijd hun jollybal in de kuip, dat scheelt al heel wat dunne laagjes ijs.
Hun waterbak (speciekuip) staat onder een boom dus mooi beschut, ook dat scheelt weer wat.
Het ijs wat wel ontstaat haal ik er uit en ik gooi 2x per dag (als het vriest tenminste) 2 tot 4 emmertjes heet water erbij. Dan is het water lauw wat twee voordelen heeft: bevriest minder snel en de paarden drinken het veel liever dan het ijskoude water.
Op deze manier tref ik alleen echt een laag ijs aan als het keihard vriest in de nacht, verder is mn waterbak altijd mooi ontdooid.

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:08

Je kunt ook een kleine speciekuip in een grotere speciekuip zetten en de ruimte er omheen opvullen met stro. Het stro werkt dan als een soort isolatielaag.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:20

Zien ze de tennisbal niet aan voor een appel?

happymyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:24

Stuk hout in het water

Misshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:19

ik maakte altijd 2 keer per dag het ijs stuk en haalde alle het ijs eruit, en nam altijd warm water mee, was altijd prima te doen zo.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:34

linnie050 schreef:
Zien ze de tennisbal niet aan voor een appel?

Hier ben ik bij de mijne ook bang voor. Of nouja, bang, ik weet gewoonweg zeker dat hij die bal zal proberen kapot te bijten, al zal hij hem niet doorslikken. Ik kies daarom voor een voetbal waar hij geen grip op krijgt. De jollybal is nog steviger en werd ook al als tip genoemd door Zwerte, misschien is dat dan een alternatief voor je?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:45

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:46

Wat voor waterbak gebruik je? Heb je gewoon specikuipen staan?

Warm water erin werkt niet want dat bevriest juist sneller of je moet meerdere keren op een dag er heen om het stuk te slaan of warm erbij..

Bal of stuk hout werkt bij mij ook niet, als ze niet veel drinken staat het water stil en dus de bal o.i.d ook en bevriest het alsnog..

Wat je kan doen is je waterbak op een laag stro zetten (liefst wat al gebruikt is, dus vies!) en je kan eromheen een laag stro (vies) leggen om het warmer te houden, je kan het eventueel proberen met een grotere specikuip eromheen maar dat is lastig als je al de grote gebruikt.
Dan zou je een grote bak moeten maken van hout ofzo, daar vuil stro in en je waterbak erin zetten en langs de rand aanvullen met vuil stro.

Zet je waterbak in ieder geval niet midden op een open veld want dat bevriest sneller, in een schuilstal uit de wind (liefst van de directe koude grond) of een beschutte hoek wil ook nog wel eens helpen.

Zelf heb ik de ideale manier ook nog niet gevonden en heb echt al zoveel geprobeerd..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:52

Sokje_6 schreef:
Warm water helpt niet, dat bevriest namelijk sneller dan koud water. Je kunt dus beter gewoon koud water pakken. :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

"Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden sneller bevriest dan kouder water."
Zie dikgedrukte. Dit gaat op voor allerlei vloeistoffen in labcondities, niet voor een bak water in de buitenlucht.
Hier werkt het super. Zelfs met matige vorst hou ik mijn waterbak open met 2x per dag heet water toevoegen. Met koud water bevriest het binnen no time. En kritisch als ik ben, heb ik dit zeer grondig uitgetest.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:01

Tennisballen vroren hier vast afgelopen winter. Ik heb nu kleine handballen in de kuip, ook dat helpt weinig (bak staat buiten in de wei zonder beschutting) 1 van de pony's slaat zelf het ijs stuk als ze willen drinken. 1 x per dag haal ik de ijsbrokken er uit en smelt die in een grote pan op een petroleum kacheltje samen met sneeuw. (afgelopen jaar dan, ik heb daar helemaal geen waterleiding en gebruik regen water) En vul daar de bak weer mee. Maar dit was hooguit een week, verder bevriest het niet snel.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:08

Zwerte schreef:
Sokje_6 schreef:
Warm water helpt niet, dat bevriest namelijk sneller dan koud water. Je kunt dus beter gewoon koud water pakken. :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

"Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden sneller bevriest dan kouder water."
Zie dikgedrukte. Dit gaat op voor allerlei vloeistoffen in labcondities, niet voor een bak water in de buitenlucht.
Hier werkt het super. Zelfs met matige vorst hou ik mijn waterbak open met 2x per dag heet water toevoegen. Met koud water bevriest het binnen no time. En kritisch als ik ben, heb ik dit zeer grondig uitgetest.

Top, bedankt voor de uitleg!

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:18

wij hadden altijd een grote Specikuip die we vulde met water .deden er altijd stro in tegen het dicht vriezen .