Manen/Staart wel of niet uitkammen/-borstelen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Manen/Staart wel of niet uitkammen/-borstelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:24

Mijn shet heeft prachtige manen, staart en dikke voorpluk.
Ik ben er altijd erg van dat het lekker zacht is, zonder klitten en kam het dus redelijk vaak door en gebruik veel anti klit hiervoor.
Ik doe dat altijd voorzichtig maar toch haal je er best veel haar uit. Als ik het niet bijhoud gaat de onderste laag echt in elkaar draaien en wordt het erg goor. Bovenste laagje kan er best nog netjes uitzien dan.

Ik haal er dan best veel haar uit en soms schrik ik daarvan, echter; ik heb bij mezelf ook dagelijks flinke bos met haar in mijn hand na het kammen en ook dat doe ik voorzichtig. Je verliest dagelijks best veel haar. Een paard dus ook denk ik ?

Ik vraag me nu echter af wat nu het beste is om te doen; juist wel bijhouden, regelmatig doorkammen of er juist helemaal niets aan doen.

Op welke manier houd je het nu eigenlijk het beste/mooiste, en mogelijk dat het nog verder groeit ?

Sommige zeggen; vlechtjes erin doen en dan wekenlang niets aan doen maar dat heb ik wel eens met zijn voorpluk gedaan maar toen schrok ik toen het elastiekje eraf ging, de halve voorpluk kon ik er zo uittrekken :(

Hoe doen jullie het met volle manen en staart ?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:26

Ik principe doe ik hetzelfde als wat jij zegt. Er komt dan ook behoorlijk wat haar uit, maar wat jij ook zegt... Wij verliezen ook dagelijks heel wat haren maar omdat bij paarden het haar een stuk dikker is lijkt het al gauw heel wat.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:28

Ik borstel de staart van mijn fjord zeker regelmatig. Maar wat is vaak? Ik borstel hem denk ik een keer of 3 a 4 per week, met een harde borstel, wassen ongeveer 1 of 2 keer per maand en dan doen we er cremespoeling in, en dan kam ik hem met zon manenborstel helemaal goed uit.

Meneer heeft een mooi volle staart, zelfs ondanks zijn liefde voor schuren

yamsi0124

Re: Manen/Staart wel of niet uitkammen/-borstelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:35

Een paard verliest elke dag haar. In een elastiekje zit dit haar 'gevangen' en komt het er dus uit als het elastiekje los komt. Laat je het elastiekje lang zitten, lijkt het dus alsof er erg veel haar uit komt.
Elke dag kammen met een manenkam is taboe voor dikke manen en staart, je trekt er dan te veel uit. Voor wedstrijd vlechten kan dit wel. Ook haal je er best veel uit met borstelen. Borstel niet vaker dan 1 keer per dag, anders heeft je paard na een tijdje amper meer manen. Gebruik een goede, niet irriterende antiklit aangezien je paard anders jeuk krijgt en gaat schuren en dan is er al snel niks meer van de mooie staart over :-((

Lang verhaal geworden 0.0

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:38

ja maar ik vraag me dus af of dat wel zo is; dat je er teveel manen uittrekt als je elke dag borstelt; trek je er dan niet alleen uit (als je het voorzichtig doet) wat toch al los zit?. Net zoals bij je eigen haar ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:39

Kort antwoord: cowboymagic en een goede manen borstel. Niet te vaak. 1x per week is genoeg.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:40

cowboy magic heb ik, maar daarvoor had ik iets goedkoops bij de action vandaan, werkte exact hetzelfde, ook super fijn spul.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:46

Mijn pony heeft ook lange manen en een voorpluk tot over z'n neus, maar hij staat altijd in de vlechten.
1 of 2x per week haal ik het los, spuit ik cowboy magic in en kam ik het door met zo'n Oster manenborstel. Komt onwijs veel haar uit, en iedere keer verbaas ik me hoe het kan dat er zoveel manen overblijven, maar ik doe het altijd en het blijft onwijs mooi. :j

Ik maak overigens nooit strakke vlechten, dat gaat irriteren en jeuken.

Afbeelding

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:38

Mijn pony heeft een hele dikke staart en manen en een lange voorpluk. Ik kam het ook regelmatig. Hij heeft genoeg haar dus kan wel wat missen :D.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:57

Ik kan een keer per week en vlecht het dan weer in. Niet zozeer om manen te sparen maar om functionaliteit, manen omdat deze onder een deken zitten en staart omdat ze dan hun eigen persoonlijke zweepje hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:57

Verdiep je eens in hoe haar groeit:
wikipedia schreef:
Onder de haarcyclus verstaat men het proces van de productie, groei en uitval van het haar. Deze cyclus bestaat uit drie fasen:

Anagene fase: In deze fase groeit er een nieuwe haarwortel, waarmee de productie van een nieuwe haar is begonnen. De anagene fase, ook wel groeifase genoemd, duurt twee tot zes jaar en hangt af van genetisch bepaalde factoren. Ongeveer 85-90% van de haren bevindt zich in de anagene fase, wat (logischerwijze) betekent dat er altijd haar op het lichaam aanwezig is.

Catagene fase: In deze 2 tot 3 weken durende overgangsfase neemt de groei van het haar af en bereidt het zich voor om uit te vallen. Ongeveer 1-3% van alle haren bevindt zich in deze fase.

Telogene fase: In de telogene fase of rustfase vindt nauwelijks activiteit plaats en komt het haar zodanig los te zitten dat het uit kan vallen. Na de uitval kunnen nog tien tot twaalf haren uit dezelfde wortel groeien. Ongeveer 13% van de haren bevindt zich in deze rustfase.

De genetische bepaalde duur van de groeifase bepaalt de uiteindelijke lengte van het haar, daar is verder niets aan te doen.
Het percentage haar dat in de rustfase zit bepaalt de hoeveelheid haren die loslaten, daar is verder ook geen fluit aan te doen.

Kortom, wat je ook doet, je kunt er niet meer uitkammen dan wat toch al los zit, en je kunt het niet langer laten worden dan wat genetisch bepaald is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:43

Alleen met de vingers uitpluizen,en zo weinig mogelijk borstelen. Op een manege waar ik vroeger reed was het verboden de staarten van de manegeponies met borstels te bewerken,want dan zouden ze met al die 'Pennies'daar geen staart meer over houden...... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:49

Als ze stugger beginnen aan te voelen kneed ik er even wat Cowboy Magic doorheen, en daarna borstel ik het uit met een manen- en staartborstel. Verder doe ik er niets aan.
Hoe vaak ik er CM in smeer ligt er maar net aan hoe vaak ik door de waterbak rijd, hoeveel ze in de bagger hebben liggen rollen :D etc.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:58

Ik doe het 1x per week en dan eerst flink insprayen met anti klit :j Zo verliest ze minder haar
en blijft het lekker zacht.

Marloes25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:39

Mijn paard verliest ook altijd veel haar. Maar het is wel belangrijk om het te blijven kammen, anders gaat het klitten.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:24

Dan toch even mijn toevoeging:

Vroeger kamde ik nooit staarten, want ik had geleerd dat er dan niet van over zou blijven. Tot ik bij kennissen kwam met friezen met de mooiste en dikste staarten (en manen) ooit. Zij spoten de staarten iedere dag in met antiklit en borstelden het dan uit. Zelfde met de manen....iedere dag, maar die werden vervolgens ingevlochten (ook iedere dag dus, gewoon hengstenvlechten).

Die middag ben ik ook voor het eerst gaan pluizen/borstelen. Nu doe ik het praktisch iedere dag. Ik spuit er eerst wat antiklit doorheen. Laat de staart een beetje door je vingers glijden, dus niet alleen de buitenkant sprayen (bij manen, ook de onderkant). Daarna voorzichtig vanonderen naar boven uitborstelen. Ik gebruik gewoon een grove haarborstel van de hema. Belangrijk is dat je eerst de puntjes doet en dan stukje voor stukje een steeds langer stukje neemt. Als je er niet doorkomt gewoon nog kleiner deel borstelen.NB: houdt de staart boven het gedeelte dat je borstelt goed vast! Dan voelt het paard er niets van en borstel je het beter door.

Na een tijdje regelmatig gebruik van de antiklit zal je er ook zonder makkelijk doorheen kunnen komen, maar ik blijf het steeds gebruiken. Bij mij zijn de staarten super dik geworden, er blijft bijna geen vuil meer in hangen en meer dan twee haren per staart in mijn borstel is het een uitzondering.

Ik gebruik deze spray: http://www.agradi.nl/stassek-equistar-m ... -250ml.htm

Ook verkrijgbaar bij de boerenbond/welkoop geloof ik. Ze krijgen er geen jeuk van en ik heb schuurders in de kudde! Wordt eerder minder.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:24

Joscaaa; wauw, wat een mooie manen en voorpluk!

Ibbel; interessante info! Bedankt !

KPet; inderdaad; uit mijn pony zijn staart komen ook amper haren los, uit zijn manen echter wel veel, elke dag weer. Ook ik doe bijna dagelijks anti-klit erin en kam het door, op de manier waarop jij beschrijft :-)

Iedereen bedankt !