Vlas vs Hemperade (hennepstooisel), ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Vlas vs Hemperade (hennepstooisel), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 12:41

Ik ben me aan het oriënteren voor de bodembedekking in het winterseizoen en kreeg nu al een tweede keer de tip van Hemperade. We gebruiken al een aantal jaar vlas strooisel en dit bevalt uitstekend. Maar nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van Hemperade (of hennepstrooisel) en dan vooral naar de duur vergeleken met vlas. Hemperade is iets duurder, maar als het langer mee gaat betaald dat zichzelf wel weer terug.

Dus concreet is mijn vraag: hoe lang doet men met een Hemperade (of ander merk hennepstrooisel) bed en hoe zit dat vergeleken met een vlas?

Ik gebruik per maand 3 tot 4 pakken vlas, ben ik voordeliger uit op hennepstrooisel?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:46

Als je van vlas af komt, zal Hemperade je (denk ik) slecht bevallen.
Het wordt sneller nat, is minder 'fluffy' in de box en het zal ook eerder zwart worden, waar natte vlas hooguit rood van kleur wordt. Ik vond Hemperade iig een vieze bende. Dat was eens maar nooit weer.
Het spul zal vast mooier zijn dan zaagsel, maar er gaat voor mij niets boven vlas.
Denk dat je met hennep ook meer kwijt zult zijn dan 3-4 pakken per maand, tenminste, als je het droge van het vlas in de box wilt handhaven.

Gydja

Re: Vlas vs Hemperade (hennepstooisel), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:53

Wij hebben hemperade in de stal. Nu staan mijn paarden alleen met echt noodweer in de winter op stal maar mij bevalt het vrij goed. Het is makkelijk uitmesten en ik vind de stal niet stinken. Het spul trekt de plas goed op waardoor de bodem ook niet nat word. Hoe lang ik er mee doe kan ik niet echt zeggen omdat mijn paarden onregelmatig op stal staan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 12:57

Bedankt alvast!

Ik wil in elk val het droge karakter van het vlas behouden, die droge bovenlaag is gewoon goed, mijn paard doet het er goed op en de stal blijft fris. Ik had al berekend dat wil ik gelijk spelen ik bij 4 balen vlas 3,7 baal hennep mag gebruiken. Meer is dan al duurder. Ben benieuwd naar meer ervaringen, maar als het al duidelijk minder bevalt dan vlas, gaan we niet over ;)

Onze paarden staan winterdag alleen 's nachts op stal, maar dat is al snel vanaf 20.00 tot 6.00 dus relatief aardig wat uurtjes alsnog.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:00

Ik heb vlas geprobeerd en sta nu een aantal jaren op hennepstrooisel (Hempbed). Qua vocht opname vond ik beiden gelijk aan elkaar, de balen vlas zijn ca. 19 kg en hennepstrooisel zit op ca. 15 kg.

De reden dat ik ben overgestapt is simpelweg, vlas is fijner en gladder van structuur dan hennepstrooisel en aangezien de veulens na een week ook op het strooisel staan vond ik het voor hun te glad. Daarnaast vind ik hennepstrooisel gemakkelijker te verwerken bij het uitmesten dan het vlasstrooisel.

Een lege box van 3x3.5 start ik op met 4 tot 5 pakken hennepstrooisel, afhankelijk van het weer (hebben ze veel of weinig binnen gestaan) haal ik 1x per week de natte plek eruit en vul ik bij met 1 baal. Dit is wel afhankelijk of je een schoon paard/pony of een smeerpoets heb, bij de ene heb ik genoeg aan 1 baal per week de andere heeft 2 balen per week nodig.

Voor de zakken Hempbed met Eucalyptus (bij afname van 2 pallets, 54 baaltjes) betaal ik € 5,60 p/baal aan huis geleverd en zonder Eucalyptus is € 0,15 p/baal goedkoper
Laatst bijgewerkt door Kaffez op 07-08-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:04

Mijn pony staat sinds 2 weken op hennepstrooisel. Ik ben begonnen met 3 volle pakken in stal en heb nu nog maar een halve pak extra vebruikt. Afgelopen 3 dagen staat mijn pony weer 24/7 buiten. Dus ze staat er nu 1.5 week op. :)

Nou moet ik wel zeggen dat mijn pony heel schoon is. Een ander stalgenootje die er nu net zolang op staat heeft nu in 1.5 week 1 heel pak gebruikt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:48

vlas is goedkoper. pakken hennep zijn kleiner in strooivolume en gewicht. Je hebt vrij veel pakken nodig als je lekker dikke laag wilt. Het neemt dan prima op maar als je een paard hebt dat veel woelt en rondloopt lopen ze het natte door het schone en gaat het er snel vies uit zien en ruikt het ook niet fris meer.
Om die reden ben ik zelf overgestapt op gehakseld koolzaadstro. Dat is niet zo glad als vlas en kan geen kwaad als er van gegeten wordt en met 2 tot 2,5 pak ligt er een mooie laag in de stal.
Ik schep de stal dan liever elke 2 weken leeg om dan weer met een mooie frisse basis te beginnen dan dan ik dat viezige strooisel moet laten liggen. Als ik dat hennep zo zou uitmesten ben ik nog veel duurder uit.
Bij rustige schone paarden kan het wel goed bevallen.

Vlas is nog een stuk goedkoper per baal (scheelt al snel 1 tot 1,5 euro per pak zelfde gewicht) maar durfde ik niet aan vanwege het strooisel eten hier.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 21:53

Bedankt allemaal weer!

Ik ben nog niet helemaal overtuigd om over te stappen. Mijn paard is erg schoon, ik heb geen last van het gladde karakter van de vlas, de box blijft altijd strak liggen en ze eet geen vlas. Ik zou het eigenlijk eens een periode moeten uitproberen, maar sta niet echt te springen om extra en ergens onnodige kosten te gaan maken.

Hoe stoffig is het koolzaadstro Joyce?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:37

Zo lang er geen schimmel in zit doordat het te nat verpakt is of ergens nat is geworden (geldt voor alle strooisel) is het vergelijkbaar met hennep en vlas. Stofarm dus.

Als het vlas je goed bevalt, waarom zou je dan over willen stappen? Vlas is tot nu toe het goedkoopste, goed vochtopnemende, stofarme strooisel wat ik ken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:37

Ik heb heel goede ervaringen met Hempbed. Heb ook ervaring met Hemparade, maar dat is al wel 15 jaar geleden. Alleen omdat mijn voerleverancier mij vlas per baaltje kan brengen (handig met weinig opslagruimte), ben ik weer over op vlas. Ik vind de vochtopname gelijk, maar hennep is veel minder glad, vind ik makkelijker uit te mesten en ruikt heerlijk. Het is in verhouding wel duurder, omdat de pakken kleiner zijn. Ik ben zeker tevreden over vlas, maar ik heb nog net iets liever hennep.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:37

Ik ben gestopt met hennep omdat ik het te stoffig vond en mijn paard at het.
Mijn cavia's doen het er prima op :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:41

Bedankt voor alle adviezen! Voorlopig ga ik toch weer vlas bestellen, de ervaringen met hennep zijn wisselend zo te lezen en ik weet gewoon wat ik heb aan mn vlasstal.
Misschien ooit nog eens een maandje testen ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:57

Ik heb ook alle drie gehad over de jaren, zelfs 4; Zaagsel, koolzaadstro, hennep en vlas. Vlas bevalt me bovenal het beste, om dezelfde redenen. Ook mijn paarden staan alleen in de nachten op stal. Ik heb stalmatten eronder, dus ik gebruik hooguit 2 balen per maand, startende met 2 direct in de stal zodra het stalseizoen weer begint. Dan heb ik een royale laag de gehele tijd en ik haal elke dag de mest en urine eruit. Het blijft door de matten ook erg lang dezelde frisse kleur. Verder is het ook ronduit het goedkoopste. De laatste 2 jaar betaal ik 4 euro 16? uit het hoofd, per baal incl. btw en gratis bezorging van 48 stuks.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 11:00

Dat is een nette prijs! Wij hebben ze inmiddels ook binnen. Belde en zei dat het geen haast had, kom 's avonds op stal en staan alle balen al in het hok :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:14

Ik heb vroeger een pony op hemperade gehad. Dit was relatief een kleine pony in een grote box, ook was ze erg schoon. Ik gebruikte toen volgens mij 1 pak in de week.
Een paar jaar later heeft mijn tinker op vlas gestaan, zij was in verhouding groter in combinatie met de box en ze was ook wat viezer op stal maar geen hele erge viespeuk. Toen gebruikte ik 1 a 2 pakken per week.
Ik vond vlas wel fijner uitmesten dan hemperade.