Ik heb vlas geprobeerd en sta nu een aantal jaren op hennepstrooisel (Hempbed). Qua vocht opname vond ik beiden gelijk aan elkaar, de balen vlas zijn ca. 19 kg en hennepstrooisel zit op ca. 15 kg.
De reden dat ik ben overgestapt is simpelweg, vlas is fijner en gladder van structuur dan hennepstrooisel en aangezien de veulens na een week ook op het strooisel staan vond ik het voor hun te glad. Daarnaast vind ik hennepstrooisel gemakkelijker te verwerken bij het uitmesten dan het vlasstrooisel.
Een lege box van 3x3.5 start ik op met 4 tot 5 pakken hennepstrooisel, afhankelijk van het weer (hebben ze veel of weinig binnen gestaan) haal ik 1x per week de natte plek eruit en vul ik bij met 1 baal. Dit is wel afhankelijk of je een schoon paard/pony of een smeerpoets heb, bij de ene heb ik genoeg aan 1 baal per week de andere heeft 2 balen per week nodig.
Voor de zakken Hempbed met Eucalyptus (bij afname van 2 pallets, 54 baaltjes) betaal ik € 5,60 p/baal aan huis geleverd en zonder Eucalyptus is € 0,15 p/baal goedkoper
Laatst bijgewerkt door Kaffez op 07-08-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt