Ervaringen amerikaanse paardenboxen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Ervaringen amerikaanse paardenboxen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 10:31

Hallo,

ik ben eens aan het rondkijken voor boxen en ik kwam daarbij ook de amerikaanse boxen tegen. Zjin er mensen die zelf dit soort boxen gebruiken? En hoe bevalt dit?
Zou je achteraf wat anders kiezen of weer deze boxen?
Waar ik zelf een beetje mee zit, ligt je stalstrooisel niet overal en nergens? En zitten ze er nooit in vast met de benen?

Linkje met een willekeurig voorbeeld van de panelen
https://www.patura.com/App/WebObjects/XSeMIPSPatura.woa/cms/page/locale.nlDE/pid.102.104.956/agid.1302.1305/ecm.ag/Rasterelementen-panelen.html

MelissaV

Re: Ervaringen amerikaanse paardenboxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:47

Op de ranch waar ik kom staan de manegeponys en paarden in deze stallen. Op zich fijn dat de deuren volledig open kunnen ivm uitmesten.
Als je ze ruim genoeg maakt, komen ze er niet tussen met hun benen, is hier nog nooit voorgekomen in ieder geval.
Enigste nadeel aan de sluiting op de deur, na verloop van tijd gaat deze er niet volledig in en als ze dan met hun kont tegen de deur schuren vliegt hij open :+

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:05

De nieuwe pensionstalling waar ik kwam staan met mijn allereerste paard had dit soort boxen als tussenoplossing omdat de nieuwe wanden nog niet klaar waren. Mijn paard stak het hoofd er schuin tussendoor, schrok en probeerde vervolgens het hoofd er in de normale houding weer uit te trekken.
Ik vind het dus griezelig om er een paard in te zetten, bang dat ze klem komen te zitten met hun hoofd of benen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:08

Mijn vorige paard heeft in zo'n soort box gedaan. Been is tijdens het rollen in de stal door 1 van de spijlen gekomen. Gevolg ernstig kreupel paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:08

Ja en nee. Ik heb de voorwanden wel, maar de tussenwanden zijn hier zelfs gewone weidehekken :D

Bevalt me prima, en nee nog nooit iemand met liggen een been door de hekken gestoken. En ook het strooisel blijft gewoon goed in de eigen box. En met de weidehekken kan het er dus nog makkelijker onderdoor. Ik heb overigens weidehekken als tussenschotten omdat (zie eerste foto) aan de achterkant een grote deur zit, waardoor de paarden naar buiten gaan. Ik kan de weidehekken dus zo open doen en ze eruit laten. Tevens kan ik daarmee een gedeelte inloopstal maken, mocht het een keer een dag erg warm of juist heel nat weer zijn. Ik heb ondertussen wel over de weidehekken tapijt hangen (die hangen vol er overheen en hangen dus aan beide kanten). Maar dat is meer omdat ik er 1 tussen heb staan die geen buren wil, en elke keer bijna over de hekken vloog om dr buurman aan te vallen. Zij wil ze dus gewoon niet zien, en ze mogen niet naar haar hooi kijken :D
Maar op zich is dit ideaal. Ik heb ook aan de voorkant nu hooinetten die zo hangen dat ik ze van de buitenkant af zo kan vullen. Die zijn aan het paneldeel vastgemaakt en die opening is zo fijn groot dat je je hooi er heel makkelijk in kan stoppen. En hun voerbakken hangen nu ook aan de paneldeuren, dus je kan of de deur even open doen en hun voer erin gooien, maar dat kan ook zonder de deur ook maar open te doen.
Ik zou het zelf niet veranderen, was het niet om mijn draakje die geen buren wil. Mijn nieuwe stal (als die ooit afkomt) zal toch met dichte tussenwanden worden. Maar dat is dus echt alleen maar vanwege dat ene paard.

Afbeelding

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:14

Ik ben er bang van... op de manege veel te veel paarden zien vast liggen of serieus wonden hebben aan de benen.
Als je ze zou willen gebruiken dan zou ik ze tot op borsthoogte dichtmaken met rubber ofzoiets.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:44

Ik heb ooit eens een hek tussen 2 stallen gehad (vergelijkbaar met die hebben op de foto, ook met horizontale spijlen) en ik vond mijn paard een keer met 2 achterbenen er in. Geluk dat het een tinker was die zich niet snel druk maakt en net zolang gewacht heeft totdat ik er was maar als het mijn andere paard geweest was had hij geen benen meer gehad (zei de dierenarts, die hebben dit vaker mee gemaakt met een akelige afloop). Voor mij dus nooit meer horizontale spijlen in een hek, in een stal. Gewoon dichte wanden van betonplex of steen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:37

Ik heb al 2x een paard gekend wat klem zat tussen de spijlen van een 'gewone' box (dicht onder en spijlen boven). Dus ook die boxen kun je dan niet veilig noemen.

Zelf heb ik al jaren een schuiltent van die panelen staan en er is zelfs een veulen in geboren en heeft er probleemloos 5 maanden in gestaan.

De meeste boxen zijn 3x3 en dat is gewoon niet ruim genoeg voor een normaal paard.

@Melissa: ik heb op mijn poorten 2 soorten sluitingen, maar beide functioneren na jaren nog steeds prima en schieten écht niet los.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:39

DubbelDun ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat.

Als je boxen van 3x3 wil maken is dit niet het materiaal want de paarden liggen er zo in vast. In de USA hebben ze vaak veel meer ruimte en veeeel grotere boxen. Heb je ruimte voor boxen van 5x5 of groter dan zou ik minder bang zijn voor vastliggen. Of een uitloopstal van dit materiaal lijkt me ook prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:48

Overigens kun je natuurlijk de onderste 60 cm heel makkelijk dichtmaken met een stuk plaatmateriaal :)

Mijn box/schuiltent staat nu 7 jaar en de andere hekken nog langer en alles is nog in uitstekende konditie (geen roest oid). Dit was zeker d e investering waard.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 09:08

Wat een reacties al, bedankt voor jullie ervaringen.

Ik ben dus ook bang dat ze er met de benen tussen komen, dat is ook waarom ik enigzins twijfel.
De boxen van 3x3 zullen voor die van mij ruim genoeg zijn, het gaat om b en c ponies.
Het onderste deel dicht maken is inderdaad ook een oplossing.
Voordeel van deze boxen is dat ze alles lekker kunnen zien. In een normale paardenbox kunnen ze net wel of net niet over de rand kijken dus dat vind ik niets. Dan zouden het al ponystallen moeten worden maar ik kan daar nog niet echt wat geschikts vinden.
En dit is ook aardig wat voordeliger dan de normale stallen, vooral aangezien die van mij veel buiten staan en alleen met slecht weer of voor de keuring op stal komen wil ik geen vermogen uitgeven aan boxen maar wel iets degelijks hebben staan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:13

Wij hebben dergelijke hekken in de uitloopjes, deze zijn tot borsthoogte dicht gemaakt met rubber. Dit bevalt goed.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:07

De spijlen hier zijn zo groot dat ze er wel met hun neus doorkunnen maar zeker niet verder. Zelfs bij de weidehekken niet. En wat de benen aangaat, die kunnen erdoor maar ook maar tot een bepaald punt en juist bij deze hekken kunnen ze het been veel makkelijker terugtrekken. Hier kunnen ze zich echt niet in ophangen. Het broertje van mijn draak heeft dat als jaarling, 2 jarige, 3 jarige uitvoerig getest :+ Die stak smorgens met enige regelmaat een voorbeen door de spijlen van het weidehek als het naar buiten gaan hem niet snel genoeg ging. Maar hij haalde dus ook net zo makkelijk dat been weer terug. En ja de eerste keer slaat het hart in je keel, maar dat gaat snel genoeg over als je ziet dat het echt geen punt is ;) En tegenwoordig kunnen ze dat dus niet meer, omdat er tapijt overheen hangt.

Maar het is precies wat DD ook al zegt, een box van 3x3 is voor een D/E pony eigenlijk al te klein als je het van dit spul wilt maken. Mijn boxen zijn ook groter dan dat. En kijken naar hoe de afstanden van de spijlen zijn bij koop is imo ook belangrijk. Er zullen best panels te krijgen zijn waarbij dat niet optimaal is, mede omdat de hekken zo goedkoop mogelijk moeten (productie en winst maken), maar bij een goed hek is dat dus echt zo geoptimaliseerd dat ze er niet in kunnen blijven hangen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:26

_Nelleke_ schreef:
DubbelDun ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat.

Als je boxen van 3x3 wil maken is dit niet het materiaal want de paarden liggen er zo in vast. In de USA hebben ze vaak veel meer ruimte en veeeel grotere boxen. Heb je ruimte voor boxen van 5x5 of groter dan zou ik minder bang zijn voor vastliggen. Of een uitloopstal van dit materiaal lijkt me ook prima.

Mijn stal is 5x5 en ook daar kwam ze in vast te zitten. Dus waarom het risico willen lopen? :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:31

Ik heb ze voor mn welsh pony s. Ik heb een grote groepsstal van 5 op 6m met 2 voer hek wanden (met deur 2x), die ik makkelijk kan scheiden in 2 boxen. Nu een extra gekocht van 3 op 3 voor mn hengst. Deze heeft een normaal hek als front. Verder ben ik er tevreden over. Je verplaatst ze zo, haalt er zo een paneel uit om machinaal te mesten,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:02

Ik heb ze niet als stal op zich maar wel als uitloop, voor mijn blinde pony .. Nog geen enkel probleem mee gehad, ook niet als in "poeh, dat ging maar net goed" ofzo.. Scheelt wel dat de pony op zich heel rustig is en geen schraper of ander soort gedrag .. Maar ik ben er super tevreden mee, via deze weg kan mijn pony toch nog het grootste deel van de dag buiten rondhangen ;)

Edit; nog even wat beeldmateriaal..

Zo was het eerst:
Afbeelding

Zo is het nu (na verhuizing, of ja .. zelfde stal, andere locatie ;) ):
Afbeelding

Gewoon 2 extra hekken laten bijkomen en je hebt een heel ander beeld en een gelukkige pony :Y)

Bij Nedlandic hebben ze trouwens tegenwoordig ook hoge hekken en hekken die tot halverwege dicht zijn (ik heb ze volgens mij dat idee gegeven omdat ik dacht dat de hekken die ik heb te laag gingen zijn en schrik had dat hij erin zou gaan hangen :+ :)) ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-15 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:08

Ik heb er hier één staan om van een uitloopstal 2 boxen te maken, en die bevalt echt prima. Ik heb er verschillende maten pony's en paarden in staan, van 90 cm tot 1m 65, en nog nooit eentje gehad die vast geraakte of met zijn benen ertussen zat :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:12

Toen ik mijn paard een keer uit de loopstal ging halen (waar op 2 plekken zo'n hek stond als "tussenwand" dat paarden zich konden afschermen van de rest) vond ik een ander paard met de achterbenen klem in het hek. Heeft als een idioot geprobeerd zich eruit te krijgen en had het al opgegeven toen ik aan kwam. Helemaal door en door nat van het zweet, achterbenen helemaal kapot. Uiteindelijk hebben we hem los gekregen maar toen wilde hij eigenlijk al niet eens meer opstaan. Uiteindelijk hebben we hem omhoog gekregen en heeft hij het overleefd, maar voor mij nooit zulke dingen weer in een stal.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:19

Ik heb van deze panelen een round pen staan en die doet ook dienst als (deel van de) paddock. De paarden gebruiken de round pen graag om in te slapen; ik denk omdat er geen stroom op staat (rest van de paddock wel). Maar: ik heb wel degelijk eens een paard met een achterbeen er door gehad toen ze de verkeerde kant op rolde. Ook heb ik tot twee keer toe mijn ruin een rare stunt uit zien halen door er overheen te gaan hangen en ineens achteruit te komen, waardoor hij met zijn strot achter zo'n paneel bleef hangen en tegen de grond smakte. En dat zijn dan de incidenten die ik heb gezien. Als paddockomheining is het dus al niet incidentvrij en daarom zou ik ze als box (kleinere ruimte) niet durven te gebruiken.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 13:13

Ines, jij hebt ze ook! Mag ik eens een keertje komen kijken? Kan ik ook gelijk ponys komen kijken, als je daar op zit te wachten natuurlijk :D

Hm, ik begin nu wel heel erg te twijfelen door de verhalen van mensen die er wel ongelukken mee hebben zien gebeuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:22

@truselientje: onderste stuk bekleden en je hebt nergens last van ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:23

Een vriendin van mij had wel zo'n soort hek bij haar box en heeft daar nooit problemen mee gehad, maar ik vind het er persoonlijk een beetje eng uit zien en zou ook bang zijn dat ze vast komen. Zijn van die voertralies geen optie om naar buiten te kijken, die beginnen ook laag maar zijn veel breder en verticaal dus dan zou ik minder bang zijn dat ze vast komen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:25

truselientje schreef:
Ines, jij hebt ze ook! Mag ik eens een keertje komen kijken? Kan ik ook gelijk ponys komen kijken, als je daar op zit te wachten natuurlijk :D

Hm, ik begin nu wel heel erg te twijfelen door de verhalen van mensen die er wel ongelukken mee hebben zien gebeuren.

Jazeker. Geen probleem. Bel maar even als in de buurt bent.
Grote paarden in een klein oppervlak kan mss wat tricky zijn maar kan me niet voorstellen dat een pony met zn been vast komt te zitten

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:54

Brr, de verhalen hier over de ongelukken die ermee gebeurd zijn vind ik toch wel griezelig.

Zelf alleen ervaring mee gehad in een uitloop op een pensionstal een tijd geleden. De box was standaardmaat en standaardmateriaal van hier. De uitloop op was met dit soort hekken, op verharde grond ter grootte van de box eraan vast. Zelf nooit problemen ervaren.

Ik zou zelf ze denk ik nooit in een box zetten met deze hekken. Ook geen 5x5 ofzo. Mijn ervaring is dat ze soms ook in de buurt van een rand gerust gaan liggen/rollen en dan is vast komen te zitten vrij snel gebeurd. Voor een uitloop bijvoorbeeld aan een box vast op verharde grond, is het denk ik minder riskant, omdat ze op verharde grond minder snel zullen gaan liggen/rollen. Dus ik denk dat daar ook wel een verschil in zit, of je er echt een box mee wil maken of enkel een uitloop aan een box vast bijvoorbeeld.