Plassen op hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowgirls

Plassen op hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 20:20

Dus ik heb een probleempje, ik heb een quartermerrie en een shetlandermerrie. Die staan samen bij mij thuis op de paddock omdat we de weide aan het maken zijn. Ze krijgen elke dag 2x hooi en het is kwaliteitsvol hooi.
Maar het probleem is dat mijn quarter er bijna altijd meteen over gaat staan om te plassen, en nog geen 30seconden later staat de shet er ook al over om te plassen. verder eten ze het volledig op.

Is dit schadelijk, is dit puur dominantie?

sardientje

Re: Plassen op hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:22

euh, ik heb geen idee, maar als een paard dat doet, zal ie er toch wel zo zijn rede voor hebben? :(:)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:23

mijn ruin doet dit ook, maar eet het niet meer op daardoor..
oorzaak heb ik nog niet gevonden ik volg even mee

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:27

Mijn pony doet het ook, maar eet het meestal ook gewoon op. Apart..
Had altijd het idee dat ie z'n vriendjes wilde pesten :')

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:27

Staan ze op een graspaddock of zandpaddock?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:29

Dat is inderdaad een dominantiespelletje. Het claimen van het hooi.
Mijn paarden doen het soms, maar laten het wel liggen als er overheen is gepiest. Gelukkig! :')

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:32

Mijn super dominante merrie deed dit ook. Maar over het hooi van een ander om dan smakelijk aan haar eigen hooi te beginnen. Ik denk dus dat het met dominantie te maken heeft.

Er zijn mensen die hun eigen urine drinken en dit heel heilzaam vinden. Ik denk dat het dus geen kwaad kan. Maar dat is dus gewoon mijn eigen wilde gok. Smakelijk is wat anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:34

Ik heb daarom hooinetten, 1 van de heren 'claimde' op die manier ook het hooi. Was er zat van :') want zodra eroverheen geplast was, bleef het keurig liggen en kon het op de mesthoop.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:36

plassen ze er niet gewoon op omdat ze dat prettiger vinden dan op het zand plassen? het zal vast minder spetteren op het hooi.
ik zou het in netten aanbieden in jouw geval, scheelt ook weer wat zand in de darmen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:35

De ruinengroep bij ons deed dat ook. Het hooi wordt nu aangeboden in bakken zodat dit niet meer mogelijk is.

Yellowgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:45

Mijn paard durft/kan niet uit een hooinet eten en als ik het in een bak doe trekken ze de bak omver.. Ik vind het enkel raar dat als het dominantie is, waarom plast de shet erna op hetzelfde plekje?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:52

Van die grote palletboxen zijn bijna niet om te krijgen, alleen gaat je shet daar niet bij kunnen. Vinden ze het niet gewoon vervelend om op zand te plassen? Hebben ze een (schuil) stal waar ze zonder gespetter kunnen plassen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:52

Da's heel simpel, om de geur van het eerste paard te maskeren en te laten zien dat hij dominanter is dan de eerste zeikerd....

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:01

Is inderdaad een soort 'vlaggen' wat ze doen. Dus het claimen van datgene waarover ze plassen.
Ik heb een pony op me werk staan die als hij de kans krijgt en hij ziet een andere box schoon opgestrooid, dan piept hij vanuit z'n eigen ( vaak zeer zeer zeer smerige ) stal even snel in die andere box om vervolgens snel te piesen :+ en dan zie je aan z'n zelfvoldane blik dat hij helemaal trots is :D

Het hooi aanbieden in een hooinet is in dit geval denk ik de oplossing want heb jij wel eens een paard z'n been op ziet tillen om ergens tegenaan te piesen? _O-

Yellowgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 22:00

ze hebben wel een stal maar in de zomer ligt hier niets in van houtkrullen of vlas, dus eigenlijk gewoon tegels... ik zal nog eens proberen met bakken hooi :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:54

Doen ze bij ons ook ja.
Op harde grond plassen dat spettert zo he, dus dan maar in bet hooi.
Als je zorgt voor een plasplek met strooisel dan gaan ze daar staan :j

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:02

Mijn paard deed dit ook als ze op rubberen matten of beton stond. Ze hield niet van de spetters. Ging zelfs zo ver dat ze eerst al het hooi uit haar hooiruif trok, op de grond liet vallen en dan erop plaste...

Ik denk dus dat het het proberen waard is om bodembedekking in de stal te leggen. Het hooi in een bak doen helpt misschien ook maar dan is het plassen nog onprettig voor je paarden.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:07

Maar in de paddock (neem aan zand of gras) zal het een stuk minder spetteren dan op een harde ondergrond.
Wel grappig dat paarden ook territorium afbakenen, wist ik niet.

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:12

nooit gedacht dat er zoveel mensen zijn die hier last van hebben haha

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:20

rockytopper schreef:
nooit gedacht dat er zoveel mensen zijn die hier last van hebben haha

Ik ken eigenlijk vrij weinig paarden die het niet doen als het hooi op de grond ligt... :')

PieterDrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:15

veneri schreef:
plassen ze er niet gewoon op omdat ze dat prettiger vinden dan op het zand plassen? het zal vast minder spetteren op het hooi.
ik zou het in netten aanbieden in jouw geval, scheelt ook weer wat zand in de darmen.

Mijn paard urineert inderdaad ook vaak op het hooi of in het gras. Wanneer ik hem na het trainen uitstapte, ging hij op den duur vaak plassen op het gras. Wanneer het paard niet de mogelijkheid kreeg om op het gras te plassen, ging hij in zijn verse hooi plassen. De dombo!

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:45

PieterDrenth schreef:
veneri schreef:

Mijn paard urineert inderdaad ook vaak op het hooi of in het gras. Wanneer ik hem na het trainen uitstapte, ging hij op den duur vaak plassen op het gras. Wanneer het paard niet de mogelijkheid kreeg om op het gras te plassen, ging hij in zijn verse hooi plassen. De dombo!

Zelfde ervaring. :+

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:55

Zou de hooi aanbieden in netten... me oude manege had ook altijd netten hangen tegen dit probleem..