Hooien in september ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Hooien in september ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 21:26

Hoi Bokkers ,

vanaf morgen huur ik een nieuw weiland voor mijn paardjes. Het weiland is een halve hectare groot en wil nog een keer gaan hooien mocht dat lukken in september.

Wie hooit er nog meer in september en kan je dan nog hooien ? Natuurlijk ligt het ook aan het weer , het kan in september nog heel goed weer zijn. En ik weet dat de voedingswaarde van de 2e snee veel minder is dan van de 1ste snee , het weiland wordt alleen bemest met drijfmest.

Pacific

Re: Hooien in spetmeber ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:28

Hier op Texel gebeurt het nog wel zie ik. Hoe het op het vaste land zit momenteel, geen idee :p

tamary

Re: Hooien in september ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:38

Als je het echt voordroog droog of hooi droog wil hebben, heb je lang nodig (ong. 10 dagen) en moet je het voor de nacht op zwil leggen ivm dauw. Veel werk dus en daar hoort een flinke rekening bij, rendabel is dat niet voor zo'n klein oppervlak. Ook is de kans klein dat je genoeg grasgroei hebt om in de winter nog wat te knabbelen over te houden. Gaat je gras te kort het voorjaar in, dan moet je volgend jaar ook weer langer wachten op genoeg gras om ze daar vrijwel compleet op te voeren. Voor de grasmat is maaien goed, voor je dieren blijft er echter niet genoeg te grazen over.

Je bent goedkoper uit om je eigen gras via strookbegrazing op te voeren (zo krijg je meer van het lange niet meer zo lekkere gras in je pony ipv platgelopen en ondergescheten) en hooi in te kopen, dan zelf hooien en dat van de winter te voeren. Je zal ook van zo'n oppervlak niet genoeg hooi halen om de winter door te komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:44

September wel eens gehooid, maar het toen in plastic laten wikkelen omdat wij geen kurkdroge pakjes meer konden maken ivm dauw en vochtigere grond. Dus als wij nu nog wel laat hooien is augustus echt de max voor ons (maar t past niet meer in de opslag dus wij laten het gewoon lekker groeien; volgend voorjaar gelijk ruim voldoende gras en weiland heeft mooi rust)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:49

Ik ga mee met de voorgangers. Het is mogelijk, maar compleet afhankelijk van de weersomstandigheden. Het was vanmorgen om half 7 maar 7 graden buiten, en enorm vochtig. Als we echt een nazomer ipv een herfst krijgen moet het kunnen, maar anders wordt het lastig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:11

Voordroog kun je begin september nog wel van het land halen. Hebben wij vorig jaar ook gedaan. Hooi lijkt mij erg moeilijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:22

Hier niet de voorkeur, omdat je erna niet meer kunt injecteren. Wij doen dus nog laat in augustus, injecteren nog een keer en dan is het land mooi hersteld voor de winter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:26

Hier hooiden wij altijd in augustus. September kan als het een hele week droog blijft en gen dauw. Best is dan begin september.

Wij hebben altijd de 2 grootste weides van ellk ongeveer 1ha gedaan en haalden we van elke wei ongeveer 100 kleine balen hooi. (10kg balen dacht ik)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:46

Als je het gras mooi lang en hol laat worden en je hebt een paar zonnige dagen met wind dan schiet het al aardig op met hooien

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:42

Een halve hectare waar ook nog paarden op lopen. Dan blijft er niet veel over om te hooien.

Om echt droog hooi te krijgen heb je zeker een dag of 5 goed weer nodig met veel zon en wind. De omstandigheden in september zijn vaak te vochtig. Dan blijft het te lang nat sochtends en krijg je het echt niet droog in 5 dagen.

Ik zou het gewoon opvoeren. Hier gaat er nog een snede af en en dan zit de schuur barstens vol met hooipakjes en voordroogbalen.

Als het hier te nat blijft voor hooi dan gaat het ook in foliepakken deze week.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:18

Die paarden op een halve hectare hebben het gras al op voor de hooimachine ook maar in de buurt is :D
Van een halve hectare waar je ook nog paarden op wilt weiden, lukt het echt niet meer om er ook nog hooi vanaf te winnen.
Daarnaast is september rijkelijk laat en ongunstig. Voor mooi hooi heb je lange dagen nodig met droge nachten. Daarom is juni-juli (doorgaans) zo geschikt.

Mijn advies aan TS is eigenlijk de reactie van Tamary hierboven: laat die paarden het gras maar lekker opeten (strookbegrazing is imo the way to go) en koop je hooi in.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:27

Hooi is lastig inderdaad met de nachten vol dauw. Maar voordroig lukt prima. Hebben wij vorig jaar ook nog gedaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:40

Met een goede nazomer lukt het nog wel om begin september te hooien.
Voordroog is geen probleem mits de bodem droog is en je een dag of 5 mooi weer hebt.
Mijn 2e snee zal ook laat worden. Denk eind augustus/begin september.
Het gras is nu nog te kort. (pas in juli gehooid)

Een halve ha is niet zo veel.
Staat het nu al erg lang? Dan kun je het beste zo snel mogelijk, wellicht volgende week? hooien. Het zou een mooie week worden. Dan heeft het nog even de tijd om wat bij te groeien voor de winter en kun je er langer plezier van hebben. Het gras krijgt straks nog een groeispurt als het weer mee zit. Als het nu al lang is heb je kans dat het te veel is om op te eten voor het gras om gaat vallen, of dat de paarden het niet lekker meer vinden en zeer moeizaam opeten. (ook met strookbegrazing)

Als het nog niet zo lang is gewoon af laten grazen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:41

Helaas werkt het weer de laatste paar weken niet echt mee. Het gras staat ondertussen al best hoog. Als het regent is het weiland best nat. Ik ga maar niet meer hooien en gebruikt het weiland nu als winter weiland. In begin maart (2016) gaan ze van het weiland af , laat het bemesten en in het voorjaar gaan hooien.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:47

Wij hebben vorige week dinsdag er afgemaaid en het is vrijdags in de baal gegaan. Voor hooi was het gewoon net niet goed genoeg weer, maar wel mooi voer voor in het pak.

Betwijfel of het je nu nog gaat lukken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:52

Als je vandaag of morgen had omgelegd, had je misschien nog droger spul kunnen krijgen want de voorspelling is dat we nog een dag of 10 nazomer gaan krijgen.
Maar dan nog, korte dagen en veel dauw, dat is eigenlijk niet meer voor hooi. Mooi voordroog kan nog wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:16

Hier ook vorige week maandag gemaaid, en vrijdag in het pak. Bedoeling was om een gedeelte kleine hooibaaltjes te doen, maar het weer bleef niet lang genoeg mooi, een dag eerder al van het land moeten halen dan gepland, dus alles maar in het pak.