gras laten groeien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

gras laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:55

Door omstandigheden staat mijn paardje voorlopig op een kleine weide sinds vorige week. Maar op deze weide staat amper een sprietje gras. Ze krijgt natuurlijk wel voldoende hooi en dergelijke bijgevoerd, dus honger zal ze niet hebben. Maar natuurlijk zou gras wel leuk zijn voor haar.
Is er iets waarmee ik nu nog kan bemesten of zo waarmee het gras snel gaat groeien?

tamary

Re: gras laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:58

Er is ondanks de laatste paar dagen te weinig regen gevallen en te kort gras mist de groeikern van waaruit de plant groter wordt. Met een paard er op zal er niet veel gras kunnen groeien, wat er al opkomt wordt meteen gegeten. Maandje of wat rust geven of gewoon accepteren dat je een mooi droog oppervlak hebt om buiten hooi te voeren.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 15:02

paard kan wel even op een andere weide gezet worden zodat het gras wat kan groeien hoor. Maar ik was ook al bang dat ik niets meer kan doen dit jaar. Maar ik ken zelf maar heel weinig van weide en bemesting, vandaar dat ik de vraag hier toch even stel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:06

Heb je geen boer in de buurt? Even laten bemesten, paard een tijdje op een ander stukje. Heb je zo weer gras

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 15:15

zou ik eens kunnen achter horen. Heb je enig idee hoe lang het dan duurt voor er terug 'eten' op de weide staat? Paard gaat er maar tijdelijk eventjes staan, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:21

Gewoon even vragen, er zijn genoeg boeren die hun mest graag kwijt willen en je willen helpen! Dan staat er, afhankelijk van het weer, met ongeveer een week wel weer voldoende gras.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:28

Desnoods gooi je er kunstmmest op!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:54

Bel een paar boeren en dikke kans dat je wei binnen een dag of wat is bemest en nog gratis ook, boeren zijn blij als ze weer een beetje mest kwijt kunnnen :) , zonde om dan kunstmest te gaan kopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:38

maar een week is wel erg optimistisch gedacht hoor... Eerder een paar weken als het echt kort is gegeten.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:59

Idd even bij een boer in de buurt vragen. Paard even van het land af halen en het laten bemesten. Ze hebben het er hier over dat er vrijdag onweer zou komen? Als je geluk hebt komt er dan ook nog wat regen bij, groeit het mooi snel als je het dan ook bemest hebt. Een week kan prima hoor, daar zie ik het probleem niet van. Wij hebben er begin van de mestperiode varkensmest over gehad en paarden stonden er een week later alweer op. Geen enkel probleem ondervonden. Ik weet dat daar verschillende verhalen over rond gaan (wel goed, niet goed e.d.) maar zolang het goed gaat, is er geen probleem.

Succes!

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:07

In augustus groeit gras over het algemeen het beste. Dus inderdaad (kunst)mest en lekker nat maken dan heb je zo weer gras :-)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:04

Weidebeheer is nog best veel werk hoor. Wij hebben een heel schema wanneer wat er precies op moet. Kalk, magnesium, kunstmest, drijfmest, onkruidbestrijder. En natuurlijk voldoende water erop, want dit is wel een hele droge zomer.
Zijn nu bezig met kunstmest weer, en meteen er achteraan beregenen.

Dus alleen je pony tijdelijk even ergens anders neerzetten zal het stuk grond wel rust geven en het zal wat groeien. Maar je zult er toch wat meer aan moeten doen dan alleen dat.
En het wisselt ook per jaar hoeveel gras er groeit. 2 jaar geleden bar weinig, vorig jaar enorm veel. Dit jaar weer wat minder maar dat zal ook wel met droogte te maken hebben.

Marloes25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:43

Je kunt ook wat extra graszaad strooien om nieuw gras te laten groeien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:58

Grappig hè, je gazon groeit altijd zo hard dat je 2x per week moet maaien als je pech hebt, en weiland doet er weken over om een paar cm te groeien.
Er is een hele simpele reden waarom: weiland wordt aangetrapt door je paard(en) waardoor de graswortels te weinig zuurstof krijgen. Opnieuw ingezaaid land groeit veel sneller, net als land dat alleen maar als hooiland in gebruik is.

Paard van het land, bemesten en beregenen gaat dus alsnog zo een week of 4 duren voordat je weer 'een hand en een duim' (15 cm) gras er op hebt staan. Domweg omdat de grond aangetrapt is.