Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 00:49

Hey bokkers,

Ik zit met een dilemma en kom er zelf helaas niet zo goed uit. Misschien kunnen jullie me erbij helpen.
Mijn paard staat nu op een stal waar ik enerzijds over veel dingen erg tevreden ben, maar anderzijds helaas ook over een aantal dingen niet.
De voorzieningen zijn echt perfect, grote mooie bakken, dagelijkse weidegang etc. Maar door wat aanpassingen op de stal is het nu opeens best wat drukker geworden en daar baal ik best wel van.
Maar wat me het meeste stoort is dat er, naar mijn mening, erg weinig hooi en stro wordt gegeven.
De stallen worden niet vaak helemaal uitgemest, maar wel wordt er iedere dag de mest uitgehaald en af en toe de natte plekken. Maar er wordt niet dagelijks opgestrooid waardoor mijn paard dus niet dagelijks op een lekkere laag vers stro staat. Daarnaast gaan ze 's ochtends vroeg in de wei waar ze wat hooi krijgen (er staat zo goed als geen gras) en als ze rond 15 uur op stal gaan, ligt er meestal een halve plak van een grote baal hooi (soms iets meer). Dit is het enige wat ze de rest van de dag krijgen. Ik vind dit echt heel erg weinig, want als ik om 20 uur kom, is dit altijd allang op.
Ook stoort het me dat het stro en hooi niet uit elkaar wordt gehaald, maar gewoon als plakken in de stal wordt gegooid.

Ik heb geprobeerd aan te geven dat ik mijn paard wat extra hooi wil geven, maar de staleigenaar is ervan overtuigd dat paarden te dik worden van teveel hooi en dat mijn paard prima op gewicht is en niks extra's nodig heeft. Dit herhaalt hij ook wel vaker als ik hem zie. Hij bedoeld het volgens mij echt wel goed, maar ik voel me echt de mond gesnoerd op deze manier. Verder lijkt het ook alsof ik de enige ben die deze mening heeft waardoor ik me echt een zeur voel.
Ik heb veel (ook oudere) topics doorgelezen over onbeperkt hooi en de hoeveelheid stro in een stal en moet dan toch echt de conclusie trekken dat mijn paard erg weinig krijgt.
Ik zit hier gewoon echt flink mee in mijn maag en weet dus niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Ik vind zelf ook dat ik echt wel genoeg stalgeld betaal om deze ''eisen'' te hebben.

Afgezien van het feit dat het nu drukker is geworden en de manier van opstrooien en hooi geven en de hoeveelheid ervan, ben ik echt tevreden met de stalling.
Ik ben ondertussen bij 2 andere stallingen geweest, maar bij eentje was hooi en stro weliswaar onbeperkt, maar was de binnenbak erg klein en de buitenbak niet gedraineerd, waardoor je er bijna nooit in kunt rijden. Deze stalling is dus sowieso geen optie meer.
De andere vond ik verder wel erg goed. Wat minder luxe dan waar ik nu sta, maar ook onbeperkt hooi en stro. Beiden stallen zijn goedkoper dan de stal waar ik nu sta.

Ik vind dit echt heel lastig. Kan ik het maken om te vragen of ik dagelijks stro erbij mag (wat dan ook het liefste uit elkaar wordt gehaald) en onbeperkt hooi mag? Is dat raar/asociaal om te vragen? Of sta ik gewoon in mijn ''recht''? Ik weet alleen nu al dat hij zal zeggen dat mijn paard dat echt niet nodig heeft en er dik van wordt.

Ik wil gewoon dat mijn paard op een lekkere laag stro staat en in principe gewoon de hele dag door hooi kan eten.. Is dat een rare eis?

Ik hoor heel graag jullie mening!

Pendrag

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 00:56

Wat jouw paard eet en hoeveel bepaal jij. En of hij dik wordt of niet, is aan jou als eigenaar. Dus hooi zoals jij wilt, lijkt mij normaal.
Qua stro zou ik me niet zo druk maken als hij een droge plek heeft om te liggen. Ligt er wel voldoende stro om te eten?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 00:57

Dat hooi lijkt me in eerste instantie het voornaamste... wel belangrijk dat ze genoeg hebben! Zou je niet kunnen bijbetalen en dan meer hooi 'eisen' in overleg natuurlijk of een eigen baal hooi en slowfeeder oid ophangen?! Snap dat je dit niet wilt als je eingelijk vol pension of iets in die richting staat maar meer mogelijkheden dan overleggen en dit oplossen zie ik niet of je zult moeten verhuizen van stal.

Over de stal, misschien kun je zelf uitmesten als je er bent, eens per 2 dagen of iedere dag? (In overleg mag je dan misschien ook wel opstrooien)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 01:01

Over de stro kan ik me verder niet zo druk maken. Mest en natte plekken eruit, is ook wat wij hier doen.
Waar ik me wel druk over zou maken is de hoeveelheid hooi. Ik ben van het onbeperkt hooi voeren. paarden regelen zelf wel hoeveel ze nodig zijn, er blijft dan vaak ook genoeg liggen.
Het is bekend, dat wanneer je niet genoeg ruwvoer voert er gevaar dreigt wat betreft maagzweren en koliek.
Laatst nog naar voorlichtingen geweest van de dierenartsen praktijk, die gaven het nog weer aan dat het belangrijk is dat een paard voldoende ruwvoer kan eten.

Als de stalhouder wat dat betreft niet wil meewerken zou ik idd kijken naar een andere stal.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 01:05

Dank jullie wel voor de snelle reacties. Ik sta er inderdaad vol pension en verwacht daar natuurlijk ook wel wat voor. Ik haal zelf al iedere keer als ik er ben extra de mest eruit. Maar om zelf helemaal te gaan mesten heb ik de tijd niet voor. En ik zal dan alsnog hetzelfde aan stalgeld moeten betalen vrees is, dus dat is helaas geen optie.
En voldoende stro om te eten heeft hij ook meestal niet nee. Ja, op de dag dat er 1-1,5 plak stro van een grote baal is bijgestrooid. Maar zoals vanavond, dan moet ik hem achterlaten in een stal die een beetje stinkt en waar niet echt schoon stro en al helemaal geen hooi meer in ligt. En dat voelt gewoon echt niet goed..
Ik heb al aan een paar stalgenoten gevraagd of zij denken dat ik extra hooi kan krijgen als ik wat bijbetaal, maar zij reageerden ook meer van dat de staleigenaar zelf wel goed in de gaten houdt hoeveel een paard mag hebben zodat ze niet te dik worden en je daarop mag vertrouwen.
En ik wil op zich wel bijbetalen, zeker als mijn paard het dan beter heeft. Maar aan de andere kant is de stalling al niet heel goedkoop (ook niet extreem duur, maar toch) en ik vind dit toch eigenlijk bij de basis horen..
Maar jullie vinden in ieder geval ook dat mijn paard (en alle anderen daar op stal natuurlijk) weinig hooi krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 01:12

Ik vind ook dat je paard erg weinig hooi krijgt hoor... Stro zou ik me ook niet zo druk om maken, zoalng hij droog kan liggen. Teveel stro eten is ook niet goed en kan leiden tot koliek. Maar hooi kunnen ze nooit genoeg krijgen... Ik zou ook van stal verhuizen als de eigenaar niet wil meewerken.
Vind het trouwens wel erg kortzichtig van je stalgenoten dat ze zo volledig op de staleigenaar vertrouwen wat voeren betreft. Ik vind het raar om een paard te hebben en niet te weten wat voor voedingspatroon goed voor een paard is en wat ze nou echt nodig hebben. Imo zit de staleigenaar er ook echt naast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 01:13

Te weinig hooi valt misschien wel mee als hij er goed uitziet.
Maar waar ik over zou struikelen is dat hij de nacht in gaat zonder hooi/ eetbaar stro en dat het dan erg lang duurt voordat hij in de ochtend weer te eten heeft.
Jammer dat er niet nog een voerbuurt is rond 23:00 uur.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 01:22

Ja, dat ben ik ook met je eens eefj33. Er staan ook veel paarden op zaagsel en die krijgen net zo weinig hooi als mijn paard en hebben dan dus echt helemaal niks te eten of te doen de hele middag/avond/nacht. Maar daar lijken de eigenaren zich niet druk om te maken zolang de staleigenaar aangeeft dat alles okee is. Heel naïef en vooral erg zielig en slecht voor de paarden..
Ik sta er ook nog niet lang, maar wil dit in ieder geval niet voor mijn paard. Ik vind het alleen lastig om er iets van te zeggen omdat ik er nog niet zo lang sta en echt niemand anders er moeite mee schijnt te hebben. Maargoed, daar moet ik me dan maar even overheen zetten voor mijn mannetje..

En bruintje123, dat vind ik inderdaad ook. Alle paarden hebben alles al op voor de avond/nacht begint en krijgen dan dus pas weer wat de volgende ochtend.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 01:39

waarom koop jezelf niet af en toe een baal en geef je hem zelf erbij. zou ik gewoon doen is minder geld als dat zij het misschien doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 01:43

Ik heb hier een dubbel gevoel bij, wat jij aangeeft wat jouw gevoel is klinkt erg goed, want inderdaad, dit zou een stuk beter kunnen. Aan de andere kant geef je aan dat je niet naar de stal wilt met minder goede rijbak terwijl het welzijn van jouw paard daar een stuk beter zou zijn. Dan vraag ik me af, wat gaat voor? Jij gaat naar huis nadat je hebt gereden of wat dan ook, jouw paard staat daar dag en nacht, dag in, dag uit....

In jouw schoenen staande met jouw gedachtes denk ik dat je je het prettigst voelt bij de tweede andere stal waar je bent wezen kijken.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 01:49

Daar heb ik zelf ook even over getwijfeld ja, maar ik heb op de stal zelf helaas geen mogelijkheid om hooi op te slaan en bij mij thuis is dat ook geen optie. Daarnaast denk ik dat als ik zelf bij moet gaan voeren, ik niet langer dan 2 dagen met een kleine baal hooi doe en dan wordt ook dat best een duur grapje.
Ik denk dat ik het inderdaad nog eens duidelijk bij de eigenaar aan moet geven en eventueel aan kan bieden om extra bij te betalen. En afhankelijk van de welwillendheid van de eigenaar en de hoogte van het bedrag zal ik dan de knoop door moeten hakken of ik daar blijf of niet.
Ik wilde alleen graag weten of jullie mijn mening delen of niet, aangezien mijn stalgenoten dat niet lijken te doen. Dus alvast super bedankt voor de snelle reacties :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 01:53

hoi ook al denken je stalgenoten er anders over , het gaat erom hoe jij je erover voelt. ik wens je succes.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 01:53

Ik begrijp wel wat je bedoeld Caily, maar het welzijn van mijn paard staat absoluut voorop. Maar de afstand naar die andere stal is ook een stuk groter en als de verzorging goed is, maar de voorzieningen niet en ik dus niet goed kan rijden, lijkt me dat ook niet echt de bedoeling.
Vandaar dat ik ook nog bij een andere stal ben wezen kijken die weliswaar voor mij minder luxe is, maar voor mijn paard waarschijnlijk wel beter. En die extra luxe lever ik graag in als mijn paard het beter heeft. Maar het liefste verhuis ik natuurlijk niet en blijf ik waar ik nu sta. Maar dan moet er dus wel wat veranderen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 01:54

Twee dagen met een kleine baal is wel heel snel hoor. Mijn paarden eten in de winter als er geen gras is ongeveer een half baaltje per paard, en dan kunnen ze onbeperkt eten en staan ze 24/7 buiten. Toen ze overdag op de wei kwamen en snachts op het zand deden ze met z'n drieeen 2, soms zelf 3, dagen met een klein baaltje.

Hoe ziet jouw paard er verder uit? Als je niet aan hem ziet dat hij niet zoveel krijgt, heeft hij het voor de kilo's dus niet echt nodig en zou je kunnen overwegen om ipv hooi stro in een net te doen en op te hangen voor wat te knabbelen. Is een stuk goedkoper en doen ze nog langer mee ook.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 01:57

franka75 schreef:
hoi ook al denken je stalgenoten er anders over , het gaat erom hoe jij je erover voelt. ik wens je succes.

Daar heb je helemaal gelijk in ja. Dankjewel, ik ga morgen een gesprek aan met de staleigenaar. Hopelijk levert dat wat op :)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 02:02

Caily schreef:
Twee dagen met een kleine baal is wel heel snel hoor. Mijn paarden eten in de winter als er geen gras is ongeveer een half baaltje per paard, en dan kunnen ze onbeperkt eten en staan ze 24/7 buiten. Toen ze overdag op de wei kwamen en snachts op het zand deden ze met z'n drieeen 2, soms zelf 3, dagen met een klein baaltje.

Hoe ziet jouw paard er verder uit? Als je niet aan hem ziet dat hij niet zoveel krijgt, heeft hij het voor de kilo's dus niet echt nodig en zou je kunnen overwegen om ipv hooi stro in een net te doen en op te hangen voor wat te knabbelen. Is een stuk goedkoper en doen ze nog langer mee ook.

Hij ziet er gewoon goed uit. Absoluut niet te dik, maar ook zeker niet te dun. Ik kan het inderdaad wel overwegen om stro op te hangen, maar ik dacht juist dat hooi goed is voor paarden en ze niet teveel stro mogen hebben i.v.m. koliek. Maar fijne tip, dankjewel!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 02:11

Daar verschillen de meningen over, ik meen dat het ook van het soort stro afhangt. Maar tot een plak per dag kan zeker wel, en dat is in jouw situatie al heel wat, geen idee hoe lang een paard daarmee doet, nog nooit gevoerd.

Een andere optie is graszaadhooi, hier zit minder in, en is eigenlijk enkel geschikt als maagvulling, dus als extratje of dieetvoeding waarbij je dan wel supplementen geeft. Omdat jouw paard ook nog het hooi van je staleigenaar krijgt zal het graszaadhooi wrs niet voor extra tekorten zorgen en is het een prima extra maagvulling. Ook graszaadhooi is (in deze omgeving) goedkoper dan gewoon hooi. Ik denk alleen wel dat er lastiger aan te komen is dan aan stro :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 02:47

Maar het is toch maf dat als je vol pension staat je zelf nog hooi moet kopen?
Daarnaast weet ik niet hoe laat ts bij haar paard kan zijn, maar als ze bijvoorbeeld er om 6 uur is en een net ophangt heeft hij dat waarschijnlijk ook voor de nacht al op en schiet het nog niet op met de nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 05:48

Wat ik wel vreemd vind is dat als je paard zo weinig hooi krijgt, hij niet gigantisch afvalt?
Weet je zeker dat s'middags de laatste voerbeurt is?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:37

Als je paard gewoon op gewicht is zou je kunnen overwegen om hem zelf nog een voerbeurt te geven met ander ruwvoer zoals bijvoorbeeld agrobs aspero, zo heeft hij in de nacht ook nog wat te knabbelen.dit kun je waarschijnlijk veel beter opslaan dan hooi omdat het gewoon in een voerzak zit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:48

Kun je niet een slowfeeder-net in zijn stal hangen?De hoeveelheid hooi kan in kg best voldoende zijn alleen is hij snel door zijn rantsoen heen.Je zou het ook met stro kunnen mengen.Heeft hij een vol net waar hij lekker de hele nacht aan kan pulken als hij zin heeft.
Lekker bezig en continu voldoende maagvulling.

Plakken stro niet uitschudden vind ik gewoon gemakzucht...paard heeft niets aan als de boel niet wordt uitgeschud,stal wordt sneller vies.
Hooi moet ook uitgeschud worden ivm stof maar dat is mijn mening.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:08

Uit elkaar halen zou ik niet erg vinden om de simpele reden dat ze dan wat te doen hebben. Maar als er te weinig hooi gevoerd zou worden en er kan niet over gepraat worden of gebeurt gewoon niet na verzoek. Zo snel mogelijk een andere stal zoeken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:19

Ik zou bij de stalhouder aangeven dat het voor jou wel een issue is die zo groot is dat je bereid bent om ervoor te verhuizen, wellicht dat hij dan wel actie onderneemt. Zelf hooi gaan kopen en bijvoeren zou ik niet doen, da's gewoon veel gedoe en veel geld. Dan beter verhuizen naar een stal waar ze wel voeren zoals je dat graag ziet.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:28

Misschien kan je zelf zo'n hartogbak erin hangen met een pak grasmix erin, hier zijn ze een langere tijd mee bezig (dagen) endan heb je ook geen opslag ruimte nodig

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:57

Ik lees een halve plak van een grote baal hooi....das mi niet weinig...