24/7 buiten, welke dekens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieltje

24/7 buiten, welke dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 21:05

Hoop dat het hier goed staat

Hallo,
Ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar kon toch niet helemaal op een vergelijkbare situaties komen dus vandaar dat ik toch een topic open.

Ik heb mijn verzorgpaardje van de manege overgenomen en deze komt volgende week bij mij. Waar ik haar nu ga stallen zal zij 24/7 buiten komen te staan zonder schuilstal. Het gaat om een 15 jarige haflinger merrie.
Ze heeft tot nu toe altijd binnen gestaan en in de zomermaanden/ zolang als het weer het toe liet stond ze altijd 's nachts buiten en overdag binnen omdat ze dan regelmatig gebruikt werd voor de manegelessen.
Ze is nooit geschoren en heeft ook nooit eerder dekens opgehad (ook geen zweetdekens), dus ik zit helemaal niet in de ''dekenwereld''. (Dekens waren voor paarden, pony's zijn sterk :Y) )

Ik vraag me af hoe ik het moet aanpakken met dekens? Sommige mensen zeggen een 0-grams regendeken en laagjes eronder opbouwen. Andere zeggen dat ze met zo'n deken haar eigen haren niet meer uit kan zetten en het dan alleen maar kouder krijgt..
Wie kan mij adviseren? Welke dekens heb ik nodig?! :?
Ik wil in de winter namelijk wel gewoon lekker blijven rijden en dat gaat niet handig als ze zometeen een hele grote teddybeer is -O-

Graag jullie mening/ advies :o :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:09

Ik ga mee met de mensen die zeggen dat paarden van zichzelf een prachtige deken hebben die zich perfect aan kan passen aan de omstandigheden. Daar zou jij niet tegen op kunnen, al kom je tien keer per dag op stal om te wisselen.

Nu is dit paardje 24/7 buiten staan natuurlijk niet gewend en wie weet is ze dus een beetje ontregeld. Je zou een 0-grams regendekentje kunnen kopen als je merkt dat het je paard in dr eentje niet lukt om warm te blijven (afvallen bvb). Maar ik zou het eerst even aankijken!

Edit: wat betreft in de winter rijden... Als jij tijd maakt om wat lekker in- en vooral uit te stappen kun je ook met een teddyvacht lekker doortrainen. Mocht ze het al te heet krijgen kun je een simpel jachtmodel scheren, zodat ze haar warmte makkelijker kwijt kan. Meestal kunnen ze dan alsnog zonder deken blijven staan.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:20

Mijn paardje stond ook 24/7 buiten (nu in de winter 's nachts op stal), ik gebruik bij erg nat weer een regendeken en in de winter standaard een 200 grams. Hij wordt sowieso een teddybeer, dat gaat ook grotendeels onder invloed van zonlicht. Aan het einde van de zomer wordt de vacht van mijn paardje alweer dikker, ookal is het nog niet echt kouder. Dat van de haren die niet meer overeind kunnen, ik vind dat maar een beetje een gek verhaal. Het is niet zo dat die deken super zwaar is en strak om je paard heen zit, dus ik zie niet echt in hoe dat zou moeten werken.

Je zult het een beetje in de gaten moeten houden hoe het gaat, als ze het ècht koud hebben is dat vrij duidelijk, dan staan ze er erg zielig en bibberig bij met hun buik opgetrokken. Het vervelendste voor de paardjes is vaak regen icm koude wind, als ze eenmaal flink nat zijn en nergens uit de wind kunnen staan koelt dat ze wel vrij snel af.

Scheren vind ik persoonlijk vervelender dan mijn paardje goed uitstappen. Zoveel gedoe, het scheren zelf, en daarna gedoe met dekens, en als je dan die deken af doet om te rijden loopt je paardje daar in zn blote billen... Het ligt er natuurlijk aan hoe intensief je wilt trainen, maar over het algemeen is die van mij nooit heel erg aan het zweten dus dat gaat prima.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:21

Eens met Pacific, ik zou kijken hoe ze het zonder deken doet en gewoon heel goed in de gaten houden of dit goed gaat.

Mijn paard staat ook 24/7 buiten zonder deken, in de winter rijden gaat bij mij echt prima (al zweet mijn paard meestal niet echt). Trouwens ook bij de rest van de paarden op stal die zonder deken staan. Gewoon zorgen voor een goede warming up en cooling down.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:27

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten en heeft nooit een deken op, ook geen regendeken. (Maar ik was haar ook nooit met shampoo, want dan gaat de natuurlijke bescherming van de vacht weg.) In de winter staat ze binnen en is ze een van de weinige paarden die geen deken opheeft. Het is een kruising hafinger van 10 jaar. Voordat ik haar kreeg stond ze trouwens buiten in Tsjechie zomer en winter en ook nooit dekens op. Ze heeft zelfs in de winter geen (vind ik tenminste) dikke vacht en kan ik dus gewoon door trainen. Als een paard dus nooit een deken op heeft gehad zou ik er ook niet aan beginnen.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 21:33

Bedankt voor de snelle reacties!
Als je gaat voor geen dekens bedoelen jullie dan ook geen zweetdekens? Want als je een lekker tochtje hebt gemaakt en je paard heeft wel flink gezweet kan je ze wel ''koud'' stappen maar echt droog dat gaat dan niet lukken.. Zetten jullie ze dan zo weer op de wei? Of dan toch even een dekentje erop?
edit: en zeker als het regent als je terug komt met een warm paardje?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:35

Het nadeel van geen schuilstal is dat je toch vaak wel met dekens moet gaan werken. Paarden kunnen nooit eens opdrogen en droog staan, waardoor ze bijvoorbeeld met die extreme regen van laatst toch een beetje bescherming nodig hebben. Vaak is het probleem de kou niet, maar de regen ivm de wind waardoor het guur wordt.
Een 0grams deken is idd niet heel zwaar, dus het werkelijk plat drukken van de haren maak ik me niet zo druk om. De isolatie is gewoon goed als het buiten niet heel koud is, maar wanneer het buiten kouder is, kost het ook meer moeite de lucht tussen de vacht en deken op temperatuur te houden, waardoor een gevoerde deken net wat comfortabeler is.

Al met al is het vooral aankijken hoe je paard reageerd. Wat wel praktisch is is om een 0 grams en een 100/200 grams deken op voorraad te hebben mocht je paard zich eens niet fit voelen en je snel een deken nodig hebben.

Wat betreft zweetdekens, ongeschoren paarden hebben die eigenlijk niet nodig. De deken transporteerd het vocht vanaf de vacht naar buiten, maar een goede wintervacht doet dit ook al. Zodra de huid droog is, maakt het niet uit of de vacht vochtig is, dat verdampt wel.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:37

Geen zweetdekens hier inderdaad. Verder, na een rit van 4 uur zweet mijn paard niet (meer) bij thuiskomst.

Als ik in de regen gereden heb dan zorg ik gewoon dat hij even een beetje opdroogt met een pluk hooi onder een afdak.

edit: hier trouwens wel een schuilstal, maar wordt weinig gebruik van gemaakt. Ik vind wel dat een paard beschut moet kunnen staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:40

Geen. Mijn meiden staan ook zonder, ik kan gewoon intensief trainen in de winter. En als ze dan nat worden, geeft dat helemaal niks. De vacht van een paard heeft namelijk een soort ingebouwde zweetdeken. Kijk maar op: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Ik heb ze al ontelbare keren nog nat teruggezet in de wind/sneeuw/regen/vrieskou en toen ik vanmiddag keek leefden ze allebei nog. :+

Wel zou ik absoluut iets gaan creëren waar het paard kan schuilen. Ook als er geen stal gebouwd mag worden, kun je vast wel een schutting oid neerzetten waardoor je paard de ergste wind en regen kan ontwijken.

Als ze dat niet kunnen vind ik het eerlijk gezegd toch sneu, ook met deken.
Mijn kleinste gaat echt graag binnen staan bij regen. De grote moet daar niks van weten maar goed, ik slaap wel beter als ik weet dat ze zelf kan regelen hoe ze het hebben wil. Ze is ook weer niet dom, als het echt te gek word gaat ze wel.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:41

Ik heb nog nooit een deken nodig gehad, ik heb er dus ook geen liggen. Ook 'nat' gaan ze gewoon weer het land op, de huid is dan al wel weer droog (na de cooling down). Hier ook geen schuilstal trouwens, wel beschutting.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:43

Pacific schreef:
Ik heb nog nooit een deken nodig gehad, ik heb er dus ook geen liggen. Ook 'nat' gaan ze gewoon weer het land op, de huid is dan al wel weer droog (na de cooling down). Hier ook geen schuilstal trouwens, wel beschutting.

Mee eens, die van mij zullen (tenzij ze echt ziek zijn) nooit een deken buiten de vliegendeken op krijgen. Warm en droog houden kunnen ze normaal gesproken prima zelf.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:44

Als je paard geen mogelijkheid krijgt om te schuilen, zou ik haar een vliegendeken geven, een 0gram regendeken op dagen dat het veel regent en een 100g deken als ze in de winter de regendeken op moet (want ja, die drukken de haren plat). Voor de koude alleen hoeft er niets, de vacht is dik genoeg. Zweetdeken is handig in de winter na het rijden ( neemt niet het belang van een cooling-down weg)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:45

Zou het gewoon even aankijken zonder deken, de meeste paarden kunnen prima zonder deken.
Zorg wel dat ze voldoende toegang heeft tot ruwvoer, dat zorgt dat het interne kacheltje goed blijft branden.

Een schuilmogelijkheid is wel handig, maar of je paard daar gebruik van gaat maken is een 2de ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:51

DGL

Re: 24/7 buiten, welke dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:10

Zweet droogt juist super snel! Even laten rollen in het zand doet ook wonderen. Ik gebruik alleen een zweetdeken om mijn paardje te helpen op te drogen als hij zeiknat geregend is zodat ik iets minder lang hoef te wachten voor ik er een regendekentje op kan gooien en hij weer naar buiten kan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:12

Een regendeken zorgt er voor dat je paard het koud gaat krijgen, houd het water wel tegen maar zorgt er ook voor dat het systeem van de vacht niet meer werkt.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:12

Idd, zonder deken gaat prima als je gewoon alleen lekker wil rijden. Van een beetje zweten gaan ze niet dood. Zou in de natuur ook niet handig zijn. Vluchten ze voor een dier...gaan ze dood omdat ze zich in het zweet gerend hebben...

Ik ben absoluut niet tegen dekens hoor. Maar ik denk dat in veel gevallen een paard veel beter af is zonder deken. Met een dunne deken kunnen ze het koud krijgen (vachtwerking is weg) met een dikke deken kunnen ze het te warm krijgen. Dus als je paard niet zwaar in training staat zijn ze vaak prima af met gewoon hun eigen vacht...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:22

Inderdaad geen deken, en na koud stappen is een zweetdeken ook niet nodig. Als je ze enkel schoon wilt houden of een klein beetje wilt helpen warm/droog blijven zou ik gaan voor een tweetal 50/100 grams dekens, dan kan je bij langdurige regen nog wisselen en de een laten drogen terwijl ze de ander draagt. Als je dekens wilt vanwege het zweten en warm worden met rijden dan zou je moeten scheren, anders helpt het nagenoeg niet is mijn ervaring. Dan moet je een heel ander dekenregime gaan voeren.

Ik heb meerdere paarden gehad die niet gewend waren 24/7 buiten te staan, zelfs al kwamen ze in de winter, op een enkeling na (die overigens wel jarenlang had binnen gestaan mét deken), heeft dat nooit problemen opgeleverd, mits het dier verder een goede gezondheid heeft. Als je haar vanaf nu al 24/7 buiten staat heeft ze zeker geruime tijd om te wennen en kan ze een passende vacht maken, dit gaat samen met de lengte vd dagen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:22

Een paard dat niet gewend is om buiten te staan ( of eigenlijk niet 1 paard)moet je buiten willen houden zonder schuilplaats, maar dat terzijde.

Omdat ze niet gewend is om buiten te staan is de vraag of ze de winter zonder dekens door kan komen, ik vrees van niet. Op natte dagen boven de 8 graden een 0 gram, daaronder onder een 150 a 200. Voor koude dagen ook zeker een 300 a 350 en goed blijven voelen, zeker niet alle paarden hebben hier genoeg aan.
Daarnaast is er een centraal deken topic voor al je vragen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:27

Ik hou al jarenlang paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, nooit problemen gehad, ook niet met oude of jonge dieren. Wel voornamelijk koudbloeden overigens. Wat bij mij meer problemen liet zien was het niet beschikken over onbeperkt ruwvoer. Maar dit is een hele andere discussie.

Mijn Tinker, het paard wat ik als bovenstaande aanhaal wat tot op heden bij mij nog nooit het jaar rond het heeft gered zonder deken, heeft afgelopen winter niet meer dan 100 gram op gehad. Maar nogmaals, zij heeft hiervoor jarenlang met dekens én op stal gestaan, dus niet te vergelijken met jouw Haflinger die geen dekens gewend is. Buiten deze Tinker om heb ik nog nooit problemen ondervonden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:31

Hoe doen jullie dat dan met meer dan 8 uur regen? De vacht van een paard kan tot 8 uur water tegen houden, maar heeft daarna minstens een uur "rust" nodig. Zolang je niet rijd,poetst of iets doet is de vetlaag vaak nog iets beter en houdt hij het wel, maar genoeg paarden dus echt niet :n als je wilt rijden moet je imo ook voor een schuilgelegenheid zorgen.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:37

Azmay schreef:
Een regendeken zorgt er voor dat je paard het koud gaat krijgen, houd het water wel tegen maar zorgt er ook voor dat het systeem van de vacht niet meer werkt.

Hoe kan het dan dat ik mijn paard een keer met opgezette vacht onder zijn deken vandaan heb gehaald, precies op een plek waar er een grote winkelhaak/scheur in de fleecevoering zat? Ik had er eigenlijk een foto van moeten maken! Was precies bovenop zijn billen, dus overal zat 100 gram fleece behalve daar, daar zat 0 gram. En die vacht kwam dus daar heel mooi omhoog om dat koude stukje warm te houden haha. Daarbij, ik zie niet hoe een beetje stof het paard zijn haren finaal plat zou drukken. Hooguit bij de hals en op het kruis waar de deken het meest hangt, de rest ligt de deken toch gewoon los? Ik heb een hele fijne dunne en lichte regendeken, niet veel dikker dan een gewone regenjas. Mijn paardje is al wat ouder, en regen en wind dan staat ie toch echt te bibberen en loopt hij de volgende dag hardstikke stijf in zijn rug. Dat lijkt me niet de bedoeling, zeker als je van het beestje wel verwacht dat hij dressuurmatig aan de gang moet. Met een regendekentje blijft hij lekker droog, warm en op gewicht.

Moraal van het verhaal: Het blijft toch echt een kwestie van goed naar je paard blijven kijken en je leert snel genoeg wanneer ze net wat hulp nodig hebben of dat het prima gaat. Zoals ik al zei ècht koud merk je snel genoeg, en is nog steeds niet dramatisch, maar ik vind het niet meer dan normaal om het je paardje comfortabel te maken. We verwachten toch ook wel weer het een en ander van ze terug.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:46

smurffie schreef:
Hoe doen jullie dat dan met meer dan 8 uur regen? De vacht van een paard kan tot 8 uur water tegen houden, maar heeft daarna minstens een uur "rust" nodig. Zolang je niet rijd,poetst of iets doet is de vetlaag vaak nog iets beter en houdt hij het wel, maar genoeg paarden dus echt niet :n als je wilt rijden moet je imo ook voor een schuilgelegenheid zorgen.

Je zegt het zelf eigenlijk al ;)
Gewoon minder poetsen als je je paard zonder deken wilt laten staan.

Als wij gaan rijden halen we alleen het ergste zand weg op de plek waar het zadel ligt en waar de singel komt, de rest daar mag van mij een dikke laag modder op zitten als m'n paard dat prettig vind ;)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:09

ik denk dat het ook erg afhankelijk is van het type paard. Mijn vorige paard heeft altijd zonder deken gestaan en deed het daar prima op ook zonder schuil mogelijkheid. Terwijl ik nu een paard heb die gevoelig is voor vanalles en nog wat o.a. rainrot. Dus die heeft wel een regen deken en een 100 grams deken om de winter door te komen. Dus gewoon uitproberen.... deken is snel genoeg gekocht

ps dat van dat poetsen...ik heb altijd begrepen dat dat niet voor een zachte borstel geldt, alleen niet echt rossen dus

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:14