ervaring tapijtvezel in zware buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veronique56

ervaring tapijtvezel in zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:43

Graag hoor ik via deze weg ervaringen van mensen die tapijtvezel in hun buitenbak hebben liggen. Ik ben met name benieuwd naar de hoeveelheid die erin is gegaan per m2? Hoe lang ligt de tapijtvezel er al in? Blijft deze goed liggen of waait het spul weg? Wat wordt er aan het bakonderhoud gedaan?

Zelf heb ik bak die te diep is omgekeerd. Resultaat is prachtig geel zand maar veel te zwaar. Bak is overigens door de vorige bewoners aangelegd en ligt dus al een paar jaar. Sproeien heeft geen nut want het water loopt er zo doorheen. Voordeel is dan ook dat de bak nooit nat is. Nu ben ik dus op zoek naar een lange termijn oplossing. Ik weet dat als de vezel erin ligt het zand niet zomaar afgevoerd kan worden. Wij zijn dan ook van plan de komende 20 jaar hier te blijven wonen.

myk_en_shant

Re: ervaring tapijtvezel in zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:47

Ik lees graag even mee, wij zitten ook aan te denken om over te stappen naar tapijtsnippers.

Wat ik wel begrepen is dat het niet weg/opwaait en dus de bak uit vliegt.
Daarnaast dat je geen gestuif hebt in de zomer en niet bevriest in de winter.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:43

FF nieuwsgierig maar hoe dik is je toplaag dat je daardoor een te zware bak krijgt?
Verder ik geen ervaring met tapijtsnipper.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:46

Geen tapijtsnippers, maar een aanrader www.stabon.nl. Mijn bak was vooral in de zomer te zwaar en dit heeft heel goed geholpen.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:51

Met een grondboor hebben wij tot 1.10m geel zand liggen. Mijn paarden zakken natuurlijk geen meter weg maar wel 10 tot 15 cm. (In ieder geval de gehele hoef van mijn paard.)
Ik heb ook bij grondverwerkingsbedrijven navraag gedaan of het geen optie is om er ander zand doorheen te laten rijden. Maar bij veel regen zal het fijne zand mee naar beneden zakken en zit ik over een half jaar dus weer met hetzelfde probleem. Tapijtvezel zou 10 jaar mee moeten gaan, na 8 jaar bestaat de kans dat je iets moet bijvullen mits het niet te diep wordt ingebreid.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van mensen die ook de tapijtvezel in hun bak hebben liggen. Liefst al een paar jaar.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:57

Iloonie. Dit product heb ik ook voorbij zien komen. Mag ik vragen hoe lang het er bij jullie in ligt en hoeveel kilo er per m2 in is gegaan?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:00

Wij hebben tapijtsnippers! Het ligt er al zeker 15 jaar in. Hoeveel pakken weet ik niet meer, maar genoeg. Ik vind het echt ideaal! Nooit nat, hoeft bijna nooit gesleept, nooit zwaar. Nu, na 15 jaar, is de bodem nog steeds super.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:09

Op mijn vorige stal hadden ze dat in de buiten bak liggen. Je kon rijden in de winter. En het stofte niet in de zomer. We ruimde gewoon de poep op en slepen de bak 1 x p.m.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:15

Ik volg dit eventjes, wij zijn aan het orienteren om een rijbaan te gaan maken

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:18

Het ligt er bij mij nog niet lang in, dus helaas daar kan ik niets over zeggen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:21

Iloonie schreef:
Geen tapijtsnippers, maar een aanrader http://www.stabon.nl. Mijn bak was vooral in de zomer te zwaar en dit heeft heel goed geholpen.

Die wou ik ook aanraden.
Wij hebben er xp4 inliggen. 3,5 à 4 kg per m²
Bak is nu altijd super te rijden!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:25

Bij ons op stal ligt het ook (tapijtsnippers). Aangezien ik er alleen maar les, geen idee hoeveel er in gegaan is. Ik weet wel dat ze eerst een laag hebben gedaan, dat ingelopen en daarna nog een laag erin.
Bij ons was de bak snel nat, wat nu totaal niet meer is. Als je rijd voelt het een beetje alsof het meer veert (maar dat zou ook psychisch kunnen zijn).
Ik vind het heel fijn, ook ivm stuiven van zand in de zomer enzo, echt ideaal. Maar of het op een droge bak net zo goed werkt als op een snel natte, geen idee..

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 18:01

Alvast bedankt voor jullie reacties allemaal. Ligt er bij jullie een bakrand omheen zodat de vezel niet weg waait? Vormt zich snel een hoefslag in de bak? Waarmee slepen jullie de bak of rollen jullie deze?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:01

Ik heb een houten rand om de bak zitten. Slepen doe ik af en toe met een eigen gemaakte sleep, een houten plank met spijkers en een metalen rooster. Hoefslag vormt zich hier bijna niet.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:49

Wij hebben een klein randje, maar dat doet eigenlijk niks. Het waait sowieso niet weg, daar is het te zwaar voor.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:53

Waar ik altijd rij ligt het ook. Het ligt er al langer dan dat ik er rij, dus sowieso 3 jaar. 's Winters en in de regen is hij ook goed te rijden. 's Zomers stoft hij niet. We harken af en toe de hoefslag. Er ligt een houten randje om de bak heen, maar zoals Gimmick zei zijn de vezels te zwaar om weg te waaien.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:44

Wij zelf zaten toen ook te twijfelen en hebben uiteindelijk kokosvezels er doorheen gevreest. Waait niet op, wat ik bij tapijt vezel wel eens zie.
En kokos is geen (chemisch) afval, mocht je er ooit vanaf willen.

Kokosvezel verteerd wel op den duurr maar laar geen prut achter (zoals houtsnippers)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:12

Tapijt waait niet echt weg (met storm wel een beetje), maar komt toch behoorlijk om je bak heen te liggen. Dit door het gebruik, zeker met losgooien.
Wij hebben er voor de helft helft (hoog) omheen gespannen en dat houdt het meeste wel tegen. Geen hoge kosten, maar wel een groot karwei.
Bij ons was de bak te nat en ben er wel heel tevreden over.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:42

mirjamalvaro schreef:
Ik heb een houten rand om de bak zitten. Slepen doe ik af en toe met een eigen gemaakte sleep, een houten plank met spijkers en een metalen rooster. Hoefslag vormt zich hier bijna niet.

Zou je is een foto kunnen plaatsen van je sleep? Wij zoeken nog de juiste manier om te slepen.

Goed om te horen dat jullie ook zo positief zijn over Stabon.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:52

Zal vanmiddag even een foto maken voor je. :)

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:53

mirjamalvaro schreef:
Zal vanmiddag even een foto maken voor je. :)

Fijn!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:42

Wij hebben ook tapijt in de bak, echt super. Hij is veel beter geworden en eigenlijk nooit zwaar. Nat al helemaal niet.

Wij 'slepen' hem met een weide rol, dit gaat echt top. Een gewone sleep werkte voor ons niet, vooral omdat het tapijt echt nog op het zand lag en er nog niet lekker doorheen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:28

Bij ons ligt er ook tapijt in. Het het ligt er wel bijna 8 jaar in denk ik.. bak is nog steeds super goed.
Bij ons wordt de bak eigenlijk nooit gesleept dus nu is het middel wat zwaarder. En staan ook nog eens paarden in overdag.
Je kan er bijna het hele jaar in blijven rijden.
Het is een goede oplossing!