Schuilstal: 1 of 2 deuropeningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tess_84

Schuilstal: 1 of 2 deuropeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:53

Eindelijk is het zo ver: eind volgende week wordt de grondplaat gegoten voor onze gloednieuwe stal.

Hier zie je het grondplan:

Afbeelding

Links komt dus een zadelkamer, in het midden de open stal en rechts de schuur voor hooiopslag.
Op het plan staat één opening getekend van 3 meter, maar we zijn weer aan het twijfelen geslagen. Zou het toch niet beter zijn om twee openingen te voorzien, uiterst links en uiterst rechts. Zo ja, hoe breed moeten die dan zijn? In onze vorige stal hadden we twee aparte stallen met elk een deuropening van 1,25m.

In de stal komen twee paarden en drie pony's te staan die nu ook al samen staan in een schuilstal van 6m x 4m.

Afbeelding

Afbeelding

Graag lees ik jullie ervaringen, tips, opmerkingen, ... !

Solleke_Noah

Re: Schuilstal: 1 of 2 deuropeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:56

Ik zou het wel doen, twee openingen. Wij hebben het bij onze schuilstal ook. Niet eens perse voor agressie (als er eentje in een hoek zit en niet meer weg kan) maar ook voor situaties waarin de paarden in paniek zijn.

Onze schuilstal staat met de achterkant naar het bos toe, waar weleens een ree huppelt of een boom omvalt ofzo. Als ze dan met z'n allen in paniek door één opening willen persen, dat komt niet goed.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:09

En heb je dan geen last van tocht door de twee openingen? Of valt dat nogal mee?
Hoe breed heb je de openingen gemaakt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:13

Nadeel van een smalle opening is dat je er nooit met een voertuig inkan mocht dat nodig zijn. Op een stal waar we stonden hebben ze uiteindelijk de hele voorwand weggedaan en die vervangen door een afsluiting van flappen. De paarden konden er wel door overal, ook in paniek. Er was geen tocht en ze konden er met de tractor nog in.

Hoe zit de situatie nu? Een ingang van 3 meter is best flink, waar kunnen toch meerdere paarden uit tegelijk?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:16

Twee openingen,
ook al gaan ze goed met elkaar om... er kan altijd sprake zijn van een verandering in de groep (rangordewijziging), schrikken, vallen.

Mijn paard heeft een keer een ander paard lens geschopt in een schuilstal met 1 opening. Ging altijd goed, tot het niet goed ging. Paard is uiteindelijk gelukkig hersteld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:23

Inderdaad. Waarom niet de gehele voorkant open, en van die plastic flappen ervoor (zoals bv in de frigo afdeling van de Colruyt.
Dan kun je bv een opening voorzien, de rest dicht in flappen, en bij paniek kunnen ze er door heen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:23

tess_84 schreef:
En heb je dan geen last van tocht door de twee openingen? Of valt dat nogal mee?
Hoe breed heb je de openingen gemaakt?

Eén van mijn paarden is dampig dus goede ventilatie is heel belangrijk, wij hebben om die reden aan de achterwand ook enkele planken (horizontaal) verwijderd. Hier dus geen last van tocht.

Hoe breed, pfoe, geen idee. Mijn paard van 1m70 past er makkelijk door, met een beetje persen wil met z'n tweeën ook wel.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 14:26

karuna schreef:
Nadeel van een smalle opening is dat je er nooit met een voertuig inkan mocht dat nodig zijn. Op een stal waar we stonden hebben ze uiteindelijk de hele voorwand weggedaan en die vervangen door een afsluiting van flappen. De paarden konden er wel door overal, ook in paniek. Er was geen tocht en ze konden er met de tractor nog in.

Hoe zit de situatie nu? Een ingang van 3 meter is best flink, waar kunnen toch meerdere paarden uit tegelijk?

Met een voertuig erin is niet de bedoeling/nodig voor ons.
Zo'n flappen is ook wel een optie, daar hebben we al naar gekeken. :j

Op dit moment hebben ze op deze weide geen stal, maar wel voldoende bomen om te schuilen. Hiervoor stonden ze op een andere weide, waar ze dus een volledig open schuilstal hadden van 6m x 4m (foto's in OP). Dat ging prima.
Twee openingen van elk pakweg 1,60m zou ook een optie zijn, dan kunnen we, mocht het nodig zijn, de stal nog in twee verdelen met een halfhoge muur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:42

Ik zou zeker in beide uiteindes een deuropening doen van minstens een meter breed.

Zodat de kans dat er een paard vastgezet en in elkaar getimmerd wordt, zo klein mogelijk wordt.
Hoewel je met meer dan 2 paarden natuurlijk nog steeds het risico hebt dat er in elke deuropening 1 staat en die in het midden niet weg kan (kunnen) en het moeten ontzien :(:)

Een schuilhok met volledig open voorkant "werkt" een stuk ruimer dan wanneer je de boel afsluit.
Zie ik het goed dat het inloopgedeelte 3,75 x 7 meter wordt?

Dan moeten ze wel HEEL goed met elkaar op kunnen schieten om daar allemaal tegelijk in te (durven) gaan gezien ze zelf ook wel snappen dat je alleen weg kan als je als eerste bij de deuropening staat.

Heb je ook nog kans dat er in elke opening een paard staat dat niet aan de kant wil, en dan staan er dus maar 2 binnen en de rest buiten :(:)

We hebben hier een schuilstal gemetseld van 3x8 meter.
Dit is d.m.v. een stalwand met schuifdeur verdeeld in een stuk van 3x5 en een stuk van 3x3, zodat indien nodig het stuk van 3x3 afgesloten kan worden als dichte stal. Voor bvb. een ziek paard of paard dat vervelend wordt en een uitbreekrisico vormt als zijn maatje weg is. Of om een rol hooi droog en paard-vrij open te kunnen laten liggen, dat soort dingen :)

Zetten we de schuifdeur open dan kunnen ze dus vrijuit in zowel het altijd open 3x5 deel als het 3x3 deel, en doordat de stalwand toch een barriere vormt geeft het een wat veiliger gevoel voor de ponies. In de praktijk kunnen er dan 2 in de 3x5 staan, en 1 in de 3x3.

We hebben hier ook flappen voor de deuren maar dat vind ik maar rotdingen eerlijk gezegd, wapperen hoog op als de wind er echt stevig op staat -O-

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:47

Hier hebben de pony's al jaren 2 stallen van 3,5 bij 3,5 met elke stal 1 opening. Ze staan altijd met zijn alle (3 op de ene wei, 2 op de andere wei) in 1 stal, dat is hun eigen keus, stallen genoeg om in te gaan. Vaak nog een paar geiten erbij ook. Als de kudde al een aantal jaar stabiel is en op elkaar ingespeeld zou ik mij daar niet zorgen om maken. Hier gaat het om een grote tinker, een falabella en een grote shet. De ingang is 1.25.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:33

De twee grote paarden zijn moeder en dochter, de twee kleinste pony's zijn moeder en zoon. Pony 5 is de "buitenstaander" en ook laatst bijgekomen. Dat was in september vorig jaar. Sinds dan staan ze allemaal samen. Ik ben niet van plan deze kudde te veranderen, hoewel je dat natuurlijk nooit kan weten.
Het idee van één grote opening van 3m was zodat ze bij echt felle wind ook nog om het hoekje uit de wind kunnen gaan staan.
Hier worden eigenlijk amper/geen klappen uitgedeeld. De Haflinger is de hoogste in rang en is eigenlijk een heel goede leidster: met één beweging van een oor weten de anderen al wat ze bedoelt. Het komt dus ook nooit verder dan een waarschuwende gil of een achterbeen dat opgetild wordt. Daar heb ik eigenlijk weinig schrik voor. Maar je weet uiteraard nooit.

Helemaal open moeten we bekijken of dat gaat, dan moeten we sowieso nog een steunpaal ergens in het midden zetten, denk ik.

Om jullie een idee te geven: zo stonden ze vanmiddag te slapen

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:40

Ik zou de hele voorzijde open houden. Er zit toch een afdak boven?

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:48

Ik zou toch graag met een trekker naar binnen willen.
Als er een paard overlijd in de stal (dat hoop je natuurlijk niet, maar dat kan wel) is het heel vervelend als je die er met de hand uit moet trekken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:02

Ook al gaan ze heel goed met elkaar om, een open omgeving is echt totaal anders dan een opgesloten omgeving, gevoelsmatig voor de paarden.

Dat het allemaal gezellig gaat zo in de wei op een kluitje of onder een afdak waar iedereen volop ruimte om zich heen heeft om weg te kunnen, is iets heel anders dan tussen muurtjes en met maar beperkte uitvluchtmogelijkheden.

Hier gaan de 2 dames eigenlijk al niet zo heel graag samen de stal in. Als de 1 in de ene deuropening blijft staan, kan de ander gelukkig nog via de andere opening naar binnen en naar buiten :)

Maar moet je voorstellen dat je er dan nog 3 hebt....die staan dan ergens binnen en hebben geen uitgang op dat moment, dan kan veel sneller irritatie onderling ontstaan dan wanneer ze de ruimte hebben.

Of die andere 3 staan buiten en kunnen niet naar binnen.... Hier hebben we op dat stuk van 3x8 meter zelfs 4 deuren naar buiten, waarvan 3 voor de knollies, om panieksituaties te voorkomen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:55

Eigenlijk moet je een L vorm stal hebben, met de twee zijdes aan de binnenkant open. Kunnen ze overal uit de wind staan, maar ook vluchten indien nodig.

---------
|
|
|
|................... |
|....................|
|....................|
-----------------|

De puntjes even wegdenken

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 20:53

Duhelo, een L-vormige stal is geen optie, het plan is goedgekeurd zoals het in de OP staat en we hebben écht geen zin om nog langer te wachten. Voor de winter moeten stal en paddock in orde zijn, zodat ze deze winter met droge voetjes kunnen staan.

pmarena, we denken er nog even over na! Ik denk dat we dan wel in het midden een steunpaal moeten zetten als we de hele voorkant open houden, maar dit is natuurlijk niet zo erg.

Dorien66, er zit inderdaad nog een afdak van 2m voor de stal :j

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:49

Voor degenen die misschien nieuwsgierig zijn naar hoe we het uiteindelijk gedaan hebben, dit is het geworden:

Afbeelding

Afbeelding

We gaan nog niet meteen een wand vooraan voorzien, we kijken het nog even aan, en als we iets voorzien, zal het waarschijnlijk een schuifdeur zijn, zodat we één of twee openingen kunnen maken, naargelang de noodzaak.
Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:50

Wauw! Prachtig geworden!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:53

Prachtig,sjieke dinges hoor!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:42

Ziet er goed uit!