Zelf stallen maken! Maar hoe?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

a_w_a

Zelf stallen maken! Maar hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 17:07

Hey!!

Eindelijk maar toch, de paardjes komen bij huis!! :D :D :D

Alleen moet er nog een stal komen... Wij willen alles zelf doen, aangezien een stal op maat laten maken door een bedrijf, gewoon te duur gaat worden..

Wij zitten hier op de meest irritante bodem, namelijk klei |o er staat al wel een schuur, waar we de stallen in willen gaan maken, met als bodem, klei.

Hou zouden jullie dit aanpakken? Van mijn aardige buurman krijg ik ruwe klinkers voor in de stal + het zand +:)+ . Dan liggen die er dus in, maar hoe verder? Ik zat zelf te denken aan steenschotten, met de zijwanden open. Iemand ervaringen hiermee?
Als deur weet ik het nog niet zo goed, misschien toch een staldeur kopen? Of op de een of andere manier zelf maken? Het moet natuurlijk allemaal wel een beetje stevig zijn ! Ik vroeg mij af, misschien een beetje dom :P , maar hoe maak je de boel eigenlijk vast aan de grond en muren?

Ik wil graag 3 stallen hebben, waarschijnlijk 2 aan elkaar vast, en 1 ertegen over.

Ideen, tips, ervaringen. Ik wil graag alles horen! :)

Xx

Arabesk

Re: Zelf stallen maken! Maar hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:11

Waarom stallen? Haal gewoon een deur eruit en maak er een inloopstal van, zodat je paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Scheelt jou een hoop werk (stallen timmeren en dagelijks paarden binnen en buiten zetten).

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:14

Ik zou kiezen voor een inloopstal of een groepsstal. Fijner voor je paarden.

Als je toch voor stallen wil gaan, zou ik stallen doen die aan de bovenkant open zijn zodat ze uitgebreid contact met elkaar kunnen maken. (Denk aan de stallen met tralies en dat je dan de tralies weghaalt, snap je?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:15

Wat Arabesk zegt lijkt me een goede en goedkope oplossing :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 29-07-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:16

Kijk eens op alibaba.com daar kan je complete bouwpakketten kopen voor een habbekrats.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:20

Ik vind stallen die wel dicht kunnen perfect. Zou geen deur loze stal willen :n Deur hebben wij gewoon open staan. T is makkelijker om een stal met deur open te zetten dan later nog een deur te moeten plaatsen.

(Als wij rijden in de winter komt 1 paard op stal te staan voor een half uur, of als de veearts komt omdat het loslopende paard dan anders met de spullen van de dierenarts aan de wandel gaat én 1 stal is puur voor hooi opslag dus geen deur is dag voorraad en na de operatie moest 1 wel op stal tijdelijk staan omdat in de winter op klei een 3*3 stuk op land niet realiseerbaar was dus was blij met de stal toen!)

Wij hebben beton als vloer, tegels wel buitenom. Vooral veel afgraven, zand storten en zware tegels nemen en banden gebruiken. Onze tegels verschuiven namelijk wel door de kleigrond en gewicht paarden dus eens in de zoveel jaar moet het wel opnieuw gelegd worden.

Goedkoopste is gewoon zo'n carport idee met 2 a 3 zijwanden waar de wind het meest op staat natuurlijk. Maar geef mij maar gewoon deuren :Y)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-07-15 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:23

Precies wat vuurneon dus zegt en daar komt voor mij nog bij, dat ik ze ook graag apart zet (lees rustig in hun eigen stalletje) bij ziekte...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:24

Ik was daar ook altijd bang voor, maar als je paard zo ziek is dat ie in een stal moet blijven staan, dan sta je meestal toch al op de kliniek. En een paar schotten zijn zó getimmerd in geval van nood, dan kun je het teminste ook weer afbreken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:27

Of je neemt van die paddockhekken. Die heb je met poort zodat je ook altijd een deur hebt. En je bergt ze op langs de wand als ze niet nodig zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:27

Paard is op het land geopereerd dus geen kliniek en tja, ik heb liever van te voren deuren er al in, veel handiger :) Makkelijker als je toch bezig bent om er al een deur in te zetten dan met spoed later nog moeten knutselen. Deur hoeft immers niet dicht.

Of, je hebt al schotten klaar liggen die je zo erin kunt zetten, kan ook nog. Maar zou iig wel iets achter de hand willen hebben; als je het wel direct nodig hebt is het niet handig als je nog ze moet maken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:34

In het paarden aan huis tips topic is iemand die idd met schotten werkt. Met oud en nieuw en zo.
Zij heeft echt een heel mooi stalletje zo.

Maar ook hier, geen deur. Met oud en nieuw heb ik ze liever buiten, in de stal levert meer paniek op.
Strooisel doe ik ook niet meer aan, daar word alleen maar op gepiest. Liggen doen ze in het zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:37

ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind het gewoon prettiger als ik of hs of da met de een bezig is, de ander niet kan lopen donderjagen en zo heb ik nog wel 1001 redenen waarom ik een deur in de box prettiger vind;

voer jatten van elkaar, waar dan bv medicatie doorheen zit voor de 1 en niet voor de ander, grote kan ook bij tijd en wijlen de kleine met cushing haar rust niet gunnen, die geniet dus ook echt van haar eigen box, ik ben zelf als de dood voor onweer en droom dus zelfs dat ik mijn grote als hoopje as vind, dus ze moeten voor mijn gemoedsrust dan ook in box kunnen en zo kan ik nog wel even doorgaan...

a_w_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 18:09

Bedankt voor alle reacties! Misschien niet zo duidelijk gemeld, maar ik kan niet de paarden los hebben, dit is gewoon geen optie. Het weiland is wel aan huis, maar voor, dus dit zou betekenen dat ik de paarden dan door mijn terras heen heb lopen Elke dag paarden naar binnen en buiten zetten vind ik echt geen probleem, doe ik nu ook elke dag, en het zijn er gelukkig geen 30 ;) .

Marsu,
Zijn dat gewoon complete stallen?

Thanks nogmaals !!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:01

Ik weet niet hoe groot de schuur/stal is, maar kan je niet en een inloopstal maken en gewone stallen?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:18

Van steenschotten kun je mooie stalwanden maken en ook wel een deur. Ik heb in mijn container een tussenwand gemaakt van steenschotten, een kant is vast, andere kant doet dienst als deur.
De deur hebben we met hengen gedaan. Verder zit het via profielen met schroeven aan de wanden vast.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:24

Steenschotten zijn ideaal. Ik had er mijn stal ook van gemaakt. Je hebt ze ook in verschillende hoogtes dus je kan kiezen wat je het fijnst vind.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:29

@ts, moet je maar eens zoeken op alibaba op horse stable, dan kom je genoeg tegen. Ik heb uiteindelijk nog niets daar besteld. Ben er nog mee bezig. Hou rekening met invoerrechten, vrachtkosten en btw. Je kan de leveranciers erg makkelijk om een offerte vragen.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:32

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:35

Gypsy schreef:
In het paarden aan huis tips topic is iemand die idd met schotten werkt. Met oud en nieuw en zo.
Zij heeft echt een heel mooi stalletje zo.

Maar ook hier, geen deur. Met oud en nieuw heb ik ze liever buiten, in de stal levert meer paniek op.
Strooisel doe ik ook niet meer aan, daar word alleen maar op gepiest. Liggen doen ze in het zand.

heb je een Linkje naar dit topic??
Ik zit namelijk straks met hetzelfde 'probleem ' als ts

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:39

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:40

a_w_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 22:03

Alibaba... Daar ga ik eens kijken !!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:28

Thanx. Ik heb een schuur. Deels zand. Deels beton. Wilde eerst m'n stallen op het zandgedeelte zetten (beton laten storten)
Mijn man wilde het andere deel gebruiken voor z'n gereedschap.
Nu toch maar besloten dat de volledige schuur voor m'n paardjes wordt :)
Dus beton storten hoeft niet meer.
Ik denk dat ik die steenschotten ga gebruiken. 110x145

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:09

Hier een klein voorbeeld van mijn stal. Wij hebben ook steenschotten gebruikt. Erg gemakkelijk en sterk materiaal:

Afbeelding
Het begin is er.

Afbeelding
Wij hebben op mp staldeuren gezocht en die er voor gehangen.

Afbeelding
Bijna klaar.

Inmiddels zijn ze klaar en wordt er gebruik van gemaakt. Heb nog 2 boxen over :-)

a_w_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 13:26

Wat een mooie stallen @joke1989 !!!