Helpen lange(re) manen tegen dazen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Helpen lange(re) manen tegen dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:33

Heyhoi bokkers,

Ik denk erover na om mijn fjord haar manen helemaal kort te knippen, aangezien ze het midden al weggeschuurd heeft. Nu zei iemand op stal dat dat een heel slecht idee zou zijn, omdat ze dan minder bescherming zou hebben tegen de dazen.

Nu vraag ik me af in hoeverre zo'n miezerige plukjes nog effect hebben op de dazen:

Afbeelding

Wat denken jullie? Helpen lange(re) manen echt tegen dazen of niet?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:53

Helemaal niets... Gewoon kortwieken als jij dat wil! Voor de dazen hoef je het niet te laten.

Nala

Re: Helpen lange(re) manen tegen dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:59

Ik denk dat het er ook veel beter uit ziet dan dit gevalletje lang aan de zijkant en niks in het midden haha.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:03

Deze manen houden nou niet echt de dazen weg. Met mooie lange manen wel, maar als jij deze gewoon kort knipt, zal dat niet veel verschil maken hoor. Ik zou het lekker doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:14

om dazen en vliegen weg te (helpen) houden, gebruik ik veerust of een vliegendeken.

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:50

Lekker kort maken. Dit stukje manen zal niet veel uitmaken tegen de dazen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:54

Lekker kort maken! Voorpluk zou ik (vanzelfsprekend) wel lang laten (als ze die heeft) want das wel prettig tegen de vliegen rondom de ogen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:55

Nee, manen helpen niet.. dekens, gif, dazenballen etc. wel.. Maar helaas ook maar matig...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:03

Helaas is de staleigenaresse er zo heilig van overtuigd dat ze wel helpen (omdat ze bewegen als ze haar nek schudt) dat ik het niet eraf mag halen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:06

Uhm is jou paard toch? Lekker knippen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:07

Ze is mijn bijrijdpaard, al ben ik in principe al de eigenaresse. De officiële eigenaresse doet niks met haar en zodra ik haar kan betalen is ze officieel van mij.

De eigenaresse vind het een goed idee, zolang ik niet alles eraf haal (dus een beetje laten staan zoals in het midden nog overgebleven is)
Laatst bijgewerkt door Nala op 25-07-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:07

Dazen kruipen ook gewoon onder de manen dus het helpt inderdaad niet heel erg
Wat wel helpt voor dazen en hertenvliegen is hertshoornolie
Stinkt vreselijk maar ze komen niet heel erg meer in de buurt of ze lopen op je paard maar prikken (bijna) niet

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:08

Je mag de manen van je eigen paard niet knippen? Is ze helemaal van de pot gesleurd?

Als de manen heel lang zijn, zoals die van mij, helpt het alleen op de hals een beetje. Die dazen zoeken gewoon een ander stukje van je paard lek te prikken. :D

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:47

Ik zou het uit protest tegen die belachelijke staleigenaar al eraf scheren. Daarna een lekker strakke fjordenboog laten groeien. :D

Tegen dazen zijn er wel betere middelen te vinden dan zo'n half plukje manen. :(:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:58

Authentic schreef:
Je mag de manen van je eigen paard niet knippen? Is ze helemaal van de pot gesleurd?

Als de manen heel lang zijn, zoals die van mij, helpt het alleen op de hals een beetje. Die dazen zoeken gewoon een ander stukje van je paard lek te prikken. :D

"In principe" betekent: "Het is mijn paard nu nog niet" en een paard van een ander hoor je niet de manen van te knippen.

Zou TS wèl de manen knippen, kan het zelfs zijn dat de werkelijke eigenaresse besluit dat TS niet geschikt is voor haar paard, omdat ze denkt dat TS het paard niet goed verzorgt, of gewoon boos wordt vanwege de eigenwijsheid van TS...(Ik bekijk het nu vanuit de kant van de eigenaar.)

Vergelijk: er zijn op Bokt wel eens klachten geweest van eigenaren, over bijrijders die te ver gaan met de verzorging van manen en/of staart van een bijrijdpaard . (Lees: ze hebben die zonder toestemming van de eigenaar afgeknipt.)

En dan geeft heel Bokt die eigenaren gelijk... dit even los van het eventuele nut dat manen hebben tegen dazen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 25-07-15 18:02, in het totaal 3 keer bewerkt

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:01

Ik denk niet dat de manen helpen de dazen weg te houden. Het is wel belangrijk om de staart heel te laten, want daarmee kunnen ze de vliegen van zich af slaan. Maar ik denk niet dat je die gaat knippen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 18:10

Zoolgangster: Ik denk dat je het niet helemaal goed gelezen hebt. De eigenaresse van het paard weet er vanaf en vind het prima, de eigenaresse van de stal niet.

Het enige dat ik uit de staart haal zijn dreadlocks die in de staart zitten door mest e.d. en dus niet meer te redden zijn met borstelen, dat de staart dat nut heeft ben ik me van bewust.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:18

Rare staleigenaresse die even voor jou beslist dat je het er niet af mag halen. Als jij en de eigenaar van het paard het goed vinden dan moeten jullie het toch zelf weten?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 18:30

Tja... Het is wel zo dat de staleigenaresse door iedereen op stal gerespecteerd wordt omdat ze meestal precies weet waar ze het over heeft. Daarom is het zo lastig om er dan misschien toch tegenin te gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:44

het is natuurlijk wel zo dat langere manen de hals tegen dazen etc. beschermen.en ook tegen weersinvloeden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:55

Lange manen zullen vast helpen, maar niet deze sprietjes ben ik bang.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:41

MorganeR schreef:
Zoolgangster: Ik denk dat je het niet helemaal goed gelezen hebt. De eigenaresse van het paard weet er vanaf en vind het prima, de eigenaresse van de stal niet.

Het enige dat ik uit de staart haal zijn dreadlocks die in de staart zitten door mest e.d. en dus niet meer te redden zijn met borstelen, dat de staart dat nut heeft ben ik me van bewust.

Aha, ik moet toch maar aan de leesbril dus. :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:48

Als je nou eerst een vliegen/dazen deken op doet voor in de wei en evt met rijden?
Mijn pony scheren we geregeld kaal (zijn manen dan - staat hem beter vinden we) en hij schudt maar met zijn deken, helpt beter dan een paar plukjes manen :)

Alleen een paard met volle lange manen kan er nog wat aan hebben, liefst nog dubbele manenkam... maar dat zweet weer en trekt daarmee ook weer dazen.

Persoonlijk vind ik het in sommige regio's gewoon zielig als paarden zonder deken buiten staan.
Er zijn echt plaatsen waar paarden onder de bulten en het bloed van de wei af komen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 06:20

Dat is bij haar absoluut niet het geval, er zitten hooguit 3 dazen op haar in de wei. Op buitenrit wel een stuk meer, maar dan heeft ze ook een levende vliegenmepper op haar rug zitten haha.