Hoeven slijten te snel op nieuwe stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous86

Hoeven slijten te snel op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 11:49

Hallo Bokkers,

Ik heb mijn pony op een nieuwe stal staan waar zowel de uitloop als de schuilstal volledig van steen zijn. Nu slijten de hoeven van mijn pony veel te snel. Ik ben dus op zoek naar ideeen om de schuilstal wat comfortabeler te maken. Ook omdat ze veel in de schuilstal staat (daar staat hooi en water).

Paar dingen die ik heb overwogen:

Rubbermatten: voordelen; zachter dan steen dus minder slijtage, weinig tot geen onderhoud, makkelijk qua gebruik.
Nadeel; wordt glad bij nattigheid? duur in de aanschaf, nog steeds vrij oncomfortabel.

Vlas: voordeel; zacht, makkelijk met uitmesten, voor pony fijn. Weinig tot geen slijtage aan hoeven.
Nadeel; mestafvoer moet dan apart worden gedaan. Voor stal van 5 bij 3 vrij duur.

Zand: voordeel; zacht, makkelijk schoon te houden met uitmesten. weinig tot geen slijtage
Nadeel; lopen ze uit de stal; evt zandkoliek bij het hooirestjes van de grond eten.

De uitloop wil ik wel steen houden omdat ik ook weet dat het voor de hoeven ook goed is om een deel steen te hebben. Maar voor mijn gevoel is zowel stenen uitloop als volledig stenen stal teveel van het goede.
Ik hoop dat bokkers mij van goed advies kunnen voorzien.

Pony heeft trouwens een bak en deel gewone paddock tot haar beschikking. Ook heeft ze een wei waar wij haar in zetten om de dag.

SandravdB

Re: Hoeven slijten te snel op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:52

rubberen tegels, zeg maar die tuin speeltuintegels, heb ik in mijn stal, bevalt goed, tweedehands goed aan te komen voor normale prijs.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:54

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 11:55

Als ze daar op gaan liggen schuurt dit dan niet? Daar maakte ik me zorgen om dat ze dan met op staan van die brandplekken krijgen

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:57

nee hoor, kunnen ze veilig op staan en is zacht genoeg om op te liggen, urine kan door tussennaden weg zakken, ben er heel tevreden over, krijgt er pennetjes bij om ze aan elkaar vast te maken

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:57

In plaats van vlas, kun je ook denken aan koolzaadstro of hennep, deze twee mogen gewoon op de mesthoop.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:59

een laag je zand in de stal gooien? (1 a 2 cm ofzo)
mijn paard loopt 24/7 op het beton (echt dat ruwe beton), gaat prima zonder ijzers. vanuit de zandbak loopt hij het zand over het beton heen en ligt er dus een mooi laagje zand die wij eens in de zoveel tijd weg schuiven.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:02

Ik zal eens kijken hoe dat qua onderhoud is. En aanschafprijs natuurlijk.

zand in de stal had ik inderdaad ook aan gedacht. Ben alleen bang dat ze dan alles eruit lopen. En omdat plas ed dan niet weg loopt wordt dat niet heel vies?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:38

Zand slijten de hoeven ook van en je zal het regelmatig moeten vervangen omdat het verzadigd raakt met urine. Dan gaat het heel erg stinken.
Ik heb speeltuin matten. Echt super

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:39

ijzers?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:50

Meningen over hoeven verschillen. Wat de een snel slijten vind, vind de ander normaal.
Heb je foto's van de hoeven zoals jij ze het liefst ziet, en hoe ze nu zijn?
Hier liggen rubberen matten in de stal (betonbodem)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 14:13

Speeltuin matten ben ik 135 euro voor kwijt.
Verder zal ik haar niet op ijzers zetten als dit niet echt nodig is.

Haar hoeven waren goed nu zijn ze tegen het korte aan. Omdat ik ook men is het niet handig als ze te kort worden. Hoefsmid heeft haar gisteren bekapt en geeft ook aan dat het handigste is als ik tijdelijk zand in de stal leg.
Verder heb ik over rubber matten weer gehoord dat veel paarden rotstraal krijgen ervan.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:15

zou niet weten hoe ze rotstraal moeten krijgen, de speeltuintegels van mij blijven harstikke droog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:17

Nog afgezien van het slijten.
Als je wilt dat je paard op zijn gemak gaat liggen op stal zijn zowel een harde bodem als rubber matten geen goed idee.
Op een (ruim) ingestrooide bodem (dus vlas, stro, zaagsel etc) slapen paarden aangetoond langer (presentatie bij een hippisch congres).

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 14:48

Ze hoeft voor mij niet op stal te liggen aangezien ze ook een ruime paddock met schuilstal hebben. Maar ik snap wat je bedoeld. Alleen is het voor mij lastig met de mestafvoer. Ik huur het land van iemand en de mestafvoer wordt 1x per jaar gedaan. Met strooisel moet dat apart worden gedaan. 1 malig kost het me 100 euro.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:50

Rianne1994 schreef:
Ze hoeft voor mij niet op stal te liggen aangezien ze ook een ruime paddock met schuilstal hebben. Maar ik snap wat je bedoeld. Alleen is het voor mij lastig met de mestafvoer. Ik huur het land van iemand en de mestafvoer wordt 1x per jaar gedaan. Met strooisel moet dat apart worden gedaan. 1 malig kost het me 100 euro.

En als het dagenlang regent?
Vind je het dan ok als je paard van ellende maar buiten gaat liggen omdat het binnen te hard is?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:53

Hoe lang staat de pony op de nieuwe stal.
Geef haar even even de tijd om te wennen dat ze sneller slijten en dus ook sneller moeten groeien.
Had hier het zelfde probleem en heeft zich vanzelf opgelost.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:54

Ik weet niet sinds wanneer je paard zo gehuisvest is, maar kan ook een periode van gewenning zijn.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 14:58

tja ze hebben op de oude stal op een wei met schuilstal gestaan maar ook in de regen lagen ze gewoon buiten. Die schuilstal lag gewoon zand in was niet hard. Maar Sizzle heb je ook advies dan ipv alleen opmerkingen dat ik het niet goed doe. Vertel mij eens hoe jij het zou oplossen?

Ze staat er nu sinds begin deze maand. Wil zoiezo wel rubber matten in de stal hebben liggen omdat mijn andere pony eerder op een verharde stal met verhard voorstuk heeft gestaan. dat bleef maar slijten tot ze op ijzers moest omdat ze zo kort waren dat ze bijna kreupel liep.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:04

Dat is echt nog heel erg kort qua tijd. Geef het een half jaar en kijk dan verder.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:08

Ik wil ze zoiezo niet zomaar op ijzers gooien hoor maar ik wil ook niet dat ze eerst pijn moet lijden.
Dus probeer ik een beetje de gulden middenweg te vinden. Nog wel iets verhard zonder rubber mat oid eroverheen maar wil niet alles zo hebben. Nu ze een tijdje dr hooi buiten heeft gekregen zijn dr hoeven al stukken beter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:46

Rianne1994 schreef:
tja ze hebben op de oude stal op een wei met schuilstal gestaan maar ook in de regen lagen ze gewoon buiten. Die schuilstal lag gewoon zand in was niet hard. Maar Sizzle heb je ook advies dan ipv alleen opmerkingen dat ik het niet goed doe. Vertel mij eens hoe jij het zou oplossen?

Ze staat er nu sinds begin deze maand. Wil zoiezo wel rubber matten in de stal hebben liggen omdat mijn andere pony eerder op een verharde stal met verhard voorstuk heeft gestaan. dat bleef maar slijten tot ze op ijzers moest omdat ze zo kort waren dat ze bijna kreupel liep.

Ik stel alleen maar vragen hoor :)

Als het de enige overdekte plek zou zijn voor mijn paard en hij daar dag en nacht staat dan hoef ik niet lang te denken, dan ging er bij mij direct bodembedekking in.
Welke bedekking is een persoonlijke overweging.
je hebt compoststallen, die kosten eigenlijk niets en je hebt nagenoeg geen afval. Dat is vrij ideaal.
Strokorrel of vind ik ook prettig en loopt niet zo extreem naar buiten. Stro is veel onderhoud en veel afval maar in aanschaf weer niet zo duur.

Kwa voeten zou ik het voorlopig nog even aankijken. De meeste paarden passen zich wel aan, maar daar gaat 3-6 maanden overheen todat de hoef vrijwel vernieuwd is en harder materiaal tevoorschijn komt.
MIjn jongste paard heeft haast 4 maanden stijf gelopen toen ze naar hardere bodem ging. Ik heb toen gewoon weinig gereden tot ze zich aangepast had. Nu groeien de voeten harder (op harde bodem) dan ze slijten en moet ik regelmatig bijveilen. Als ze echt kreupel gaat dan zou ik een deel rubber leggen in de verharde paddock.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:00

Als ik jou was TS zou ik het eerst even aankijken

Als ze voorheen op zachte bodem heeft gestaan zijn die hoeven gewoon 'matig'. Kwestie van even zijn gang laten gaan en natuurlijk wel goed (laten) bekappen om scheuren te voorkomen (die fout zie ik nog wel eens gemaakt worden, men denkt hoeven 'te kort' en bekapt vervolgens niet meer, waardoor steunsels en hoefwand te lang worden en er scheuren en misvormingen plaats vinden).

Liggen doen ze buiten wel. Hier pony's ook op kale beton stal en verharde uitloop, en dan nog toegang tot zand paddock 9/10 keer (tenzij het echt een blubberzooi is, maar dan willen ze er ook niet in).
In de winter strooien we er wel een beetje houtsnippers in, semi-opgepot, ook een beetje voor de warmte.

Met de hoeven gaat dat prima voor de een, de ander ook wel alleen als je er dan ook nog mee gaat buiten rijden dan slijten ze te snel.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:32

Compost stallen? Die ken ik nog niet. Heb zelf voor de winter zoiezo het idee om vlas oid als strooisel erin te leggen.

Ze heeft voorheen altijd s nachts op stal gestaan en dan overdag op de wei. Ook periodes hele dagen buiten. 'S nachts stond ze half op vlas andere helft gewoon beton.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:36

Komt uit de koeien houderij maar langzaam zie je het meer opkomen bij paarden.