Bak op beton

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christelx

Bak op beton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:23

Hoi,

Ik heb een vraagje, heb al op internet gezocht, maar heb niks gevonden..
Ik vraag mij af of het ook mogelijk is om een bak(of paddock) op beton aan te leggen... :)
Een gedraineerde bak, zodat het water wel ergens naartoe kan gaan. Of Is het makkelijker/goedkoper om het gewoon op gras aan te leggen? Wij zitten hier op een kleibodem, dus de boel omgooien gaat niet :n

Alvast bedankt!

Evel_Knievel

Re: Bak op beton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:28

Ik vraag me af hoe je de combinatie van drainage en beton samen ziet?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:32

Bak op beton kan wel. Zie het wel vaker maar dan moet je de bak bijna elke dag slepen omdat de paarden anders op het beton gaan lopen met kans op uit glijden.

Hoe het verder met drainage zit weet ik niet. Ik heb ervaring met binnenbak op beton.

Christelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:36

Ik heb geen idee eigenlijk.. Ik dacht misschien heeft iemand het eens geprobeerd. En kan diegene zijn ervaring daarmee vertellen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:38

Ik heb op een stal gestaan met een longeerbak op beton maar de bodem was niet goed onderhouden en de paarden durfden er niet te lopen ivm schuiven. Op sommige plekken was hij om te ploegen zo zwaar, een pas later lag er niks en gingen ze zo onderuit!

Christelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:54

Dat klinkt niet erg goed Urielle.. bedankt voor je reactie!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:23

Het kan prima, eb en vloed wordt op zeil aangelegd. Het gaat om de drainage, de opbouw en soort zand. Als dat goed is (samen met vochtig kunnen houden) dan kan er op beton prima een bodem gelegd worden. Bij evenementen leggen ze vaak bodems op betonvloeren in de hallen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:49

Wat zou dat niet kunnen... zie elke indoor-jumping...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:56

dat kan prima... alle binnen bakken zit beton onder ;) als je een buizensysteem aanlegt op t beton kun je drainage aanleggen. als je geld genoeg heb lijkt t mij ideaal om op beton te doen ipv klei!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:57

Onze binnen bak is op beton gemaakt.
Het moet inderdaad iedere week gesleept worden om het zand goed vlak te houden zodat ze niet op het beton lopen. Het is verder echt een prima bak. Niet zwaar. Soms stoffig maar daar hebben we een sproei systeem voor.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:06

waarom veel geld in beton stoppen? Ik zou voor dat geld liever een goed aangelegde eb en vloed bak hebben.

Als je een betonnen bak maakt gaat dat flink in de kosten lopen, daarnaast moet je evengoed investeren in een knappe bodem wil het fijn zijn om in te rijden.
Eb en vloed werkt ook met een dergelijk systeem alleen heb je dan geen betonnen bak maar een van folie. Dat is een stuk goedkoper. Dat geld kan je weer in een pompsysteem gooien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:22

Bij boerderijen of oude bedrijven ligt soms al een heel aantal m2 beton... In zo'n situatie kan ik me heel goed voostellen dat je overweegt of je de bak op het beton aan kunt leggen of dat je dat eerst weg moet halen en vervolgens een nieuwe onderbouw aan moet brengen.